daar denkt de president van oekaraine anders over.. hij zei dat hij verder wil gaan richting europese integratie.. daar maak ik toch uit op dat het iig de bedoeling van oekraine is om ook bij europa te gaan horen
Nou nee hoor, hij kan dat wel willen, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren. Dit verdrag heeft daar niets mee te maken, het gaat alleen over de handel. Europa heeft wel meer handelsverdragen met landen die buiten de EU blijven.
Er is geen enkele partij in Nederland die oekraine bij de EU wil. Nederland heeft vetorecht in de EU, dus oekraine gaat niet voor elkaar krijgen bij de EU toegelaten te worden. Juist daarom is dat bedrag ook zo belangrijk. Er is veel makkelijker en gunstiger handel te drijven. Nederland is een handelsland en heeft er dus veel belang bij dat dit verdrag er komt. Het tegenkamp heeft echter veel beter actie gevoerd, waardoor je echt diep moest spitten voor de juiste informatie. De meeste mensen hebben nu gestemd zonder precies te weten waarvoor. Dat is heel erg jammer, want een keuze moet je kunnen maken aan de hand van goede informatie, niet door propaganda
Er zijn genoeg redenen om tegen te stemmen. En dat het enkel en alleen om handel gaat is niet waar. Het handelsgedeelte van het verdrag is nl al voor een groot deel in werking. Hetgene waar wij nu over gestemd hebben is het politieke deel. En het staat wel vast dat het een doel is van Oekraïne om bij de EU te komen, en op dit moment vind ik dat een slecht idee. Bv vanwege de corruptie, maar ook omdat ze voor bepaalde zaken heel andere regels en standaarden erop na houden dan wij (de eu). Handel drijven gebeurd dus al en kan ook zonder dit verdrag (of iig zonder het politieke deel ervan) en de corruptie bestrijden daar kunnen we nu al iets aan doen...eerst die zaken oplossen (en de eu zijn eigen problemen) en dan nog eens nadenken.
Ik denk dat het verdrag wel een positieve invloed op oa milieu, dieren- en mensenwelzijn zal hebben. Maar ach, het is achteraf gepraat. Ik heb ook tot de dag van het referendum getwijfeld of ik voor of tegen moest stemmen. De meerderheid heeft tegen gekozen en daarvoor is het een democratie. Het zou het kabinet sieren als ze ernaar luisteren
Dan is het toch alleen maar een voordeel op alle mogelijke manieren als Oekraïne zich gaat proberen aan te passen aan de EU, wat natuurlijk niet inhoudt dat zij hier een plaats in krijgen, en daar draait dit verdrag ook helemaal niet om. Ja, de EU kan meer politieke invloed uitoefenen op Oekraïne maar dat is juist een voordeel aangezien het land corrupt is en de mensenrechten slecht zijn, zij moeten zich nu gaan aanpassen door dit associatieverdrag.
dat kan, maar dat betekend weer een heel grote taak voor de EU op dit gebied en eerlijk gezegd denk ik dat het vechten tegen de bierkaai is, die draaien echt niet meteen 180 graden om. Daarbij moet er eerst tijd gestoken worden in de problemen die er nu in Europa zijn, vluchtelingen e.d ipv nog meer hooi op de vork te nemen. En ik blijf ook van mening dat wij niet een land moeten proberen te gaan vormen naar EU standaarden, maar dat een land eerst zelf moet proberen daaraan te gaan voldoen voordat die tot de EU kan toetreden. Anders is het een beetje de omgekeerde wereld.
Maar dat geeft Oekraïne ook zelf aan, zij willen zich aan gaan passen in de hoop op een plek binnen de EU. Dat wil niet zeggen dat zij deze ook gaan krijgen, daar heeft dit verdrag ook niets mee te maken. De handel waarbij de export en import voorspoediger verloopt is een groot voordeel. Dat Oekraïne democratischer gaat worden is ook een groot voordeel. Dat zal allemaal niet in één keer gaan gebeuren maar wel langzaamaan en uiteindelijk zal dat een groot voordeel zijn voor de bevolking daar. Verder vind ik dat dit verdrag nu met dit referendum veel groter wordt gemaakt dan dat het uiteindelijk is. Mensen vergelijken het met Griekenland wat een hele andere situatie is natuurlijk. Mensen voelen zich ongehoord en willen een statement maken, terwijl zo'n verdrag echt niet zo'n bigdeal is als hoe het nu neergezet wordt. Dit soort verdragen heeft Europa met heel veel landen die nooit bij de EU zullen komen. Het is de Nederlandse bevolking die er zich, in mijn optiek, onzinnig om opwindt. De enige nadelen in mijn optiek zijn dat de banden met Rusland en de EU nu kunnen gaan verslechteren en dat er meer mensen vanuit Oekraïne naar Nederland zullen komen voor werk, zoiets als wat er met Polen is gebeurd. Echter zijn de Poolse mensen grotendeels al weer terug gekeerd naar Polen omdat het daar nu weer beter gaat, dat zal met Oekraïne uiteindelijk ook vast weer gaan gebeuren. Voor mij tellen de voordelen veel zwaarder dan de eventuele nadelen.
