Ik ben geloof ik een beetje anders dan de meeste aanstaande moeders, want ik wil eigenlijk zo min mogelijk kopen Nou heb ik nog wel een paar maanden te gaan, dus misschien veranderd dat nog. Wat we al hebben: mijn oude commode, mijn vriends oude ledikantje (twijfelen we nog over) en waarschijnlijk kunnen we een kinderwagen lenen, maar ik wil ook een draagdoek, dus als ik kinderwagen nog niet vanaf dag 1 heb, is dat toch ook geen ramp? Autostoeltje wordt wel ruim van te voren gekocht Uiteraard gaan we nog wel kleertjes en luiers en zo kopen, maar wat hebben we nog meer echt nodig van de grote aankopen? Het liefst koop ik alles pas als ik het nodig heb. We waren laatst in zo'n hele grote baby winkel, en er was niets wat ik echt wilde hebben nog. Ik heb het idee dat ik van alles vergeet. Wat moet je echt in huis hebben op de eerste dag dat je baby thuis komt.
Idd badje is wel handig + evt standaard. aankleedkussen box wipstoeltje voedingskussen (vond ik ook wel erg fijn om tijdens de zwangerschap mee te slapen)
Wat ik deed is me voorstellen als ik zwanger wat deed (douchen, boodschappen of naar buiten) of ik dan in de toekomst mijn kid mee kon nemen. Inderdaad heb je niet veel nodig. We hebben dan ook veel geleend.
Kinderwagen heb je idd niet vanaf dag 1 nodig hoor, zeker niet als je een draagdoek hebt. Isabelle heeft nu denk ik in totaal 10 keer (maximaal!) in de kinderwagen geleden (ze is nu 5,5 maand). Box heb je ook niet per sé nodig, wipstoel ook niet, voedingskussen ook niet. Bad (of badzitje voor in 't grote bad) is wel handig. Wat je ook nodig hebt is een wikkeldoek/badcape (die moet je meenemen naar 't cb). En hydrofiele luiers, oa om je kindje mee af te drogen. Pff, lastig hoor, volgens mij heb je niet heel veel dingen per sé nodig, maar zijn heel veel dingen wel makkelijk om te hebben. Ik neem aan dat je borstvoeding wil gaan proberen (aangezien ik niks lees over flesjes ed), daar heb je eigenlijk ook niks voor nodig, behalve zoogcompressen (en een voedingsbh is ook wel handig, maar zonder kan ook).
Bedje, commode met aankleedkussen, hydrofieldoeken en evt. washandjes, lakentjes, hoeslakentjes, dekentjes, rompertjes, babyshampoo en douche ineen, autostoel, deken voor autostoel of voetenzak, borst of fles, en evt. kolf (maar kan na die tijd), billendoekjes, luiers, billenzalf (bepanthen of sudo), spuugdoekjes, box (hoeft natuurlijk niet per se maar is wel handig), luiertas of iets wat er op lijkt met evt. verschoningsmat, babybadje, wattenstaafjes, speelgoed naar eigen idee, broekjes, truitjes, sokjes etc, kruik (en) of kersen pitzakje of ed., slabbetjes, wikkeldoek voor na bad is wel ideaal, speentje als je daar voorstander van bent, Zal nog even verder nadenken.... maar is al een beste lijst.
