Folders hebben we hier vaak al op zaterdag, dus dat vind ik erg netjes. Zelf vroeger ook folders gelopen (nou ja, m'n broer, maar ik hielp vaak), toen was het wel meer werk, moesten we zelf alle stapels met folders in elkaar vouwen. Maar voor een goede bezorging vind ik een kerstfooi niet meer dan normaal. Ze werken er hard voor en krijgen minimaal betaald, ondanks dat ze door weer en wind de straat op gaan. De kerstfooi is mijn blijk van waardering. Ik geef tussen de 1 en 2 euro, afhankelijk van wat ik in m'n portmonee heb. Dagbladen hebben wij niet, anders zou ik die wel meer geven.
Hier krijgt de krantenbezorger (een meneer van ruim in de 50 en hij is elke ochtend keivroeg!) al jaren minstens een 10tje... En soms 20 euro als ik niet kleiner heb. De krant ligt hier (bijna) elke dag al om 5.30 in de bus, heel erg fijn dus als ik om 5.30 uit bed kom om te gaan werken. Kopje koffie en de krant, mijn werkdag kan niet fijner beginnen... Alleen.... Dan moet ik wel geld in huis hebben. En het is nu al 2 jaar op een rij gebeurt dat ik dus niks in huis had. Nog geen euro in mijn portemonnee... Ik schaamde me kapot, gisteren toen hij op de stoep stond. Het is dat het vannacht zo hard waaide, anders had ik een envelopje op mijn brievenbus geplakt met daarin het geld. Ga ik na de kerst alsnog doen, denk ik. Hij verdient het echt!
Voor dagbladbezorgers vind ik 5 Euro wel een net bedrag. Die van de folders en het lokale krantje krijgen van mij 50 cent.
Even iets anders maar ik heb ook jaren krantjes en folders bezorgd toen ik hartstikke jong was. Ik vond dat echt geen hongerloontje en daarnaast..... De meesten zijn zo jong dat ze officieel nog niet eens wit mogen werken. Het is toch heel normaal om weinig te verdienen als jeugdige. Ikmweet nog dat ik ooit beginnen ben met augurken plukken en dat verdiende ook niet veel maar het gaat om de ervaring! En als ik dan na een vakantie hard werken 80 gulden verdiend had was ik helemaal gelukkig. Wie het kleine niet eert.......
Hier geen abonnement, maar de folderbezorgers krijgen meestal een euro (of wat ik in mijn portemonnee heb) Tuurlijk krijgen ze ervoor betaald (wel weinig, heb het zelf 3 weken volgehouden voor dat geld ) maar ach, ik heb een kerstpakket en een eindejaarsuitkering waar ik niks extra's voor hoef te doen, dus ik gun zo'n guppie ook best wat.
Overigens is het ook zo dat iedereen die baan kan doen. Je hoeft er geen opleiding ofzo voor te doen. Daarom verdient het minder.
Vrijdag was er een krantenmeisje aan de deur. Ik zeg wat ben je vroeg en te vroeg voor dat de mensen thuis zijn. Kom in het weekend terug. Ik had op dat moment geen losse euro meer in mijn ( beurs). Nee zegt ze dan heb ik geen tijd. Vond het lullig eigenlijk om haar zo weg te laten gaan. Gaf wel een kans om nog eens terug te komen. Niet gebeurt ja dan jammer. Als ze aan de deur komen geef ik wat ik heb op dat moment.
Het is veel lopen soms neem je een berg folders mee omdat je anders 10keer terug moet lopen dus is het zwaarder.. In regen in wind en als het -10 is moeten ze ook gewoon bezorgt worden. En dan kun je heel leuk van die ski handschoenen aan doen maar daar ga je geen folder mee door de bus krijgen. Dus je fikken vriezen er ook nog eens af. Ben wel eens huilend thuis gekomen omdat ik zulke zere handen hand. Knal rood waren ze (11jaar) En omdat jij geen waardering krijgt van je baas heeft een ander daar ook meteen geen recht meer op? Helemaal gelijk in. Ik word tegenwoordig al raar aangekeken als ik bvb de postbode/ramenlapper etcetc een kopje koffie aan bied.. je hebt vaak leukste gespreken
Mooi gezegd. Inderdaad hoeveel kost het je nu? Ik geef waar het hoort, ook aan de bezorger, en ik voel me daar goed bij, want ik maak mensen blij. Ik ben dankbaar voor wat ik heb en dat ik kan geven.
