Mijn meisje is 9 maandjes oud en het gaat super goed! Alleen zou ik nog wat tips willen hebben over de voeding en slapen. Eerst het ritme van mijn meisje (verschilt wel per dag) 7.00 papfles 180/6 of pap met een lepel (dan eet ze ongeveer 3/4) 8.00-9.30 slapen 9.30 fruithap en wat slokjes water 11.00-13.00 slapen 13.00 boterham en daarna klein flesje 90/3 15.00 tussendoortje met wat slokjes water 17.30 groentehap en griekse yoghurt (meestal 100 gr) als toetje 18.30-20.30 slapen 20.30 fles 180/6 of 7.00 papfles 180/6 of pap met een lepel (dan eet ze ongeveer 3/4) 8.00-9.30 slapen 9.30 fruithap en wat slokjes water 11.30 boterham en daarna klein flesje 90/3 12.30-15.00 slapen 15.00 tussendoortje met wat slokjes water 17.30 groentehap en griekse yoghurt (meestal 100 gr) als toetje 18.30-20.30 slapen 20.30 fles 180/6 Zoals jullie zien, slaapt ze 's middags niet zo goed meer. Ze is dan wel moe maar valt gewoon niet in slaap. En daar zit ook een beetje het 'probleem'. Om 18.30 is ze erg moe, maar het slapen lukt haar dan haast niet (het kost wel een half uur meestal, waarin ze aan het huilen en rommelen is. ze huilt natuurlijk niet continu want dan ga ik er echt wel heen. alleen als ik naar haar toe ga, dan is ze helemaal overstuur en als ze dan rustig is en ik haar alsnog weg wil leggen, is het krijsen geblazen ) We maken haar altijd rond 20.30 nog wakker voor een fles, die ze meestal helemaal opdrinkt. Nu vinden we het dus erg vervelend om haar wakker te 'moeten' maken voor deze fles, vooral omdat ze zo'n moeite heeft gehad om in slaap te komen. (Na de fles van 20.30 is het slapen overigens meestal geen probleem, dan is ze binnen 5 min. in slaap). Alleen als we deze fles niet geven, dan krijgt ze toch te weinig binnen? En dan komt ze misschien 's nachts weer (en ik ben zo blij dat ze pas tussen 6-7 wakker wordt). Vandaag wil ik proberen om na de boterham haar een fles van 180/6 te geven en dan na het avondeten en toetje naar bed. Hebben jullie nog tips/advies wat ik zou kunnen doen?
Lastig he dat gerommel met slaapjes? Ik zou proberen om haar 3e slaapje iets vroeger te doen, een hazeslaapje om 16.30 of 17.00 uur. Dan het avondeten, nog even spelen en daarna avondritueel en laatste fles rond 19.30 uur. Ik kan me voorstellen dat het avondritueel (pyjama aan, boekje, tanden poetsen) nu een beetje raar is omdat ze na dat slaapje nog wakker wordt gemaakt voor een fles. Ze gaat nog niet echt de nacht in zeg maar. Hier zitten we met ruim 10 maanden ook nog op 3 slaapjes, 1 in de ochtend, 1 net na de lunch en dan 1 korte aan het eind van de middag rond 1600 uur. Op de creche dachten ze maandag dat die laatste er wel af kon, en toen had ik bij het avondeten een doodmoe kind dat direct na het eten om 1815 uur nog even een uurtje geslapen heeft. Ik vond het niet handig, omdat je dan juist een leuk deel van de dag samen mist. Ik denk dat wij langzaam naar 2 slaapjes toe gaan nu, van 10.00- 11.30 en van 1500-16.30 uur ofzo.
Wat komt mij dit bekend voor! Hier was het een paar weken geleden precies zo.. ik dacht toen ook van oh ze gaat naar 3 slaapjes.. maar nee hoor mevrouw slaapt ze nog gewoon 3 slaapjes. 1 in de ochtend, 1 in de middag en nog een halfuurtje na het avondeten. Ik denk dat dit een periode is.. was hier in ieder geval zo.. dus voor dit heb even geduld.. en ja ik zou ook proberen om wat slaapjes op te schuiven.. moeilijk he.. haar langer op houden is misschien ook niet fijn.. ik ken het.. ik denk toch dat je haar gewoon moet volgen.. over een paar weken kan het weer helemaal anders zijn.. dat is hier namelijk meestal het geval! Succes!
Hier zijn de slaapjes ook rommelig. Denk je het gevonden te hebben gooien ze het ritme weer om. Hier iig nog maar twee slaapjes maar soms langnennsons kort, geen pijl op te trekken. Kan je niet haar bedtijd van half 7 iets verlaten (als ze overdag goed geslapenheeft, miss toch nog een extra slaapje?) en dat je dan de laatste fles geeft voordat ze naar bed gaat en dan meteen de nacht in? Zo hebben wij het hier vanaf het begin gedaan. Rind half 7/7 uur is hij moe, dat is altijd wel zo geweest. Maar we hebben altijd de fles eerst gegeven en dan naar bed. Maar goed nou eten wij rond 5 uur warm dus misschien scheelt dat....
