wat geven jullie een kindje van 4 maand te eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door girl21, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 4 maanden heb je bij borstvoeding weer regeldagen, waarop ze dus net als bij andere regeldagen weer vaker komen. Jammer genoeg wordt dat vaak aangezien voor 'behoefte aan vast voedsel', maar het nare is dat als je tijdens die 4 maanden-regeldagen gaat bijvoeden je borsten de impuls missen om meer te gaan produceren, wat gevolgen kan hebben voor je melkproductie.

Je aanpak is verder prima: eerst borst, dan hapjes. Liefste geef je daarna nog een borst als toetje. Deze aanpak is het beste tot een maand of 9 (borst-hap-borst) Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij de vertering, waardoor kinderen minder problemen hebben met vast voedsel en er meer uithalen.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: met 4 maanden kregen ze hier gewoon borst op verzoek.

Vast voedsel ben ik na 6 maanden gaan introduceren. Niet alleen omdat ze in een risicogroep zaten qua allergie, en omdat bijvoeden voor 6 maanden negatieve gevolgen kan hebben voor je melkproductie, maar ook omdat ik gewoon alleen borst geven gewoonweg veel gemakkelijker vond als al dat gemodder met vast voedsel.
    Toen ze zover waren gaf ik gewoon stukken, of geprakt. Potjes heb ik wel geprobeerd, maar dat vonden ze veel te fijngeprut en minder smakelijk.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 4 maanden heb je bij borstvoeding weer regeldagen, waarop ze dus net als bij andere regeldagen weer vaker komen. Jammer genoeg wordt dat vaak aangezien voor 'behoefte aan vast voedsel', maar het nare is dat als je tijdens die 4 maanden-regeldagen gaat bijvoeden je borsten de impuls missen om meer te gaan produceren, wat gevolgen kan hebben voor je melkproductie.

Je aanpak is verder prima: eerst borst, dan hapjes. Liefste geef je daarna nog een borst als toetje. Deze aanpak is het beste tot een maand of 9 (borst-hap-borst) Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij de vertering, waardoor kinderen minder problemen hebben met vast voedsel en er meer uithalen.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: met 4 maanden kregen ze hier gewoon borst op verzoek.

Vast voedsel ben ik na 6 maanden gaan introduceren. Niet alleen omdat ze in een risicogroep zaten qua allergie, en omdat bijvoeden voor 6 maanden negatieve gevolgen kan hebben voor je melkproductie, maar ook omdat ik gewoon alleen borst geven gewoonweg veel gemakkelijker vond als al dat gemodder met vast voedsel. Het voordeel met 6 maanden is dat de motoriek al veel verder ontwikkeld is, waardoor fijne prut niet meer nodig is.
    Toen ze zover waren gaf ik gewoon stukken, of geprakt. Potjes heb ik wel geprobeerd, maar dat vonden ze veel te fijngeprut en minder smakelijk.

Op borstvoeding.com staat een heel handig en duidelijk overzicht van wat je allemaal wanneer geven kunt.

3. girl21

girl21 Niet meer actief

dankje voor je reactie. als ik eerst de borst geef en daarna de groente, wil hij als toetje de borst niet meer hebben. dan zit hij 'vol' denk ik haha

hij is nu dus wel zeer tevreden.. en wat de melkproductie betreft, ik probeer het op regel te houden door tussendoor nog even te kolven..

tot nu toe gaat dat gelukkig prima!

4. MissC

MissC Actief lid

10 okt 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    ik ben mijn zoontje ook groenten beginnen geven rond 4 maanden! mijn melkproductie was achteruit gegaan! hij wou absoluut geen fles en was een maand niet bijgekomen(niet in lengte en gewicht)

hij heeft helemaal niet moeten wennen aan de groenten en alles ging er goed in! van dag 1 is het goed gegaan bij ons! hij kreeg ook wel nog bv erna (want melk is op die leeftijd toch nog altijd het belangrijkst)

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ben begonnen met 6 maanden en deed het als volgt:

- Pure groente als wortels, sperciebonen en bloemkool 3 dagen een paar hapjes achter elkaar geven. Zodra dit goed ging half potje geven en langzaam meer geven.

- Een maand later fruit introduceren op zelfde manier als groenten.

- Toen een aardappel bij groente gaan doen.

- Brood geven. Eerst een korst en langzaam wat meer. Als je kindje brood eet kun je er boter opdoen en later smeerkaas/worst.

6. girl21

girl21 Niet meer actief

ik wil nu knolselderij geven, iik heb het nu in huis gehaald,

maar hoe bereid ik dit?

gewoon koken en pureren?

en hoe maken jullie zelf de bruine bonen?
    uit een blik en dan goed afspoelen ivm de andere ingredienten?

7. adi

adi Niet meer actief

Groente uit pot of blik wordt heel erg afgeraden omdat daar veel zout aan toegevoegd is. (en ook conserveringsmiddelen om het goed te houden). Groente zou ik alleen vers of desnoods uit diepvries geven. Als het dan op bruine bonen komt: als je deze vers gaat koken moet je ze avond van te voren eerst laten weken in water (een nacht) en vervolgens de volgende dag koken. Bij mij duurt het ong. 2 uur totdat ze gaar zijn.
    Het bovenstaande was voor mij de reden om bruine bonen uit een potje te geven :)

8. girl21

girl21 Niet meer actief

oke das idd makkelijker dan om dat gewoon uiteen potje te geven..

en knolselderij? iemand daar ervaring mee dan?

9. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Helemaal eens.
    Bij 4 mnd nog alleen borst en vanaf 6 mnd groente en fruit geintroduceerd.

Deel Deze Pagina