nagelschaartje, knippertje, zacht haarborsteltje, kindwagen of draagdoek/draagzak, mutsje, digitale thermometer, molton doeken
Zomaar een lijstje van een babywinkel geplukt: ze willen vooral veel verkopen, want maar weinig heb je echt nodig! Voor de bevalling Kraampaket (1 matrasbeschermer - 2 kraammatrassen - 5 onderleggers - 2 pakken kraamverband - 1 navelklem - 1 flesje alcohol - 2 doosjes steriele gaaskompressen - 1 pak verbandwatten) Meestal krijg je dat van de verzekering! Voor het badderen Bad met standaard hoeft niet, tummytub vind ik fijner of mee onder de douche straks Badthermometer onzin! Kun je met je elleboog ook wel voelen Luieremmer ook niet nodig! Badspeeltjes de 1ste tijd spelen ze echt niet in bad! Voor de verzorging Aankleedkussen wel nodig 2 hoezen voor het aankleedkussen ik gebruik ze niet, papa smeerde ze toch constant onder de poep, mis ze ook echt niet! Nagelschaartje met rode punt 1ste weken mag je niet eens knippen, daarna wel handig want nageltjes zijn scherp en groeien super snel. Haarborstel met kam onzinnig hier: zoon is nu 6 maanden en hoef ik echt niet te kammen! 3 navelbandjes al heel lang achterhaald Sudocréme en Schrale Troost-crëme* zit genoeg voor een hele tijd in de babydozen 12 hydrofiele luiers wel nodig! 6 flannellen luiers niet nodig 6 hydrofiel washandjes niet perse nodig 1 pak Newborn-wegwerpluiers wel nodig Verzorgingstas gewone tas voldoet ook Verzorgingsproducten*: Babycréme, babyzeeep, babyolie, babyhaarlotion: alleen zeepvrije wasgel Digitale thermometer wel nodig ivm temperaturen baby Voor het slapen Ledikant (kijk of het ledikantje aan de eisen van nu voldoet). Matras (op elke maat te verkrijgen bij Prénatal) wel nodig 2 molton bedzeiltjes niet nodig 3 molton hoeslakens wel nodig , maar 2 zou ook kunnen 3 hoeslakens wel nodig , maar 2 zou ook kunnen 2 dekens met 3 bovenlakens of 1 duodeken met 3 DBOs wel nodig 1 moltonbeschermer niet nodig 2 slaapzakjes niet nodig, eerste tijd blijven ze nog netjes liggen 2 pyjamas niet perse nodig, de eerste kleertjes zijn toch zacht, vind het onhandig! 1 babyfoon niet nodig 2 aluminium kruiken + 2 kruikenzakken wel nodig Autostoel:eventueel in combinatie met een voetzak, maar dekentje is net zo goed (zelf vind ik het fijner). Kortom ze willen je veel laten kopen, maar een paaar dingen zijn noodzakelijk, kinderwagen, box, wipstoel hoeft ook niet perse.
Ha dank jullie wel! Ik wil inderdaad borstvoeding proberen, dus dat scheelt weer een paar aankopen Bad(spullen) is ook wel iets om over na te denken. Die was ik inderdaad nog even vergeten. Babyfoon zal ik ook wel aanschaffen. We hebben katten en als baby slaapt gaat de deur dicht. Dan is natuurlijk ook lastiger te horen of het kind geluid maakt. Gelukkig heb ik nog even om er verder over na te denken, maar ik kan nu in elk geval even vooruit
Hoi Yanika, Ik had ook niet echt die koopdrang toen ik zover was als jou. Het was dan ook me moeder die me een beetje aanspoorde en gezellig met me rondkeek. Nu sinds week 30 krijg ik het echt niet meer me hoofd uit, ik wil gewoon alles in huis hebben. Opzich heeft het ook helemaal geen belang nog met 16 weken om van alles te gaan kopen, stel de baby word met 26 weken geboren en overleeft het dan is het ook noglangniet thuis. Zou gewoon zorgen dat je wat kleertjes hebt en een knufje ofzo, kraamverband voor jezelf, en je verder pas later op de grote spullen concentreren. Alles op het laaste moment is trouwens ookniet fijn, misschien voel jeje wel helemaal niet goed na de bevalling en heb je er helemaal geen zin in om dingen aan te schaffen.
ik had dat ook niet rond die tijd hoor..had dan ook bijna nog niets in huis maar beetje bij beetje denk je oh ja dat heb ik nodig en dat en dat enz.. Wij hebben weer het geluk dat we heel veel hebben gekregen (nieuw).. Toen was de babykamer af en had ik bijna alles en dacht ik..tja ik wil helemaal niet dat de baby meteen alleen ligt in een kamertje..dus hebben we nog een wiegje gekocht (oh nee gekregen van mijn ouders) voor in onze slaapkamer... En heb deze week pas de laatste dingen gehaald zoals een boxkleed en verzorgingsproducten en nog wat kleertjes... Maar ik weet niet of je je al aangemeld hebt bij kraamzorg? Daar zit altijd een uitzetlijst bij..en dan kan je gaan aanvinken wat je al hebt en wat je nog nodig hebt enz.. Heb ik ook gedaan en toch als ik vaak op het forum keek hier...dacht ik ohja dat is ook wel handig om te hebben.. Het enige wat ik niet veel heb zijn knuffels..heb er wel wat maar niet mega veel ofzo... En ik heb niet zo overdreven veel kleertjes...je ziet zoveel leuke dingen maar ze groeien er zo uit...dus kleertjes koop je met de tijd nog zat! Belangrijkste vond ik toch wel de basisdingen..zoals de meubels, lakens, dekens, hydrofiele luiers, aankleedkussen + hoezen, monddoekjes, badje + standaard, badcape, wikkeldeken, luiers, wat pakjes in maat 50 en wat pakjes in maat 56 enz.. Je kan beter eerst de dingen aanschaffen die je echt nodig hebt en daarna kan je altijd de leuke dingetjes aanschaffen..
lijst van yolante is erg goed inderdaad. kruikzakjes hoeft alleen niet meer. bij ons mocht t niet omdat ze konden gaan rollen dan (!?) dus gebruikte ze een hydrofiel luier. zou trouwens voor de zekerheid ook voeding in huis halen (flesjes/ speentjes zitten toch in de paketten) ook gebruikte ik hier slabbers of spuugdoekjes met voeden (en erna) veel plezier met shoppen!!