Mijn meisje gaat smorgens een uurtje naar bed. S'middags na de boterham en fles, gaat ze een uur tot anderhalf uur slapen en tegen het einde van de middag slaapt ze vaak nog even een half uurtje zo tussen 16.00/17.00u. Dit laatste slaapje heeft ze altijd nog even nodig om rond etenstijd en daarna nog even wakker te blijven. Rond 18.00u eten wij pas warm en normaal kreeg ze dan om 19.00u een fles en naar bed. Hier laat ze nu alleen de laatste fles staan, dus is het savonds een groentehap en daarna in bad en naar bed... Ik zou haar even proberen te laten slapen aan het eind vd middag en dan daarna het groentehapje aanbieden op dezelfde tijd als je deed, en dan vlak voordat ze naar bed gaat, rond 18.30/19.00u een flesje geven en dan eens kijken tot hoe laat ze het red s'morgens.. Uitproberen is the magic word hier
Onze zoon doet nog 3 dutjes. Het lange slapen is er helaas niet meer bij. Maar hij heeft ze nog wel nodig om daarna goed te eten. Dit is ons schema: 7.00 fles 8.00 dutje 9.30-10.00 fruit en water/sap 12.00-12.30 dutje 13.30 boterham en flesje 15.30-17.00 dutje 17.00 avondeten en kwart/yoghurt 18.30-19.00 slapen Hij wilt dus niet meer lang slapen, volgens mij hoort dit ook bij de leeftijd. Gelukkig slaapt hij wel de nacht door. Maar overdag is hij zo actief en speelt de hele dag dat hij die dutjes wel nodig heeft. Mijn neefje zat met 1 jaar op 2 dutjes en met 2 op 1 dutje.
Twee flessen redt ze nog niet, dan komt ze echt snachts weer.. Wel heeft ze nu haar ritme omgegooid naar twee slaapjes, smorgens 2/3 uur en smiddags 2/3 uur. Dan wordt ze tussen 15/16 meestal wakker red ze t net om tot 19.30 (ongeveer) op te blijven. Probeer hier ook al n tijdje om ander drinken (water met of zonder diksap, thee) aan te bieden tussendoor maar daar neemt ze nagenoeg niks van. Is dit erg?
Ik vind 2 flessen ook wel weinig voor een kleintje van 9 maanden. Dus zou dat nog even lekker op 2.5 fles laten. Ik denk dat het fijner is nu ze haar ritme heeft omgezet naar 2 slaapjes. Alleen waarom moet ze tot 19.30 opblijven? Eerder naar bed hoeft niet te betekenen dat ze eerder wakker worden 's ochtends.. vaak is het juist andersom. Dus ik zou na het avondeten nog even lekker spelen/knuffelen/badderen, dan een flesje en zorgen dat ze op tijd naar bed gaat. Wat betreft het andere drinken, dat komt vanzelf. Hoe biedt je het aan? In een flesje, beker, tuitbeker? Misschien dat dat verschil uitmaakt? Hier het andere drinken eigenlijk vanaf begin af aan in een beker gedaan, duidelijk verschil tussen melk (borst/fles) en ander drinken (beker) dus. Edit: zolang ze trouwens weinig ander vocht drinkt zou ik de laatste fles sowieso niet laten vallen..
ze schijnen qua vocht zelf te pakken at ze nodig hebben. Ik zou er wel zeker van zijn dat hij de fles snapt dus desnoods eengewone fles geven met thee enzo
Ik zou zelf 2 flessen ook erg weinig vinden? Hier is het meestal; 6-7 uur fles 180/7 ( Ja deze hoeveelheid klopt, hij krijgt allergy care ) 9 uur 1 stuk fruit uit het handje en dan slapen 12 uur 1 boterham met slokje drinken, daarna fles 180/7 13.30uur ongeveer slapen tot15u Tussendoortje met wat thee, water oid. 17uur warm eten 18.30-19uur fles 180/7 en naar bed. 3 slaapjes lukt hier meestal niet, we eten heel vroeg met 't gezin omdat zoonlief er 45 minuten tot een uur over doet aan tafel om zelf lekker te eten, spelen en proeven. Daarna opruimen, even spelen en beide kindjes naar boven.
Hier zag het er tot voor het weekend als volgt uit: 06.30-07.00 uur: papfles 180/6 of 1 boterham met fles 180/6 Tussendoor: 2 stuks fruit + water / thee (tijd wisselt, hangt af van hoe laat hij slaapt) 12.00-12.30: 1-1,5 boterham, 60 cc melk, fles 150/5 13.30/14.00: 1,5 uur slapen 15.30 uur: koekje / rijstwafel + water / sterk verdunde diksap 17.30 avondeten + paar hapjes yoghurt 19.30 fles 180/6 De hele dag staat z'n tuitbeker op tafel met water, dus kan hij pakken wanneer hij wil. Ook wil hij vaak een paar slokjes thee uit mijn glas drinken. Dat vindt hij ontzettend leuk. Twee flessen gaat hier ook nog echt niet lukken. Slaapjes hierboven zijn tot afgelopen vrijdag. Sindsdien is hij aan het rommelen en wil hij nog maar 1x slapen overdag.
We geven haar de laatste fles zo rond 19.00/19.30 (eerder wil ze ook nog niet). Na het eten is ze soms wel moe, maar als we haar dan op bed leggen dan duurt het toch vaak een hele tijd voordat ze slaapt (en dan valt ze gelijk in diepe slaap) en dan wil ik dr eigenlijk niet meer wakker maken uit dr diepe slaap. Als ze rond 19.30 naar bed gaat, dan slaapt ze eigenlijk zonder problemen dus vandaar dat we daarvoor kiezen.. Ander drinken hebben we aangeboden in gewone fles (gaat te snel dus verslikt ze zich vaak), tuitbeker (lukt soms wel, maar er gewoon mee spelen is nog veel leuker ), gewone beker vindt ze wel leuk maar dan gooit ze de helft naast dr mond en verslikt ze zich snel. Voorlopig blijf ik ander drinken wel gewoon aanbieden, maar blijf ik lekker maar op 2,5 fles