Wat geef jij je peuter/kleuter aan snoep?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door eliesja, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben het niet met je eens. Wij gaan er juist heel ontspannen mee om. Thuis hebben wij geen snoep dus vraagt hij er ook niet om. Ik vind het gewoon niet nodig en niets toevoegen. Ik zie er niets positiefs van in. Zo werd ik ook opgevoed en ik ben nooit losgegaan;) Op verjaardagen, in de winkel of hij van de buurman oid aangeboden krijgt mag hij prima een snoepje en gaat er ook normaal mee om. Ik zal niet snel zeggen dat hij het niet mag, of hij moet naar mijn idee al voldoende gehad hebben die dag. Het is hier niet zo dat hij pertinent geen snoep mag of zo, maar ik ga het gewoon niet stimuleren en dat gaat heel erg goed zo.

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

hier geen snoep. hij is net 2 en als het aan mij ligt duurt het nog wel even. een nijntje koekje of een doosje rozijntjes en af en toe wat cake. toch heb ik niet de illussie dat hij daarmee goede tandjes houdt. dat is ook niet de hoofdreden waarom ik hier nog niet geef. goed tanden hangt van veel meer dingen af. natuurlijk van zoetigheid, maar ook van welk drinken en of het de hele dag klaar staat. van slecht of minder glazuur (wat ik dus heb). van poetsen of het gebrek eraan. en van medicijngebruik.vallen van de fiets, de bank de stoel of het klimrek en een tand breken. en wellicht vergeet ik nu nog dingen.

ik ben niet bang dat mijn kind straks geen maat zal weten te houden met snoep. mijn 2 andere kinderen hebben er ook niks aan over gehouden dat ze een jaar of 4 hebben moeten wachten voordat ze echt snoep kregen. en toen ook nog met mate ( en nu dik 10 jaar later nog steeds trouwens ) ik vind overdadig veel snoepen onzin, ook voor een volwassene.

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik snoep zelf nooit en vind het voor mijn dochter ook niet nodig (ok, ze is nog niet zo oud als sommige kindjes hier). Dat komt wel als ze ouder is. Zie er geen toegevoegde waarde in. Mocht ze ouder zijn, een jaar of 4 of zo, zal ik er wel niet onderuit komen, maar tot die tijd mag ze tevreden zijn met een snoeptomaatje, cracker of stukje fruit.

Ik heb geeneens koek of snoep in huis

4. adi

adi Niet meer actief

Hier krijgen ze komende jaren iig geen snoep dat gemaakt is van alleen suiker/ kleurstoffen/ andere kunstmatige middelen. (denk aan drop, spekjes, gummybeertjes oid).
    Dat vind ik echt niet nodig, en als ze toch gaan snoepen dan tenminste dingen die naast suiker ook iets goeds bevatten.

Hier is snoep voorlopig de rozijntjes en volkoren crackers. Zijn ze echt dol op.
    Als echte tractatie krijgen ze weleens een stukje chocola, of een kinderkoekje, maar dat is echt heel soms. Tegenwoordig halen we 'koekjes' van Goodies, die zijn volkoren en bevatten fruitsuikers.
    Nog steeds suiker natuurlijk, maar geen andere troep.

5. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier ook geen snoep, vind ze niet eens lekker, spekjes krijg ik verkouwd terug, taart vond ze eerst ook niet lekker nu wel.

ik vind het niet nodig dat ze nu al zoveel suikers en zoetigheid eten.
    ik heb nooit snoep in huis, ik vind het niet eens lekker meer, mijn vriend wel, maar dan is de zak ook in 1 dag leeg, afentoe een dropje vind ik nog wel eens lekker (ligt al 2 mnd een zakje in huis en nog niet leeg)

ook krijgt ze hier amper tot geen chips, dat heeft ze vorige week op een verjaardag voor het eerst gehad. morgen krijgtze ook een beetje als mijn vriend jarig is.

maar haar maak je dolgelukkig met worst (liefs grove boerenworst) of kaas. dat vind ze heeeeeeeeerlijk, daar blijft ze in eten als je niet op past.
    rosijntjes vind ze heerlijk, en cakjes ook.
    en simpele koek vind ze heerlijk, of een rijstwafel of craker.

6. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ht kan ook komen door antibiotica
    als ik na mijn zoon kijk die heeft van september 2010 tot 31 april 2011 aan de antibiotica gezeten dagelijks ja dat hakt er in .
    maar gelukkig dankzij goed wetend poetsen en goede adviezen opgevolgd heeft mijn zoontje geen rotte tandjes.
    6 juni gaan we weer naar de tandarts en ben benieuwd of hji dit x weer dik te vrede is.

dus het hoeft niet van snoepen te komen vele mensen poetsen de tandjes niet ja en dan in combinatie met snoepen kan het wel maar ook dus door vele ab

7. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik vind hem zelf nog iets te jong voor droppies / spek of weet ik veel wat je allemaal tegenwoordig hebt. Wat hij niet weet, mist hij ook niet.
    Hij is net zo blij met een koekje / paar chippies / rozijntjes of een kindersurprise ei.
    En hij zit nu in de appel periode dus de koekjes worden nu ook vervangen voor appels. hahaha.

8. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    denk dat het ook zeker aan de leeftijd ligt. Als ze eenmaal naar school gaan worden ze er altijd wel mee geconfronteerd.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.277
    6.190
    113
    Geen 'echt' snoep, maar wel koek en chipjes en chocola als er iets speciaals is. Als we bijv een dagje uit zijn mag ie een flesje chocomel, nou dan is het echt feest. En bij oma wordt ie natuurlijk ook wel verwend ;).
    Maar doordeweeks zijn de 4-uur-tussendoortjes of een evergreen koek, plakje ontbijtkoek of soepstengels of rijstewafels. En een bekertje sap erbij.

10. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hier idem. We hebben vaste eet momenten en drink momenten. En voor elk slaapje en natuurlijk s'morgens tandenpoetsen.:)

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.498
    36.455
    113
    Maar ik vind kindersurprise eieren toch ook echt onder snoep vallen. Lijkt me een spekje of dropje minder erg moet ik zeggen.

12. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik wilde toch even reageren, vooral om te waarschuwen: mijn oudste ging voor het eerst naar de tandarts rondom z'n derde verjaardag. En hij had drie gaatjes! Ik schrok best wel, dacht dat ik het altijd wel goed deed en ik vond het zelf altijd wel schokkend als kinderen al gaatjes hadden in het melkgebit. Zelf ben ik 34 en heb nog nooit een gaatje gehad! Hij heeft dus niet mijn genen... De tandarts zei dat ze dat vaak tegenkwamen en dat de grootste boosdoener rozijntjes zijn! Ze plakken op de tanden en veroorzaken zo caries. Ook te lang 's avonds een flesje melk geven en daarna niet meer tandenpoetsen, maar de baby zo wegleggen is een grote factor. Allebei de fouten heb ik gemaakt.
    Nu krijgen ze nog maar af en toe rozijntjes, minder sapjes en meer water, en 3x per dag poetsen ipv 2x. En nooit meer naar bed zonder eerst te poetsen. Ik hoop dat dat voldoende effect heeft.
    Maar ik dacht dus een gezonde snack te geven (rozijntjes) en dat bleek dus één van de grootste oorzaken!

13. adi

adi Niet meer actief

echt? op basis waarvan?
    Zo'n ei is niks anders dan melkchocola. cacao aan zich is helemaal niet slecht voor je, en suiker zit er wel in natuurlijk, daarom hoort het ook bij snoep.
    Maar weet je waar een spekje van gemaakt is? En waar al die vrolijke kleuren vandaan komen? hoeveel hemische spul zit daar eigenlijk in naast suiker?

14. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    hier hetzelfde eigenlijk, heel af en toe een rozijntje. Wel eten we lekker veel fruit. Op verjaardagen mag ze dan wel iets lekkers. Soms komen mensen met een heel gewoon snoepje aan en dan moet ik ook echt zeggen dat ik gewoon nog niet weet of ze dit lust, want dat heeft ze nog nooit geprobeerd. Haha, moet je die mensen zien kijken:$:D!

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@adi: volgens mij zit er maar een paar procent cacao in zo'n ei..
    Wel veel vet en melkpoeder :)

Maar 1 dropje is net zo min slecht als 1 winegum of 1x in de zoveel tijd zo'n ei. Het gaat pas mis bij regelmatig veel dropjes, si ecu 's of elke dag een ei.

Het gaat niet om WAT je eet maar om hoe vaak je eet en of je poetst.
    En de opmerking "enkel natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen" is op z'n zachtst gezegd misleidend.
    De meeste drugs zijn bijv. ook gemaakt van (delen van) planten.
    En daarvan is er nooit twijfel of het goed is voor je :)
    (de kleurstof rood is bijv in grotere hoeveelheden nogal kankerverwekkend en toch een Europees goedgekeurde kleurstof)
    En helemaal voorkomen doe je het dus niet.

En dan hebben we het nog niet over antibiotica-resistente bacteriën danwel komkommers met toevallig passerende bacteriën waar je toevallig ook dood van gaat.
    Op die manier is niks eten bijna nog gezonder :)
    Oftewel je moet keuzes maken. De een kiest voor 1 winegum, nummer 2 eet de hele zak en ik heb liever een plakje kaas.
    Voor alles kun je wel een voor- of nadeel bedenken.

16. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind chocola sowieso niet iets wat je aan kinderen geeft. zeker niet aan kleine kinderen. (al eens opgelet hoe hyper ze van chocola worden) maar ik ben afwijkend daarin geloof ik.

verder deel ik de mening van saskia, je kunt het niet echt goed doen. overal is wel wat mee. dan moet je helemaal niks meer eten of drinken, en dat hou je ook niet heel lang vol en is dus ook ongezond.

17. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

@blub hier ook geen chocola, ze heeft het 1 keer gehad omdat het in een muffin zat, en chocolade vla een keer.

zowiezo worden veel kinderen hyper van vele kleurstoffen en suikers

ik moet bv weer geen koffie hebben of cola, dan ga ik stuiteren

ze zijn nog zo jong ze kunnen hun hele leve nog snoepen en doen

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@blup: dat hoor ik nou graag.. Soms het gevoel dat ik de enige ben die er zo over denkt :)
    Zeker als ik zie wat de jeugd hier in de buurt versnoept op een dag.
    Voel me dan heel streng en alternatief terwijl het bij meer voelt als "gezond verstand".

@denemarkew: en dat zullen ze ook vast doen.. Daar hebben ze onze hulp niet bij nodig :)

Overigens krijgt anne heel af en toe klein stukje pure (72% of meer) chocolade en ook wel chocomel als we ergens wat gaan drinken.
    Maarja meestal kiest ze dan zelf vaak toch sap en bij de Hema wil ze zelfs liever fruit of karnemelk :)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.498
    36.455
    113
    Nou zoveel cacao zit er niet in een surprise ei hoor, dan zou ik liever een stukje pure chocolade geven. Bovendien vind ik een heel surprise-ei best veel voor een kindje. Ik had beter kunnen zeggen dat ik een spekje of dropje net zo erg vind, niet minder erg, maar ook zeker niet erger.
    Hier overigens geen snoep, alleen bij uitzondering en dan maakt het me ook niet uit wat het is. Snoep/spek/drop/surprise-ei of wat dan ook, maar hier hebben we dat niet standaard in huis.

De oudste krijgt vaak een biscuitje, maar die lust ook geen snoep. De jongste lust het wel, zag ik laatst op een verjaardag, maar die maak je ook heel blij met een rijstwafel, dus geef ik dat liever of een stuk fruit.

20. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Mijn dochtertje krijgt soms: tumtummetjes, spekjes of yogurtgums. Bij mijn ouders krijgt ze wel eens een chocolaatje ofzo. Ik zelf heb altijd wel (yogurt)rozijntjes en koekjes in huis. Denk dat ze 2x per dag iets daarvan krijgt.

Deel Deze Pagina