Imd, zo'n heel spaarplan hoeft natuurlijk niet. Wij sparen op een aparte rekening van ons voor Eva. En iedereen heeft toch wel een grote pan? Wij hebben bijvoorbeeld een grote soeppan, maar voor het uitkoken gebruikte ik net een maatje kleiner, onze stamppot pan . Daar passen een paar flessen, 2 borstschilden en wat kleine onderdelen in. Luieremmer vind ik inmiddels niet zo handig meer trouwens. Eva neemt nu zelf haar luier mee naar beneden en gooit 'm weg . Of ik schop 'm de gang op, daarna de trap af en gooi 'm dan weg als ik beneden ben . De luieremmer ging sinds de bijvoeding zo stinken, met alleen borstvoeding stonk ie nooit...
ooh ik dacht dat er bedoeld werd helemaal NIET sparen foutje bedankt.. Ja luieremmer is eigenlijk vooral de eerste maanden het handigst nu gooi ik het ook al maanden zelf in de prullenbak (onze kleine mag daar niet aankomen) En qua koken bij ons duurt een grote pan laten koken wel 20-30 minuten, (echt extreem langzaam) dus 7 of 8? minuten in de magne is dan wel een stuk sneller natuurlijk... en dan doe ik meteen 4-6 flessen erin....maar wel kort gebruikt idd want daarna deed ik het maar 1 keer per week en nu alleen in de vaatwasser..
leuk topic dit en herkenbaar hihi. ik zal nog eens bedenken wat ik allemaal overbodig vind wat nog niet op de lijst staat.
De Easybath vind ik ook een overbodig ding... Ik heb 'm gekregen als kraamcadeau, om hem in het babybadje te gebruiken. Maar als ik mijn zoon er op leg komt er bijna geen water bij hem Het ding is veel te groot voor in zijn badje, en goed wassen lukt dan niet meer. Het is denk ik wel leuk om in het grote bad te gebruiken, als je er samen in gaat. Maar ja, hoe vaak doe je dat nou...
Ik deed altijd de waterkoker vol en als die klaar was, het water in de pan bij de spullen. Deksel erop en binnen een minuut ofzo kookte het weer. Echt snel is het natuurlijk niet, maar van mij hoeft het ook niet zo snel. 6 flessen zouden hier wel in de pan passen, als mijn kolfspullen er niet bij zouden zitten. Eva mocht eerst ook niet aan de prullenbak komen, maar ze weet nu dat het alleen maar mag op de luier in te doen .
Ik vind uitkoken in een pan zo'n vreselijke kut klus, het duurt eeuwen voordat het een beetje kookt. En een waterkoker verbruikt onwijs veel stroom, zeker als je hem vol hebt zitten. Dan kun je beter een magnetronsterilisator gebruiken. Daarbij gebruikt je veel minder water in een sterilisator (niet dat je dat uiteindelijk nou zoveel uitspaart, maar goed, als je toch milieubewust wilt zijn ). Dus als je toch aan uitkoken doet, ben ik pro magnetronsterilisator! Wat betreft de kinderwagen: ik heb een nieuwe dure bugaboo en ik zou nooit meer zonder willen. Wat een heerlijkheid dat ding! En ik gebruik hem onwijs vaak, dus hij is zeker goed besteed. Een luieremmer was hier inderdaad ook een miskoop. Nog nooit gebruikt, het gaat altijd direct de prullenbak in. Spaarplannen zijn bullshit, wij sparen ook gewoon op een normale spaarrekening En niet op zijn naam, het geld moet mij van namelijk naar zijn studie, dus dat heb ik liever zelf in de hand. Als ie niet gaat studeren, krijgt ie het mee als ie het huis uit gaat voor uitzet en dergelijke.
wij hebben een spaarrekening voor onze dochter geopend. als ze geld krijgt van familie of vrienden gaat het eerst in de spaarpot en dan naar de bank. speelgoed heeft ze toch genoeg. ben ik de enige moeder die bang is dat haar dochter uitglijdt in bad? het is zo glad en dan ben ik bang dat ze met haar hoofdje op de harde rand valt met hersenschudding of erger tot gevolg. zelfs als ik er naast zit (wat uiteraard altijd het geval is). Snoopy, waar koop jij je 3 in 1 badspul? klinkt wel ideaal! Hier puilen de badkamerkastjes inmiddels uit....
