Wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze boekjes? Op school zeiden ze toen dat de sterretjes waren voor kinderen die moeite hadden met lezen, de maantjes de standaard was, de zonnetjes voor de kinderen die al konden lezen en de raketjes, tja, daar werd eigenlijk weinig over verteld. Omdat de bieb nooit de boekjes heeft die horen bij de kern waar ze mee bezig zijn(tja, vijf scholen, 1 bieb), neem ik altijd maar de maantjes en zonnetjes mee van de kernen die er staan. Ze zijn op school bezig met kern 5 en mijn zoontje leest de boekjes van kern 8 en 9 en andere boekjes van Paul van Loon e.d. Wat is nou het verschil, weet iemand dat?
Raketjes zitten een beetje tussen de maan en de zon in. Volgens mij werken de scholen hier weinig mee. Qua keuze in de bieb zou ik gewoon de boeken kiezen die je kind leuk vindt. Ik heb daar de eerste maand op gelet, maar daarna losgelaten en de kinderen zelf laten kiezen. Heb überhaupt nooit gekeken naar de kernen op die boekjes. Op school doen ze sowieso erg lang over 1 kern, daar zou ik me iig niet aan houden.
zon kinderen kunnen ook beter zelfstandig werken hoorde ik. ik weet niet of die lijnen alleen voor gr3 gelden. volgens mij ook gr4 en verder heb je die lijnen. maan is dus eenvoudiger met minder nieuwe woorden, en vaak samen met de hele klas en zon kindjes klein groepje zelfstandiger.
Bij onze dochter op school werken ze alleen met ster, maan en zon. Begin groep 3 worden ze 'getoetst' op leesniveau, en dan krijgt elk kind dit label. Ik weet niet of er dan al direct kinderen ster krijgen. En ik weet ook niet of een maan bv ook een zon kan worden in de loop van het jaar. Onze dochter is een zon. Ze hebben op school een eigen bibliotheek en gaan wekelijks met de klas hier naar toe. Dan mogen ze twee boekjes uitzoeken. De boeken zijn gerangschikt per klas/leeftijd, en onze dochter mag kiezen uit groep 4/5 boekjes. Met de kernen wordt hierbij geen rekening gehouden volgens mij. Op de boekjes staat meestal wel het niveau. Bv E3 is eind groep 3, M4 is midden grop 4 enz.
Op de site van veilig leren lezen wordt wel het een en ander uitgelegd. Differentiatie - Veilig leren lezen - Zwijsen
Ik ben zelf leerkracht van groep 3 en kan uit eigen ervaring vertellen dat er erg weinig met raket wordt gewerkt. Bij ons op school helemaal niet. De kinderen bij ons worden bij iedere nieuwe kern opnieuw getoetst en wordt er bekeken in welke niveaugroep ze horen. Hoever is je dochter qua lezen? Kent ze alle letters/klanken? (voornamelijk de eu, ou, au zijn lastiger klanken) Als ze alle letters kent, of bijna allemaal, snap ik niet dat ze niet op het zon-niveau werkt.... Misschien toch eens navragen!
Bij ons wordt er wel met raket gewerkt...raket is nog iets "moeilijker", meer inhoud dan zon. De kinderen die dus heel erg vlot lezen.
Kinderen die zon doen, kunnen echt al lezen (vaak al bij binnenkomst van groep 3, maar het kan ook zo zijn dat een kind in de loop van groep 3 zo goed leert lezen dat hij/zij alsnog in de zonlijn instroomt, mits ze ook zelfstandig genoeg kunnen werken). Kinderen die raket doen, kennen vaak al veel letters en pakken het leren lezen sneller op dan het gemiddelde kind.
Heb vandaag op school even navraag gedaan, maar die werken ook amper met raketjes, dus dat konden ze me ook niet echt vertellen. Mijn zoon leest de zon-boekjes. Ik heb toevallig 2 boekjes uit kern 5, een zonnetje en een raketje. Er zal ongetwijfeld verschil in zitten, maar ik zie het niet.
Ster: kinderen die het leren lezen moeilijk oppakken Maan: grootste groep in de klas, de middenmoot Raket: deze leerlingen volgen gewoon de maanleerlijn maar er zijn uitdagendere werkjes beschikbaar omdat deze leerlingen sneller door de stof gaan dan de meeste kinderen. Zon: aparte leerlijn voor kinderen die al kunnen lezen als ze starten in groep 3.
Nee, ze zijn niet hoger dan zonnetjes, maar net daar onder. Maar op welk niveau werkt je zoon op school? Dat is dan op zich belangrijk, voor thuislezen kun je AVI niveau als richtlijn nemen, kernen en hemellichamen zijn dan wat minder relevant. Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zo belangrijk vindt dat je het naar school wilt brengen. Ben je het niet eens met zijn werkniveau in de klas? Wil je dat ze ook met raketjes gaan werken? En waarom?
Ik heb verder geen problemen met school op dat vlak, maar mijn zoon had bij de start groep 3 nagenoeg geen interesse in letters. En ik ben wel eens bang dat ik dan misschien thuis niet de juiste boeken aanbied. Maar ja, wat de bieb niet heeft, kan ik ook niet meenemen. Maar we doen leuk met school mee. Advies nu E3/M4. Ik was eigenlijk vooral verbaasd dat hij zonder blikken of blozen de boekjes leest. Maar ook dat gewoon loslaten dus. Is niets schools, gewoon mijn idee. Ik probeer alleen het 10 min per dag advies van school braaf op te volgen.
Bij ons op school... Werd er in de ingedeelde niveaus gelezen in de klas. Tijdens vrij lezen was het devies vooral... Lezen wat je leuk vindt. Belangrijkste van leren lezen zijn leeskilometers... Hoe vaker je leest, hoe beter het gaat. Dus.. Leuke boeken mogen ook gewoon (Want die lees je toch het liefst...)
Hier op school doen ze volgens mij niets met raketjes. Mijn oudste twee zijn/waren allebei zonnetjes. Maar mijn oudste kon echt in groep 3 al heel veel beter lezen dan de tweede die nu in groep 3 zit en toch zijn ze dus allebei zonnetjes. Tweede houdt ook gewoon niet zo van lezen, dus ik ben al blij dat hij het goed doet en hoop dat hij er snel nog beter in wordt, zodat er leukere boeken voor hem beschikbaar komen. Want die Aviboekjes vindt hij gewoon supersaai, en boeken met meer verhaallijn zijn momenteel vaak nog te moeilijk voor hem. Ik lees momenteel nog vooral veel aan hem voor. Hij leest wel zelf stukjes uit de krant, uit de kinderbijbel aan tafel, achterkant van de hagelslag enzo, maar zelf boeken lezen trekt hem momenteel nog niet zo.
Pas vanaf eind groep 4 begint het ergens op te lijken ja... Al heeft paul van loon ook wel aardige boekjes in lage avi's Daar zit in ieder geval nog een zinsopbouw in.