inleiden bij groot kind??

Discussie in 'De bevalling' gestart door pris87, 14 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pris87

pris87 Actief lid

20 apr 2009
    180
    0
    16
    revalidatie afdeling
    in de buurt van R'dam
    Ik ben erg benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

Mijn eerste dochter is geboren met 40.6 met een gewicht van 4240 gr. Dit gewicht heeft een flinke aanslag op mijn bekken verricht. En het herstel was nog erger dan de zwangerschap en bevalling bij elkaar.

Maar nu dus voor de tweede keer zwanger, zie absoluut niet op tegen de bevalling, maar heb toch in mijn achterhoofd de angst dat het mogelijk een nog zwaardere baby zou worden en het herstel weer zo'n drama wordt.

Nou heb ik dit overlegt met de verloskundige en krijg met 35/36 weken een extra echo om te bepalen hoe groot de baby is, en indien groter dan gemiddeld zal dit voor mij een indicatie worden om eerder ingeleid te worden.

Begrijp me niet verkeerd het liefst heb ik gewoon een spontane bevalling, maar toch vind ik het wel een fijn idee.

Al vraag ik me nog af hoe precies ze het gewicht met een echo kunnen meten..

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat vraag ik me ook af ;). Sam werd drie dagen voor de geboorte (42 weken) met een medische echo op 6,5 pond geschat.

Hij was 4840 gram en 60 centimeter :D...

Ik moet zeggen dat ik bij de bevalling eigenlijk geen last heb gehad van de grootte van Sam. Maar niet één bevalling is gelijk, dus ik denk dat je ook deze bevalling niet kunt gaan vergelijken met de eerste.

Succes!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Mijn oudste woog 4960 gram met 42 weken. Dit is geeindigd in een ks. Bij de volgende zwangerschap werd eerst gesproken over inleiding met 40 weken, ook omdat de echo weer een groot kindje uitwees. Echter met 40 weken vond de gyn het niet nodig, omdat mijn buik niet zo groot was en daar echt geen 10-ponder in zou zitten.. Uiteindelijk spontaan begonnen met 41+1 weken, wat weer geeindigd is in een keizersnede, omdat mijn dochtertje 4990 gram woog.

Wat ik hiermee vooral wil zeggen is, maak duidelijke afspraken en laat het zwart op wit zetten. De ene gyn is de andere niet, dus als jij ingeleidt wil worden, laat dat dan duidelijk vastzetten.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

Mijn bevalling is met 38.1 ingeleid vanwege dat ik een heel zwaar kindje zou krijgen (stuk of 5 groei echo s gehad) Nina werd geboren en bleek 3825 te wegen en 54cm lang te zijn... Terwijl haar lengte achter zou lopen en gewicht kwam met de echo s al over de 42 weken uit.

Zegt dus niets die groei echo s

5. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Groei-echo's zijn een indicatie. Echter is de realiteit vaak anders. Dat lees ik hier ook al. Door diverse zaken op te meten, zoals hoofd, buik en been, wordt er een gewicht geschat, en het voorlopen in groei in aantal weken.

Inleiden vanwege een grote baby wordt niet snel gedaan omdat het niet opweegt tegen een vroegere geboorte, zo begreep ik van mijn VK. Strippen bij 40 wk was wel een optie.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter was bij 41 weken 4300 gram en is uiteindelijk met een keizersnee geboren. Ik ben nu hoogzwanger van de 2e en heb extra groei echo's vanwege haar formaat. Met 27 en 30 en 34 weken echo's gehad. Kindje loopt nu in iedergeval 2 weken voor op groei. Volgende controle kan ik bespreken of dit een reden is om eerder in te leiden of af te wachten. Ik wil namelijk heel graag zelf bevallen ( Dus geen KS ) maar ben bang dat als ik voorbij de 40 weken ga lopen, het weer een heel erg groot kindje word en ik het niet zelf voor elkaar krijg en alsnog een KS zal worden. Zou het erg jammer vinden als ik bv doorloop tot 42 weken, spontaan de bevalling begint en ik hem er niet uit krijg en alsnog een KS. Dan wil ik liever met 40w ingeleid worden.

Hoewel er ook "genoeg" mensen zijn die redelijk moeiteloos een 10 ponder baren, en 't troost me ook wel dat mn schoonmoeder haar 4e een 10 ponder was ( 43+ weken en zwschapsuiker ) en ze daarna nog 5 "normale" kids heeft gebaard. Als zij 't kan, kan ik 't ook toch?

7. Jamie1983

Jamie1983 Niet meer actief

Een kennis van me is met 40 weken ingeleid vanwege de grootte van haar dochtertje. Het werd uiteindelijk een keizersnee en ze woog rond de 4500 gram.
    Misschien verschilt de aanpak een beetje per ziekenhuis/vk?

8. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik ben met 38+6 ingeleid omdat mijn zoon dmv groeiecho's op dat moment op ruim 9 pond werd geschat. Uiteindelijk werd het een ks omdat zijn hoofd niet door mijn bekken paste. Toch woog hij 'maar' 4280 gr, maar zijn hoofd was in verhouding gewoon erg groot.

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    mijn kids (4320 en 4840 gr) zijn allebei spontaan geboren.
    Bij de tweede heb ik met 35 weken en 40 weken een echo gehad. Met 35 zeiden ze: gemiddeld, dus 7 pond bij 40 weken. bij de 40 zeiden ze: ruim 8 pond. Tja en ze was dus bijna 10 pond.

Mijn ervaring: de echo's zeggen niet zoveel.
    Het beleid voor een derde zwangerschap is nog meer echo's en inleiden bij de 39 weken.

Tja ik zit daar ook niet op te wachten, maar ik kan echt niet een nog groter kind baren en voor het kind is het ook echt niet fijn om macrosoom geboren te worden. (het vermoeden is dat E de laatste week nog enorm is gegroeid)

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Gisteren bij mijn gyn geweest kleine werd al geschat op 3100 gram bij 34,5 week.. Ze zei dat het voordeliger voor mij was als hij eerder zou komen, maar aangezien de eerste een ks werd kan ik niet ingeleid worden..
    Maar als hij bij 37 / 38 weken niet is ingedaald wordt het waarschijnlijk toch een ks!

11. pris87

pris87 Actief lid

20 apr 2009
    180
    0
    16
    revalidatie afdeling
    in de buurt van R'dam
    Bedankt voor alle reactie's.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen. Dat ze bij de echo's vaak een verkeerde schattig doen heb ik vaker gelezen, ik wacht het maar af.

De afspraak staat wel, dat als blijkt dat het weer een boven gemiddeld kind is kwa grootte, ik eerder ingeleid mag worden. Daar hoef ik geen discussie punt meer over te maken.

12. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier ook de ervaring dat echo's niets zeggen. Ik kreeg om de paar weken een echo en volgens de gyn. Zat mijn kind keurig op het gemiddelde van 7 pond. Hij werd (ingeleid) geboren met 4550 gram en 55cm. Lang! Ben benieuwd of deze tweede man ook een grote wordt, hoop van niet ;)

13. Ik word sowieso eerder ingeleid ivm de moeilijke geboorte van mijn zoon. Hij was lang niet zo zwaar als sommige kinderen hier (bijna 4 kg) maar ik ben erg smal en daarom kreeg hij problemen bij de bevalling. Risico willen ze niet meer nemen, mijn tweede was voor termijn ook al groter dan gemiddeld, dus wordt gewoon optijd inleiden (tussen 39-40 weken)

14. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Heb ook heel veel groeiecho''s gehad en zou met 38 wk worden ingeleid (1e kind)

Uiteindelijk werd onze dochter met 36+5 spontaan geboren en woog 3540 gr. Op de uitgerekende datum net geen 10 pond... maar dat zegt natuurlijk niet echt wat. Ondanks haar iets te vroege geboorte zit ze steeds bovenop het bovenste lijntje, ze groeit dus net zo lekker door als in mn buik.

Ik heb overigens een makkelijke bevalling gehad maar was wel blij dat ze er was... plofte uit elkaar, had veel te veel vruchtwater.

15. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Mijn zoon werd geschat op 3600/3700 maar bleek 4200....zegt niks dus!

16. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn oudste werd met 40+3 geboren met 4700 gram en 56 cm....helaas lukte dat niet en werd het een keizersnee.
    Bij de 2e werd ik in de gaten gehoudne d.m.v. groeiecho's en bleek het weer een flinke baby te worden. Vooral het hoofd liep 4 weken voor op de groei.
    Bij 35 weken is besloten tot een keizersnee, die uitgevoerd is bij 38+3. De jongste was 3910 gram, 52 cm en een hoofdomtrek van 38 cm!

17. mas

mas Actief lid

26 jan 2009
    207
    0
    16
    Mijn ervaring is ook dat de grote van de baby niet veel invloed heeft op de bevalling, maar meer hoe jouw lichaam omgaat met baren.... Ik beval erg snel en heb met mijn tweede bevalling zonder moeite een meisje van 9 pond gebaart! Weinig hechtingen en schade.... Mijn eerste dochter was bijna 8 pond en daar had ik meer moeite mee, hoewel dat ook in 3,5 uur gefixt was... Maar met meer 'schade'.

18. Terri

Terri Lid

5 mrt 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn eerste was ook 4380 met 53cm bij 41 wkn. Vanwege moeizame bevalling krijg ik nu bij mn tweede zwangerschap ook extra groeiecho's tegen het einde. Ik ben benieuwd.
    Mijn eerste schatte ze net voor de bevalling op zo'n 3250 dus ik hoop dat ze met een groeiecho ook een meer nauwkeurige schatting kunnen maken....

Deel Deze Pagina