wat geven jullie aan een communie/lentefeest uit?

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    ben - weer eens - geschrokken wat alles kost.
    in totaal (kleding, eten, drank , ...) zit ik bijna aan de 1000 euro.
    's middags hebben we 12 volwassenen en 6 kinderen en 's avonds komen er nog 8 volwassenen en 8 kindjes bij: we vieren de dag van het lentefeest ineens mijn man zijn 40 e verjaardag .

    is dat een normaal budget vinden jullie? Het zal hier voor die prijs zelfs nog geen grote luxe zijn.
    hoe organiseren jullie dit?
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Is een lentefeest hetzelfde als een communie oud? Ik weet niet wat het is.
     
  3. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik ook niet! :) Doe sowieso niet aan communie, maar was volgend jaar bij de buren (die er dus wel aan doen). En die hadden echt 1000,- uitgegeven voor een middagje met alles erop en eraan.... :$
    Maar het mag natuurlijk wat kosten en je man is ook nog eens jarig lees ik!
     
  4. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    een lentefeest is de niet - katholieke tegenhanger van een eerste communie, het gaat over het groter worden van het kind, de overstap van kleuter naar schoolkind ...
    kennen jullie dat dan niet ?
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee nog nooit van gehoord! Maar is het wel iets religieus dan? Of typisch iets Belgisch?
     
  6. esmee1808

    esmee1808 Actief lid

    13 aug 2010
    458
    0
    16
    Hier afgelopen weekend naar het communiefeest van een nichtje geweest en die waren ruim over de 1000 euro kwijt!

    Daar zat dan een etentje bij in combinatie met een binnenspeeltuin voor de kinderen.
     
  7. Syrse

    Syrse Fanatiek lid

    9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lentefeest vind ik persoonlijk maar niks; hier wordt het echt zo goed als altijd gedaan als 'we willen niet katholiek doen maar geen kadootjes is zo sneu terwijl de rest het wel krijgt'. Persoonlijk gaan wij daar niet aan meedoen. Als je zoiets doet moet het om meer dan enkel kadootjes draaien. (Woon in België, is mijn ervaring met die feestjes)
    Rond de 12 een feest voor je kind vind ik nog iets anders, dan gaan ze echt van kind naar puber, is al meer een echte overgang. Wordt ook in heel veel culturen gedaan, terwijl lentefeest enkel lijkt voor te komen ter vervanging van de communie.
    Mijn mening maar he :)
     
  8. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hey

    ja en neen, eerst dacht ik er ook zo over maar nu vind ik het toch wel waardevol. we steken op school een hele dienst ineen waar we dan extra tijd geven aan de kinderen als individu, met een eigen thema - tafel, een tekst , ze hebben een toneel.en ja, we wilden hem ook graag dat speciale feest gunnen.
    het is trouwens toch wel een overgang vind ik, op een jaar tijd is het een heel grote jongen geworden.


    goh ja, je kan je ook afvragen wat de betekenis is van een eerste communie voor de meeste mensen he.
     
  9. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    cadeautjes gaan we trouwens erg beperken, het gaat echt om hem als persoon (en de papa die 40 is geworden :D).
    hij krijgt vban oma iets van speelgoed, verder een horloge en een mp3 speler omdat ik dat echt "grote jongens" dingen vind.
     
  10. Syrse

    Syrse Fanatiek lid

    9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zolang het een zinvolle invulling heeft ben ik er zeker niet tegen hoor! Ik zie het gewoon ook heel vaak gebeuren als een 'kadootjes voor de kleine zonder communie te moeten doen', en dat vind ik gewoon dwaas.
    Zelfde voor communie enkel voor de kadootjes enzo hoor ;) Doe het dan gewoon niet...
     
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Lentefeest ken ik idd ook niet. Mijn zoon heeft 3 jaar geleden zijn eerste communie gehad. Wij waren rond de 250 euro kwijt voor ongeveer 60 man. Ik heb een zaal gehuurd en de dag ervoor samen met een vriendin een buffet in elkaar gezet. De drankjes zorgden 3 andere vriendinnen voor zodat wij echt feest hadden! De bedankjes heb ik zelf gemaakt, maar dat komt omdat ik daar een bedrijf in heb :),

    Bij die 250 euro zat de zaalhuur, uitnodigingen , eten drinken en de bijdrage voor de kerk bij in.

