Wortelkanaalbehandeling, flinke factuur!

Discussie in 'De lounge' gestart door Lynn85, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Zo hee, ik ben toch best een beetje geschrokken.. ik weet dat tandartskosten hoog zijn, en daarom ben ik ook aanvullend verzekerd. Maar dat houd een keer op, ik ben tot 500 euro per jaar verzekerd, daarboven komt het voor eigen rekening.

Aantal weken terug met klachten naar de tandarts, niet mijn eigen tandarts want die was die dag vrij, dus een vervangende.
    Bleek een flinke ontsteking en werd dus een wortelkanaalbehandeling. Het begin dan, de rest moest mijn eigen tandarts doen. Kreeg een rekening van 138 euro, met als omschrijving erbij 'start wortelkanaalbehandeling..'
    Aantal weken later heeft mijn eigen tandarts het afgemaakt, en daarvan kreeg ik gister de rekening; 459 euro!
    Als omschrijving stond erbij 'volledige wortelkanaalbehandeling..'
    Ik heb nu echt het gevoel dat hij die 138 euro ook verrekend heeft in zijn behandeling? Heb vandaag gebeld om het na te vragen, maar volgens hun klopte het allemaal en kon ik het zo gewoon opsturen naar de verzekering. Dat heb ik ook wel gedaan, maar je krijgt 80% vergoed, en ik zit alweer flink boven de 500 euro, dus moet hiervan ook een stukje zelf betalen. Maakt opzich niet uit, ben blij dat het allemaal weer 'gerepareerd is' , maar dat wil zeggen dat een wortelkanaalbehandeling (3 kanalen) gewoon even 600 euro kost!
    Hoop dat ik m'n volgende tandartsbezoek uit kan stellen tot volgend jaar..

Heb overigens een prima tandarts, daar niet van.. zou er ook niet weg willen. Maar ik begreep dat tandartsen zelf hun tarieven mogen bepalen? Ik denk dat hij dan hoge kant zit ofzo.
    Nog meer mensen met zo'n dure tandarts?

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik heb vorige maand ook een wortelkanaalbehandeling gehad.
    ik krijg een rekening waar het vergoede bedrag al vanafgetrokken is dus wat er op de rekening staat is wat ik niet vergoed krijg en ik ben voor een volledige wortelkanaalbehandeling 142 euro kwijt.

ik denk dat het ook aan je zorgverzekering kan liggen, de 1 vergoed meer dan de ander

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik ook!!!

400 euro moeten betalen voor een wortelkanaalbehandeling..
    Ik ben bijna volledig uitgebreid verzekerd.. Maar zo wat een geld! Ik moet uiteindelijk 120 euro zelf betalen..

En het erge is.. Ik had helemaal geen pijn.. Bij een controle moest ik ff foto maken en daar zagen ze het op.. En nu heb ik er veel last van.. Durf gewoon niet mee terug vanwege de hoge kosten!!!!

4. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    heb even bij onze tandarts gekeken en die rekent dit:

L113 Start wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen € 116,00
    L313 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen € 263,85

5. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Heb vandaag net de rekening gehad van mijn wortelkanaalbehandeling (3 of 4 kanalen) inclusief röntgenfoto's en nieuwe vulling.De complete rekening was € 510,86.
    Vergoed € 383,14 .Eigen bijdrage 127,72
    Ik vond dit ook al veel geld :x

6. flowerpower50

flowerpower50 Niet meer actief

Wow jeetje wat een geld!! Absurd.
    Ik heb tot nu toe 4x een wortelkanaal behandeling gehad, en dit was allemAal nog voordat de tandarts een prijs mocht bedenken en dat t niet meer vergoed werd!!
    @ sanjor: dat had ik ook, daarna zo'n pijn gehad, antibiotica en pijnstillers gehad, hij was al klaar. Ging niet over, toen moest ik van de tandarts maar even nog een week antibiotica en pijnstillend proberen. En ik had echt zenuwpijn. 5u later weet naar de tandarts hem eruit laten trekken. Oehh wat een opluchting!

