opleiding kiezen

Discussie in 'De lounge' gestart door wheelie, 27 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ik wil volgend jaar aan een opleiding gaan beginnen alleen twijfel ik erg welke opleiding. de ene opleiding heeft best veel nadelen maar vind ik wel weer leuker dan de andere.

welke zouden jullie kiezen:

opleiding 1:

voordelen:
    leuke opleiding
    goede kans op een baan
    opleiding in mijn woonplaats
    bol opleiding dus studiefinanciering
    duurt 2 jaar
    uitvoerbaar in rolstoel
    opvang van de kinderen makkelijk te regelen

nadelen:
    iets minder leuk als opleiding 2

opleiding 2:

voordelen:
    erg leuk
    goede kans op een baan
    uitvoerbaar in rolstoel
    bbl opleiding dus salaris

nadelen:
    1x per week een uur heen en een uur terug reizen naar school
    geen studiefinanciering
    wajong vervalt uiteraard
    opvang van de kinderen moeilijker te regelen en te betalen
    duurt 4 jaar

2. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Lastig. Zijn het hele verschillende opleidingen? Of zou je vanuit opleiding 1 kunnen doorstromen naar opleiding 2?
    Waarom heb je trouwens geen recht op stufi?

In mijn ogen heeft opleiding 1 wel erg veel voordelen en zou je het je met opleiding 2 jezelf wel erg moeilijk maken..

3. topper12

topper12 Niet meer actief

Is opleiding 2 leuk of is het je droombaan?

4. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    het zijn 2 hele verschillende opleidingen.

opleiding 1 is bedrijfsadministrateur
    en opleiding 2 is tandtechnicus

5. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Ik zou proberen te bedenken welke baan je de komende 40 jaar het liefst zou uitvoeren. Wat zijn de voor- en nadelen van de banen? Dan zijn de voor- en nadelen van de opleiding minder relevant, omdat dat dat een relatief korte periode is.

6. topper12

Ik vroeg is opleiding 2 je droombaan niet welke opleidingen het zijn ;)

Als nummer 2 je droombaan is dan zou ik inderdaad redeneren zoals mijn voorgangster: de nadelen op korte termijn wegen dan niet op tegen het plezier op lange termijn. Als beide opleidingen leuk zijn, maar twee net een tikkie leuker dan moet je je afvragen "wat maakt dat opleiding 2 mij meer aanspreekt dan opleiding 1?". Als je dat antwoord hebt dan moet je je afvragen of de voordelen van opleiding 1 zwaarder wegen dan hetgeen je zo aanspreekt.

Beetje lang verhaal zo, hoop dat je het nog snapt :). in reallife zijn dit soort gesprekken een stuk makkelijker ;):D:)

7. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    klopt, alleen degene boven jou vroeg of het 2 hele verschillende opleidingen zijn. ;)

ik snap je helemaal en ik weet ook wel waarom opleiding 2 mij zo aanspreekt. dit is omdat opleiding 2 erg creatief is en veel afwisseling heeft in het werk. opleiding 1 is meer computer en cijfer werk en veelal hetzelfde. thuis doe ik ongeveer elke dag de administratie opnieuw omdat ik het leuk vind dus het is echt moeilijk te kiezen tussen beide opleidingen ondanks dat ze zo verschillend zijn.

ik heb er voor gekozen beide opleidingen te bezoeken en kijken waar ik me het meest thuisvoel. mocht ik voor opleiding 2 kiezen dan moet ik echt uitzoeken hoe ik dat ga doen met de kosten van de opleiding, de opvang van de kinderen en het vervoer van en naar school.

8. topper12

Heel verstandig om er eens langs te gaan! Dat geeft vaak een betere indruk. Mag ik je nog wat tips geven? (ook al liggen ze vrij voor de hand, maar ik merk dat veel mensen er toch niet aan denken)

* lees de informatie die je al hebt nog eens rustig door en noteer direct de vragen die boven komen als je het leest. Neem dat lijstje met vragen mee en noteer ook gelijk de antwoorden! Je krijgt meestal zo veel info dat je thuis de helft al weer bent vergeten ;)

* check goed wat er gebeurt als je een vak niet haalt: mag je het overdoen en zo ja: hoe vaak en op welk moment?

* moet je zelf een stageplek zoeken of regelen zij dat (in geval van bol)

* zijn er nog blijkomende kosten? Er zijn opleidingen waarbij ze verwachten dat je een peperdure laptop aanschaft. Dat is dan wel zo handig om dat vooraf te weten.

* probeer of je kunt regelen om een dagje mee te lopen met beide beroepen. Dan kun je direct ervaren hoe een werkdag er uit ziet, maar ook gelijk ervaren of er praktische zaken zijn waar je tegenaan loopt.

* zorg dat je eventuele toezeggingen zwart op wit krijgt!

Veel succes met de knoop doorhakken, blijft een lastig proces dat kiezen :)

Edit: ik weet niet in welke regio je woont? Maar zo'n twee jaar terug stond men in deze regio dusdanig om tandtechnicussen te springen dat de opleiding door de werkgevers werd betaald. Misschien gewoon brutaal zijn en wat telefoontjes plegen ;)

9. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Succes met de keuze!!
    Maar opleiding 2 is bbl dus krijg je een leerlingsalaris, dus wel een inkomen.

Maar ik zou idd ook bij beide langs gaan tijdens opendagen en kijken waar je je het meeste thuis voelt, het is een lastige keuze, en je moet je bedenken waar je de komende jaren wil blijven werken en wat je leuk vind!

Succes!

10. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    bedankt voor de tips. daar heb ik echt iets aan ! :D
    ik woon trouwens in den bosch

11. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ja het klopt dat je met bbl een leerlingsalaris krijgt. alleen heb ik op dit moment een wajong uitkering. die uiteraard stopt als ik bbl ga doen. alleen weet ik niet hoe ik dan de opleidingskosten moet betalen omdat we dan waarschijnlijk net rond kunnen komen

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

is 1 van de opleidingen in deeltijd bol/duaal te doen. Dan kan je in overleg gaan qua Wajong. ik heb net opleiding administratief medewerker gedaan deeltijd bol en mijn stage uren verdeeld over 2 dagen in de week. Dus 2 dagen stage en 1dag school.

als het je hoogst genoten opl. Is kon je afgelopen jaar gewoon kinderopvang toeslag aanvragen over de uren school/stage . Of dat volgend jaar nog zo,is...

alles wat boven drempel zit kan je jaar erop indienen als aftrekpost bij belasting, krijg je naar verhoudingen terug.

als je zonder wajong niet rondkomt zou ik er alles voor proberen om die (nog)niet op het spel te zetten totdat je zeker weet dat je het gaat redden.

ik zit nu ook weet thuis omdat ik een fysieke terugslag kreeg en werken een probleem werd. (lees geen 4 uur meer kom werken). Nu weer opbouwende, maar het blijft lastig met een handicap. Zeker nu! Voor jou 100 andere..ondanks de "voordelen van de wajong voor werkgevers".

qua keuze opl. Die kan eigenlijk alleen jij maken.

13. topper12

Hmm helaas andere regio, maar ik zou gewoon wat praktijken bellen! Gewoon in eerste instantie je verhaal uitleggen en vragen of je een dag mee mag kijken. Dan kun je gelijk vragen hoe het zit met de opleiding en of Er werkgevers zijn in jouw omgeving die het bekostigen.

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina