Wat geven jullie je kleintje als eerste hapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door 19linda85, 28 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik geef nooit Liga; zie de voordelen er niet van in. Net alsof ze die moeten hebben, maar waarom? Boterhamkorst of rijstwafel is een veel meer verantwoord tussendoortje, vind ik. Zonder allerlei toevoegingen en vooral zonder suiker, ik vind suiker niet nodig.
    Fruit is ook een prima tussendoortje of wortel- of paprikareepjes, komkommer, zoiets.

Ik maak alles iedere dag vers klaar. Ik maak ook fruit voor mezelf en kook 's avonds ook voor onszelf, dus het kost me geen extra tijd en moeite.

Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar met het geven van hele sinaasappels wordt geadviseerd nog even te wachten tot een maand of 9 vanwege de vezelige structuur. Sinaasappels kunnen daardoor zwaar verteren. Sommige kindjes die al een allergie-verleden hebben kunnen allergisch reageren op sinaasappel.
    Maar met een beetje sinaasappelsap is niks mis hoor.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee brrr, moet nog rillen als ik aan de lucht van dat spul denk (mijn jongere broertje kreeg het). En sinaasappel is helemaal niet goed voor jonge babies weten we nu, dat kan pas vanaf 9-12 maanden.

Ik heb ook nooit porties ingevroren, het wordt er niet lekkerder van, je verliest vitamines, en het is alleen maar extra werk.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bimi is gwoon een fancy name voor een varieteit uit de brassica familie, waar er duizenden van op de wereld zijn.
    Het is gewoon een nieuwe kruising, die op het moment stevig gemarketed wordt, inclusief website met antikankerclaim.

Heel lekker, wat zachter dan broccoli.
    Wel slecht voor het milieu, het wordt gekoeld uit Afrika ingevlogen.

4. zogelukkig

Oh, vandaar dat ik het nog nooit op de biomarkt of bij de natuurwinkel heb zien liggen!:D

5. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij moet je het zeven, had ik geloof ik ergens gelezen.

6. zogelukkig

Erwtjes zijn zo zacht, die prak je toch zo tot prut met een vork??

Mijn zoontje eet ze gewoon zo met de hand.

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Die schilletjes zorgen er soms voor dat je geen mooi papje krijgt.
    Maar heb er verder geen ervaring nog mee hihi

8. zogelukkig

Wordt dit je eerste dan? Spannend!:)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

We zijn erg eensgezind dit keer... haha.. maar wat betreft het extra werk en het verlies van vitamines... dat valt allemaal wel erg mee en hangt natuurlijk van de mama af (het extra werk). Het verlies van vitamines door invriezing is heel beperkt. Wel is het zo dat zeker niet alle groenten en fruitsoorten zich lenen om in te vriezen.. het wordt soms een echte drek.

Sinaasappelsap is zuur en je moet dus goed kijken naar je kindje of hij/zij het aankan op welke leeftijd (mijn zoontje was 7,5 maand). De combinatie met liga vond mijn kindje wel heel lekker maar heeft ie maar 2 x gehad van me... vond het zelf te ranzig voor woorden :D

10. zogelukkig

Ik ben het niet met je eens:D, maar zal mijn bewering ondersteunen met een bron, dan geloof je het misschien!;)

Wat is het effect van bewaren en bereiden van vitamine C?

Temperatuur en tijd (in verband met oxidatie) hebben een groot effect op de afname van het vitamine C gehalte in ‘verse’ groenten. Hoe korter de groente is bewaard en hoe lager de bewaartemperatuur des te kleiner is de afname van het vitamine C gehalte. Zo is uit onderzoek gebleken dat het vitamine C gehalte in spinazie 7 dagen na de oogst bij een bewaartemperatuur van 4 °C is afgenomen met 80%. Het bewaren van sperziebonen bij 4 °C leverde na 3 dagen een verlies op van 58% en na 7 dagen een verlies van 70% aan vitamine C (3).

Het thuis koken van ‘verse’ groenten levert een (verder) verlies op van 5 tot 55% van het vitamine C gehalte (4). Vitamine C is de meest temperatuurgevoelige vitamine. Om het verlies van vitamine C zoveel mogelijk te beperken, is het aan te raden voedingsmiddelenzo kort mogelijk te koken in weinig water.

Groenteconserven worden meestal binnen een paar uur na de oogst verwerkt. Bij het conserveren van groenten treedt ook een behoorlijk verlies aan vitamine C op. Zo is uit onderzoek gebleken dat er bij industriële verwerking van spinazie een verlies van 62% optreedt (4). Het verlies is echter erg afhankelijk van de soort groente en kan sterk variëren. Bij het verder bewaren van glas- of blikgroenten is het vitamine C gehalte relatief stabiel omdat de verpakte groente niet meer in aanraking komt met zuurstof (3). Ook het thuis opwarmen van glas- of blikgroenten heeft slechts een beperkt vitamineverlies tot gevolg. Bij diepvriesgroenten is het verlies tijdens industrieel bereiden minder groot dan bij glas en blik. Diepvriesgroenten verliezen echter bij de bereiding thuis wel vitamine C doordat ze nog moeten worden gekookt.

Een portie rode kool (150 g) bevat aan vitamine C (3)
    • Rauw 90 mg (129% ADH)
    • Gekookt 57 mg (81% ADH)
    • Blik/glas: 57 mg (81% ADH)
    • Diepvries, gekookt (met appeltjes) 30 mg (43% ADH)

Bron: Hak (ja, die van de conserven!).

Wat Hak er dan weer niet bij vertelt is dat door snijden en hakken van groente ook erg veel verlies van vitamine C optreedt.

11. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    hihi yep,
    wel vroeger veel opgepast
    maar een eigen kindje is toch anders hihi

12. zogelukkig

Zeker! En jij bent straks goed voorbereid! Geniet ervan!;)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

andere bron VOEDINGCENTRUM (dus niet iemand die potjes wil verkopen ;))
    invriezen?
    Niet alle groente hoeft geblancheerd te worden. Door middel van het blancheren van groenten worden enzymen onwerkzaam gemaakt. Dit is nodig omdat de enzymen anders kwaliteitsverlies (o.a. verlies van vitamine C) kunnen veroorzaken.
    Blancheren voor het invriezen is niet nodig bij:
    groenten die slechts twee maanden of korter in de vriezer bewaard worden; de enzymen hebben dan niet voldoende tijd om tot kwaliteitsverlies te leiden
    de vruchtgroenten paprika, courgette, aubergine en tomaat; er zit zo'n laag gehalte aan eiwit en vet in dat de enzymen niet tot kwaliteitsverlies zullen leiden
    het witte deel van de prei en uien
    In alle andere gevallen is blancheren verstandig.
    Het invriezen van komkommer en tomaten is overigens niet aan te raden. Komkommer kan je na ontdooien eigenlijk nergens meer voor gebruiken, omdat het taai en waterig wordt. Niet onveilig, maar wel onsmakelijk.
    Tomaat verliest ook zijn structuur, maar als je tomaat wat prepareert (bijvoorbeeld vel er af en pitten er uit) dan kan je nog wel een goede ingrediënt voor saus hebben aan de diepgevroren stukjes.
    Blancheer de groente door ze kort onder te dompelen in kokend water. Spoel de groente na het blancheren af met koud water zodat ze niet te gaar worden en laat ze helemaal afkoelen voordat ze de vriezer ingaan

Er zit echt nog zat vitamine / mineralen in om voor gezonde voeding door te gaan... en laten we niet vergeten: gemak dient de mens.

Je kunt ook prima diepvriesgroenten gebruiken. Daar kan je ook kleine porties van klaarmaken zonder dat je gelijk een overschot hebt ;)

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Sjemig mensen, waar hebben we het hier over? Groente is toch groente?

Hm, voor mij gaat dit allemaal een beetje te ver hoor. Ik kook de boel gewoon en pureer het eventueel met (een deel van) het kookvocht maar ik ga me toch echt niet verdiepen in hoeveel mg vitamines er verloren gaan / in blijven... Dan blijf je aan de gang want dan kun je het best alles rauw gaan aanbieden...

Maar goed, net zo goed als er taalpuristen zijn, zijn er blijkbaar ook voedingspuristen! ;)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

my point exactly...

16. zogelukkig

Hou op schei uit, je doet toch zelf net zo lief mee met je lap tekst! Hou dan wijselijk je mond en gooi er niet een tegen-bron in! My point exactly.... tsss! Kijk maar even niet Miepie, want ik ga nog effies verder bakeleien met m'n grote vriendin:D.

Bij iedere bereiding van groente gaan er vitamines verloren, dus ook met koken, invriezen en weer verhitten. Ik eet ook niet alles rauw, probeer wel veel te roerbakken en te stomen.

Ik vond het nogal een eerlijk verhaal van een potjesfabrikant, dat er vitamines verloren gaan! Bij olvarit staat niet op de site dat alle vitamines eruit zijn bewerkt en er later weer aan toe worden gevoegd.

Jouw stuk gaat over blancheren en enzymen van RAUWE groente!

Dit komt van het Vitaminebureau:

Invriezen heeft geen groot negatief effect op het vitaminegehalte van voedingsmiddelen. Sommige soorten groenten en fruit worden geblancheerd voor het invriezen, om enzymen uit te schakelen die voor achteruitgang van de kwaliteit zorgen. Dit blancheren kan een verlies aan vitamine C veroorzaken (15 tot 20%).

Samengevat: blancheren van rauwe groente voor het invriezen zorgt wel voor kwaliteitsbehoud, maar ook voor vitamineverlies.

Hier in dit topic gaat het over invriezen van al bewerkte, gekookte groente. De geblancheerde ingevroren groente moet je daarna ook nog bewerken. Dus als je bijv. rode kool lang wilt bewaren, kan je het beter eerst blancheren, dus even snel de kook erover heen laten gaan. Die moet je daarna nog gewoon drie kwartier koken!

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je bakeleit maar een eind heen in je eentje.

Je hebt gewoon helemaal gelijk. Geniet er van

18. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Gna gna: ik geef gewoon potjes :D:D:D, lekker makkelijk.

Deel Deze Pagina