ja ik snap heel het concept "schoenkado" niet bij is altijd geleerd vanuit vroeger dat je een beetje snoep erin kreeg en meer niet en dan had je PAKJES avond (het woord zegt het al) voor cadeautjes.. Wat dat betreft moet alles altijd wel steeds groter en meer.. dat klopt wel..
grappig, ik heb een tijd geleden een documentaire gezien op tv over het verwennen van je kind daarbij vroegen ze aan kids van ongeveer 8 jaar oud wat ze ervan vonden dat ze zoveel kregen over het algemeen zeiden ze dit: voor mij hoeft het niet zoveel te zijn maar ik doe wel altijd alsof ik heel blij ben want dat maakt papa en mama blij....... dan kan je je afvragen waar het "probleem"ligt.
En mijn ding blijft...ja het kind wil het graag en ja je kan het betalen, maar moet je dat dan ook altijd zo maar doen. Een mooi voorbeeld bij vrienden, hebben het echt heel goed en dan bedoel ik ook echt heel goed dochter van 8 wilde een spacescooter voor haar verjaardag...ja die konden ze zo kopen, wel 10 ook. Heeft pa tegen dochter gezegd...weet jij wat zo'n ding kost...haha ja dat wist ze wel. De afspraak gemaakt: als jij laat zien dat je er voor kan en wil sparen leggen papa en mama bij wat jij gespaard hebt....kind de hlft gespaard en helemaal blij. Pa en ma de helft bijgelegd. Het bedrag dat dochter gespaard had hebben ze apart gelegd...uiteindelijk pa en ma betaald maar dat weet dochter niet
Dit ligt weer aan je principes en ideeen. Ik wil niet dat mijn kinderen veel snoepen en zeker niet in de ochtend. Bovendien schuiven ze in de decembermaand al genoeg extra in hun mond. Daarom hier nooit snoep in de schoenen. Overigens zijn het wel echt kleine kadootjes hoor hier. (een leuke pen, een stickervel etc)
Tja wij hebben hier de "afspraak" dat je met sint of verjaardag datgene krijgt dat je graag wilt (mits redelijke bedragen) Wil je tussendoor iets hebben spaar je daar zelf voor. Voordeel is hier dat ze al heel snel een groot iets kunnen vragen door grote familie. Alle ooms en tantes geven 25 euro (maal 6 hier) , dat is al 150 euro. Dan nog 3x opa's en oma's die allen 50 euro geven. Heb je al 300 euro. Voor dat geld heb ik eerlijk gezegd liever 1 of 2 grote kado's dan 9 kleintjes.
Oeps, die van ons heeft er gewoon 1 gekregen Maar hij wilde wel een lego vliegtuig, die heeft hij netjes bij elkaar gespaard. Schoencadeau, hier 2 keer in de week. De ene keer iets lekkers, wat ze niet direct opeten trouwens, de andere keer een klein cadeautje van 5 euro.
Hier ook gewoon een mandarijntje in schoentje hoor, of 1 taaitaaipopje , handje pepernoten (ze krijgen elke dag normaal na school wel wat lekkers (koekje of iets) dus dat is een beetje hetzelfde concept, dan krijgen ze wat meer fruit na school of iets van yoghurt ofzo.. ik heb ook wel eens ontbijtkoek met s vorm bewerkt of bv een brief van sinterklaas gemaakt (met van die zwarte vingers erop van piet hihi) Rozijntjes kan ook prima. Er zijn genoeg leuke alternatieven hoor beetje creatief zijn werkt goed wat dat betreft, maar goed kleine schoencadeautjes die JIJ opnoemt vind ik ook wel leuk maar geen echte cadeaus zoals duplo sets, nintendo's of wat dan ook hihi) de dag zelf krijgen ze laatste jaren een dvd in hun schoen met een boodschap dat ze mogen openmaken om 17 uur savonds (pakjesavond)
Ik gaf aan mijn neefjes en nichtjes toch wel een bijna 100 euro uit per jaar.. dit jaar wat minder voor hun en meer voor mijn dochter.