    Mijn jongste wordt volgende maand gedoopt en dan benik dit bedrag denk ik ook kwijt, het hoeft dus niet zo duur.
     
  12. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    250 euro voor 60?? hoe heb je dat gedaan ...

    ik had een klein zaaltje gezien hier in de buurt en dat is al 160.

    aan 12 flessen cava ben ik 60 euro kwijt.
    we hebben nu wel een traiteur genomen omdat ik het helemaal niet zie zitten om het allemaal zelf te doen wegens te veel stress en die komt op een 500 euro voor twee keer een buffet.
    de kleren van de c&a zijn 70.

    we gaan we "gek " doen en een springkasteel huren voor 81 euro gezien de massa kinderen die er zullen zijn.
     
  13. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Het zaaltje is in ons dorp een oud kerkje die je kunt huren voor 30 euro per dag. Ik ben ongeveer aan drank 80 euro kwijt, daar zit dan 3 kratten bier, 5 flessen wijn, cola, sinas, sap en seven up ed. Ik schenk dus niet allerlei soorten alcoholische drank. alleen bier, witte en rode wijn.
    Ik doe altijd een buffet dat bestaat ongeveer uit: gevulde eieren, kipkluifjes, kleine gehaktballetjes, 2 rollades, stokbrood met eisalade, kipkerrie, brie, filet americain, een grote salade, die maakte ik eerder altijd zelf, tegenwoordig koop ik 5 kilo kant en klaar en die kruid ik met knoflook en bieslook kerrie ed en maak ik mooi op, soms maak ik er 2 grote pannen soep bij, de andere keer een pan nasi. Ook zet ik er hapjes zoals asperges met ham, olijven dat soort dingen bij. Op tafel zet ik altijd van die zoute stengels en pinda's of borrelnootjes. Evt voor kinderen haal ik van die kleine zakjes chips.
    Kleding zat bij dat geld er niet in, maar ik meen dat ik iets van 50 euro kwijt was. Nette schoenen had hij toen al dus hoefde ik niet te kopen toen.

    Ik moet wel zeggen dat ik het vlees rustig 2 mnd ervoor haal en in de vriezer gooi als het in de aanbieding is,

    Hopelijk heb je hier iets aan? 1000 euro hoeft het echt niet te kosten hoor.

    Oh ja en de uitnodigingen waren gratis van vistaprint, hoef je alleen verzendkosten te betalen bij sommige kaarten.
     
  14. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    jammer dat je van NL bent anders huurde ik jou in ;)

    tja, ik moet het hier echt helemaal alleen doen en ik moet de week ervoor ook werken. dus zelf doen zit er deze keer echt niet in, ik heb dat al eens gedaan en toen ben ik in de namiddag ingestort van de stress ...
     
  15. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ja jammer he?;) en ik woon ook niet in de grensstreek, anders had ik het zo gedaan hoor.

    Nee ik snap dat het niet haalbaar is voor jou, zeker niet als je het helemaal alleen moet doen. Ik doe het altijd met dezelfde vriendin, dus we zijn er ook helemaal op ingespeeld samen, dat scheelt ook heel veel. We doen het zeker 3 x per jaar (echte feestbeesten he? hihi) vorige maand het geboortefeest van mijn zoontje volgende maand zijn doop en in datzelfde weekend ook voor de pensioenering van mijn schoonvader en in sept voor zijn 65 e verjaardag weer, dus dit jaar al 4x! Het is ook veel werk hoor, dat is zo, maar wij vinden het altijd leuk om te doen. We beginnen om 8.00 uur en meestal zijn we rond 18.00 uur klaar, en moe dat we dan zijn, maar wel heel leuk. De dag ervoor haal ik de boodschappen, dus ben er altijd wel heeeeeeel druk mee :D. Maar het is altijd zo bijzonder, een communie vind ik ook altijd heel erg leuk, die kinderen zien er zo ontzettend naar uit (althans die van mij vond het geweldig toen ie het mocht doen), de voorbereiding in de kerk en het versieren, voor hem was het de weken ervoor al feest :).
     

Deel Deze Pagina