Consultatiebureau zegt dat mijn zoontje zich niet kan concentreren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mellanie76, 27 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Mijn zoontje is 3 maanden te vroeg geboren(hij is nu 2 jaar)
    en krijgt 1x in het jaar allerlei testjes om te kijken naar zijn ontwikkeling.
    De mevrouw die hem ging testen zei dat hij zich maar moeilijk kon concentreren op 1 ding tegelijk.
    Volgens haar gaat hij van het ene naar het andere speelgoed.
    En dit klopt volgens haar niet.
    En dat hij steeds alle speelgoed voor zichzelf wil houden is ook een zorgen puntje.
    Maar wij zijn het hier niet mee eens .
    Want een kind van 2 vind toch alles leuk en spannend en wil toch alles tegelijk.
    En daarbij hij kan best een tijdje in een boekje kijken of met zijn autootjes spelen.
    En niet delen van speelgoed is toch ook iets van zijn leeftijd.
    We stimuleren hem wel om te delen en niets af te pakken.
    Mijn vraag is dus zitten wij er nou helemaal naast dat dit gewoon peuter gedrag is of heeft deze dame gelijk.
    Ik heb het idee dat ze gewoon aan het zoeken zijn.:(

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hier een dame van 2j4m. Delen word juist steeds moeilijker bij dr, ze wil alles zelf houden ;)
    Concentratie is bij haar wel heel goed (zeker icm dingen voor fijne motoriek).
    Maar dat ze bij een cb met alles willen spelen lijkt me niet raar. En hoe zoet ze dat hij niet wil delen?

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe vaak heeft die mevrouw van het CB jullie kind gezien en hoe lang? Ik gok 1 keer, hooguit een kwartiertje? Dan vind ik dat nogal een conclusie.

Gaat je zoon wel eens naar een PSZ of KDV? Dan zou ik daar eens navragen hoe ze hem zien.

4. Nou, ik heb hier een dametje zitten wat ook absoluut weigert om haar speelgoed te delen hoor. Sterker nog; als zij er niet mee bezig is en iemand anders pakt het, dan wil ze het ineens héél graag hebben want het is van HAAR en van HAAR alleen.. :D Dat hoort écht bij deze leeftijd, ik begrijp niet waarom dat een 'zorgenpuntje' zou zijn. Hier speelt ze trouwens ook het liefst met álles tegelijk, niet met één ding. Hier wil ze bijvoorbeeld graag tekenen, en dan wil de pop ook even tekenen, en dan wil een knuffel even tekenen, en dan moet ze op haar hobbelpaard zitten met de pasgemaakte tekening, enzovoorts. Ik denk dat dat ook heel normaal is; dat is ook waarom ouders niet 6 bakken met speelgoed binnen handbereik hebben liggen, maar een klein deel wat ze afwisselen ;)

Als ik jou was, zou ik (als daar reden toe is) je kindje na laten kijken door een arts, niet door een 'mevrouw' van het CB..

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ffd4dde565e546a3d87b1879797f1560.jpg

zo werkt het..
    ik vind zelf niks 'raars' aan het gedrag van je kindje.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden kan zich alleen concentreren tijdens het televisie kijken of als hij iets leert dat hij interessant vindt zoals steppen. Hij heeft op het CB geen enkele 'test' naar wens uitgevoerd... geen blok gestapeld, niet gezegd wat ze aanwees... gelukkig had hij tijdens het gesprek wel laten merken dat hij goed kan praten, en geloofde ze mij dat het prima gaat.
    Ik vind je verhaal ook niet verontrustend klinken. Had je zelf voorafgaand aan de controle redenen om ongerust te zijn?

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Volgens mij moet die cb dame het handboek 'hoe werkt een peuter' maar eens uit de kast pakken ;) Lekker laten lullen en je niks van aan trekken.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik zou inderdaad advies vragen van mensen die je kind veel vaker en langer zien.

Het CB...zelfs mijn huisarts noemt het het consternatiebureau

9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Er is helemaal niks raars aan het gedrag van je zoontje.
    Dit is precies de leeftijd waarop veel kinderen het lastig vinden om iets te delen.
    En van het ene speelgoed naar het andere Is vooral heel normaal als ze ergens anders zijn. Want daar Is van alles wat ze thuis niet hebben.

