Wat geef jij je peuter/kleuter aan snoep?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door eliesja, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    dit heb ik ook eens een keer gehoord dat rozijntjes helemaal niet goed zijn voor de tandjes.

2. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Mijn zoontje is nog wat jonger dan de meeste kindjes hier, maar hij krijgt nog helemaal geen snoep.

Alleen bij verjaardagen (en gelukkig hebben we max 5 keer per jaar een verjaardag) mag ie een paar hapjes taart.
    Als hij een koekje wil 's middags dan is dat meestal een kaakje. Af en toe geef ik m een liga maar eigenlijk zo min mogelijk. Hij krijgt ook geen sapjes enzo.

Verder geen chocola of drop of lollies ofzo en hopelijk lukt het me nog heeeel veel jaren om hem blij te maken met een stukje fruit, komkommer of ontbijtkoek.

Ik ben mollig en had als kind al problemen met mn gewicht en dat wil ik mn zoon echt besparen!

@Luun: bedankt voor je reactie! Voor mij erg belangrijk om te lezen, rozijntjes krijgt ie dus ook niet!

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@daro: zo dacht ik ook.. En het resultaat: een kerngezonde maar evengoed mollige peuter :)
    En ze eet echt niet ontzettend veel en ook maar weinig koek of snoep. Blijkbaar heb je er niet altijd het laatste woord in :)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik denk dat als je juist heel erg krampachtig met eten of snoep omgaat je het juist teveel gaat benadrukken. Dan wordt het alleen maar meer interessant.

Julian is nu 10 maanden en krijgt altijd een lange vinger na zijn tweede slaapje. En ook nog fruit.

Isabella heeft net lekker een bakje chips gehad. In het weekend mag dat. ( geen dikke kindjes)

5. Saskia78

@Bosi maar er is weinig krampachtigs aan het feit dat het gewoon niet in huis is toch?

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Precies, wij hebben het dus nooit in huis. Tjah, zowel mijn man als ik geven niets om snoep of chips en dat geeft je toch automatisch door aan je kinderen. Zoals ik al eerder schreef hier, mijn zoon mag echt wel een snoepje als hij dat aangeboden krijgt, daar doen wij helemaal niet moeilijk over. Maar dat komt dus hoogstens 1 x per week voor soms maar 1 x per maand. Hij vraagt er ook zelf nooit om en geeft er dus niet zoveel om. Als hij er een krijgt, dan vind dat hij natuurlijk niet vies, maar hij vraagt uit zichzelf al zelden om nog 1. Ik zie in onze situatie niets krampachtigs.

Mijn zoon is trouwens altijd al gek geweest van rijstewafels. Als hij mag kiezen tussen een koekje of een rijstewafel dat kiest hij gewoon voor dat laatste. Dat kan ook gewoon dus.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ook hier geen snoep. kzie regelmatig bij ballorig kleine kindjes op van die taaie snoepjes kauwen. (van die kersen snoepjes en smurfen) en regelmatig zit er een kind te stikken omdat ze het niet weg kunnen kauwen. das eigenlijk beetje reden waarom mijn zoon nog geen snoep krijgt. ja van die zachte banaantjes of rozijntjes enzo wel. maar snoepsnoep, nee dat krijgt ie niet

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier alleen 1 moment per dag, na zn middagslaapje. Meestal wat rozijntjes of een nijntje koekje, volkoren biscuitje oid.
    In het weekend dan krijgt hij weleens een hapje stroopwafel of cake.
    Met verjaardagen mag hij meesnoepen met een hapje chips of taart maar dat zijn uitzonderingen! Zolang hij blij is met rozijntjes...!
    Bij opa en oma krijgt hij helaas wel vaak echt snoep, snoep wat ik dus niet Ok meer vind voor ene doordeweekse dag: chocolade paaseitjes, saucijzenbroodje of kaasstengel tussen de middag, plakjes worst, halve gevulde koek (!!). Gelukkig komt ie daar maar eens per 2 weken, t zijn mijn normen en waarden niet maar krijg het niet aan het verstand gebracht!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo te lezen is het al heel verschillend wat er hier onder snoep verstaan wordt ;). Ik vind die zachte banaantjes of een surprise ei dus écht snoep. Rozijntjes/ontbijtkoek/kinderkoekjes/kaakjes schaal ik onder 'verantwoord' snoep als tussendoortje. Wat ik dus onder echt snoep versta, dat kreeg Eva ook pas vanaf een jaar of 2 (snoepje bij de drogist) en vanaf 2,5 jaar thuis.

Eva mag alles snoepen, behalve echt harde zuurtjes. Maar ze krijgt het haast niet. Ik bied het haar ook eigenlijk nooit aan en als ze erom vraagt ligt het aan het moment van de dag en wat ze verder heeft gegeten of het mag of niet. En als het even kan krijgt ze dan een snoepje na haar boterham. Ze krijgt zo'n 2 keer per week een snoepje, verder eten we rond 3 uur altijd iets van een koekje/ontbijtkoek/soepstengel met smeerkaas/rijstwafel, zoiets. En héél soms dan nog wat lekkers na, zoals een surprise ei (ik de helft ;), Eva en Lisa delen de andere helft waarvan Eva het meeste krijgt. En soms wat kleine M&M's, die delen we dan ook met z'n drietjes, Lisa krijgt die ook gewoon. Kan ook moeilijk anders, het is een groot drama als ik Lisa het niet zou geven. En zo word je een stuk makkelijker met een tweede ;). Maar Lisa lust geen snoepjes en rozijntjes, dat scheelt.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113

Nee dat is zo. Als het er niet is dan kunnen ze er ook niet om vragen.

Ik weet gewoon wel dat mensen die teveel met gezond eten bezig zijn dat de kinderen daarvan later in het leven daar last mee kunnen krijgen. Doorslaan naar juist teveel gaan eten of te weinig.

Ik heb daar eens een onderzoek over gelezen. Ik zal eens bedenken waar dat ook alweer was.

Als ik trouwens eens terugdenk aan vroeger moet ik wel lachen. Wij hadden thuis vroeger ook weinig tot geen snoep in huis. Buurmeisjes wel. We hebben weleens eerst bij de ene moeder snoep gehaald en nog geen 5 minuten later bij de andere moeder. En ze trapten er natuurlijk altijd in.

Ik ben absoluut geen snoeper zelf. Ik lust eigenlijk bijna geen zoet en chips eet ik nooit. Maar ik haal wel een snoepje of koekje in huis.

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Precies. Wat denk je dat je het nog tegenhoudt als je al 2 grote meiden hebt? Tuurlijk niet, meneer wil ook graag wat! En dat krijgt ie ook. We hebben het nog geprobeerd te rekken met de mayo bij de friet maar dat is ook over, hij is nu anderhalf. Hij krijgt wel echt héél weinig mayo maar toch. Zo gaat dat nu eenmaal met meerdere kinderen in één huis. Ik vind het niet erg, het is allemaal met mate, en ze eten ook allemaal goed hun maaltijden en zijn ook dol op fruit etc.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik dacht dat AB tegenwoordig geen suikers meer bevatte? Tenminste zoiets las ik op de bijsluiter van de kuur van mn zoontje ...

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kinderen worden trouwens niet hyper van snoep, dan zouden ze ook hyper moeten worden van veel fruit eten (suiker) ... ik heb wel eens een programma gezien waarin dit werd getest:

1. kinderen op een feestje met veel suikergoed, snoep en taart, maar rustige omstandigheden: boekjes lezen etc
    2. kinderen op een feestje met alleen maar gezond eten en een clown en druk gedoe

De kinderen van 1. waren heel rustig en van 2. superdruk en hyper. Met andere woorden: kinderen worden hyper van hyper gedrag.

Wat betreft caries en tandbederf: fruit (en dus ook rozijntjes) zijn even slecht als snoep - suikerbommetjes (en daarnaast ook zuur).

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

helemaal mee eens, beter met mate ergens mee om leren gaan dan van die bedelende buurkinderen die thuis geen snoep mogen maar mij steeds om snoep bedelen, ik heb altijd van jongs af aan een snoepje gemogen en heb nooit om snoep gevraagd de rest van mijn leven (nu hadden we wel een Jamin winkel toen ik 11 was haha dus dat kan er ook mee te maken hebben haha)

15. Saskia78

@bosi: op zich is het ook logisch.. Dingen die schaars zijn, zijn vaak geliefder.. Gewoon omdat je het niet zo vaak krijgt en dan geniet je er extra van.
    Dus met helemaal nooit snoep loop je het risico dat straks je kind met het eerste zakgeld maar 1 ding kan bedenken: "eindelijk MIJN snoepjes en zoveel als ik wil"

Overigens wat jij met snoepjes deed, deden wij later met stappen.
    "mam, zij mag tot 12 uur!"
    Nooit gedacht dat onze ouders niet alleen dikke vriendinnen waren maar ook daadwerkelijk met elkaar praatten :)
    En wij maar denken dat we slim waren... :D

16. megamom

megamom Actief lid

26 mei 2010
    360
    0
    0
    onderwijs
    Zuid-Holland
    Wij hebben het niet in huis, dus ze krijgt wat er wel is (fruit, ontbijtkoek, crackertjes). Op verjaardagen doen we niet moeilijk, maar hebben haar wel bijgebracht dat bedelen om snoep not done is ;)

17. Saskia78

En wat ook scheelt.. Als 2e kind snoep je al sneller mee dan als eerste natuurlijk.

18. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Eén keer per week krijgt hij wat chippies bij oma en opa, en soms een chocolaatje.
    Thuis nooit snoep, al krijgt hij wel af en toe een kapitein koekje (ontbijtkoek) en bijna elke dag fruit. Daar zit natuurlijk ook suiker in.
    Als je vraagt of hij een hapje cake, taart of slagroom wil, zegt hij nee...dat lust hij niet eens. Wel lekker makkelijk, hoef ik ook niks te weigeren.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#59 Cygnet2, 29 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2011
    Antwoord op je eerste vraag:
    - slecht poetsen door ouders (te lui, te laks, geen zin, geen kennis / kunde, veel weerstand, geen boeman willen zijn)
    - lurken aan flessen (rietjes, tuit of flessen)
    - veel zoetigheid in vorm van dranken of snoep maar ook fruit of fruitdranken en melk!
    en soms: het heel frequent gebruiken van ANTIBIOTICA! Helaas, een potentiele veroorzaker van zwakke tanden! En nee, dit heeft niets te maken met het (mogelijk) suiker gehalte van het goedje maar van het feit dat je eigen weerstand (en dus ook bacteriehuishouding) van je mond in de war wordt gegooid!)

Maar dan je andere vraag: mijn zoontje (bijna 3) mag alles... alleen wel heel beperkt en zeker niet meer dan 2 per dag (2 dropjes bijvoorbeeld of 1 koek (LIGA). En sommige dagen geen snoep. We poetsen twee keer per dag (1 x voor het rusten 's middags en voor het slapen gaan). Hij drinkt geen flessen en drinkt bekers achter elkaar leeg. Geen lollies of kauwgom en spaarzaam met rozijntjes, fruitstukjes, ander kleverig spul.

Van 'gewoon' snoepen (of sap drinken) gaan tanden niet rotten. Wel van veel EN vooral van slecht onderhouden!

Ik hoop toch niet dat er mensen zijn die denken dat je kind niet snoept, dat er dan geen cariës kan ontstaan... suiker zit in bijna alles (MELK!) en daarbij is dat zeker niet de enige veroorzaker van tandrot! POETSEN dat is het devies! (en beperkt het aantal eetmomenten)

20. Saskia78

@cygnet: niet geheel onverwachts ben ik het met je eens :)

Maar vergeet ook niet het aantal eet- en drinkmomenten.
    Elke keer is een nieuwe aanval op de tandjes.

Deel Deze Pagina