shaken baby syndroom

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door zonnig, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnig

zonnig Nieuw lid

29 feb 2012
    3
    0
    0
    Kraamverzorgster
    Hallo allemaal,

Zelf ben ik kraamverzorgster, en werk met heel veel plezier.
    En lees ik dus af en toe, waar de kersverse moeders in de kraamweek allemaal tegenaan kunnen lopen.....

Ik zou graag willen weten of jullie in de kraamweek geinformeerd worden over het shaken baby syndroom.....

In de toekomst zal er namelijk meer info gegeven worden in de kraamweek door de kraamverzorgsters maar ben nu heel benieuwd hoe jullie het nu ervaren!

Hoe ging dat gesprek?
    Kreeg je een duidelijk beeld, dat je in een stress situatie dus echt niet met je baby moet schudden. Liever even de baby op een veilige plek leggen en een time-out nemen.
    Wat waren je eigen gevoelens hierover......

Ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen!

alvast bedankt!
    Groetjes.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ken het wel maar ben er nooit over geïnformeerd. Vind het ook moeilijk om er iets over te zeggen. Lijkt me ook niet zo heel fijn om zo'n praatje te krijgen terwijl je net bevallen bent en er eigenlijk niks aan de hand is, maar snap dat het wel belangrijk is.

Het hoeft van mij niet specifiek over het shaken baby sydroom maar liever dat ze je adviezen geven wanneer je je ten einde raad mocht voelen en wie je dan kan bellen bijv.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Sluit me helemaal bij Umm85 aan!

4. zonnig

zonnig Nieuw lid

29 feb 2012
    3
    0
    0
    Kraamverzorgster
    hallo UMM85,

Bedankt al voor je reactie.

Klopt wat je zegt, het is ook geen fijn onderwerp!!!

Eigenlijk zou het uit de taboe-sfeer gehaald moeten worden. Als je erover hoort, en praat zal het minder voorkomen!
    Ik hoop eigenlijk dat de moeders `weten` straks ga ik het even niet redden, en oh jaa, bedenk mij weer wat mijn kraamverzorgster vertelde.

Maar dit is dus iets nieuws, dat er in de kraamweek aandacht aan besteed wordt.

Groetjes.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb er nooit iets over gehoord behalve op tv.

Ik had wel een huilbaby maar nooit de neiging hem te schudden, zeg maar... maar goed, misschien is zo een advies wel goed.
    Niet iedereen in nederland is overal goed over geinformeerd en niet iedereen spreekt bijv goed genoeg nederlands om die info tot zich te krijgen.

6. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

ik heb het niet in de kraamweek gehad , in belgie beval je 9op10 in het ziekenhuis en blijf je ook paar dagen .
    maar achteraf als ze 2 weken oud was ofzo heb ik een thuisbezoek gehad van kind en gezin en zij heeft het er wel over gehad , dat je dan je baby even moet wegleggen en desnoods iemand bellen om zelf op adem te komen

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja ik vraag me nu ook af of het cb er niks over verteld tijdens het huisbezoek? Kan me even niet meer heugen.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Het CB heeft het er hier over gehad tijdens het huisbezoek. Een goede zaak vind ik, zeker bij een eerste kind.

9. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou bij mezelf denken "Er zijn moeders die dit echt niet weten en daarom moet ze het vertellen" maar toch zou ik geïrriteerd zijn, omdat ik dit allang weet. Maar dat weet de kraam natuurlijk niet ;).

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar daarom zou ik ook liever iets algemeens willen horen zoals (zoals ik al zei).. wat je het beste kunt doen wanneer je het niet meer ziet zitten.

Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die achteraf zeiden 'Goh, ik wist niet dat ik niet met mn baby mocht schudden, anders had ik het niet gedaan'.. Daar zit toch veel meer achter.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik geloof wel dat mijn KV destijds iets heeft gezegd van 'als je er even helemaal niet meer tegen kan leg de baby dan even in haar bedje en loop weg'. Ofzo. Maar het kan ook iemand anders zijn geweest.

Ik denk wel dat het goed is als er iets over gezegd wordt, al is het maar om er bij stil te staan. Mijn dochtertje was ook een 'huilbaby' (door de pijn van reflux bleek achteraf maar goed) en je wordt inderdaad soms echt goed wanhopig.

12. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hier is er niet over gesproken, maar in mijn kraamboek stond volgens mij wel een stukje. En dat heb ik voor de bevalling wel uitvoerig doorgelezen. Misschien is het juist handig om iets van een folder te maken.
    De moeder kan het dan zelf lezen en dan hoeft het niet in de kraamweek besproken te worden!