Wat handig die lijstjes! Wat betreft het uitglijden in bad, dan koop je toch gewoon een antislipmat voor erin? Of van de antislip stickers, reuze handig, hier nog nooit een glijer gehad Dat 3 in 1 spul(als ik voor m'n beurt mag "praten")kan je overal kopen, je hebt het van de huismekren van etos bijvoorbeeld. Ik heb voor ons aankomende beebje producten van Weleda gekocht, zonder chemische meuk, onze huidjes zijn nogal gevoleig en van dat merk heb je een grote tube met 2 of 3 in 1 wash. Wasgel en shampoo in 1, ideaal 8)
imd ik zeg niet dat spaarplannen onzin zijn. ik vind wel ald at gedram vervelend van een eindeloze stoet vertegenwoordigers. als ik iets wil dan vraag ik er namelijk wel zelf om. dat bedoelde ik. en wat die ouderwetse kinderwagen betreft ik heb een prima geval en nooit last van me rug gehad ( ja toch een gammel bekken) gewoon 1 zoeken die hoog genoeg is. zo is een en ander voor iedereen persoonlijk. de een vind dit niks de ander dat niet. gewoon van te voren jezelf niet gek laten maken en je eigen plan trekken is mijn advies. en niet de hele winkel leegkopen met dingen waarvan je zelf al je twijfels hebt. ze zijn altijd zo nog gehaald mocht je ze nadien echt nog nodig hebben. de molton doeken zijn bijv alleen voor hartje winter omdat de kleine zich de eerste dag nog niet warm kan houden dan wikkelen ze hem in zo'n doek. nadien zul je ze waarschijnlijk niet meer gebruiken,( al heb ik ze later nog voor andere activiteiten gebruikt. beetje creatief denken.) kijk als je puur naar die ene keer kijkt is het inderdaad onzin dat je ze koopt. zeker als je een baby in de zomer krijgt. de uitzetlijstjes zijn een beetje standaard en inderdaad hier en daar wat overdreven. wat kan ik verder nog toevoegen lastig zo uit het hoofd hoor. die sudinges creme vond ik ook vreselijk. ik vind zelf gewoon de spulletjes van het kruitvat het fijnste. em dam alleen basisdingen niet van die frutsels en trustsels aan flesjes die ze nu allemaal hebben. haarlotion heb ik ook nooit gebruikt bijv.
ik snap je bezorgdheid wel hoor marjan. maar waarom moet een heel klein kindje al in een heel groot bad. je kan gewoon het eigen badje in het grote bad zetten. de eerste 2 jaar wil dat prima en kunnen ze spetteren en spatteren naar harte lust terwijl jij er naast zit. en wat betreft het vallen dat zullen ze in hun leventje nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak doen helaas. ook buiten het bad. je zal nog menig keer de stuipen op het lijf gejaagd worden hoor. als ze nog niet zo goed kunnen lopen bijv. of willen gaan zitten en achterover tegen de spijlen van de box vallen. van het randje van de zandbak kukelen, helaas kun je ze niet voor alle kwaad behoeden hoe graag je dat ook zou willen. ze kunnen zich zelfs al lelijk stoten als ze zich s' nachts omdraaien in hun bedje.. wat betreft het bad is het natuurlijk extra gevaarlijk en daarom moet je ze ook nooooooooit, ook niet 1 tel alleen laten.
ik lees nog iets over luieremmers ook zo'n miskoop inderdaad en van die bakjes die daar weer bijhoren in hetzelfde dessin. ik gooi de luiers ook altijd meteen weg vind het anders stinken. zo'n modern aparaat waarbij de luiers in zakjes schijnen te verdwijnen ofzo vind ik ook niet nodig om te kopen. die hadden we toen ook niet dus zal het nu ook wel lukken om met mijn luiers naar de vuilnisemmer te lopen. wat ik wel heel veel gebruikt heb en misschien nog een tip is voor de voorjaars en zomermaanden is een campingbedje wat dienst deed als "buitenbox" dan kun je ze toch veilig van de buitenlucht laten genieten zonder met de hele box te hoeven gaan slepen. en worden ze moe slapen ze er nog heerlijk in ook. ik vond het ideaal. zo'n muggengaasje erover heen als er veel muggen zaten. ze genoten er altijd hier.
dingen die je direct weer kunt vergeten merleq soort van doeken net als hydrofielluiers. iets groter en dikker en zachter.
marjan, dat vallen valt wel mee hoor. en ik denk ook niet dat zo'n badzitje meneer zou tegenhouden, ik denk niet dat hij erin zou blijven zitten. is nogal bewegelijk. Hij gaat ook veel staan in bad. Maar echt gevaarlijk vallen heeft hij nooit gedaan. En je zit er natuurlijk naast. Luieremmer is hier essentieel, maar wij hebben ook wasbare luiers...
Ik heb m'n luiertas echt heel erg veel gebruikt. Een heel saai zwart ding, maar alles paste erin, aparte vakjes voor verschillende zaken, er hoorde een verschoonmatje bij, ideaal... Van die moltononderleggers, die vond ik echt overbodig. Nooit gebruikt, akelige kraakdingen. Navelbandjes? Zijn dat navelklemmen? Die heb ik wel gebruikt hoor, eentje tenminste, de eerste week zat ie stevig om het stompje geklemd. Luiertape heb ik nooit gebruikt, ligt er nu nog van de eerste. Al die kook en stoom-apparatuur lijkt mij idd ook overbodig. Ik kookte het eten gewoon met ons eigen eten mee en gooide het soms in de staafmixer of mijn zoontje at het gewoon zo op. Flessen, spenen en kolf kookte ik elke dag in een pannetje water uit (spenensoep bij het ontbijt, haha). De box heb ik bij de oudste nauwelijks gebruikt, maar ik verwacht dat de tweede er meer tijd in door zal brengen. Lekker makkelijk als ik even m'n handen vrij moet hebben voor de oudste. Verder heb ik weinig overbodige dingen in huis gehaald. Ik kocht meestal pas dingen als ik echt zeker wist dat ik ze ging gebruiken, omdat ik ergens anders had gezien hoe handig ze waren.
