Wow CoffeeJunkie, wat brutaal! Ik geef niets, maar hier komt ook niemand aan de deur dus dat gaat lastig.
Als mijn man thuis is, geven we meestal 2 euro. Ik heb zelf nooit (klein)geld in mijn portomonnee, dus als ik alleen thuis ben, hebben ze pech. Maar nu ik dit topic heb gezien, heb ik wel even wat kleingeld in een potje gedaan.
Het zijn vaak tieners/ oudere van dagen die de folders rondbrengen. Althans: bij mij in de wijk dan. Die doen zo een baantje omdat ze graag iets extra's willen verdienen bovenop een armzalig AOW'tje bijvoorbeeld. Ik gun ze dat extraatje wel om eerlijk te zijn. Wat ik tegenwoordig zo deprimerend vind, is dat er steeds meer mensen een beetje een 'ikke-ikke-ikke' mentaliteit op nahouden. "Je kiest zelf voor een baan," lees ik dan, maar je weet niet WAAROM er mensen zijn die er voor kiezen om een onderbetaald voetveeg baantje te doen. En ja.. ik ben een persoon die zo min mogelijk mensen over zal slaan. In de horeca, de sushi-bezorger, de kraamverzorgster, huishoudelijk hulpen, de mannen die hier de cementvloer kwamen storten etc. Ook de leerkracht(en) van mijn zoon krijgt wel eens wat extra. Nu moet ik zeggen dat ik na de bevalling van mijn drie kinderen elke keer weer vergeten ben om iets lekkers voor de verpleegsters achter te laten, maar daar kan ik me nog rot over voelen. Dat was dan ook geen onwil, maar meer om het feit dat ik in mijn eigen wereldje leefde op dat moment. Tot drie maal toe . Waarom krijgt de caissière bij de supermarkt niets? Nou... dat is ook ergens makkelijk: ik kom ongeveer 6x per week bij diverse supermarkten en ik heb eigenlijk nauwelijks dezelfde dames. Als ik iedereen, elke dag, fooi zou moeten geven. Dan ben ik snel bankroet ben ik bang. Maar ik laat wel duidelijk blijken dat ik ze waardeer.
Over het algemeen 50 cent voor spullen waar we niet om vragen zeg maar. En de bezorger van het kinderkrantje zou hetzelfde krijgen denk ik - of 1 euro. Ik had vroeger een wijk met gidsen - 550 klanten -geadresseerd (we moesten stickeren) en redelijk huis aan huis -maar wel opletten dus. Het kostte me 2 dagen werk + mijn broer deed nog de villa-wijk met 50 adressen, omdat ik het anders niet redde. Ik was 11/12/13 Ander werk kan en mág je op die leeftijd over het algemeen nog niet. Eigenlijk was je motivatie het hele jaar, die decembermaand . En ook simpelweg de waardering van de mensen die je wekelijks voorbij zien komen. Superlief als je eens iemand trof die de 2e week van januari nog een gulden aan je gaf, zonder dat je daar om vroeg, omdat hij/zij je gemist had in december. Onze bezorger krijgt dus zeker iets - ervanuit gaand dat ze normaal / beleefd zijn etc.
Wat ben ik blij te lezen dat er nog mensen zo kunnen reageren. Ik hoop dat mijn kinderen ook zulke mensen treffen als ze oud genoeg zijn voor een (bij) baantje. En ja, ik geef ook. Altijd. Folderbezorgers,collectanten. Gelukkig verkeer ik in de positie dat ik die paar euro niet mis. Ik begrijp best dat dat niet voor iedereen zo is.
