Op dit moment is er een (eerstejaars) stagiaire bij ons in de vk praktijk en zij loopt ook stage in de week dat ik ben uitgerekend. De kans bestaat dus dat als ik ga bevallen ook mee zou mogen kijken. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. In principe heb ik daar helemaal geen zin in, het is allemaal al spannend genoeg en dan nog iemand die daar met haar neus allemaal bovenop wil staan... Aan de andere kant wil ik niet zo 'flauw' doen, zij moet het ook leren en het is niet eens mijn eerste bevalling. Ik twijfel dus over of ik iets moet aangeven bij de vk (als je echt niet wil dat ze erbij is kun je dat natuurlijk zeggen). Ik heb me wel voorgenomen dat als ze erbij is, ik niet wil dat ze hier thuis komt (ik beval poliklinisch maar de eerste check is dan natuurlijk thuis) omdat het hier al zo klein is, en in het ziekenhuis zou ze dan mogen meekijken maar absoluut geen handelingen mogen doen (ik denk overigens dat een eerstejaars uberhaupt geen handelingen mag doen tijdens een bevalling maar dat weet ik niet zeker). Zijn er mensen bij wie er een stagiaire aanwezig was of zou zijn en hoe ben je hiermee omgegaan?
ik had een stagaire erbij, en die heeft alleen toegekeken en gesteund, dr werd gevraagd of ze me mocht hechten maar dit heb ik niet toegelaten. Zelfde principe als jij meekijken mag maar aanraken niet. Vond dat toch een beetje te.. Op zich vond ik het persoonlijk niet zo erg dat ze er bij was. Maar als jij je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen!
Ik heb nooit een VK gehad maar direct bij de gyns gelopen. En aangezien mijn ziekenhuis een opleidingsziekenhuis is heb ik co's. arts-assistenten en volleerde gyns aan mijn bed en aan mijn lijf gehad. Ik heb er niet zoveel op tegen hoor, ik ben vanwege alle medische zaken ook zo gewend aan gefriemel aan mijn lijf dat ik meestal zelfs co's nog onderzoeken opnieuw laat doen die de gyn net gedaan heeft. ZE moeten het toch leren nietwaar? Maar het is heel persoonlijk, en als jij je er niet prettig bij voelt zou ik het gewoon aangeven. Er zijn genoeg kansen waarbij de stagiaire alsnog kan leren hoe een bevalling gaat. Dus gewoon naar je gevoel luisteren, je hebt al genoeg aan je hoofd tijdens een bevalling
Bij mij heeft de stag. mij nogmaals gestript na de vk,zodat ze kon oefenen.Maar dit had ik zelf aangegeven.S avonds ben ik bevallen,er ging van alles mis en ik moest met spoed naar het zkh.Doordat de vk reed,heeft zij mij onderweg kunnen steunen e.d.Dat was zoooo geweldig,want manlief zat in shock in de auto (hartslag kindje was weg).Achteraf dus zo blij dat ze erbij was,ze heeft me echt geholpen ook al had ze geen ervaring. Toen ze 2 dagen later op kraambezoek kwam biechte ze op dat ze het allemaal heel indrukwekkend vond en het arme schaap sliep al 2 nachten nauwelijks.Ze heeft een trauma opgelopen Maar doe waar jij je goed bij voelt!Hier vroeg de vk ook telkens of ze erbij mocht zijn en het is echt niet erg of raar om nee te zeggen!Succes.
Bij mij kwam er onverwacht een stagiaire mee. Beetje dom van mezelf, ze was er bij de laatste controle wel bij geweest en toen vroeg de verloskundige wel of ik daar problemen mee had, wat ik niet had want ze hoefde alleen maar mn bloeddruk te meten (waar ze overigens 4 pogingen voor nodig had, het was ook een eerstejaars en ze was erg jong). Maar ik had er niet op gerekend dat ze er dan bij de bevalling ook bij zou zijn. Dus toen de verloskundige kwam, stond daar ook opeens de stagiaire in mn slaapkamer. En ik durfde daar niks van te zeggen, terwijl ik het eigenlijk pertinent niet wilde ivm ons kleine huisje en ik vond het allemaal al spannend genoeg. Achteraf zoveel spijt van gehad dat ik haar niet meteen weggestuurd heb! Toen de vk ging voelen hoeveel ontsluiting ik had, zei ze tegen de stagiaire hoe ze dat moest doen en wat ze precies moest voelen. Waarop ik aangaf dat ik niet wilde dat de stagiaire ook voelde. Dat vond de vk duidelijk niet leuk, "maar ze moet het toch ergens leren en zo kan ze goed merken hoe de ontsluiting vordert". Ik heb toch geweigerd, wilde het gewoon niet. En dat zorgde niet echt voor een fijne sfeer zeg maar, de vk was er duidelijk niet blij mee. Nou ja er is nog veel meer gebeurd die dag maar ik was erg blij toen mn bevalling medisch werd en ik overgedragen werd aan het team van het zkh. Toen werd er ook voor het eerst die dag met me meegeleefd en ondersteund. Want hoewel de stagiaire dat prima had kunnen doen, kwam zij niet verder dan: "ja je hebt nu veel pijn maar geloof me, het wordt nog veel erger hoor!" Sorry voor mn horrorverhaal maar het was echt verschrikkelijk Ik kan als advies alleen maar geven: weeg voor jezelf af wat jíj belangrijk vind en voel je niet verantwoordelijk voor het leerproces van de stagiaire, want het is jouw bevalling! Wel observeren maar geen handelingen verrichten zou idd een goede tussenweg zijn al zou ik er helemaal kriegel van worden.
Een stagiaire bij de bevalling zou ik niet zo heel erg vinden eigenlijk. Ik ben de eerste keer vrij voorspoedig thuis bevallen. Toen was ook de kraamverzorgster erbij. Ik vond het wel fijn dat de vk zich daardoor volledig op haar werk kon concentreren. Hechten zou ik alleen door een vierdejaars laten doen (afhankelijk van de schade, en of het in tegenstelling tot vorige keer, wél goed verdoofd kan worden....) Ik heb in maart een curettage gehad, en toen werd ook gevraagd of het eventueel door iemand in opleiding gedaan mocht worden. Dat heb ik toen geweigerd. Bij een bevalling vind ik het anders, omdat het 'aan de buitenkant' gebeurt, en je eigen vk dus precies kan volgen wat er gebeurt, en meteen kan ingrijpen. Mijn vorige bevalling is trouwens gedaan door een meisje van 23, die dus ook nog niet idioot veel ervaring gehad kan hebben. (nou ja, voor hetzelfde geld was het haar paar-honderdste bevalling, bedenk ik nu....)
Ik had er ook een stagiaire bij maar vond het helemaal niet erg... Het was toch druk rond mijn bed met 2 verloskundige,stagiaire,gyn,4verpleegkundigen was net wisseling van de ''wacht'' en de avonddienst vroeg of ze mochten blijven tot Nina geboren was en dat vonden mijn man en ik geen probleem.
Ik beviel in het ziekenhuis, daar was ook een klinisch verlos stag. Zij zat naast mij toen er plotseling een weeenstorm lost barste, zij heeft me toch maar mooi even snel geleerd hoe ik moest puffen. (Had geen cursus gedaan, dat vond ik zweverig).. wat was ik blij toen met haar... Werd wel een beetje moe van het ontzettend overdreven lieve gedoe... maar aan de andere kant, ze leefde erg met me mee... en ik vond het geen probleem dat ze er was... toen ik 9 cm had kwam toch de gyn omdat ik van een tweeling beviel, kortom ze heeft niet bijzonder veel gedaan... ik weet niet eens of ze er tot het einde bij is gebleven haha...
Hier ook een stagiaire gehad bij mijn bevalling. Eerst heeft verlos mij getoucheerd en daarna mocht de stagiaire van mij nog wel een keer voelen hoor. Ze moeten het toch ergens leren en ik had een hele makkelijke bevalling. (weet dus niet hoe ik zou reageren als de bevalling veel langer/pijnlijker is)
Bij mij werd bij mijn 2e zwangerschap ook gevraagd of ik evt. bezwaar had tegen het meelopen van een stagiaire. Zat daar zelf niet zo op te wachten dus heb eerlijk gezegd dat ik dat niet zag zitten en dat was prima. (Wil zelf zo min mogelijk mensen om me heen, liefst alleen man en de vk dan omdat dat eigenlijk wel een beetje noodzakelijk is natuurlijk ).
Vorige keer stonden er door foetale nood 5 medische mensen rond mijn bed. Maar door de heftigheid heeft de gyn alles toch zelf gedaan. Deze keer aangegeven dat de vk-stagaire best mee mag kijken, maar geen handeling mag doen. Zeker gezien het gedoe de vorige keer wil ik een deskundig iemand die bijv ontsluiting checkt en het persen aangeeft. Maar een stagaire moet het toch ook leren, en ik heb er niet zoveel last van dat er iemand meekijkt. Als het goed gaat, mag ze ook best wel 1 keer toucheren, mits ze het gewoon vragen. Dan durf ik ook wel nee te zeggen.
hoi! Bij mij was de vl alleen. wel kwam de kraamhulp met een stagaire ineens binnen... was eventjes raar maar ik was echt te druk bezig met de bevalling... Ik denk dat je er dan niet zo mee bezig bent hoor!
Mijn eerste bevalling is compleet geleid door een stagiaire! Was een heel leuke meid en ze deed het onwijs fijn. Ze was sowieso al bij een hoop controles geweest dus ik wist met wie ik te maken had. Toen er werd gevraagd of ze misschien ook bij mn bevalling mocht zijn moest ik even slikken, maar goed ik had toch geen idee wat ik daar van moest verwachten. Dus gezegd dat ik daar geen problemen mee had. Amper 6 uur later stond ze aan mn bed, en om eerlijk te zijn heb ik amper gemerkt dat ze er was zo natuurlijk ging het! De verloskundige zelf was er natuurlijk ook bij hè, die hield alles wel in de gaten. Maar de stagiaire deed t super!
