Het enige waar je dan mee uit moet kijken is met zijn gebit.... Hier juist alles met mate omdat de oudste net aan nog niet te zwaar is. Het werkt want ze schiet de lucht in en het gewicht blijft nu hetzelfde.
Mijn zoontje (5 jaar) krijgt altijd fruit mee naar school als tussendoortje. Uit school, rond half vier, is het hier snoepjestijd. Als drinken krijgen de kindjes die komen spelen altijd limonade of fruitsap. Als er later gevraagd wordt naar meer snoep geef ik dat niet. Maar een bekertje extra limonade vind ik niet zo'n probleem.
Hier komen voornamelijk kinderen na schooltijd spelen. Mijn eigen kinderen krijgen dan altijd een beker ranja en een snoepje uit de trommel, dus dat krijgen de speelkinderen ook. Meestal gaat die beker niet eens op, want het valt mij altijd op hoe weinig andere kinderen drinken. Die van mij willen altijd nog meer en vullen dan automatisch bij met water.
Als er hier kindjes komen spelen krijgen ze gewoon een snoepje uit de trommel. Zitten gewoon kleine snoepjes in als kikkers, kersjes, soms met geluk smarties, zulk soort spul. Drinken ranja, taksi of appelsap, net wat er open is. Op woensdag of vrijdag als er iemand mee eet tussen de middag doe ik soms broodje knakworst ofzo. Heb gemerkt dat er kinderen zijn die geen bruin brood eten thuis. Vind Dat dan weer zo lullig dus is het voor mijn kinderen feest want die eten verder altijd bruin brood. Maar soms is het ook onverwacht en heb ik geen bolletjes in huis. Dan is het gewoon eten wat de pot schaft. Wil soms nog best een tosti maken maar ligt geheel aan wie er mee eet ghe ghe
nou ik had er dus vandaag ook 1. Heerlijke schaal met groenten, fruit, noten en stukjes maiswafel gemaakt en vist zo snoepjes uit dr tas. " ja ik neem maar snoepjes mee, want ik wil uit school altijd een snoepje en jullie eten geen snoepjes" Erg toch??
Tja, vrienden van ons hebben een dochtertje van 3 die laatst bij de tandarts is geweest en waarvan ze kregen te horen dat ze een erg slecht gebit heeft, nauwelijks glazuur ofzo. Kind drinkt alleen thee en water en krijgt nagenoeg geen zoetigheid... Dus dat zal voor een groot deel aangeboren zijn of er zijn blijkbaar ook gezonde voedingsmiddelen die je gebit aantasten... Als je in de basis gezond eet met vooral veel variatie dan is een keer snoepen echt niet erg. Suiker is geen vergif. Hier komt nog niet heel vaak een kindje spelen omdat onze dochter nog maar een half jaar op school zit maar dan vind ik een lekker koekje of snoepje wel leuker om uit te delen dan een mandarijn... Maar zijn ze hier langer dan kun je beide aanbieden. Buurmeisje speelt hier zeker twee keer per week en in de zomer bijna dagelijks. Dan ga ik geen speciale dingen kopen of aanbieden, een keertje als uitzondering in het weekend. Hier krijgen ze 's morgens vaak fruit, nou dan mogen ze smiddags heus wel een koekje of rozijntjes ofzo. Ze vinden fruit erg lekker dus dat eten ze goed en brood eten ze ook goed. Beide zitten gemiddeld qua lengte en gewicht dus we gaan prima zo.
Ohh dat is echt erg ja. Ik snap die ouders dan ook niet. Hoe oud is dat kindje? Klinkt leuk zo'n schaal! Mijn zoontje zit net op school dus ik lees dit met veel interesse allemaal. Wat doe je allemaal op die schaal? Meer soorten fruit? En wat voor noten? Ik probeer me een beeld te vormen Ik kom niet verder dan water/thee/ limonade en fruit zoals een gepeld mandarijntje, druifjes.
Wij bieden fruit, water en crackers en dergelijke aan. Onze kinderen drinken thuis alleen water en heel af en toe melk en als er kinderen komen spelen, ga ik voor die kinderen geen uitzondering maken. We hebben geen koek of snoep in huis, dus dat ik makkelijk . Als we ergens naar toe gaan, koop ik af en toe wel eens een ijsje of koekje ter plekke en dat krijgen de playdates natuurlijk ook (als het mag van de ouders), maar als ik een keer niet wil dat dochter het krijgt (omdat ze bijvoorbeeld eerder die week al flink heeft gesnoept), krijgen de playdates het ook niet. Ik weet zeker dat sommigen vriendinnetjes van mn dochter me hierin maar streng vinden, maar het is zoals het is. Verder ben ik overigens best een leuke moeder .
kindje is 7. Wij maken bijna dagelijks zo'n schaal/monkeyplatter. het is er 1 met 5 vakken (1 euro bij de Zeeman) dus elke keer andere combinaties, wat er zoal op gaat: - allerlei soorten fruit (banana, meloen, aardbei, druifjes, mandarijn, mango, pomelo, peer, kiwi enz enz) - komkommer - tomaatjes - worteltjes - paprika - ei - cashwnoten - walnoten - paranoten - stukjes maiswafel - van die kleine crackertjes - plakjes worst - stukjes kaas - soepstengel - zalm - makreel - ham - kipfilet echt van alles, meestal met een yoghurtdipsaus
Goed dus... Dit klinkt mij niet vreemd in de oren als je mijn bericht goed gelezen hebt.. Het gaat er mij meer om dat het momenteel zo'n hype is.. Alsof wat te snoepen een absolute no go is! Maar goed, lezen is ook een kunst natuurlijk...