7. Jel

Jel Niet meer actief

Shit, heb vandaag mijn tweede wortelkanaalbehandeling gehad. Hoop dat die rekening niet zo hoog uitvalt. Het lijkt wel alsof je tegenwoordig alleen nog maar werkt voor je vaste lasten en voor alles wat de zorgverzekeraar niet vergoed. :(

8. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Is nu 2 mnd geleden bij mij.. Maar heb je je kies eruit laten trekken..?!:$

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ook!!!!! Maar dan geen wortelkanaalbehandeling. De tandarts nam een foto en "zag" lekkage onder mijn oude vullingen. Deze heeft hij vernieuwd terwijl ik geen last had, maar nu......au!!!

10. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ja dat gevoel heb ik ook.. Betaal me ook scheel aan de verzekering...:x

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Hier verwachten we ook nog zo'n leuke rekening...
    Alleen geen vergoeding, dus we moeten het hele bedrag betalen. Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat het ongeveer zo'n bedrag was.
    Tis toch extra schrikken als je het niet verwacht.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Het starten (L113) mag alleen worden gedeclareerd als de start van de behandeling wordt uitgevoerd dan een andere tandarts dan de eigen tandarts en in een andere praktijk (spoedeisend karakter).
    De behandeling wordt dan gestart om de eerste pijn weg te halen. De eigen tandarts maakt vervolgens de behandeling af en mag de prestatie voor de wortelkanaalbehandeling declareren.
    De factuur is dus correct.

De hoogte van de tarieven kun je nakijken op de standaardprijslijst van de tandarts.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Dit vraagt onze tandarts exclusief materiaalkosten

Start wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal € 65,85
    L112 Start wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 92,20
    L113 Start wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen € 118,55
    L114 Start wortelkanaalbehandeling per element met 4 of meer kanalen € 144,90
    L311 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal € 133,90 *
    L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 179,95 *
    L313 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen € 224,80 *

14. flowerpower50

flowerpower50 Niet meer actief

Jaa, hij was helemaal klaar met behandelen. Hij zei toen dat ik nog een week moest proberen met antibiotica en pijnstilling. En dat hij anders "niets meer voor het kiesje kon doen"
    Dat zag ik sowieso al niet meer zitten, weer een week pijn hebben waar waarschijnlijk toch niets meer aan te doen was. Na mijn drie eerdere wortelkanaalbehandelingen namelijk nooit pijn erna gehad, dat ik nu zoiets had, eruit ermee. Niet leuk maar goed, er zit nu een implantaat :)

15. Jel

Jel Niet meer actief

Ik weet helemaal niet of ik nu 1 of meerdere kanalen heb gehad. :)
    Heb het niet gevraagd en ze heeft dat ook niet duidelijk gezegd. Dus het kan flink oplopen bij meerdere kanalen. :x

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    De overheid heeft inderdaad besloten om mondzorg de vrije hand te geven in het bepalen vd tarieven! Het kan dus zijn dat de ene tandarts zich netjes aan de standaard tarieven houdt, terwijl de buurman 20 of 50 euro meer vraagt. Zelf werk ik bij een zorgverzekering en door deze wijziging vd overheid hebben wij ook weer keuzes moeten maken. Wat natuurlijk vervelend kan zijn voor de klant om bijv. 20% zelf te voldoen! Hopelijk wordt het volgend jaar terug gedraaid door de overheid zodat we terug kunnen naar de vergoeding van 100 % tot max. Budget van het tandpakket.
    Maar ik vind het af en toe schikbarend hoeveel ze berekenen voor een behandeling.

17. glimworm

glimworm Niet meer actief

wat betekenen die sterretjes die er achter staan?
    zo te zien heb ik een duurdere tandarts, 9 euro meer voor een 311

18. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Betekend exclusief materiaalkosten

Beter een kunstgebit pakken, dat kost voor compleet een boven EN ondergebit maar €450 all inclusive :p goedkoper dan een wortelkanaalbehandeling haha

19. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    hier ook gehad. moest nog 160 bijbetalen nadar de verzekering zijn deel vergoed had. nu zit ik ook aan mijn max voor dit jaar van wat ik kan declareren terwijl ik nog last heb. maar kan dus niet terug want dat kunnen we niet betalen. leuk die zorg...vraag me af waarom ik elke maand een berg premie betaal!

20. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    No way dat ik nu terug ga hahaha:cool:

Deel Deze Pagina