Een lamprei, oftwel een baby-konijn!

Discussie in 'De lounge' gestart door Linana, 1 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Niet voor iedereen heel boeiend, maar wou het ff delen en vragen naar wat tips :D
    Wij krijgen over ongeveer 2 weekjes een nieuw huisgenootje; een konijntje!

Een vriendin van mij heeft een nestje gekregen en daar mogen wij 1 konijntje van uitzoeken. Nu ben ik zo verliefd geworden op 2 dat het met een beetje geluk 2 konijntjes worden

Vandaag heb ik al voer etc in huis gehaald, hooi, wat lekkere snackjes voor af en toe en een mooie zware voerbak. Ik wil wel voorbereid zijn :D

Maar ik twijfel over de kooi, bodembedekking, etc
    Ik wil het liefst iets wat stofvrij is, maar ook geen handen vol geld kost en las iets over houtkorrels. Iemand daar ervaring mee of tips voor een andere bodembedekking?

En stel dat het wel 2 konijnen worden, is een kooi van 120 dan wel groot genoeg? ik zag ook kooien van 140 en dat lijkt me dan een stuk fijner... sowieso laten we ze dan overdag gewoon door het huis lopen als we thuis zijn :p
    En een toilet? Is dat nodig? Of is een hoekje maken voldoende waar de behoefte gedaan kan worden?

Online staat zoveel aan informatie en in de dierenwinkel was het allemaal een beetje van "ja dat ligt heel erg aan het konijn"
    Ik ben dus niet veel wijzer geworden door de overload aan informatie vandaag :)

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik altijd voor 2 konijnen gaan. Een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Konijnen zjn groepsdieren en voelen zich het prettigste met zn tweeen. Een konijn alleen zit vaak sneu in zn hokje....
    Heb je geen tuin? Konijnen kan je het beste buiten houden in een ruim hok met een ruime ren. Bak in de hoek waar ze op den duur alles op gaan doen. Maar vaak zoeken ze wel hun eigen plekje. Geen snoepjes, nergens voor nodig. Is alleen maar suiker en troep. Gewoon hooi, stro en dagelijks een handje bix.
    Kooi vind ik niks voor een konijn maar dat is natuurlijk eigen keus.

3. Linana

Linana Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!
    We wonen op 1 hoog, dus een tuin hebben we op het moment niet. We willen wel verhuizen naar een woning met tuin, maar goed, die hebben we niet binnen nu en 2 weken.
    Continu loslopen is geen optie, dus een kooi moet wel.

We hopen dat het 2 vrouwtjes zijn of een mannetje en vrouwtje, maar dat kan ze nog niet goed zien (ze zijn nu 4 weken)
    de voorkeur gaat ook bij ons uit naar 2 konijntjes hoor :D

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou idd wel 2 konijnen doen.. En min een 1.40 kooi en dan het liefst een dubbele.. Een konijn maak je vrij snel zindelijk, een paar x de uitwerpselen in het wctje gooien en ze snappen het. Wc is ook een stuk hygiënischer dan gewoon een hoekje, maakt veel fijner schoon;)
    Ik had er ook altijd 1 los in de kamer, ging perfect..
    Pas wel op met losse kabels en voedt ze goed op, het kunnen echte slopers zijn..

Betreft bodembedekking, dit moet stofvrij anders kunnen ze ziek worden. Ik had vlas, of gehakselt stro en in het wctje geperste houtkorrels.
    Als ik eten moet je alleen niks hebben, geen rommel als gemengd voor ed. Kijk anders eens op Konijnen & Hamsters, Knaagdieren, Konijnenhokken :: BunnyBunch echt een fijne site, weten heel veel. Ken er een aantal en zij willen je altijd helpen:)

Edit, je kunt ook het deurtje van het hok los doen en een ren kopen, hebben ze net wat meer ruimte sls jij weg bent;)

5. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Nou onze ex konijn deed toch te pas en te onpas overal zijn behoefte, knabbelde kabels kapot en meubels. Om nog maar te zwijgen wat een drama het was om hem terug in zijn kooi te doen. En bijten, ontzettend hard deed die ook. ;) dus ik wens je veel succes, ik was blij dat toen we verhuisde, hij niet mee kon. En nu andere mensen lastig valt met zijn wangedrag :D

6. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    #6 Yesera, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
    Ik heb ook konijnen gehad, waarvan er 1 een stofallergie had ;). Kon daarom geen zaagsel bij haar gebruiken. Heb toen ook houtskorrel geprobeerd, maar dat is alleen prettig in een kattenbak, in een konijnenkooi vond ik het niet handig. Ook voor de konijnen zelf leek het me niet fijn zitten. Ik ben toen hennepvezel bodembedekking gaan gebruiken. Is nagenoeg stof-vrij, milieuvriendelijk en absorbeert goed. Het wordt in klein verpakkingen in alle dierenwinkels verkocht onder de naam MiniHemp. Zelf kocht ik altijd een grootverpakking (Hemparade van HempFlax). Verkopen dierenwinkels niet standaard, maar als ik het vroeg, bestelden ze altijd voor me. De grotere PetsPlace heeft het vaak wel standaard in het assortiment. Prijs is rond de €15 per pak, maar je doet er echt wel ff mee. Zelfs toen dat konijn was overleden, bleef ik het voor de andere konijnen en cavia gebruiken omdat ik het zo fijn spul vond.
    En wat zoals iemand al zei, de gewone biks geven en niet dat gemengde spul. Biks zijn veel beter voor ze. En groenvoer en oud brood zijn de ideale snacks voor konijnen.

7. Linana

Linana Niet meer actief

@ Bambi: op zich zijn konijnen heel goed te trainen :) Dus ik hoop dat met wat tijd en aandacht dat ik niet hetzelfde probleem heb als jij.

Ik ben nog steeds niet over de bodembedekking uit, dus ik ga maar gewoon proberen wat goed werkt etc. Ik heb nu TumbleFresh gekocht, dit leek mij het fijnst voor het konijn.

Wat betreft het voer krijgt het konijntje gewoon ruwe vezel korrel en kamille hooi. Als snack af en toe heb ik wat gedroogde dingen gehaald, die alsnog weer vezels etc bevatten en suikervrij zijn. Moet goed komen denk ik :D

8. angel229

angel229 Niet meer actief

Hier zitten ze nog wel op de geperste houtkorrel en wij zijn er (voor binnen) heel tevreden over. Heb ook niet het idee dat ze het niet fijn vinden. De kooi heeft drie verdiepingen en ze zitten wel eens boven maar het merendeel gewoon beneden. Bovenverdieping is meubelpaneel (berken). Over 4 weken verhuizen ze naar buiten en dan gaan ze op stro over aangezien dat in de winter ook warmer is.

9. Melief

Melief Niet meer actief

Ik zou er iig 2 nemen!

10. Linana

Linana Niet meer actief

Wat ik me nog afvroeg... Aangezien ik dit jaar weer van de pil af ga...
    Mag je een konijnenhok nou wel of niet verschonen tijdens een zwangerschap? Ik kom meerendeels tegen van wel, maar ook sites waarop staat dat het niet mag.
    Nu heb ik een partner die het kan doen als ik het niet mag doen, maar goed er zijn ook zat vrouwen die die "luxe" moet hebben

11. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    Hok verschonen kan geen kwaaf. Na afloop was ik wel extra goed mijn handen

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou niet weten waarom niet.. Nooit van gehoord:)

Deel Deze Pagina