Even een beetje met je meedenken: Matras Beddengoed (overtrekjes, onderlakens, moltons, deken) Badje en toebehoren Verzorgingsproducten Nagelsetje, borsteltje Hydrofiele luiers (handdoeken) en washandjes Kleren (jas/vest, broeken, shirtjes, rompers, sokjes) Luiers Kast, commode, bedje Maxi Cosi (autostoeltje) Kinderwagen (ik zou er niet mee wachten tot na je bevalling) Box en boxkleed (Luier)tas Wipper (eventueel) Flesje (voor fv of als bv niet lukt) Voeding (als je fles wilt geven)
Handig deze topic. Ik heb wel al echt koopkriebels maar wacht af tot de 20 weken echo. IK heb wel al discussie met mijn vriend want hij wil alles nieuw kopen! Ja ik zelf vind dat echt niet nodig. Ik krijg al een wiegje en kan een kinderwagen krijgen. Mijn voorkeur gaat naar het begin ook uit een draagzak want moet de hond uitlaten en kinderwagen en de hond gaat denk ik niet goed komen! We hebben wel een bad en kan ik dus gewoon de baby in badden maar denk dat mijn rug dan wel naar de knoppe gaat. Kleding ofzo ga ik echt niet veel halen komt heel de familie mee aanzetten op kraamvisite Box is in mijn situatie wel handig omdat we een hond hebben.
Wat je echt nodig hebt de 1e weken is een bedje, badje, hydrofielen, luiers, kleertjes, aankleedkussen en een thermometer voor jezelf en de baby. Autostoeltje is ook handig voor als je evt. in het ziekenhuis moet bevallen, de baby moet immers ook weer mee naar huis De flanellenluiers gebruik ik trouwens wel, lees vaak dat mensen ze niet gebruiken maar ik vind ze erg handig op het aankleedkussen onder de hydrofielen als ze uit badje komen, flanel neemt net wat meer vocht op dan een hydrofiel. Ik gebruik voor buiten ook een draagdoek ipv een kinderwagen, maar heb de kinderwagen wel in gebruik, die staat namelijk in de woonkamer. Box hebben we (nog) niet en het wipstoeltje heb ik cadeau gekregen maar is ook nog niet in gebruik.
Als je toch van plan bent om een kinderwagen aan te schaffen, dan zou ik dat voor de bevalling doen. Stel dat je pech hebt en je krijgt een keizersnede, dan mag je de eerste 6 weken niet (zwaar) tillen. De baby in de babydoek dragen is dan, in ieder geval de eerste weken, voor jou geen optie. Nou is een kinderwagen 2e hands ook snel gekocht en dat kan echt voor een paar tientjes, maar ik zou eerlijk gezegd dat risico niet willen lopen, zeker als je toch in de toekomst van plan bent een kinderwagen te gebruiken. (ja, ik heb bij de eerste een ks gehad, bovendien een kind van 5 kilo, dus die mooie draagdoek ligt nog ongebruikt in de kast)
Ja. De bak van een kinderwagen hebben wij in het begin ook gebruikt toen ie nog zo klein was . Wij hadden geen wiegje (vond ik onzin, ledikantje en wieg) en die bak was in het begin dus ideaal. Ook als je ergens heen gaat en hem wilt laten slapen. Zou dus zeker wel een wandelwagen regelen.
Kinderwagen vond ik persoonlijk de grootste onzinkoop. Een draagdoek is tien keer fijner en ook als we ergens op visite zijn, slaapt ze liever in de draagdoek dan in zo bak. Ze heeft er denk ik 5x ingelegen. Ik gebruik de doek nog steeds dagelijks. Betere investering dan die kinderwagen van 800 euro. Niet elke nachtapotheek verkoopt (hypoallergene) babyvoeding. Ik zou persoonlijk een paar zakjes in huis halen. Het kost bijna niks en het is fijner dan 's nachts met een uitgehongerde schreeuwende baby te zitten. Ik ben misschien dan ook een beetje bevooroordeeld doordat mijn dochter bijna een week uitgedroogd in het ziekenhuis heeft gelegen met dank aan mijn borstvoeding die eerst niet op gang kwam.