Handig topic! Er zijn namelijk best wel wat dingetjes op de uitzetlijst waar ik over loop te twijfelen of ik ze wel aan moet schaffen... Zoals inderdaad de moltondoeken en twee kruiken; dat lijkt me voor een zomerkindje overbodig. En mocht het onverhoopt een ijskoude zomer worden, dan heb ik dit toch zo bijgehaald? Navelbandjes... die schijn je dus ook niet nodig te hebben? Verder koop ik dingen afgaand op eigen instinct en adviezen van anderen. Zo heb ik wel een "dure kinderwagen" (Bugaboo), gewoon omdat ik die het prettigst vond rijden (ook van anderen uitgeprobeerd). Dan vind ik dat het geld wel waard. Een hemeltje hebben we ook, omdat het zo moppig staat bij het hangwiegje. En van kleertjes heb ik tot nu toe van alles wat.. ik denk dat ik pas echt kan uitvissen wat voor mij en mijn baby het handigst is als die kleine er eenmaal is! Wat betreft magnetronsterilisator en flessenwarmer: passen daar ook de S-flessen van Difrax in? van Difrax zelf raadden ze me namelijk aan om de flesjes of in een pan uit te koken, of in een glazen overschaal in de magnetron (met een laagje water). Als je een magnetronsterilisator zou gebruiken, kunnen de flesjes tegen elkaar komen en smelten? Een sterilisator lijkt me handiger eigenlijk... En passen deze flessen in een gewone flessenwarmer?
Twee kruiken zou ik persoonlijk wel doen. Gaat namelijk niet om de buitentemperatuur, maar babys kunnen zichzelf vaak niet op temp houden en dan heb je de kruiken wel nodig. Bijhalen kan idd alsnog maar wat doe je als de kleine savonds om 20.00 ondertemp heeft ! Ik zou er dus liever 2 in huis halen, en dan bonnetje bewaren en stikkers enzo erop laten. Kan je hem altijd nog terug brengen mocht je hem niet niodig hebben! Wij hebben een merkloze magnetronstilisator en daar passen ook gewoon de difrax s flessen in. Flessenwarmer hebben wij niet, maar de s flessen warm ik nooit op in een bakje warm water (zelfde principe als een flessenwarmer ) ben ban dat er door dat onderste ventiel water in mn flessen gaat komen, en daar zit ik niet op te wachten ! Navelbandjes zijn niet hetzelfde als navelkemmen. Navelklem gebruiken ze om de navel af te klemmen en hem daarna door te kunnen knippen. Een navelbandje is een wit lang lapje wat je om het buikje van de baby kan wikkelen, echt uit de oudheid als je het mij vraagt !
Kruiken zou ik ook wel kopen, in elk geval eentje. Of even kijken of je ze van iemand kunt lenen. Je gebruikt ze maar zo kort, ik had ze bij m'n oudste ook geleend van een vriendin. Nu heb ik ze zelf gekocht, maar na mij gaan ze naar m'n zusje. Ze gebruiken er eentje om de kleertjes voor te verwarmen terwijl je aan het bevallen bent. En om het bedje voor te verwarmen en ook wel om aan het voeteneind van het bedje te leggen om je baby de eerste tijd op temperatuur te houden. Want tenzij het echt snikheet is, krijgen die pasgeboren babietjes het toch wel heel snel koud.
Ik hou van mn luiertas dus dat zou ik zeker wel kopen haha en hij's nog mooi ook van oilily .. Wat ik niet nodig vind mmh even denken.. 10 verschillende babylotions , schoentjes als ze onder 1 jaar zijn! dragen ze echt niet! zit echt niet lekker, hier een gewoon badje ook overbodig, doe altijd haar wassen in de tummy tub, veel handiger!, flessenverwarmer duurt veel te lang, kan verder even op niets komen
idd de hele verzorgingslijn van welk merk dan ook meer dan helft kon ik weggeven omdat we het gewoon weg niet gebruikten en ik alleen de dingen die ik fijn vond op nieuw kocht.Wat voor mij echt overbodig is is een badstandaard ik zet het badje gewoon op de wasmachine.Een commode vind ik ook overbodig voor mezelf dan heb genoeg kast ruimte en verschonen en aankleden nou dan zet ik dat aankleed kussen ook op de wasmachine scheelt voor mij een hoop ruimte in de slaapkamer van de jongens want ik heb maar een 3 kamer woning dus de beeb komt alleen met ledikantje bij ons op de kamer tot er zich een nieuw huis aandient. Ik moet echt goed nadenken wat je nog meer niet nodig hebt maar volgens mij is alles al genoemd groetjes