Ik had aangegeven dat ik geen stagiaires bij mijn bevalling wilde. Aangezien het ziekenhuis waar we bevallen zijn een opleidingsziekenhuis is werd er wel gevraagd waarom ik dat niet wilde. We gaven aan dat we geen zin hadden in 'klasjes verloskundigen of co-assistenten die even kwamen voelen en even wat handelingen kwamen oefenen'. Toen werd ons uitgelegd dat er zo niet gewerkt werd en dat alle begeleiding van studenten individueel is. We hebben toen afgesproken dat stagiaires/studenten alleen meekeken en niet meer dan 1 tegelijk. Ik vond dat een prima afspraak. In het heetst van de strijd stonden er wel toch 5 mensen tegelijk tussen mijn benen te kijken en dat vond ik geen enkel probleem
Bij deze tweede bevalling wil ik absoluut geen staigere erbij omdat het bij de eerste veel te druk was....
Vanwege de mmm in het verleden loop ik voor mijn eerste zwangerschap in het ziekenhuis, controles nu en straks de bevalling. Tijdens de controles nu al een paar keer een stag erbij gehad. Zowel een eerste jaars en vierde jaars, de eerste was vrij onzeker. Ze moest voelen hoe het kind ligt en dat wa vrij pijnlijk. Drukte hard, dit aangegeven en dat vnd ze niet zo leuk..maar sorry hoor pech... De laatste keer was door een vierde jaars en die kwam erg zelfverzekerd over. Deed het ook erg goed, en bood zelf de excuses aan dat het zeer deed. Op dit moment mogen beide meiden wel bij de bevalling zijn maar de handelingen niet uitvoeren...kijken...maar het liefst heb ik weinig behoefte aan veel mensen....
Ik wilde geenstagiaire tijdens de bevalling. Ik weet dat ze het ergens moeten leren en ik was erg blij toen ik als beginnende juf stage kon lopen. Maar het was voor mij de eerste en ik vnd het zo al spannend genoeg en wilde niet te veel volk aan mijn bed. Uiteindelijk stonden er, naast mijn man en ikzelf natuurljk, vijf mensekn de verloskamer. Het was wisseling van dienst, dus ik had twee verloskundigen. Die stonden tussen de persweeën door de overdracht te doen. En omdat het allemaal niet helemaal vlekkeloos verliep, kwamen er ook nog een verloskundige en kraamverpleegkundige van het ziekenhuis helpen. En dan was de kraamverzorgster er natuurlijk nog. Kortom, 't was bijna een feestje Maar op het moment zelf kon het me niks schelen. Al was het Nederlands Elftal binnen komen wandelen: ik had andere dingen aan mijn hoofd! Ik geloof dat ik er bij een volgende bevalling (als die er ooit komt) geen bezwaar tegen zal hebben als er een stagiai meekijkt. Ze zou ook wel de ontsluiting mogen voelen. Hechten ofzo liever niet. Maar ik denk dat uiteindelijk de zwangershapshormonen de doorslag zullen geen. Als ik het niet zie zitten, dan geen stagiair!
hey meis. ik hoop dat je er wat aan hebt maar mijn ervaring en mening is dat je je voorf drukker maakt over alles en dat op het moment zelf het je allemaal geen moet meeer kan schelen. ik ben denk ik in die 18 uur wel 29 keer getocheerd door 12 verschillende mensen ook door mannelijke co assistenten en ik lag daar zo voor dood door de helse pijnen en het spugen dat ik ze allemaal maar liet begaan. succes met je beslissing
Een stagiaire heeft de bevalling van Eva grotendeels gedaan, ze had ook de laatste controles gedaan en ik voelde me bij haar erg op mijn gemak. Ze was bijna klaar met de opleiding. Alleen toen Eva vast bleef zitten heeft de vk geholpen. Bij Lisa ook weer een stagiaire gehad, wist ik niet van tevoren, maar ik had weer dezelfde vk en die wist dat ik dat niet erg vond. Dit keer een stagiaire die nog niet zo ver was, was haar eerste bevalling . Ze heeft meegekeken, mij veel complimentjes gegeven en een beetje meegeholpen met de controles bij Lisa na de bevalling. Ik vond het beide keren geen probleem, juist wel handig soms een extra paar handen. Wel wat druk misschien en de slaapkamer was vol, maar dat vond ik niet erg. Na de bevalling van Eva stonden er ook een gegeven moment 2 vk's (wisseling van dienst net nadat Eva geboren was en die andere vk kwam gewoon even spieken voor de leuk en zo konden ze meteen de telefoon overdragen), een stagiaire en de kraamhulp, ik vond het wel gezellig
Tijdens de bevalling niet gehad, weet ook niet of ik dat erg had gevonden. Wel bij de nacontrole thuis kwam steeds dezelfde stagiaire mee, zij vroeg dan meestal alles en VK die was er ook gewoon bij. Vond het niet erg.