Sluit me ook aan bij bovenstaande berichten dat het handig zou zijn dat je weet wat te doen als je het even niet meer weet (dat klinkt toch iets vriendelijker!)

13. Nog nooit iets over gehoord gekregen..

14. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Wij ook niet maar heb ooit wel iets over gehoord dat het zelfs tot de dood kan lijden als je het doet.
    Ik zelf zou me aan gevallen voelen alle hormonen zitten er nog.
    Denk dat je per gezin moet kijken.
    De een is opener en zou je het in de kraam tijd kunnen bespreken,
    De ander is gesloten en is alleen maar emotioneel daar zou je bevoorbeeld kunnen zeggen ik heb hier een ''brief'' lees die eens door mocht je kindje heel erg huilen.
    OF in de trant van dit gaat over het schudden vaneen baby

15. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik heb er geen info over gehad maar heb dat ook niet nodig gehad. Het lijkt mij erg logisch dat je een baby niet door elkaar schud, dit doe je toch ook niet bij een volwassene of een ouder kind?? Is voor niemand goed lijkt mij?

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou ja, het komt vrij regelmatig voor, dus die voorlichting zou toch niet echt voor niets zijn. En nee ik heb mijn baby nooit door elkaar geschud maar echt weleens op het punt gestaan :( dus ik kan me heel goed voorstellen dat het gebeurt. Als je kindje echt elke dag urenlang huilt en niets helpt en niemand helpt je en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd....dat doet soms rare dingen met je.

17. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    o ja meerdere keren is het mij/ons verteld dit ook vooral omdat ikzelf na de bevalling geen klik heb met ons kindje dit komt pas na een aantal weken (bij allebeide gehad) ze waren bang voor postnataledepressie dit had ik niet.
    ik verzorg mijn kindje goed maar absoluut niet meer dan nodig dan leg ik hem liever opzij maar gebruik mijn verstand gelukkig wel leuk ist niet dus denk dat het me daarom vaker is verteld ook door vk, kraamzorg en cb

vind het een goeie zaak want het gebeurd toch schokkerend veel helaas

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    helaas is het dus wel iets wat mensen vaak doen
    als ze onmachtig zijn pakken ze de kindjes bij de bovenarmen
    en schudden ze het heen en weer
    het is een gevoel van willen doordringen tot iemand

het wil niet zeggen dat de vader of moeder op deze manier een baby opzettelijk letsel wil toebrengen hoor
    niet in alle gevallen in elk geval

19. zonnig

zonnig Nieuw lid

29 feb 2012
    3
    0
    0
    Kraamverzorgster
    Hoi allemaal,

fijn dat jullie reageren en echt, hier heb ik wat aan!!

Het voelt precies zoals hier beschreven wordt.
    Is het wel de juiste tijd, hormonen en zo, weet iemand er al wat van en voelt zij zich dan aangevallen (wat natuurlijk niet mijn bedoeling is).
    Maar het klopt, er komen ongeveer 40 babys (kinderen) in het ziekenhuis met blijvend letsel door schudden en/of smoren. 40 teveel dus!

Ik neem al jullie reacties mee naar mijn volgende gezinnen.

Bedankt!!!!

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    @ all Ja precies, maar die mensen weten toch ook wel dat het niet goed is denk ik? Toch?? Ik snap wel dat je heel erg gefrustreerd kan raken, mijn jongste zoontje heeft een maand lang gehuild (verborgen reflux). Uren per dag, dag in dag uit, dat was vreselijk. Maar ik zou hem echt nooit door elkaar schudden! En mijn oudste zoon is echt autistisch en op zijn tijd heel erg moeilijk, ook hem zou ik nooit met een vinger aanraken.

Maar ik wist niet dat dit dus wel zo veel gebeurt! Oooh en smoren!?!? Jeetje, daar schrik ik wel van! Dan is het wel een goed idee om het aan de aandacht te brengen. Ik denk ook mondeling, blijft beter hangen. Dan stoot je misschien wel wat mensen tegen het hoofd maar als je uitlegt waarom dit onder de aandacht wordt gebracht(dus dat het zo vaak gebeurt) dan zullen mensen het echt wel snappen! Zelfs in hun kraamweek. En misschien bereik je niet alle mensen waarbij het gebeurt maar als je er 1 helpt is het al winst lijkt mij.

Deel Deze Pagina