Wat me ook opvalt is dat er tegenwoordig erg vaak de schoen wordt gezet.. Waar is dit goed voor Ik kan me herinneren dat het weekend voor sinterklaasavond wij de schoen mochten zetten en daar een chocoladeletter in kregen en een klein cadeautje (schrift, of pen ofzoiets). Sliepen we toevallig de dag erna bij een oom of tante (wat we expres wilden natuurlijk) dan mochten we daar ook nog eens de schoen zetten maar vaker niet. Soms nog een keer in de supermarkt waar je dan nog wat lekkers kreeg maar echt niet iedere avond. Ik wil dit mijn kind ook niet aanleren, alhoewel het volgend jaar misschien wel helemaal gedaan is met de hele sintenpietenzeik Eerlijk gezegd mag dat van mij wel, en dan maken we er met kerst een sprookje van
hier vroeger zodra sint in het land was mochten we de schoen zetten elke avond, kon je mooi liedjes oefenen voordat we hem ergens zagen hihi zo deden alle kindjes in de buurt ook eigenlijk.. ik zie juist laatste tijd hele andere tradities langskomen..
Haha ja ik bepaal ook niet voor een ander dat je geen dure cadeau's mag geven hoor...dit was meer nav de opmerking: tja als je het hebt...wilde even aangeven dat dat dus niet voor iedereen geldt.
die van ons zet elke avond zijn schoen maaaarrrrr....... Ik doe dit om duidelijkheid te scheppen; sinterklaas is er dus je zet je schoen punt. Hij krijgt ook elke dag een cadeau alleen een cadeau bestaat uit bijv. bij de action een zak met diertjes gekocht voor nog geen drie euro en dan krijgt hij elke dag 1 zo'n diertje ipv de hele zak
Van mij mogen ze elke dag hun schoen zetten. Maar er zit niet elke dag wat in het is een verrassing wanneer Sint langskomt.
Hier mag ze 2x per week haar schoen zetten. zaterdag en woensdag. Ze krijgt er dan een kleinigheidje in of wat lekkers. Met pakjesavond krijgt ze dingen die wij leuk /leerzaam vinden voor haar. Ze had een mooi verlanglijstje gemaakt, een tv,radio/cd speler,kidizoom en nog meer van die dure cadeaus Waarschijnlijk word het - frozen jurk - frozen speldjes (schoen) - frozen rugtas - zwem/gym tas - pyjama - monopoly junior - boekje (schoen) - knutsel pakketje - ds spelletje - smartgame Zoiets Zl krijgt denk ik iets van een ballen baan ofzo en wat grond- speelgoed
ja hier ook wel zo duidelijk , ze hebben zo'n kalendertje dat ze af kunnen tellen naar 5-12, hier een kind wat veel structuur nodig heeft en dat vind ie dan erg prettig en elke dag een klein feestje!!
Het hoeft ook geen echt snoep te zijn. Vandaag kreeg hij droge letterkoekjes. Vind ik niet echt ongezond. Mandarijntjes ga ik ook nog kopen en appelsienen, kunnen we sinterklaassapje maken Maar schoencadeautjes of snoep, het is gewoon wat jezelf gewend bent vanuit thuis denk ik. Of hoe de meeste ouders het doen waarbij je kindje in de klas zit.
Ik begrijp het probleem niet.(niet persoonlijk op u gericht maar algemeen) Sinterklaas is er maar 2 weken dus 14 dagen op 365 dagen op een jaar vind ik niet veel. Het is maar zo kort, velen zijn al blij met een letterkoekje of een kruidennootje. Dit vind ik niet echt verwennen. Het is gewoon iets leuks, iets speciaals voor hun. Magisch
Ik voel me ook niet aangevallen hoor maar ik vroeg het me gewoon af en zie het nut er niet van in om het iedere dag te doen, ook al zijn het maar 14 dagen op een jaar. We hebben ook nog verjaardag, kerst, oud en nieuw en allerlei andere leuke dagen waarop je je kindje kunt verwennen met snoep of een leuk cadeautje. Bij ons komt het niet op die twee weken sinterklaas. Zowieso snapt ze het nu nog niet dus doen we er nog niet aan.. maar ik lees wel ff mee voor volgend jaar. En twee weken iedere dag de schoen zetten dan snap ik wel de opmerking over het snoep, en dan ook nog in de ochtend. Maar bij ons was het 1 ochtend, hooguit 2 als we gingen uitlogeren. Dan vind ik twee ochtenden snoep niet zo'n probleem. Wij mochten trouwens nooit al het snoep in 1x opeten, maar dat is misschien ook een kwestie van opvoeden. We mochten er wel aan beginnen maar bewaarden ook nog wat voor andere dagen.
Bij mij als kind was het woensdag en zaterdag...dus 2x per week en dat doe ik bij mijn kinderen precies zo Overigens vind ik dat de schoen zetten en iets erin krijgen ook in de sinttijd iets bijzonders moet zijn...daarom hier "maar" 2x per week