De eerste jaren wist ik niet eens dat die geld wouden hebben. Vond het wel raar dat die dan aanbelde om een gelukkige kerst en nieuwjaar te wensen. Stond je daar wat ongemakkelijk. Ik las pas achteraf hier op het forum dat ze dat dus doen voor het geld. maar tja heb hier wel meer dingen bijgeleerd dan alleen maar dit Als hij nu komt heeft ie pech. Heb gisteren heel het huis doorzocht voor wat kleingeld op het werk. Geen zin om s'ochtends om 6u naar een bankautomaat te gaan voor 5 euro en verder tja,.... ik heb zelden kleingeld. Haal af en toe 20 euro af om om te ruilen voor kleingeld op het werk en aangezien ik vrijdag pas moet werken zal ik pas tegen donderdag eens naar een geldautomaat gaan
Mijn schoonmoeder loopt met de ochtendkrant, al jaren (wijk overgenomen v mijn man toen hij met 16 jaar een baan kreeg). Ik heb wel respect ervoor, elke dag 4:15 opstaan, 6 dagen in de week. Het hele jaar door. Nu ook al een paar ochtenden met -9 op stap. Bij sneeuw of ijzel de hele wijk (ze heeft er 2) lopend doen en ruim 3 uur onderweg zijn. En het is niet makkelijk. Met 5 verschillende kranten en iets van 4 soorten abonnementen. Mijn man neemt de wijk 2 weken over in de zomer en als ik die lijst zie .. pfff de 1 alleen op zaterdag. De ander altijd, of alleen zaterdag en maandag. En weten welke krant het moet zijn, bij vakantie ve klant tijdelijk op ander adres bezorgen. Het is niet niks... Ik vind dat wel wat anders dan een simpele folderwijk om eerlijk te zijn. Mijn schoonmoeder houdt niet van schooien (en de krant moet voor 7 uur rond zijn dus aanbellen doe je dan niet. En wil ze ook beslist niet) Het kaartje "fijne feestdagen" stopt ze gewoon erbij in. En ze vind in die dagen best wel wat envelopjes op de brievenbussen geplakt met "voor de bezorger", vaak net 5 euro. Vind ik best netjes hoor, want echt het is geen vetpot zo'n baantje en je moet er 6 dagen erg vroeg voor op en voor door weer en wind. Dan vind ik een extraatje voor degene die altijd zorgt dat je krant er op tijd is, best verdiend.
Toen ik zelf een folderwijk had was ik ook erg blij met de waardering en een extraatje. Ik zie haast nooit wie wat in de bus doet, dus iedereen die aanbelt krijgt hetzelfde; een gelukkige nieuwjaarswens en 2,00. Dat ze er plezier van mogen hebben
De enige die aan de deur komt is de "bezorger" van het stadsblad. En die krijgt geen rooie cent van me, want het is verdorie een weekblad en ik krijg dat ding (wat wij overigens graag lezen) als ik geluk heb zo'n 1x per 3 maanden in de bus.... :x
Hier heeft vorig jaar de bezorger 5 avonden achter elkaar aangebeld omdat ik niet open deed. De laatste avond belde die eerst bij de voordeur, daarna bij de schuifdeur beneden en 5 minuten later weer bij de voordeur. Ik was druk bezig met C dus kon de deur niet open doen. Toen ik uiteindelijk toch maar de deur open deed heb het kaartje aangepakt en de deur dicht gedaan. Vond dat zo associaal! Nu komt er niemand want we hebben geen krant.
Ik heb het nog bonter meegemaakt. Bezorger werd in december beroofd van dikke stapel "kerstkaartjes" (die kleine kaartjes die ze meestal eentje geven met een kerstwens en de naam van het krantje) Groepje jonge dieven gingen er de deuren mee langs en inden honderden euro's met/na hun diefstal....
Hier hetzelfde, maar toch stond er vorige week een jongen met een kaartje. Tja sorry, je bezorgt hier nooit wat dus je krijgt ook niets van me
Ik geef graag fooi, bij vanalles. Zeg ook vaak 'laat de rest maar zitten' omdat ik weet dat mensen daar heel blij van worden. Ik vind het ook gewoon 'normaal' om mensen met wie je toch een soort band opbouwt (iemand die het hele jaar de krant komt bezorgen) iets extra's te geven. Ik vind de vergelijking met de buschauffeur altijd raar: als dat een vaste is dan geef ik die ook een extraatje. Hier krijgt de oppas ook een bonus en de hulp in de huishouding ook. Is toch leuk?
Volgens mij moeten die kaartjes toch ook zelf gekocht worden? Vroeger waren ze iets van 2 cent per stuk.
Hier bellen ze ook aan ik neem vriendelijk de folders aan en wens ze ook fijne feestdagen en goed nieuwjaar en klaar geen geld. Ik vind dat de werkgever er maar voor moet zorgen dat de werknemers deze maand iets extra's krijgen daar hoef ik (wij) toch niet voor te zorgen dat vind ik zo raar.
Ja is ook normaal als werkgever zijnde moet je daarvoor voor zorgen. Ik ben de werkgever van de bezorger niet. Ik vind dat de werkgever ervoor moet zorgen dat de werknemer deze maand iets extra's krijgt en niet de mensen in de wijk in dit geval
Wat mij betreft is het geen of/of. Ik wil graag een blijk van waardering geven als klant (mits de bezorging goed gaat uiteraard!) omdat iemand zijn werk goed heeft gedaan. Neemt niet weg dat ik vind dat de werkgever ook best wat extra's kan doen.