waar mee starten: groente of fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door juffie roos, 24 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik wil binnenkort gaan starten met groente of fruit en ik dacht dat het starten met groente het beste was, maar vandaag vertelde iemand mij dat het beter was om met fruit te starten...Nu weet ik het niet meer...

Ik weet dat het geen vervanging is van je fles, dus bied het ernaast aan.
    Geef je het dan gelijk na de fles of een uurtje eerder: hoe bieden jullie het aan?

Ik zit niet te wachten op een discussie of ik het wel of niet zou moeten doen; want dat heb ik al besloten;)
    Tips zijn wel welkom:)

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Ik deed het tussen de middagfles en laatste fles in uur of half zes, zou met worteltjes beginnen, bloemkool, sperzieboontjes en fruitappel, peer, banaan. Ik kookte alles zelf en dan in de blender!
    Apel en peernook eerst even koken, word het zachter en makkelijker te pureren

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik zou beginnen met groente, dit is lichter verteerbaar dan fruit ;)

Succes :)

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier bij alle drie de kinderen met groenten begonnen, dit omdat het milder is voor de kindjes als fruit en groenten over het algemeen veel minder allergeen zijn als fruit.

Wij gaven het bij de oudste tijdens een voeding, dus eerst aan de borst drinken, dan een hapje of 2-3 bijvoeding en dan weer verder aan de borst. Bij de jongste deden we het meestal een beetje rond de voeding die zij om rond 18.00 kreeg (zij had vaste tijden waarop ze de borst aangeboden kreeg omdat ze zelf geen 'honger' aangaf), lag er maar net aan wanneer wij aten en ze dus met ons mee at.

Bij kunstvoeding heb ik weleens gehoord dat er beter een uur tussen de fles en de bijvoeding kan zitten, omdat de kunstvoeding de opname van de voedingstoffen verhinderd, oid, weet daar het fijne niet van.

Liefs Hanneke.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier ook begonnen met groente, idd omdat het lichter verteerbaar is en omdat het zo schijnt te zijn dat een kindje beter eerst groente en dán fruit accepteert dan andersom, omdat fruit zoeter is. Of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet, heb het andersom niet geprobeerd, maar het klonk me logisch in de oren :D.

Begonnen met worteltjes, bloemkool, courgette, sperzieboontjes, etc. Idd tussen twee voedingen door, werkte hier het beste. Hij bunkerde vrij snel al een hoop weg!

Succes en hou je fototoestel klaar!!

6. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

owja, en ben je er bekend mee dat het verstandig is om drie dagen achter elkaar hetzelfde aan te bieden? Dit i.v.m. allergieën, zo kan je kindje wennen en mócht het ergens op reageren, weet je waar het van komt. Na die 3 dagen probeer je weer iets anders. Zo doe je dat telkens als je nieuwe voedingsmiddelen introduceert!

Wellicht wist je het al, zo niet, dan toch :D

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mij klinkt het ook het meest logisch om met groenten te beginnen, omdat ze denk ik andersom (als ze het zoete fruit gewend zijn) minder makkelijk groeten zullen pakken.

8. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Dacht idd ook al zoiets; dat groente dus beter is om mee te beginnen;)
    En idd 3 dagen hetzelfde dan. Zal in het begin maar een paar hapjes zijn denk ik, dus tja dat wordt worteltjes inslaan:D
    Denk dat ik het maar tussen 2 flessen in ga doen (heb kunstvoeding)

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben met fruit begonnen.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hier ook met groente begonnen, om alle redenen die hierboven genoemd zijn!

11. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
  12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier ook met groente begonnen.
    Als je zo vroeg begint, kies dan wel een lekker milde groente, waar ze minder snel last van hebben. Aardappel is heel geschikt als eerste hap, het voordeel ervan is dat je het van vrijwel vloeibaar (door zeef drukken en met melk mengen) tot in brokken kunt aanbieden.

Meer geschikte groentes kun je vinden op het overzicht op borstvoeding.com (ook handig als je geen borst geeft!).

13. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Bedankt voor de tip! super! Worteltjes is ook vrij mild toch?

14. adi

adi Niet meer actief

Ja, de worteltjes zijn ongeveer de 'standaard' eerste-hap-groente, en zijn heel mild. En tot 6 maanden niet al te veel groente en fruit afwisselen. Laat haar maar wennen aan de smaken en aan de vaste voedsel.

Overigens ben ik wel benieuwd wat degene bij jou als reden aangaf dat fruit BETER is om mee te beginnen. Ik weet dat de kindjes fuit meestal makkelijek accepeteren dan de groente, maar dat kan ik als enige reden bedenken.

Wij zijn overigens ook gestart met groente, om alle redenen die hierboven al genoemd zijn.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet alle fruit is zwaar verteerbaar of allergeen.

Je hebt mild fruit en milde groente, make your pick!

Dat "ze" wennen aan zoet vind ik persoonlijk onzin; een wortel is ook zoet. En waarom die angst voor zoet? Menig moeder stopt er rond de 6 maanden ook een gezoet koekje in. Bovendien geef je fruit en groente niet tegelijkertijd, dus hoezo een voorkeur ontwikkelen? Sommig fruit en sommige groente zijn zeker niet allergeen; ik heb bijv. nog nooit van een wortelallergie gehoord, dus ik bood iedere dag wat anders aan, lekker variatie.

Hier begonnen met peer, banaan, broccoli, wortel en aardappel.

Hier viel bloemkool heel slecht en die wordt heel vaak aangeraden als "begingroente" Nee, doe mij dan maar banaan of peer, da's een stuk milder.

16. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik ben begonnen met fruit, peer en banaan. Dat at hij gelijk prima en de groente die er later bij kwam was ook geen probleem. Hier geen 'problemen' omdat hij eerst fruit heeft gekregen. Sterker nog, hier raadde ze het weer aan omdat de fles ook heel zoet is. En mijn zoontje heeft echt geen problemen gehad bij het eten van groente. Tja, het een vindt hij lekkerder dan het ander, maar ja, dat heb ik ook :D. Van nature hebben baby's een hang naar zoet en dat haal je echt niet weg door eerst groente aan te bieden.

17. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Tja, een vriendin van mij heeft op een kinderdagverblijf gewerkt en daar gaven ze eerst fruit zei ze....

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Helemaal wat ik wou antwoorden! Heeft echter wel een tijd geduurd eer ze echt alles at, maar eens ze vertrokken was, was ze niet meer te houden!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Worteltjes zijn inderdaad in Nederland zo'n beetje de traditionele begingroente, en ze zijn ook erg mild.

Toch ken ik zat kinderen die er de eerste maanden niet goed op reageerden, kramp, verstopping enzo. Die kans heb je nou eenmaal met elke soort voedsel. Gewoon je kind goed in de gaten houden en niet te veel verschillende dingen door elkaar geven, want als je kind dan ergens last van krijgt, dan is het een heel gepuzzel om er achter te komen waar het nou van komt.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze doen wel meer rare dingen op kinderdagverblijven...

Deel Deze Pagina