De middagslaap, wie herkent dit en verteld dat er betere tijden komen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sukkie, 3 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Dochterlief is 2 jaar en 8 maanden. Drie weken geleden begon ze 's avonds te spoken. Kan niet slapen, kan ogen niet dicht. Een keer (de eerste keer) hebben we haar uit bed gehaald. Ze had 's middags een lange middagslaap gehad, kan gebeuren dat je 's avonds niet moe bent. Maar dit bleef aanhouden. Half negen, half tien, tien uur en uiteindelijk na een week viel ze op zondagavond om twaalf uur in slaap omdat ik haar noodgedwongen in het campingbed had gelegd zodat ze niet meer uit bed kon. Ze liep te spoken, klom op kastjes enz. Maandags besloten dat we nog een uur middagslaap zouden doen. Dit kon ze wel goed volhouden. 's Avonds wel erg moe, maar goed dat was de bedoeling:). Vanaf het moment dat we het middagslaapje terug deden naar een uur is ze 's ochtends om zes uur wakker:$. Dit hebben we een week aangezien om te kijken of ze haar ritme ook nog moest aanpassen (wennen aan uurtje slaap tussen de middag) Maar na een week bleef ze om zes uur wakker worden. Dus besloten de middagslaap er helemaal af te doen.(dit was afgelopen woensdag) De eerste dag was ze ook helemaal niet moe, behalve 's avonds dan. Maar goed, dat was de bedoeling:). Uitgeput bracht ik haar naar bed. En om zes uur was ze wakker....Gistermiddag viel ze op de bank als een blok in slaap. Na een uur haar wakker gemaakt, ze was mega slaapdronken. Na nog een half uurtje op de bank was ze weer goed wakker. Vanmiddag viel ze in slaap (en ik ook) en werd ze na drie uur wakker. Weer megaslaapdronken. Na nog een half uurtje weer wakker.
    Wij houden nu al drie weken lang dezelfde bedtijd aan met dezelfde structuur als altijd maar niks brengt dus verandering in de ochtend. Vandaar dat ik vanmiddag ook dacht (ook eigenbelang door vermoeidheid) of ze nu wel of niet slaapt, lang of kort, ze is toch wakker om zes uur. Dus....wie heeft tips of ervaring waar ik wat aan heb. Kunnen we hier wat aan doen, moeten we hier wat aan doen of haar gewoon haar eigen ritme laten bepalen???

2. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Herken het bij mijn eigen dochter, bij haar was het een teken dat ze geen behoefte meer had aan de middagslaap. Ze ging onderhand (dus met 1 uur middagslaap) pas om half 11 slapen.

Toen hebben we een keer geen middagslaap gedaan en heeft ze het klokje rond geslapen (18.30 - 8.30) Sindsdien geen middagslaap meer. Ze was toen ruim 2,5. Zo doen we het nog steeds,ze is nu ruim 3,5 jaar.

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter was nog geen 2 1/2 en ging ook pas laat slapen als ze 's middags geslapen had. Zij mag nu echt niet meer overdag slapen, want anders is het 's avonds feest.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik herken het ECHT want mijn zoontje is ook aan het rommelen. En sinds we hem overdag minder laten slapen en 's avonds iets later (19.30) op bed leggen, is hij 's ochtends vroeger wakker. Om kwart voor 6. Nu was hij altijd al een vroege vogel hoor, maar hij slaapt nu nog maar 10 à 11 uur op een dag! Dat is toch veel te weinig? Gister heeft hij bijv 's middags niet geslapen maar vannacht gewoon maar 10 uur geslapen...

Ik weet het ook niet wat wijsheid is hoor. Want als hij overdag te veel slaapt ligt hij ook lang te spoken in de avond.

5. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Allereerst er komen betere tijden!!! Hier ook een dochter die al vroeg geen middagslaap mee nodig had. Nu herken ikzelf dat spoken niet echt, maar ik kan me zo voorstellen dat ook jouw dochter overdag geen slaap meer nodig heeft. Het is een kwestie van uitproberen en misschien dat ze nog 2/3x per week nog even wil slapen overdag omdat ze het anders echt niet vol houdt. Veel succes en sterkte!

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Oook herkenbaar hier! Mijn zoon is ook zo aan het rommelen nu. Hij kan niet zonder zijn middagslaapje, is om 12 uur al kapot en valt dan al in slaap, dus heb hem 's middags nog wel op bed. Maar 's avonds is het hier ook feest momenteel... ligt zo tot 21 uur wakker a half 10 en 's ochtends is hij er weer vroeg. heb nu wel een kidsleep wekker en dit gaat perfect! Hij komt niet eerder bij mij dan dat het schaapje op de wekker wakker is dus ik kan me nog even omdraaien 's ochtends tot 7.15 uur. Maar 's avonds in slaap krijgen is een probleem, hij is ontzettend moe dan maar slapen ho maar. Ik weet ook niet meer hoe ik het oplossen moet inm. misch ook eens beginnen met een uurtje slaap ipv 2 uren?

7. jopa1000

Hoe het hier is afgebouwd: geen middagslaap meer en vroeg eten. Eerst om half 6 eten en om half 7 in bed (of nog vroeger). Na het middageten even een rustige activiteit (maar niet naar bed). Dan hield mijn dochter het net vol tot aan het avondeten. Daarna naar bed en slapen. Dit hebben wij steeds meer uitgesteld zodat ze nu tot 18.00 prima volhoud en om 7 uur op bed ligt. Dan slaapt ze ook weer goed in en slaapt ze door.

In het begin is het even doorzetten om ze niet te laten slapen maar eventjes tv kijken / boekje lezen oid is een prima oplossing voor na de lunch. Kunnen ze toch een beetje bijtanken en uitrusten.

Hoop dat het duidelijk is zo.

Succes!

8. jopa1000

Bij mijn dochter heeft van 2 naar 1 uur middagslaap niets geholpen. Ze moest wakker worden gemaakt en was super chagrijnig de gehele middag. Ook wilde ze toen niet meer slapen 's-avonds. Maar ieder kind is anders, dus uitproberen zal niet verkeerd zijn.

9. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Bedankt voor jullie reactie's. Fijn om te lezen dat dit normaal gedrag is :). Afgelopen weekend volgens mij een doorbraak gehad. Geen middagslaapje en 's nachts wakker geworden van het gehuil van zuslief. 'kan nie slape'. Om twee uur 's nachts!! Van twee tot half vier lopen krijsen, gillen, huilen. Uiteindelijk in het campingbed gelegd. Toen huilde ze niet meer, accepteerde het campingbed. (zal haar ook wel rust geven op dat moment) Nog een half uur geroepen naar mama en papa en toen in slaap gevallen tot half acht. Gistermiddag middagslaapje van een uur. Gisteravond om acht uur naar bed, roepen tot half negen en in slaap gevallen. Vanochtend om zeven uur wakker toen papa ging douchen. Er zit dus vooruitgang in.
    Het is inderdaad even zoeken, wel geen middagslaap. Rusten op de bank of in bed. We proberen het uit en komen er vanzelf....

Deel Deze Pagina