Wat geef jij je peuter/kleuter aan snoep?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door eliesja, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit hangt er natuurlijk vanaf hoe je de zuivel verdeling organiseert... dus onzin is natuurlijk ook een te boute term. Het hangt er gewoon helemaal vanaf hoe je omgaat met 'toetjes'. Als een toetje (yoghurt, kwark, fruit) een regulier onderdeel is van de maaltijd dan kan je die gewoon geven ook al is er niet goed gegeten (alleen niet meer en wel gezond). Als een toetje de belonende afsluiting is... tja, dan lijkt het niet handig om dat te geven als er niet goed gegeten wordt (maar dan nog... wat is er mis met een beetje zuivel of fruit)?

Mijn zoon krijgt 300 ml zuivel:
    2 x 100 ml bij de broodmaaltijden
    1 x 100 ml als toetje.. die krijgt hij dus altijd (als hij dat wil)
    en hij krijgt: yoghurt, kwark en fruit.

Danoontjes, ijsjes etc etc zijn zowiezo niet nodig... (wel lekker natuurlijk)

2. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    tja dan weet ik het ook niet, zag het altijd in van die boekjes staan waarin staat wat een kindje op bepaalde leeftijd mag eten.

maar heeft dit idd niet met leeftijd te maken?
    de jongste drinkt gelukkig wel melk s'morgens, maar onze dochter drinkt bv geen melk en dan vind ik het wel fijn dat ze dan toch iets van zuivel op heeft die dag!

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

denk ook dat het nogal situatieafhankelijk is inderdaad.
    wordt er normaal prima gegeten en een dagje niet.. zou ik niet "korten" op een toetje.
    Is het de enige manier om te zorgen dat er normaal gegeten word lijkt het me best een overweging. Want als hij/zij ECHT niet wil eten is hij/zij ook heus niet omkoopbaar met een toetje.

En wat voor toetje er wordt gegeven lijkt me ook nogal belangrijk als je wil bepalen of het nuttig is.
    Elke avond een danoontje (of ander fleurig kindertoetje) is een garantie op hoop (fruit)suikers die je savonds eigenljk helemaal niet nodig hebt. En suikers zijn snelle energie.. die moet je dus "meteen" verbruiken.
    En zeker op de leeftijd van onze ukkies gaan ze relatief snel na eten naar bed dus wellicht is het zelfs beter om juist overdag een grotere maaltijd te geven.

Maar qua vitamientjes moet er toch echt groente/fruit gegeten worden lijkt me. Willekeurig welk tijdstip dat is!
    En dat compenseer je niet met een toetje.
    (tenzij dat een mandarijn is natuurlijk)
    Ik neem dan ook aan dat de mensen die niet pushen qua avondeten wel zorgen dat er her en der over de dag verspreid wel vitamientjes gegeten worden uiteindelijk.

Verder is af en toe vlees/vis heel goed voor de ontwikkeling van de hersenen. Niet noodzakelijk, wel goed.
    Dus hier gaan wij ook niet voor "als je je groenten niet eet, krijg je geen stukje vlees" ondanks dat mij dat stevig ingestampt is als kind.

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb het erover dat míjn k.a het onzin vind om een toetje te gaan geven als ze niet eten, alleen maar zodat ze iets binnen hebben, dáár ging het mij om.
    Dat is namelijk helemaal niet nodig.

5. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    hier is het geen danoontje meer, maar yogurt met een beetje vanille vla.
    overdag krijgen ze altijd fruit.

Als ze hier niet eten, is het eigelijk meestal omdat ze het dan op dat moment niet lusten. En idd soms eten ze alleen maar het vlees.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

jullie bedoelen volgens mij allebei wat anders.. :)

buffy heeft het over de zin/onzin van avondeten en dus een toetje in het kader van "dan heeft hij in ieder geval wat binnen"
    cygnet meer over het nut van zuivel in het algemeen :)

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat denk ik ook, want ik heb ook niks gezegd over zuivel;)
    Weet zelf nl ook niet precies hoe dat zit, mijn zoontje krijgt s ochtends en s avonds nog een klein flesje melk omdat hij dit eenmaal lekker vindt.

Deel Deze Pagina