Jij verwoord dus precies wat ik bedoelde te zeggen.. Kwam alleen niet zo handig over hoe ik het verwoorde
Ik laat ze meestal meegaan in hetgeen wij de kids ook geven. Dat is of fruit of een koekje na schooltijd en gewoon water thee of aanmaak dat mogen ze kiezen. uiteraard vraag ik wel van te voren aan de ouder oz alles mag? Soms op de lange dagen mogen ze ook een bakje pepsels of bakje naturel chips
Hier krijgen ze meestal een koekje na school. Wil ook nog wel eens een schaal maken, maar dan ligt er vaak niet veel fruit op. Maak je mijn jongens nooit zo blij mee. In het weekend heb ik het hele huis wel eens vol jongens en dan krijgen ze lekker een bakje chips, ook bestellen we dan wel eens patat voor iedereen, gezellig! (wel na overleg met de ouders en nog nooit commentaar gehad). Die jongens voetballen wel 6 uur per dag, dus een keertje patat is geen probleem.
Ik heb, zeker in de kleuterperiode, vaak zat een kind mee naar huis gekregen dat thuis nauwelijks nog wilde eten. Vaak bij gezinnen die zelf ook later eten... is even snacken natuurlijk best fijn. (Of dat nou chips, tostie of een banaan is..) Maar ik ben daar dan toch niet zo blij mee Bij ons thuis is het meestal gewoon een beker limonade en een snoepje.. en dan hoor je die kinderen zelden nog dat ze meer willen. Maar dat is pas nu ze ouder zijn. Blijkbaar is dat iets wat ze "leren" naarmate ze ouder worden. En ook tijd lang een vriendinnetje had dat enkel wicky lustte. Die kreeg altijd "himbeerensaft" want dat lustte ze ook (En thuis was wicky ook het enige wat ze dronk dus... ) (Waterlimonade uit oostenrijk )
Nou ja! Ik zou er echt niet van gediend zijn als een kind dan thuis een hand snoep ging halen zeg!!! Mijn kids drinken eigenlijk ook altijd thee of water, maar meestal met bezoek mogen ze ook sap/limonade kiezen. s Middags eten we fruit en dan kunnen ze n koekje of rozijntjes kiezen. Het zou mij verder ook niet zo veel uitmaken als het bij een ander thuis anders ging. Maar ik probeer ze ook wel mee te geven dat het overal anders gaat en ik zou het van mijn kinderen echt niet pikken als ze ontevreden reageren als ze bij iemand thuis wat anders aangeboden krijgen
@tuc pfff dat vind ik alle perken te buiten gaan! Zo'n kind had haar snoepjes lekker mogen bewaren voor thuis! Heb niks tegen een snoepje of koekje af en toe, maar zulk gedrag zou ik echt niet pikken!!
Wauw dat is veel! Voor hoeveel kindjes is dat dan? En gaat dat ook op? Ik denk dat mijn zoontje dat ook fantastisch zou vinden. Maar het lijkt me wel veel werk. En wat niet opgaat ook wel kostbaar?
Mijn kinderen krijgen uit school fruit en water. Dat krijgen kinderen die komen spelen dus ook. Nu in de Sint-periode mogen ze na het fruit ook nog wel wat pepernootjes. Ik heb altijd een bak met tumtummetjes in huis. Als ze om een snoepje vragen mogen ze er best 1, maar vaak denken ze er niet eens aan dat we ze hebben. Ik bied het niet zelf aan. Er wordt bij ons, op advies van de tandarts, geen sap gedronken. Dochter had 2 gaatjes en de tandarts heeft ons echt op het hart gedrukt dat sap funest is voor de tanden. Mijn zoontje is wel eens ergens wezen spelen waar hij op 1 middag een surprise-ei en chips kreeg. Vind ik zelf nogal onnodig.
Mn zoon is drie, als ik ergens op de koffie ga of iemand komt bij mij en er komt een vriendje/vriendinnetje mee eten en drinken ze net hoe het uitkomt. Soms aanmaak (heb vaak suikervrije) of een pakje. Daarnaast vaak een haribozakje of een lekker koekje. Het kan ook gerust gebeuren dat er een schaaltje met druifjes, mandarijn, partjes appel op tafel komt, vinden ze soms net zo lekker. Of wat geschrapte worteltjes en komkommer, lekker knabbelen. En waar we komen gaat het ongeveer op dezelfde manier.