Suikervrij / Minder suikers

Discussie in 'De lounge' gestart door Andela, 20 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Andela

Andela Actief lid

21 mrt 2014
    379
    0
    16
    Hoi iedereen,

Tegenwoordig lees en hoor je overal dat geraffineerde suikers niet goed zijn voor ons lichaam. Het zou zelfs net zo verslavend als sommige drugssoorten zijn.

Nu wilde ik graag proberen een poosje suikervrij eten/ minder geraffineerde suikers eten om te kijken wat het met me doet, voel ik me minder futloos, heb ik minder hoofdpijn etc.

Zijn er meer dames die suikervrij eten of minder suikers en merken jullie verschil in hoe je je voelt?

Wat zijn lekkere gezonde maaltijden/tussendoortjes zodat ik niet na 1 uur weer honger heb :)

Of denken jullie dat dit een hype is die weer overwaait?

Groetjes

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Tja, ik denk dat het een hype is en wel weer overwaait. Geloof er ook niet zo in eerlijk gezegd.

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Dat we teveel suiker eten staat vast. Maar niet iedereen zal daar misschien wat van merken als hij er mee mindert. Ik kan tot nog toe de moed niet op brengen, eet graag koek en hou ook van bakken :)

4. Imensa

Imensa Niet meer actief

Niet doorslaan in een hype! Dit is dadelijk weer stil.. en tegen de zomer, als de strandstress weer toeslaat wakkert het weer aan.

Eet normaal en gezond/clean.. Suikers en vetten zijn daar gewoon een onderdeel van.

Mensen slaan steeds verder door.. De ene de snackkant op de andere de ''gezonde'' kant.. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Overal waar te voor staan is niet goed. Beide hier van toepassing.

5. Andela

Andela Actief lid

21 mrt 2014
    379
    0
    16
    Haha dat is ook mijn punt, ik ben een echte zoetekauw. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of ik me fitter voel met wat minder suikers!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Het is geen hype maar een feit.

Ik zou er wel mee beginnen.

Ik doe het nu bijna 2 jaar en ik merk echt heel veel verschil.

Meestal kreeg ik rond 13.00 a 13.30 een dip van een paar uur en wilde het liefst op bed liggen.

Nu ik koolhydraat arm eet heb ik echt veel meer energie en voel ik me veel gezonder.

In het begin mis je het even...want het is echt afkicken...maar na een tijdje is het gewoon.

Ik word zelfs ziek van teveel suiker. Als ik een stukje taart eet word ik daar echt ziek van...hoofdpijn en futloos...

7. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Het is idd een feit. Ik eet sinds 4 jaar suikervrij. Was daarvoor veel ziek en veel darmproblemen. Sinds ik suikervrij eet heb ik hier geen last meer van. ik voel me een stuk fitter, heb meer energie, mijn huid is mooier geworden, mijn haren glanzen weer, enz... Het heeft echt veel voordelen. En je kan nog steeds lekkere dingen bakken hoor! Als we een verjaardag te vieren hebben bak ik ook gewoon een taart, wel suikervrij uiteraard maar nog steeds heerlijk! De eerste week toen ik begon had ik wel mega hoofdpijn van het afkicken van de suiker.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik geloof er ook wel in, want geraffineerde suikers zijn troep. Maar omdat ik zelf zo'n zoetekauw ben kan ik lekkere toetjes, ijsjes en taartjes niet laten staan. Ik gun mezelf 1 zo'n momentje per dag. Verder probeer ik zoveel mogelijk natuurlijke suikers te eten, zoals dadels en honing, en bruine suiker te gebruiken ipv witte.

9. Delta

Delta Niet meer actief

Ik ben bijna een jaar geleden begonnen met clean eten. Dus alle slechte suikers en vetten weglaten. Dat begon geleidelijk. Nu was ik vorige week op vakantie en dacht ach; af en toe moet eens kunnen toch? Dus at totaal niet clean. Ik ben nu ongesteld, en voor ik clean at was ik altijd zó moe, tijdens clean eten nooit meer moe als ik ongesteld was. En nu, na vorige week, weer zó moe. Na 1 weekje slechte dingen eten merk ik het gewoon, opgeblazen gevoel, vocht vasthouden, hoofdpijn, moe blehhh. Ik ben nu weer op de clean tour :) bevalt me heel goed. Natuurlijk zal ik wel eens uitzonderingen maken, maar dit is hoe ik nu leef, voor altijd.

10. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wat verstaan jullie onder suikervrij? Wel of geen appelstroop en honing? Of wel suikervervangers zoals sacherine, glucose-fructosestroop e.d.? En wat eten jullie als tussendoortjes? Ik wil ook graag suikervrij eten, maar ook in gewicht toenemen. Ben benieuwd.

11. Delta

Delta Niet meer actief

#11 Delta, 20 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2014
    Appelstroop pak ik die van zonnatura, daar is geen suiker aan toegevoegd. Honing, ik gebruik het heel soms. Maar niet elke dag, en ook niet elke week. Wil je het wel dagelijks gebruiken, kan je het beste de rauwe honing nemen.

12. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
  13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar het maakt nogal verschil of dat natuurlijke suikers en vetten zijn, of geproduceerde suikers en vetten. En minstens net zo belangrijk: in welke verhouding die staan tot wat je verder eet.
    Ons westerse eetpatroon is zodanig dat we in verhouding teveel suiker, zout en vet binnenkrijgen en te weinig vitaminen en mineralen. Dat is geen hype of fabel, dat is gewoon een feit.

Maar: de een zal daar meer van merken dan de ander. Dus of je direct 'beloond' wordt als je gaat letten op die suikers, doordat je je dus gewoon echt beter gaat voelen, dat zal per mens verschillen. En dat laatste maakt waarschijnlijk een hoop uit of je hierin 'gelooft' of niet.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe zit dat dan met honing? Kun jij daar meer over uitleggen?

15. Delta

Delta Niet meer actief

16. Andela

Andela Actief lid

21 mrt 2014
    379
    0
    16
    Hm het kan voor mij in ieder geval geen kwaad om te kijken wat het met me doet. Ik vind het wel lastig om uit te zoeken wat je tegenwoordig wel kan eten, in heel veel producten zit toch suiker verstopt onder een schuilnaam. Hoe weet ik of ik goede honing heb, want ik keek net op het ingrediëntenlijstje van mijn potje honing en daar staat op bloemenhoning koudgeslingerd.
    Appelstroop was ik dus ook van mening dat ik goed bezig was, blijkt het 55% suiker te zijn maar dan onder een andere naam..

Fijn dat jullie wel lichamelijk verschil merken!

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    ´
    Dit dus, net als de super foods e.d.
    Gewoon gezond doen :)

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Superfoods zijn juist heel gezond!
    In tegenstelling tot de dingen die het Voedingscentrum soms adviseert...

19. Islah

Islah Niet meer actief

De term 'superfoods' is niet beschermd, en kan daarom wel voor ieder product geclaimd worden. Ik denk dat tweekids daar eerder op doelt. Het zal best gezond zijn hoor, maar dan kan je nog duizenden andere voedingsmiddelen superfoods noemen. Sowieso is het eten van enkel superfoods ook weer niet goed, omdat je dan echt niet aan al je vitaminen komt.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Overigens vind ik de term suikervrij nogal misleidend klinken, ik dacht namelijk bij 'suikervrij' aan mensen die helemaal geen suikers eten, dus ook geen fruit. En dat is juist weer niet gezond. Dus vrij van geraffineerde suikers, dat is iets heel anders dan suikervrij.

Deel Deze Pagina