Help!!! Onze dochter van 5 weken valt alleen bij ons op schoot in slaap en zodra ik haar in bed leg is ze wakker en valt ze niet zelf in slaap. De eerste week na de bevalling bleek dat haar nekje vast zat door een snelle bevalling. Na een behandeling bij de osteopaat was dit zo goed als verholpen. Toen kreeg onze dame ontzettend last van krampen en was ze bijna ontroostbaar. We hebben haar toen veel gedragen en vastgehouden. De krampen zijn nu niet meer zo heftig als toen... Nu slaapt ze overdag enorm slecht. Alleen op schoot is ze tevreden en als ik haar in de box of in bed leg is het mis. Wat moeten we hiermee???? Gewoon laten huilen is makkelijk gezegd want ik vind het niet nodig dat een baby zich helemaal overstuur huilt en er bijna in blijft hangen... Ik heb haar regelmatig in bed gelegd en laten huilen maar ze gaat gewoon TE overstuur! Ook als ik haar heb getroost en ze in mijn armen in slaap is gevallen is ze na 5 minuten bed weer wakker. Inbakeren heb ik geprobeerd maar gaat ze ook finaal van over de flos. Tutje wil ze niet. Alleen onze pink!! Wie oh wie heeft hetzelfde meegemaakt en heeft gouden tips????
Ik kopieer even mijn reactie uit een ander topic (daarom staat er hij in plaats van zij) Ik zou je toch afraden hem eraan te laten wennen bij jou te slapen, wij hebben dat ook gedaan met in het achterhoofd 'zo klein kun je ze nog niet verwennen', nee dat klopt maar ze WENNEN heel snel ergens aan en we hebben er een hoop ellende van gehad. Tips die er bij ons voor hebben gezorgd dat wij nu een veel beter slapend dochtertje hebben, 's nachts en overdag: - niet wakker maken, ook niet voor een voeding (behalve in de eerste weken natuurlijk), dus gewoon wachten tot hij wakker wordt - een duidelijk ritme aanhouden, niet in de zin van alles op tijd doen, maar wel qua volgorde: wakker worden - verschonen - spelen tot hij honger heeft - voeden - nog even spelen tot hij moe is (gapen, jengelen) - naar bed met kort vast ritueeltje (gordijntjes dicht, liedje zingen) - zolang hij niet echt huilt, maar jengelt of zeurt, in bed laten liggen, elke zoveel minuten even troosten - als hij wel echt huilt, proberen te troosten terwijl hij in bed blijft liggen, als dat niet lukt oppakkken maar niet mee gaan rondlopen maar op zijn kamertje blijven, zodat ie niet teveel prikkels krijgt en ook weet: ik ben moe, het is bedtijd dus ben en blijf ik op mijn slaapkamer - niet teveel prikkels, dus geen 3 uitstapjes op een dag, geen tv in zijn gezichtsbeeld, niet teveel speelgoed in zijn box - altijd op dezelfde plaats slapen Om hem eraan te laten wennen kun je de eerste tijd bij hem blijven tot hij slaapt, en daarna steeds wat eerder weggaan, tot je gewoon hem in bed legt en wegloopt. En ja Irem slaapt ook altijd op haar buik, op haar buik slaapt ze 10 keer zo goed als op haar rug.
Ik heb hetzelfde met mijn dochtertje gehad, ze wilde ook alleen maar slapen bij mij of mn vriend. En ook alleen de pink willen en geen speen. Met ongeveer 8 weken heb ik een babyschommel aangeschaft en hierin viel ze ook in slaap. Toen kon ik haar zo overleggen in haar bedje. Dit was bij ons dus de oplossing
Ik kopieer ook even gewoon mijn reactie uit het andere topic: Een draagdoek heeft hier de eerste 3 maanden overdag wonderen gedaan en ons zoontje slaapt nu meestal lekker in zijn eigen bedje. Als je kindje je nodig heeft, is dit hem vasthouden/nabij zijn even belangrijk als dat hij honger, pijn, vuile luier, ofwatdanook heeft... Eylem, ik vind het wel een beetje riskant dat je buikslapen 'aanmoedigt' bij zo'n kleintjes. Ik ben niet tégen buikslapen ofzo maar zo'n kleintjes kunnen vaak hun hoofdje nog niet goed omhooghouden of verdraaien als ze op hun buik liggen dan vind ik het wel wat gevaarlijk nog.
ik had ook in dat andere soortgelijke topic geplaatst, jason had hetzelfde hij viel in slaap op onze schoot en als we hem overlegden werd hij weer wakker. In de schommelstoel sliep hij wel! Het kwam hier door de verborgen reflux, bij liggen kwam het maagzuur omhoog en dat deed pijn, daarom huilen. Lees anders eens de symptomen van verborgen reflux. Wij hebben losec gekregen en sindsdien is hij juist een slaapkop geworden. En hij had dezelfde problemen als ik het zo lees als jouw kleine
Ha Angela, wat kan je er onzeker van worden he! Waar doe je nou goed aan... Wij hebben ook zo lopen worstelen met ons zoontje. Bij ons was de draagdoek de oplossing. (zo eentje die je moet leren knopen, wat uiteindelijk simpeler was dan ik in eerste instantie dacht) Hij sliep hier heerlijk in en ik had toch mijn handen vrij. Na 12 weken ging hij langzamerhand overdag in zijn bedje slapen. Ik zou je dat echt aanraden. Vijf weken is nog zó klein, ze wil gewoon graag bij je zijn en geef haar eens ongelijk. Ga gewoon nog even mee in haar ritme en hou haar lekker bij je. De rest (slapen in eigen bedje) komt vanzelf en waarschijnlijk sneller dan je denkt.
