Wat heb je over voor een eigen woning?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sneeuwklokje4, 13 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.891
    8.065
    113
    Ik snap het, bedankt voor de uitleg. Dan vind ik het inderdaad een wat lastigere keuze en snap ik dat je de vraag hier stelt haha. Veel wijsheid gewenst!

Sneeuwklokje4 vindt dit leuk.
  2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit zou het mij niet waard zijn. Onze kids zijn ongeveer dezelfde leeftijd, ik vraag het ze wel is maar ze willen er echt niet van weten. Ik zou funda in de gaten houden of er eventueel een huis in jullie eigen dorp vrij komt.

3. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Onze kinderen zijn ongeveer dezelfde leeftijd en zouden het verschrikkelijk vinden om hier weg te moeten. Dus wij gaan niet weg hier uit het dorp. Maarja, makkelijk praten, we hebben hier een koophuis en hoeven ook niet weg. Toevallig is hier vorig jaar een gezin weg verhuisd naar de andere kant van Nederland. Ik heb nog weleens contact met haar. En daar gaat het dus hartstikke goed, die kinderen (9, 7, 4) waren heel snel gewend. Terwijl het best verlegen kinderen zijn, niet zo spontaan, wat moeilijker contact maken. En ondanks dat is het prima gegaan. Dus misschien denken we als ouders ook wel gewoon te moeilijk

Athina vindt dit leuk.
  4. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.094
    1.813
    113
    Vrouw
    Volledig mee eens! Wij hebben de afspraak dat we sowieso niet uit de wijk verhuizen zolang de kinderen de basisschoolleeftijd hebben. En niet uit deze stad zolang de kinderen thuiswonen :roflmao: Ze hebben hier alles: een fijne school en goede bso, vriendjes op loopafstand en sportclubjes. Als je kinderen gelukkig zijn zou ik het niet waard vinden om dat achter te laten met het risico dat ze dit niet gaan ervaren in de nieuwe woonplaats. Dan maar wat langer wachten op een koopwoning.

Lindah vindt dit leuk.
  5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.208
    113
    Hm ik heb tot mn trouwen altijd in 1 huis gewoond maar heb daarna jaren niemand gesproken die bij mij op de basisschool zat. Na 7 jaar varen terug in het dorp en mijn basisschoolvriendin woont hier ook nog maar spreek ik nooit. Van heel de klas spreek ik er nog maar 2, 1 puur praktisch omdat hij mn garagist is. En 1 vriendin van toen voornamelijk over onze bff-puberdochters.

Dus voor de "longtime" vriendschappen zou ik het ook niet laten persoonlijk. Maar misschien ben ik zelf ook niet zo sociaal en ligt het vooral daar aan:oops:

Sado, Relax, Fruity90 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Is het mogelijk om je kinderen wel daar op school te houden?
    Wij rijden elke dag 7 km heen 7 km terug naar de school van onze jongsten, en ook 10 km zou ik er nog wel voor over hebben. Nu speelt wel mee dat er binnen 2 km van ons huis 1 school is die niet bij ons aansluit, verder zijn alle scholen toch al minimaal 4 km. Dan liever een ontzettend goede school op 7 km dan 4km en minder tevreden.
    Dus wat ik bedoel: is de afstand nieuw huis - oude school te doen? Dan zou je dat kunnen overwegen. Of desnoods een jaar, en als ze dan vriendjes in het dorp krijgen overstappen naar het dorp waar je dab woont.

mutskuh en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.304
    1.358
    113
    Vrouw
    Het is ook best uitzonderlijk als je echt nog vriendinnen bent. Ik ben zon uitzondering schijnt. Ik ken mijn beste vriendin vanaf de peuterspeelzaal en we spreken elkaar nog dagelijks :roflmao: maar naar mijn weten is het heel bijzonder. Al heb ik dus nog wel meer vriendinnen van vroeger / middelbare school. Ik heb allemaal hele lange vriendschappen - en dan ook nog “fase vriendschappen”

8. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.304
    1.358
    113
    Vrouw
    Wij zelf wonen in een fijn huis in een fijne buurt. Leuk dorp, leuke buurt. Huis heeft boven genoeg ruimte /slaapkamers en werkkamers. Maar we vinden het beneden te klein en daar kunnen we niks aan veranderen. We willen dus een slag groter wn het liefst in deze wijk of dit dorp maar dan moet je of een hele lange adem en geluk hebben (populair/overbieden) of naar een ander dorp gaan.

Nu wordt mijn oudste al ziek bij de gedachte (10) en diep in ons hart willen wij ook echt het liefst hier blijven. Ik zou denk ik echt spijt hebben als ik een ander dorp een huis koop en toch hier alsnog een huis vrij komt. Dus dat maakt dat wij nu hebben gezegd of we moeten echt een fantastisch droomhuis in een naastgelegen dorp zien maar anders kiezen we maar voor een lange adem (en tot die tijd sparen..)

Maar goed dat is dus iets anders omdat we in principe een prima eigen huis hebben. Dan ga je kijken uit een ander perspectief.

Ik vind het persoonlijk wel lastig omdat mijn oudste net als ik is en al vanaf jongs af aan hetzelfde vrienden groepje heeft. Ik had het zelf vroeger vreselijk gevonden om te moeten gaan. Anderzijds denk ik dat alles went dus als ik echt een droomkans zou krijgen en er zelf volledig achter zou staan zou ik het toch doen.

9. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Wij zijn driekwart jaar geleden 30 km verderop gaan wonen, van de stad naar een dorp verhuisd. Kinderen zijn groep 7, groep 8 en 2e klas middelbare school, en zijn allen zeer gemakkelijk op hun plek gekomen. Ze hebben razendsnel nieuwe vrienden gemaakt terwijl we dat totaal niet verwacht hadden. Ze gaan af en toe nog spelen/logeren bij vrienden uit de stad of ze komen hier maar verder hebben ze hun leven al hier helemaal opgebouwd.
    Mensen verklaarden ons voor gek dat we onze dochter in groep 8 van school lieten veranderen. Ook dat heeft geen enkel probleem opgeleverd.
    Wij waren echt gelukkig op onze vorige woonplek en ik wilde er liever niet weg. Maar er kwam niets te koop waarvoor we wilden verhuizen en in dit dorp kwam een geweldig huis vrij. Dus dat is het toen geworden.

Athina vindt dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.040
    113
    Ik woon al mijn hele leven in hetzelfde dorp en ik heb geen vriendinnen van de basisschool. Dus ik herken wat je zegt.

@Sneeuwklokje4 hoe is de kamerindeling nu? Moeten ze kamers delen? Zouden ze er blij van worden als dat niet meer hoeven?

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ga ervoor!
    Mijn dochter heeft dit jaar ook een nieuw klasgenootje gekregen en mijn zoon ook (kinderen uit hetzelfde gezin). Zij horen er helemaal bij, na een paar maanden weten ze niet beter.
    In groep 8 verhuizen lijkt me een stuk moeilijker.

12. Sneeuwklokje4

20 feb 2024
    24
    12
    3
    De tweeling deelt een kamer en dat vinden ze niet erg, ik denk zelfs wel fijn. Het is alleen een klein kamertje, dus stapelbed en grote kast die ze delen, geen bureaus waar ze lekker aan kunnen knutselen enzo en dat zouden ze wel erg leuk vinden.

13. Sneeuwklokje4

20 feb 2024
    24
    12
    3
    Het is niet echt een droomhuis oid. Heel vergelijkbaar met ons huidige huis. Maar omdat het dan een eigen woning is, kun je er wel aanpassingen aan doen natuurlijk.

14. Sneeuwklokje4

20 feb 2024
    24
    12
    3
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Het helpt me echt. Man en ik staan er allebei hetzelfde in: voor nu niet het idee dat dit de kans is waar we onze huidige woonplaats voor willen opgeven. Maar wie weet hoe het is als we er rond lopen.
    En inderdaad, misschien heen en weer blijven rijden naar de huidige school van de meiden toch in m'n achterhoofd houden. Ik vind dat zelf geen probleem, maar wil ook voorkomen dat ze juist daardoor er niet lekker tussen komen in de buurt.

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.469
    8.617
    113
    Vrouw
    In dit geval zou ik lekker wachten tot een huis met echt een wauw gevoel. Ik denk dat de stap dan ook makkelijker is. Kinderen wennen echt heel snel hoor. Heen en weer naar d eoude school rijden zou ik echt niet doen, precies voor de reden die je zelf zegt. Hoe moeten ze dan aansluiting vinden in de buurt? Het maakt het dan veel moeilijker

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.040
    113
    Ik zou ook alleen verhuizen als het huis je het echt waard is. En anders nu alvast bij makelaars in je huidige woonplaats aangeven wat jullie zoeken, dan ben je er wellicht wel vroeger bij. Wij hebben 2 keer een huis gekocht, de eerste woning waren we 21 en 23 jaar, de tweede keer 35 en 37 en die laatste keer, met kinderen, vond ik enorm stressvol. Dat doe ik alleen nog een keer als ik er in alle fronten op vooruit ga, wat eigenlijk onmogelijk is.

Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.762
    113
    Vrouw
    Met nog iets kleinere kinderen had ik zeker gezegd: kopen en verhuizen en mss in de toekomst nog wel eens verhuizen.
    Met de leeftijd die ze nu hebben zeg ik: enkel verhuizen als het een verbetering is.

18. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.858
    113
    Vrouw
    Wij zijn verhuisd van een grote stad naar een kleinere stad toen onze kinderen 10, 7 en 3 waren. Een paar jaar uitgesteld omdat de oudste het er zo moeilijk mee had, met alleen al de gedachte van verhuizen. Uiteindelijk toch de knoop door gehakt. Wij hebben het alleen andersom gedaan: wij gingen van een koophuis op een, voor ons, minder fijne plek. Naar een huurhuis op een veel fijnere plek. Heeft voor de kinderen echt enorm goed uitgepakt en onze oudste is nu 16 en wil hier nooit meer weg :)

19. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Wij zaten tot vorig jaar in dezelfde situatie en hebben ruim 5 jaar actief gewacht tot er een huis beschikbaar kwam in ons dorp, wij vinden ons dorp (1700 inwoners) zo fijn dat we niet weg wilde. Nou ja, de kinderen en mijn man niet.(ik kan overal wel wonen)
    Onverwacht kwam er in onze straat een huis te koop en zijn we dus 2 huizen op geschoven, terwijl we echt al jaren in het dorp op zoek waren..
    Ik zou dus blijven zitten als het dorp je verder bevalt en rustig afwachten..

20. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet doen, ik vind de locatie het belangrijkste.
    Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina