Wat geef jij je peuter/kleuter aan snoep?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door eliesja, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Prima en poetsen?

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind ook dat mensen veel teveel doorslaan. als je je gewoon aan de 5 tot 7 eetmomenten houdt en 2 keer goed poetst dan loopt het heus allemaal wel los. maarja, men leest en artikel en eht kind moet meteen op water en droog brood. ( en dat houdt caries echt niet tegen) natuurlijk overdaad schaadt. maar dan zou je niks meer kunnen of mogen. zelfs fruit is erg slecht voor je tanden en melk.

en niet meteen met de vinger gaan wijzen er kan ook weinig glazuur of veel antibiotica in het spel zijn.het is niet altijd te wijten aan de ouders.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt weinig snoep. We hebben het niet in huis, mijn man en ik zijn ook geen snoeperds. Maar het is niet zo dat ik het vermijd. Zaterdag heeft hij bijvoorbeeld bij de bakker (we waren in een andere stad aan het rondlopen) een cakeje gehad. En op dat cakeje zaten 2 stokjes chocola. Daar heeft hij heerlijk van gesmuld. En als we bij mijn moeder zijn, krijgt hij altijd een klein stukje taart (mijn moeder heeft altijd taart in huis). En bijv. met pasen hadden we wel paaseitjes. Daar heeft ie er ook wel eens 1 van gekregen.
    Buiten dat krijgt hij wel regelmatig een koekje. Ook niet eens iedere dag, maar wel bijna. Of rozijntjes. En fruitsuikers natuurlijk. ;)

En mijn zoontje krijgt dus tussendoor alleen maar water te drinken. Bij het ontbijt krijgt hij melk, bij de lunch soms ook (als hij dat zelf wil). Maar verder dus alleen water. Soms bij een restaurant krijgt hij fristi.

Als hij ouder wordt en zelf meer behoefte krijgt aan snoep, zal er tzt vast een snoeppot komen waar hij iedere dag 1 snoepje uit mag (en daar zullen ook de rozijntjes tussen zitten). Zo doet mijn vader dat ook en dat vind ik prima. :)

Moet er wel bij vermelden dat tandbederf niet de reden is voor mij iets wat afwerende houding. Mijn zoontje is niet de lichtste dus ik probeer vast te houden aan een gezond eetpatroon zonder te veel snoep. Hij is niet te zwaar trouwens, maar dat hou ik liever zo. ;) Hij kan niet zo goed maat houden.

4. Maia

Maia Niet meer actief

het enige dat Fleur aan snoep krijgt zijn droge biscuitjes. Van de week werd er op gym getrakteerd en toen kreeg ze uit dat zakje van mij zo'n banaantje (de rest vond ik niet geschikt voor haar leeftijd) en gisteren was mijn man jarig en toen heeft ze zich de rest van de middag volgegeten met van die zoute stengels maar zoetigheid krijgt ze weinig. Ik heb het ook gewoon niet in huis en buitenshuis krijgt ze het wel af en toe en dat vind ik helemaal niet erg.

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier af en toe snoep. We hebben het in elk geval niet standaard in huis (dan zou ik het zelf trouwens ook opeten:D).
    Maar echt snoep (drop, winegums etc) gebeurt zelden. Misschien 1x per 4 maand ofzo.
    Thuis krijgt ze wel gewoon 's middags een koekje. Waterijsje ook regelmatig met mooi weer. In het begin kreeg ze alleen de minst ongezonde koekjes, zoals evergreen, biscuitje etc. Inmiddels krijgt ze verschillende dingen en we hebben veel kinderkoekjes in huis. Daar mag ze elke middag uit kiezen. Vaak van die zakjes Smoeltjes ofzo. Ik vind het prima. We poetsen 2x per dag tanden. Ze poetst eerst zelf en wij poetsen na.
    Op verjaardagen eet ze wat de andere kindjes ook eten. Dan mag ze een stukje taart, chippies en dat soort dingen. Ik vond dat nooit goed, maar inmiddels ben ik er wat makkelijker in geworden. We hebben een gezond eetpatroon (vind ik zelf;)) en dat soort dingen horen er gewoon bij, wij doen het ook.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@yukl: hier ook zo'n schransje. Het lijkt wel of er geen rem op zit soms. Proberen haar ook aan te leren dat ze niet alles in 1x op hoeft te eten maar dat er later ook gewoon nog genoeg is. (bijv met chips of toastjes op een verjaardag)
    Maar ze is gekker op hartig en chocolade/koekjes dan op snoepgoed.
    Net als papa/mama overigens :)

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Zowel mijn broer en zus hebben een dochter van 9 jaar oud. Ze hebben ieder een hele andere opvoeding gehad.
    A. de dochter van mijn broer is best "vrij" opgevoed. Over snoep werd nooit moeilijk gedaan, in die zin dat ze best een snoepje/chips/koekje mocht (uiteraard wel met mate).
    C. de dochter van mijn zus mocht echter nooit snoepjes/koekjes/chips echt alleen in hele bijzondere gevallen.

Resultaat? C is echt een enorme zeur om snoep geworden en zodra we ergens zijn (bijv verjaardag) waar je zelf dingen kunt pakken dan zit ze boven op het snoepgoed, vreet zich helemaal misselijk enzovoort. Ze is er ook helemaal op gefocust dat een ander niet meer krijgt dan zij.
    A daarentegen vindt snoep helemaal niet bijzonder en vraagt net zo graag om een banaan of een broodje.
    Soms vraag ik na het eten hier wel eens of iemand nog zin heeft in een ijsje (ze eten hier wel eens gezellig) en A zegt dan gerust nee omdat ze gewoon vol zit. C zegt ja en zou het liefst dan alle ijsjes opeten, zelfs terwijl ze al misselijk is.

Dit vond ik altijd wel grappig en het maakte voor mij wel duidelijk dat als je een kind dingen echt verbied, dan het dan later enorm interessant kan zijn voor een kind. Ik vind mijn nichtje C namelijk echt vreselijk vervelend wat snoep betreft, ze is er zó mee bezig. Echt aan het schransen gewoon.

Wij zijn zelf niet moeilijk qua snoep/chips/koek. Chips hebben we nooit in huis dus dat eet hij alleen als we ergens op visite zijn, maar een koekje of snoepje mag hij als we thuis zijn wel.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@yummie dat is oko iets wat ik altijd wel in mijn achterhoofd hou inderdaad..
    en straks als C. eindelijk zakgeld krijgt hoef je ook niet zo te raden waar het aan op gaat :)

Vandaar dat ze ook als we lekker koffie drinken op het terras net als wij best wat lekkers krijgt bij "de koffie".
    En ook elders wel gewoon snoepgoed eet.. maarja wij eten het zelf ook nooit dus in huis is het gewoon zelden tot nooit.

Gelukkig eet ze net zo lief een hand druiven ipv snoepgoed..
    En op een dag zullen we er wel aan moeten geloven om het toch af en toe te kopeen vrees ik :)
    Heb voor mezelf gesteld dat eenmaal op de kleuterschool je het toch niet meer kunt voorkomen... maar inmiddels krijgt ze op het kdv ook regelmatig trakaties met allerlei snoepgoed er in mee.
    En behalve de zuurtjes/lollies/kauwgum mag ze dat ook gewoon opeten. Maar niet allemaal tegelijk dus :D
    Afgelopen woensdag heeft ze dr laatste paasei opgegeten.. niets mis mee :)
    (die lag boven in de kast omdat ze paar keer zelf zonder te vragen op de aanrecht was geklommen voor een paasei.. dus was hem eigenlijk al beetje vergeten.. tot ik hem vorige week ineens zag liggen)

en snoepen is 1 ding.. zelf op de aanrecht klimmen om snoep uit de pot te halen nadat ik heb gezegd dat het genoeg is geweest.. is een heel ander verhaal :)

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn dochter krijgt alleen af en toe een droog biscuitje. En bij opa en oma wel eens een spekje. Verder geen snoep en zeker geen chocolade of chips. Daar vind ik haar nog veel te jong voor.
    Bovendien heeft ze een neiging om te zwaar te worden (terwijl ze weinig eet) dus ik wil snoepen niet stimuleren.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja die rem hebben we hier gelukkig wel omdat ze weten dat het toch wel mag, ze krijgen met regelmaat wel wat dus ze hebben dan niet de behoefte om te gaan schransen e.d. dat scheelt echt heel veel, veel kindjes die thuis amper wat krijgen (of niets) gaan bij verjaardagen helemaal uit hun bol terwijl het bij onze kinderen dan eigenlijk niet zo "bijzonder" is ze krijgen het toch ook wel thuis dus pakken ze veel minder ergens anders, zoiezo krijgen ze van mij vaak hun eigen kleine schaaltje e.d. want ze mogen van mij niet "graaien" en erboven staan "kwijlen" :p (naar staren en willen )

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat zou wat zijn idd, ik heb ooit een keer een snoepje uit de pot "gepikt"vroeger mijn moeder had de ideale straf; me heel de pot laten opeten!! ik was zo kotsmisselijk dat ik er nooit meer aan heb gedacht.. ik hoefde geloof ik ook een paar maanden toen geen snoep :D

Lollies vind ik trouwens ook nog wel eng hoor en kauwgom slikt ie van mij door dus krijgt ie ook niet en zuurtjes vind ik ook eng.

Wij poetsen trouwens twee keer per dag, een keer VOOR het ontbijt (dat is verstandiger dan NA het ontbijt volgens onze tandarts) en svavonds voor het slapen, ik doe het eerst en daarna mogen hun na poetsen, maar ik maak er geen strijd van als ze een keertje niet wilden (toen ze kleiner waren) dan een keer niet zo blijft het leuk volgens onze tandarts en ziet ze liever dan dwangmatig poetsen.. mijn kinderen hebben het perfecte gebit volgens haar alleen onze dochter heeft scheve tanden maarja daar doe je nu weinig aan, zij heeft nooit geduimd of een speentje gehad dus daar kan het ook niet aan liggen...