We worden hier inderdaad onzeker van, want je wilt natuurlijk niet dat je kindje huilt. En aangezien ze in het begin enorme krampen heeft gehad ben ik telkens bang dat ik haar laat huilen in bed terwijl ze krampen heeft. Noa slaapt soms op haar buik en ik heb dan ook de aerosleeper aangeschaft voor de kinderwagen, wieg en ledikant. Dit geeft toch wat meer rust. Even over die reflux... Ik heb dat aan de dokter gevraagd en die zei dat ze hier nog erg jong voor is?? Dat dat eigenlijk niet kan? Ze geeft weleens een mondje of golf terug en soms is ze de vorige voeding nog aan het verwerken als het tijd is voor de nieuwe fles. Zegt dit iets??
Twee dingen die hier wel wat hielpen (maar volgens mij al zijn gezegd): - Een duidelijk ritme voordat ze gaan slapen (hier is dat in bed, speen er bij, liedje zingen, kusje) - Hem in bed leggen en er bij blijven staan totdat hij rustig wordt. Ondertussen hem zachtjes aaien over zijn bolletje of tussen zijn oogjes. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij alle baby's werkt, maar het is het proberen waard. Overigens hield het bij zoonlief erg lang aan en toen hij 2 maanden oud was heb ik hem wel laten huilen. Toen sliep hij binnen 3 dagen weer goed. Maar doe het inderdaad pas als je je er goed bij voelt, ik wilde je alleen mijn ervaring vertellen Ik heb er ook lang over getwijfeld en het pas gedaan op het punt dat ik geen andere uitweg zag. En ook omdat ik zag dat alleen het in slaap vallen het probleem was en hij niet om een andere reden huilde. Kinderen produceren overigens het stresshormoon cortisol ook als ze te weinig slapen.
Misschien gaat het er niet om dat ze bij jullie ligt, maar dat ze de geborgenheid nodig heeft. Dat had onze dochter ook. Ze had het ook erg koud, maar is in oktober geboren, ik heb dus 3 maanden kruikjes gebruikt. Maar voor die geborgenheid, ik zette overdag de bak van de kinderwagen in haar ledikant. Want overdag is het licht en dan zag ze hoe groot de wereld om haar heen was. Door de bak (met kap omhoog) lag ze lekker knus en was de ruimte om haar heen beperkt. Dat werkte als een trein, ze sliep meteen. Na de laatste fles legde ik haar in haar ledikant, dan sliep ze al half en was het ook donker.
Dit is niet waar hoor! Als jij zelf het idee hebt dat ze verborgen reflux heeft moet je er op aandringen dat hier goed naar gekeken wordt voordat het erger wordt! Mijn dochter is met 2 weken oud opgenomen in het ziekenhuis met verborgen reflux! Haar slokdarm was al behoorlijk aangetast door het maagzuur. Ze heeft hiervoor medicatie gekregen (nexium), dit hielp niet gelijk want de kwaal gaat hierdoor niet weg, maar de maaginhoud is niet meer zuur waardoor er geen verdere schade kan worden toegebracht aan de slokdarm. Mn dochter krijste ook verschrikkelijk!! Inmiddels is ze nog een keer opgenomen geweest, en heeft nu ook koemelkvrije voeding, het krijsen blijft helaas... maar daar wordt nu aan gewerkt d.m.v. begeleiding thuis zodat we ermee om leren gaan. Medisch kunnen ze verder nu niks doen, maar dat is ff offtopic. K hoop dat je er wat aan hebt! O ja, slikt ze ook heel raar? Dat je dr hoort slikken en hoort dat de voeding omhoog komt en ze deze weer inslikt en gaat krijsen? Helpt het als je haar rechtop houd? Deze dingen duiden toch wel op verborgen reflux, ze hoeft hiervoor niet echt veel te spugen! Probeer anders de voeding in te dikken met johannesbroodpitmeel dit wil ook wel helpen. Een ding wil ik je megeven, volg je eigen gevoel en laat je niet afschepen! Jij kent je kind het beste, en schakel op tijd hulp in indien nodig!! Als je vragen hebt pb me maar. Liefs ontzettendtrotse mama
O ja, ik wil nog toevoegen dat je alleen mag inbakeren bij reflux in overleg met de kinderarts of andere deskundige! Dit kan namelijk zelfs gevaarlijk zijn!! Let hier goed op.