Geen zorgen maken!

10. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Haha zo is het :D.
    Wat een aparte conclusie zeg, voor een kind van die leeftijd al dat nieuwe speelgoed om zich heen, wat denkt die mevrouw nou? Maar los van haar bizarre conclusie; heeft ze dan ook oplossingen aangereikt? Of vond ze het voldoende om het probleem even te 'droppen'?

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het gewoon zien als een eventuele tip voor de toekomst. Je kindje lijkt me ook nog te jong om er nu iets mee te moeten/kunnen. Maar als ze er over een jaar op de psz b.v. ook mee komen, dan weet je dat er wat aandacht aan gegeven moet worden.

12. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    hij gaat naar de peuterspeelzaal en daar gaat hij ook van het ene speelgoed naar het andere.

En delen vind hij ook best moeilijk.
    maar als bv zijn vader een hapje van zijn boterham mag of een rozijntje is dit geen enkele probleem.
    En ja CB heeft hem maar 1x gezien;)

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En ze hebben hiervoor geen contact met de psz gehad? Of bv daar geobserveerd?

14. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    dit is toch geen vreemd gedrag.
    hij is 2!!!
    Hij vind alles leuk, spannend en is ontzettend nieuwsgierig en leergierig.
    Hij wilt alles ontdekken.
    En niet delen is ook normaal gedrag toch?
    Ze leven op deze leeftijd toch nog in hun eigen wereld en ontdekken ze zichzelf.:)

15. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Nee ze hebben totaal geen contact met elkaar gehad, maar ze willen hem nu verder testen en onderzoeken.
    Ik vind dit niet goed voor hem, laat hem gewoon kind zijn.
    maar aan de andere kant wil je ook niet dat er later als hij iets ouder is , toch iets aan de hand blijkt te zijn.
    Moeilijk!!

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Reactie op mij? Ik vraag me gewoon af of het idd een observatie van vijf minuutjes is door cb of dat er ook contact met psz is geweest, daar is geobserveerd etc. Hier heel gangbaar dat iemand van het cb een ochtend komt observeren op de psz.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh zo ja. Misschien kun je afspreken met 2,5 nog eens te kijken? Ipv nu meteen verder te gaan met onderzoeken.

Mijn jongste heeft gehoorproblemen en wij gaan met 2,5 ook weer verder kijken omdat het nu gewoon heel goed gaat.

18. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Meestal voel je dat als moeder heel goed aan.

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn jongste zoon, daar wordt ook met een vergrootglas naar gekeken vanwege een genafwijking.

Ik zou het consultatiebureau links laten liggen als je je er niet prettig bij voelt. Mocht je zelf wel onderzoeken willen opstarten, dan kun je dit ook via de huisarts regelen. Die zal je vervolgens door kunnen verwijzen naar het ontwikkelspreekuur van een kinderarts. Die kan je kind dan weer door verwijzen voor eventueel vervolg onderzoek. Mijn ervaring is dat je gerust een half jaar op de wachtlijst staat voordat je kind onderzocht wordt en dan moet je nog het onderzoeksverslag afwachten. Als daar dan een behandeladvies uitkomt, moet je daarvoor weer op de wachtlijst. Dus ik zou een eventueel onderzoek nu zeker laten opstarten. Je kunt hem altijd nog van de wachtlijst afhalen.

19. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik weet dat het CB hier op het forum niet populair is (op veel andere plekken ook niet). Toch vind ik dat ze een goede signaleringsfunctie kunnen hebben.

Ik kan vanachter mijn toetsenbord ook niet aangeven of er wat met je zoontje is. Je kunt je twijfels over de uitslag van het korte onderzoekje ook bespreken op het CB. Je kunt aangeven dat je bijvoorbeeld liever wacht tot je zoontje op de PSZ zit. Ga het gesprek aan en laat je goed informeren, je kunt bij twijfel je huisarts raadplegen.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Deel Deze Pagina