Ik geef niets. Ik vind het maar een rare gewoonte. Straks komt iedere werknemer waarmee ik afgelopen jaar te maken heb gehad aan de deur. Krantenbezorgers, postbezorgers, pakketbezorgers, vuilnisman, mensen van het oud papier, schoorsteenveger, plantsoendienst, riooldienst, parkeerwacht, schilder, klusjesman, glaszetter, fotograaf, kraamzorg... Stuk voor stuk mensen die geweldig werk geleverd hebben in bijzondere omstandigheden, en die ik heel dankbaar ben, maar net als de krantenbezorgers genoegen moeten nemen met hun loon.
+1000!!! Ik vind het ook behoorlijk schokkend hoeveel mensen gewoon keihard niks geven (ik heb het natuurlijk niet over diegenen die het echt niet kunnen missen) en met allerlei onzin argumenten aankomen om dit te 'rechtvaardigen'. Zeg dan gewoon ik ben een egoïst en houd het geld liever in mijn eigen zak dan iemand anders er blij mee maken!
Maar waarom zijn de mensen die nee geven dan niet goed? Ieder zijn eigen keuze toch? Hier krijgt niemand iets aan de deur de man van de krant niet de 6 folderbezorgers niet de postbezorgers niet collectanten niet Ik heb een bloedhekel aan het geleur om geld. Waarom is het nodig? Ik heb ook nooit kleingeld in huis dus ik kan ze nooit iets geven.
Dat vind ik helemaal schokkend om te horen! Mensen offeren hun vrije tijd op om voor een goed doel langs de deuren te gaan. Vaak moeten ze het rondje door weer en wind wel 3 keer lopen, omdat er veel mensen niet thuis zijn en dan zegt iemand gewoon: nee! Als je het niet kunt missen, snap ik dat helemaal, maar anders vind ik het echt niet sociaal. Ik zorg dat ik altijd wat kleingeld in de keukenla heb liggen voor collectanten en nu dus voor de folderbezorgers. Dat is niet zoveel moeite hoor, daar kun je gewoon rekening mee houden (dat je wat kleingeld in huis hebt).
Zelfde reden! Ik ben altijd heel blij als de krant op tijd in de bus ligt. En omdat ik dat zo waardeer geef ik een tientje. 0,50 ct of 1 euro aan de weekkrant of folder bezorgers.
Huh...ik vind jouw beredenering juist raar. Dus iedereen die het kan missen MOET geld aan dat desbetreffende goede doel geven? Heel raar. Ik kies mijn eigen goede doel uit waaraan ik geef. Ik vraag ze niet om te komen! Nee zeggen tegen folderzorgers doe ik zelf nooit.
schokkend? waarom? iemand die voor je ogen vermoord word vind ik schokkend ik geef bv wel aan kanker en allerlei andere ziektes, maar de zoveelste red de* zeehonden in westafrika aan goudensnorharen actie* die aan de deur komt geef ik ook niet hoor. kan dan net zo goed heel mn salaris aan allerlei goeie doelen geven. kan ik daarna zelf ook langs de deur... red tina teenslipper de winter door. ieder zijn eigen keuze toch. respecteer elkaar gewoon
Sorry, ik bedoelde niet dat je maar aan elk "goed" doel moet geven, maar degene op wie ik reageerde geeft NOOIT iets aan collectanten en ja, dat vind ik schokkend om te horen. Ik vind het een teken dat de maatschappij steeds meer ik-gericht aan het worden is. Hier komen vaak kinderen aan de deur van allerlei acties van school. Wat is het nou voor moeite om een kleinigheidje te doneren? Als steeds meer mensen nee zeggen, willen die kinderen straks echt niet meer voor een ander op pad, terwijl ik het juist onderdeel van de opvoeding vind dat ze iets over moeten hebben voor een ander, zonder daar zelf beter van te worden. Telkens de deur in je gezicht te krijgen motiveert dan niet echt, vind je wel?
Nee wij geven niks aan de mensen die de folders / kranten brengen. We hebben sowieso nooit kleingeld in huis en ik vind het niet nodig. Goede doelen; we geven alleen aan kanker (kika etc) en hersenstichting. Meer niet.