Bij ons was het in het begin ook zo dat Eline alleen maar bij ons wilde zijn. Ik heb haar lekker bij mij gehouden, maar elke drie dagen of zo wel even geprobeerd of ze niet toch in haar eigen bedje wilde liggen. Als ze weer begon met huilen dan pakte ik haar weer op. Zo kwam het uiteindelijk toch zo ver dat ze wel in haar eigen bedje wilde slapen. Wat iemand anders ook al zei. Ik denk dat ze gewoon op zoek is naar geborgenheid en jouw hartslag. Succes!
Ik heb niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat je de tip al eerder hebt gekregen. Maar schijnbaar heeft ze minder last van krampen en vastzittende lucht als ze in je armen (en dus schuin) ligt. Probeer eens haar bedje goed schuin te zetten door iets onder de poten van het bedje te zetten. Onze meid had heel veel last van lucht en pas toen we haar op advies van de huisarts zoveel mogelijk rechtop hielden, dus ook een belachelijk schuin bedje, begon ze te slapen (wat een genot na 8 weken een huilbaby te hebben gehad) Groetjes Anita
Ik moedig het niet aan, ik geef alleen aan dat het bij ons de oplossing was. En vanzelfsprekend moet een kleintje dan wel goed zijn hoofd op kunnen tillen maar dat lijkt me logisch.
En verder inderdaad, het is ONZIN dat ze te jong is voor reflux. Als je vermoed dat ze reflux heeft, loop daar dan niet mee door, ga nogmaals naar de huisarts en vraag een verwijzing naar de kinderarts. Wij hebben te lang met reflux doorgelopen en daar heb ik nog steeds spijt van, het was zo onnodig, want met de juiste medicijnen heeft Irem nu totaal geen last meer van spugen en pijn.
Wat grappig om te zien dat jullie bedje ook zo belachelijk schuin staat, die van ons staat dat ook . Wij dachten zelf dat t misschien te schuin was, maar grappig te zien dat ie bij jullie ook zo schuin staat ;! Gelukkig gaat het bij jullie nu beter! Hier op zich ook wel, ze krijst een stuk minder, maar wil nog steeds niet in haar eigen bed slapen, maar das een heel verhaal. dr word iig aan gewerkt.
Hier was het ook niet meteen over hoor, overdag wilde ze alleen zo slapen. Maar toen 1 x al het lucht weg was konden ze ook voelen dat ze flink beconstipeerd was. Na behandeling met lactulose was het huilen helemaal verdwenen. Toen moest ze nog echt wennen aan haar bed, heb uren ernaast gestaan omdat ze alleen mijn pink wilde, daarna tot 7 maanden wilde ze alleen slapen als ze liggend haar fles leeg kon drinken. En sinds kort kan ik haar na de fles in bed liggen, dan huilt ze nog 5 minuutjes en valt ze in slaap.
Noa slikt niet heel raar volgens mij... -ze heeft wel erg vaak de hik. -Moet elke keer huilen al ze gaapt?! -Is de vorige voeding nog aan het verwerken na een aantal uur. -Slaapt overdag slecht(alleen dus met onze pink op schoot) Zodra ik haar weg leg is ze wakker. -Moet soms huilen tijdens de fles(wij denken dan dat er een boertje dwars zit, terwijl er vaak niks komt) -Geeft soms met een golf voeding terug(ook hier denken wij dat er dan te veel lucht mee gehapt was) -Johannesbroodpitmeel daar krijgt ze krampen van omdat ze dan niet goed kan boeren... Zijn dit herkenbare dingen voor verborgen reflux? En is er perse een ziekenhuisopname nodig om dit aan te tonen??? Of kan de dokter gewoon een recept voor schrijven om te proberen? Bedankt voor jullie tips en reacties!!
Nou pluk, Jullie hebben het ook aardig te stellen gehad met jullie kleintje... Dat bedje zo schuin is een goed idee! Ik heb nu een handdoek onder het matras. Ik vind het zo vermoeiend dat ze alleen echt rustig wordt met die pink! En ik kan haar ook niet foppen met een speentje helaas! De slimmerd!
Angela, ruikt ze zuur uit haar mondje? Als ze spuugt, is dat dan gewoon melk of echt dikke melk die al deels verteerd is? Hoor je weleens voeding omhoog en haar dan weer slikken (en daarna evt. huilen)? Dat zijn echt dingen die op verborgen reflux wijzen. de hik hebben is bij mijn weten geen teken van reflux en huilen na hard gapen ook niet (dit deed Irem de eerste weken ook maar is steeds minder geworden en gebeurt nu nooit meer) Een ziekenhuisopname voor reflux is meestal niet noodzakelijk, vaak worden eerst medicijnen voorgeschreven om te kijken of die aanslaan. Maar er wordt wel altijd geadviseerd eerst met jhbpm te beginnen. Als je baby wel moet worden opgenomen is dat voor een 24 uurs pH meting, Irem heeft dat ook gehad, dat valt op zich ook nog wel mee.