Ik heb lang getwijfeld om hier advies te vragen omdat er waarschijnlijk genoeg mensen denken; "ach, weer zo'n moeder die denkt een Einstein op de wereld gezet te hebben" maar ik weet het zelf niet meer dus heb echt advies nog. Onze oudste dochter net 3 heeft altijd al voor gelopen op haar leeftijdsgenootjes. Ze had met 7 maanden al een behoorlijke woordenschat en praatte met 14 maanden al zinnetjes met 2 a 3 woorden en dat is alleen maar meer geworden. Als ik deskundigen moet geloven zit ze op dit moment op het niveau van een 5 jarige kleuter. Op zich is dat praten niet erg. We kunnen zo gemakkelijk lekker kletsen maar als je dochter je continu gaat corrigeren wordt het wel een beetje angstig. Twee voorbeelden; Ik vroeg aan haar; " Sophie, mag ik de melek(uitspraak anders)" waarop zij zegt; "nee mama, het is geen melek, het is MELK". Ander voorbeeld; onze jongste zat aan tafel wat te klieren waarop ik tegen haar zei: "Hou eens op joh baby!" waarop Sophie er tegenin gaat met: "nee mama, Jasmijn is geen baby, Jasmijn is een dreumes!" Nou dit zijn maar twee voorbeelden. Zo gaat het eigenlijk de hele dag door. Ze is me vaak te slim af en dat voelt heel erg frustrerend. Ook kan ze op het telraam nu tellen tot 15 (dus geen riedeltje op zeggen) en ze herkent alle letters van het alfabet. Verder heeft ze een geheugen die beter werkt dat die van mij. Ze herrinert zich dingen van 1,5 jaar geleden (toen ze zelf dus 1,5 was) Ze hebben vorig jaar op het CB al het vermoeden uitgesproken maar we moesten het niet forceren en dat doen we dus ook niet. We proberen haar 'klein" te houden op advies van hun maar dat pikt Sophie dus niet. Ze gaat zich vervelen en wordt opstandig. Sociaal is ze gelukkig ook redelijk bij al kan ze wel bij vreemden een rare vogel zijn. Nou heel verhaal, wat ik eigenlijk wil weten is of er mensen zijn die dit herkennen en wat jullie deden. Hoe blijven jullie je kind prikkelen zonder het te "oud" te maken. Hoogbegaafdheid en hoogintelligent zit hier in de fam dus misschien is het ook niet zo raar. Alvast heel erg bedankt.
Met 7 maanden een behoorlijke woordenschat vind ik wel vroeg, maar verder is het herkenbaar. Ik vind het niet beangstigend (?), maar gewoon wijsneuzerig En nog niks om me zorgen om te maken. Klein houden vind ik onzin, ik bied haar gewoon aan wat ze op dit moment kan/leuk vindt. Waar maak je je zorgen om? Want ik lees verder geen problemen.
ik moet eerlijk zeggen dat wat je opnoemt best herkenbaar is. mijn zoon is ook een enorme wijsneus en zou die opmerkingen ook maken, toen hij net 3 was was hij bijvheel boos, en ik heb hem even in de hoek gezet en hij zei : ik vind jou stom, waarop ik zei : nou ik vind jou momenteel ook even niet zo lief, ga maar even in de hoek. hij zei : jij mag mij niet niet lief vinden want jij bent mijn mama en mama's vinden hun kindjes altijd lief. wel vind ik met 7 maanden een enorme woordenschat hebben wel vroeg.
Mja en zeker niet klein houden... Dat heeft echt geen zin. Dat werkt niet... Gewoon niks opdringen en d'r zelf laten komen. Daar ga je dan je handen vast nog vol aan hebben.....
Even laten testen bij ggd en logopediste dan weet je meteen meer. Hier een vriendin met dochtertje die ook 2 jaar voorloopt en nu vastloopt op school omdat ze de juf onderwijst. Nu dus aan het testen geslagen zodat ze weten wat ze met dr aan moeten. Waarschijnlijk een klas overslaan uit verveling maar misschien naar speciaal hoger onderwijs in zwolle oid.
Gaan je kinderen naar kinderdag verblijf of gastouder gezin? Weet dat ze mijn neefje bewust toen hij zo klein was naar de peuterspeelzaal hebben gedaan om zo op een andere manier bezig te zijn. Speciaal eentje daarop inspelen.
Ik zou zeer zeker niet mijn kindje "klein' houden want dat werkt voor je kind alleen maar frustrerend, kijk naar je kind en ga mee in haar intresses. Wel zou je kunnen kijken wat haar zwakere kanten zijn en proberen deze meer te stimuleren. Onze zoon heeft dit ook allemaal gedaan (en gehad) en dat ging compleet fout in groep 1. Toen zijn we met onderzoeken gestart en hebben de moeilijke beslissing genomen om hem groep 2 over te laten slaan. In groep 3 deed hij het beduidend beter en kregen wij uiteindelijk de diagnose Asperger met het daar bij behorende disharmonieus iq beelt (juist op taal, geheugen en nog iets scoorde hij ver boven gemiddelde). Nu zit hij in groep 4 en is net 6 jaar.
Oh wij hebben hem laten testen bij een psychologe/orthopedagoge (die hier ook op het medische kinderdag verblijf werkt) en wij hebben 140,- moeten betalen aan eigen risico.
