Hallo dames! Ik ben momenteel druk op zoek naar kinderopvang voor mijn kindje, ik ben in april uitgerekend en zal opvang nodig hebben v.a. halverwege juli 2011 voor 4 dgn per week. De stichting kinderopvang gaf me weinig hoop, ze konden me niet precies vertellen hoe lang het zou duren voordat er een plekje zou zijn (kreeg de indruk dat dat ook wel 's veel later kan zijn dan juli 2011) en het werd me wel duidelijk dat de kans klein is dat er in één keer een plekje van 4 dgn p.w. vrij is Je hoort hier 3 maanden van te voren of er een plekje is of niet... Ik kan natuurlijk ook voor een gastouder kiezen, maar hoe vind je die Is het aan te raden zelf een GO te zoeken of gewoon door het bureau te laten bemiddelen? Wat is een goed gastouderbureau? Wat moet ik doen, wat kan ik doen, waar moet ik op letten? HELP ik zie door de bomen 't bos niet meer en heb ff wat advies nodig
ik denk dat de organisatie gelijk heeft dat de kans minimaal is dat je voor 4 dagen een plek vind. Ligt er wel een beetje aan op welke dagen denk. Maar de donderdag bv is al een wachtlijst tot november 2011 bij ons. Voor een goede gastouder zou ik idd een bureau benaderen, als ze niet geregistreerd staan, dan krijg je ook geen vergoeding van de belastingdienst. Als ik jou was zou ik eens in de buurt informeren bij ouders met kleine kinderen met welk bureau en welke gastouder zij goede ervaringen hebben. Dan alsnog een afspraak met het GOB natuurlijk, maar dan kom je al een beetje voorbereid voor de dag.
Dankjewel voor je antwoord! Ze gaven hier idd ook aan dat de 'topdagen' dinsdag én donderdag zijn, en aangezien ik voor 4 dgn opvang nodig heb heb ik sowieso ook 1 van die beide dagen 'nodig'. Ze zei dat ik er eventueel ook nog aan kon denken om het kindje gedeeltelijk naar een gastouder en gedeeltelijk naar het kinderdagverblijf kan brengen, net zo lang tot er 4 dgn vrij zijn maar of dat nou een goede situatie is Ik verhuis pas over 'n paar weken naar Vlaardingen, woon nu nog in R'dam. Ken helaas helemaal nog geen mensen met kleine kinderen daar Zijn hier ook meiden die hun kindje naar een kinderdagverblijf brengen in een andere plaats? Ik werk ongeveer een km of 10 van mijn woonplaats dan (en reis met openbaar vervoer) Zou het nog het overwegen waard zijn om mijn zoontje in de werkplaats naar het kinderdagverblijf te brengen? Ben zo bang dat het lastig gaat zijn......
Ik denk dat het heel slim is om je kindje in de plaats te brengen waar je werkt, want dan kun je er altijd op tijd zijn en zit je niet met het verkeer. Er zijn idd meer mensen die het kindje in eerste instantie op 2 plekken brengen om deze reden. Mijn keuze zou het niet zijn.
Wij hebben in de situatie gezeten dat we zowel een gastouder als kinderdagverblijf hadden in het eerste jaar. Het viel heel erg mee. Aanvankelijk 1 dag KDV + 2 GO; later 2 dagen KDV +1 GO en daarna 3 dagen KDV. Voor ons zoontje was dit heel geschikt, omdat de hoeveelheid indrukken op het KDV erg groot was. De gastouder hebben we inderdaad via een gastouderbureau gevonden. We konden aangeven wat voor iemand we zochten. Denk dan aan huisdieren ja/nee; religieus juist wel/absoluut niet/maakt niet uit; locatie; type opvoeding eigen kinderen; gaat veel naar buiten ja/nee etc. Omdat je 4 dagen zoekt kun je best overwegen of je 2 plekken wilt. Ons KDV heeft zelfs een maximum van 6 dagdelen omdat een KDV best vermoeiend is voor de kinderen. Bij meer dan 6 dagdelen werkt een combinatie van bv. 2 dagen KDV + 2 dagen gastouder beter voor het kind in hun ervaring. Ik heb van meerdere ouders gehoord dat zij deze combinatie hebben en daar heel tevreden over zijn. Maar er zijn ook mensen die echt maar 1 adres willen. Zijn er geen kleinere KDV's in de buurt waar je kunt vragen of ze een plek verwacht? De kleine zijn vaak net zo goed, maar hebben soms een kortere wachtlijst omdat veel ouders ze over het hoofd zien.
Bij ons op het KDV is idd ook een wachttijd, maar als je inmiddels bent ingeschreven doen ze wel hun best om je kindje alle dagen te laten komen, het kan dan wel dat ze in het begin naar 2 verschillende groepen moet. Ik weet niet of je al hebt geinformeerd of dat dat mogelijk is.
Bij mijn oudste had ik dit probleem ook. Hij ging de eerste maanden 2 dagen per week naar het kdv, ik bleef een dag per week extra thuis (vakantiedagen) en mijn schoonmoeder kwam een dag per week. Daarna kon ik 3 dagen per week krijgen op het kdv, en mijn schoonmoeder deed de 4e dag. En na een half jaar of zo had ik 4 dagen op het kdv. Het eerste jaar was dit overigens een kdv halverwege tussen mijn werk en thuis. Daarna heb ik hem verhuisd naar een kdv op loopafstand van huis - dan was het halen & brengen niet meer alleen mijn pakkie-an, maar kon papa dat ook gaan doen. Dat verhuizen was niet ideaal, hij heeft echt een maand moeten wennen, maar ik ben heel blij dat we het toch hebben gedaan. Overigens: op zijn kdv plaatsten ze kindjes niet in 2 verschillende groepen, zou ik met zo'n kleine baby ook liever niet doen. ik had me ook overal ingeschreven toen ik 12 weken zwanger was, maar alsnog kon ik alleen op dat kdv verder van huis terecht...
Over die twee verschillende groepen, bij ons is dat niet zo'n groot verschil want 2 keer per dag zitten de babygroepen zo ie zo bij elkaar op de gang. Het is dus niet zo'n groot verschil. Weet alleen niet of ze dat op alle kdven doen.
In welke plaats ga je werken? In Schiedam is namelijk net een nieuw kdv geopend maar weet natuurlijk niet of dat haalbaar is voor je. Daar hebben ze nog wel plek.