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wat trouwens ook heel erg helpt voor goede tanden, een klein glaasje per keer helemaal opdrinken ipv heel de tijd een slokje, dus echt drinkmomenten vanaf baby af aan al aanhouden. En zo snel mogelijk van een flesje af (liefst met 9 maanden al naar harde tuitbeker of liefst een bekertje) dat gaat vaak mis in de meeste gezinnen want een flesje word toch vaak als makkelijk gezien maar is dus heel slecht voor het gebit..

13. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Onze dochter krijgt per dag 1x iets of niks aan snoep. Als ze iets krijgt is dat na het middagslaapje en dat is dan een koekje, klein stukje cake, half doosje rozijntjes of 1/3e doosje smarties. Krijgt ze die middag niks (omdat we weg moeten of omdat ik fruit geef) dan krijgt ze het soms na het eten en anders gewoon niet. Ze vraagt er ook nog niet om, heel soms wel en dan krijgt ze het ook. Op verjaardagen/feestjes doe ik verder ook echt niet moeilijk omdat ze het dan toch wel krijgt. Dan snoept ze meer dan anders maar de dag erna is het weer klaar ermee en hoor ik haar er ook niet over. Komt misschien nog, ze is nog jong (2j4m).

14. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Nou mijn zoontje krijgt dan erg veel snoep.
    Eigenlijk alles..

15. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Er is meestal 1 moment per dag dat ze of een koekje of een snoepje krijgt. Dan kan variëren van een Nijntje bescuit tot een stukje chocola, doosje rozijntjes etc.
    Maar hier krijgt ze op brood ook wel zoetigheid (hagelslag, speculoospasta), dus ze snoept, vind ik, daarmee ook wel een beetje. maar goed, dat heb je zelf in de hand en we beperken de dingen natuurlijk wel.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik hou zelf al niet zo van die Haribo snoep omdat ik er altijd misselijk van wordt en dat hebben we dus eigenlijk nooit in huis. Vroeger voor onze zoon er was hadden we dat ook nooit. Ik was altijd van de chocolade en chips (vriend ook). Maar omdat wij nu aan de lijn zijn hebben we dat ook nooit in huis.
    Onze zoon krijgt dus we af en toe een droogkoekje, maar meer niet. We hebben ontbijtkoek en eierkoeken en fruit voor hem. Maar we doen niet moeilijk als hij bij een ander is. Hij krijgt ook gewoon sap te drinken.
    Bij mijn ouders krijgt hij wel eens chocolade ofzo maar dat vind ik dan ook niet erg. Bij mn schoonmoeder krijgt hij dat nooit omdat zij zelf obesitas heeft gehad dus zij hebben dat soort dingen nooit in huis. Dat is voor mij ook wel weer een reden dat ik er erg oplet omdat ik niet wil dat mijn zoontje dat ook krijgt,aangezien mijn vriend ook te kampen heeft met overgwicht...

17. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    eigelijk zeurt mijn kind altijd om iets lekkers..hij staat ermee op, mag ik een snoeppie..nee vanmiddag pas..maar hij blijft maar zeuren..
    Hij krijgt het ook echt pas s'middags hoor. Geef hem dan een stuk fruit of een boterham en rond half 11 krijgt hij een koekje..maar hij blijft echt altijd zeuren, die kaken staan nooit stil..wil altijd maar iets lekkers..

maar wat zou ik hier tegen kunnen doen?

een vriendin van mij heeft wel op 4 plekken potten snoep staan en dat heeft ze dus bewust gedaan, in het begin vroegen ze er ook steeds om, maar nu vragen ze er niet eens meer om, zou dit een oplossing kunnen zijn?
    Ben alleen bang dat die van mij als ik ff boven ben, de potten leegvreet.;)

18. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    mijn zoontje heeft liever een stuk fruit! of brood.
    koekjes zijn ook altijd goed en ik geef hem ook wel rozijntjes en gepofte rijst met joghurt van de hema.
    maar als ik hem een banaan geef vind hij eht ook snoep, dat noemt hij ook snoep.

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

waarom heeft je vriendin dan zoveel potten staan als de kinderen tochal veel zeuren eliesja? ik leg de link geloof ik niet. ik vind het ook appart dat ze nu niet meer zeuren dan. dat kan niet enkel door die potten komen lijkt me. het lijkt me juist als ze ze altijd zien dat ze nog meer gaan zeuren.

20. Alita

Alita Niet meer actief

Hier krijgt ze soms snoep...kinderchocolade, haribo snoep en smoeltjes...

Ze zeurt er wel om hoor...is ook logisch maar ze krijgt absoluut niet iedere dag snoep. Zo drinkt ze ook aleen water of siroop zonder suiker.

Deel Deze Pagina