@pluk: mja.. Maar als je puur wil weten of je kind echt zo slim is en er verder geen problemen zijn.... Vergoed de verzekering niks
Dat zou ik dus niet weten En daarbij was de dochter van ts 3 jaar en volgens mijn weten kunnen ze dan nog geen iq test afnemen. Die gaan pas vanaf een jaar of 5 als ik me niet vergis
Afgezien van het hele vroege praten zie ik geen aanleiding om iets anders te denken dat een wijsneuserige peuter. Ik heb er hier ook eentje van nog geen 2,5 die me verbetert.. dat hoort er echt bij. En tellen tot 15? Ach het is maar waar je interesse ligt. Zo kennen sommige 3 jarigen 25 automerken uit hun hoofd en de andere kan goed tellen en is handig met taal. Ik zou het voorlopig maar even aankijken en vooral kijken of je kindje het leuk en gezellig heeft en naar jouw idee een leuk leventje heeft.
Hier was dochterlief 4,5.... En daar hebben ze dan een aparte test voor... Maar ik kan melden dat het geen daverend succes was "Probeer het over 2 jaar nog eens" kwam het advies op neer.. Iets met onbetrouwbaar resultaat. Dus daar zou ik zeker geen 600-1000 voor neerleggen als het niet echt noodzakelijk is
Mja wat ik ergens een beetje jammer vind... Dat mensen meteen in paniek schieten bij de gedachte dat hun kind slimmer is dan gemiddeld. Het is toch heerlijk zo'n nieuwsgierig kind? Ook nog eens vlot van begrip en denkt net ff verder dan je zou verwachten... Ik geniet daar echt dagelijks van. En ja mijn kleuter houdt van streptokokken... Niet helemaal standaard maar interessant is het wel. Dus mama leest lekker mee over streptokokken en leert ook nog eens wat bij
Kijk dit is dus de reden waarom ik twijfelde om het neer te schrijven. Ze vertoont zeker apart gedrag en kan veel meer dan wat ik hier opgeschreven heb. Dan ben ik ws 6 pagina's verder. De tip van de logopedist vind ik wel handig. In paniek raak ik zeker niet maar tips zijn welkom. Morgen afspraak op cb dan het daar maar eens overleggen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het advies om je dochter 'klein te houden' vind ik stuitend. Doe dat alsjeblieft niet. In tegenstelling tot wat sommige personen lijken te denken, zijn baby's, peuters en kleuters ook al gewoon 'mensen'. Wie vindt het nu prettig om klein gehouden te worden en steeds dingen te moeten doen die te makkeljk zijn? Alsjeblieft niet doen dus. Wil jouw kind tellen? Dan laat je haar lekker tellen. Wil ze met letters oefenen? Gewoon doen. En straks op zoek gaan naar een school die niet in paniek raakt als een kleuter per ongeluk al kan lezen of verder telt dan 20. Maar een school die in staat is om te differentieren en bereid is om je kind ander (moeilijker of makkelijker) werk te geven als ze daar behoefte aan heeft. Verder; wees eerlijk tegen je dochter. Als ze gelijk heeft, heeft ze gelijk. Accepteer dat gewoon. Dat betekent niet dat je brutaliteit met goed vinden.
met 7 !! maanden een enorme woordenschat? Ik volg nu de minor kind in zorg met de nodige ontwikkelingspsychologie. Maar 7 maanden????? sjeee wat knap man!!! kan het mij bijna niet voorstellen!! heb je daar filmpjes van???? ben wel heel nieuwsgierig namelijk De meeste babys gaan rond die leeftijd pas beginnen met brabbelen en de hersenen hebben nog helemaal niet het vermogen om echt woorden te leren. Ben wel benieuwd wat ze allemaal al kon zeggen dan
wat bedoelde ze met klein houden? omdat mijn zoontje met letters te snel en te ver ging heb k die weg gehaald(met 2 net jaar oud)5 maanden lang geen letters. niet om hem klein te houden maar omdat ik de kunstmatige strukturen(dat is schrijven en lezen) in zijn denken op die leeftijd niet in werking wilde zetten. rekenen is OK, want dat kan op n hele natuurlijke manier gebeuren. hij gaat ook nr n antroposofische PSZ waar 'leren' echt buiten gehouden wordt. ze leren van elkaar en door observeren. dat is ook wat ik thuis toepas. maar goed, misschien bedoelde ze iets anders met klein houden? hij mag me wel corrigeren als ik iets verkeerds doe of zeg. maar wel op een lieve wijze. soms hebben we foute dingen speel. ik zeg van alles helemaal 'fout' en hij mag me corrigeren en daar heeft hij enorme lol in. als een game zeg maar. en om de beurt!
Tupp dank je wel voor je tips zal dat dus ook nog eens vragen op het cb. De school is al gekozen. Het zogenaamde fase onderwijs. Dus onderwijs op maat. Muis.. Nee geen filmpje van. Misschien als ik goed zoek bij de telefoon filmpjes(onze camera is op vakantie gestolen met daarop alles van haar geboorte tot juli ). Sophie heeft nooit gebrabbeld wat haar zusje daarin tegen juist wel doet. Als ze iets zei was het direct een woord vreselijk tot her bekakte aan ABN(snap niet van wie ze dat heeft ) Wat ze zei met 7 mnd was: papa, mama, indy(onze kat), poes, ketting, opa, oma en bal Kleinhouden was juist dingen van haar leeftijd laten doen. Maar k merk aan haar dat dat haar juist frustreert dus dat doen we ook niet meer.
dingen van bijna 3 jarige hier: hard schommelen, klimmen, helpen met koken, tv kijken, kleding aan-uit doen (soms lukt het soms niet) verfen, tekennen, op n muur lopen en met hulp afspringen.samen met mama knutselen,liedjes leren niet van zijn leeftijdefenboekjes, problemen oplossen.een uitleg krijgen als hij iets wil weten.