het kan dan voorlopig wel niet op de planning staat maar ik geloof wel dat dit een lange termijn doel is om oekraine ook bij de eu te laten horen. en daar moeten wij nu alvast aan gaan werken zodat het over een jaar of wat kan. en dat ben ik met tuc eens hun moeten er voor zorgen dat ze orde op zaken hebben voor ze uiteindelijk toe kunnen/mogen treden. en als dit verdrag straks in de kleine dingetjes is aangepast zie ik alleen maar meer problemen voor ons zelf. er moet geld geinvesteerd worden en wat allemaal niet nog meer? waar halen ze dat vandaan? bij jou bij mij en iedereen die je kent.. ik vind ook dat de politiek eerst moet zorgen dat het hier allemaal op orde is voordat we weer een ander land uit de put moeten helpen. we zitten zelf al diep genoeg in de put
Wij hoeven hun helemaal niet uit de put te helpen, zij zijn geen onderdeel van de EU. Het is aan Oekraïne zelf om zich aan te passen als zij dit willen. Het levert ons juist geld op d.m.v. de handel die nu makkelijker gaat verlopen.
ik weet niet waar jij woont maar dat is hier dus echt niet het geval. ik heb nog steeds heel veel poolse collega's denk nog wel meer dan 'nederlandse'. en de meeste daarvan sturen al hun geld naar polen naar hun familie ed. ik ken er maar enkele die naar nederland gekomen zijn om hier een eigen leven op te bouwen. het overgrote deel van mijn collega's zijn hier om geld te verdienen en meer ook niet en die pik je er makkelijk uit want ze weigeren om, ook al werken ze hier al jaren, nederlands te leren spreken.
het is toch de bedoeling dat we helpen naar een betere democratie? dat ze visumvrij kunnen reizen? dat de corruptie aangepakt wordt? dat vind ik al een heleboel uit putten trekken hoor. en er is veel landbouwgrond van een amerikaans bedrijf in oekraine. zij kweken genetisch gemodificeerde gewassen en gebruiken een zwaar giftig landbouwgif. ja dat willen we hier ook hebben natuurlijk uit een failliet land..
Nee. Het is de bedoeling dat zíj toewerken naar een betere democratie, en dat zíj de corruptie aanpakken. Niet de EU. De EU gaat gewoon een verdrag aan dat ook ons goed uitkomt op financieel vlak, en omdat Oekraïne een zwakkere positie heeft mogen zij er meer voor doen. Dat heet eigenbelang, en als het meezit pakt het ook voor Oekraïne gunstig uit doordat het verdrag hen beperkingen oplegt die op langere termijn gunstig blijken. Visumvrij reizen is geen issue - we reizen ook zonder visum naar Zwitserland, zonder dat dit een EU-land is. Genetisch gemodificeerd voedsel is een term die veel mensen bang maakt, maar lees je er even over in. En de gifstoffen die hier nu niet gebruikt mogen worden bij voedsel dat hier verkocht wordt, mag na ondertekening van het verdrag ook niet gebruikt worden. Kortom: je laat je bang maken om niets. Dit verdrag heeft alleen positieve gevolgen.
Ik heb bewust niet gestemd ook al ben ik tegen het verdrag. Omdat, zoals precies nu is gebleken, ze helemaal NIETS met je stem doen. Zo voorspelbaar. Waarom in hemelsnaam zou ik dan gaan stemmen? Schijt aan de Nederlandse burger hebben zo sowieso en ze drammen hun eigen zin toch wel door. Neehoor, ik laat mijn stem volgend jaar wel gelden wanneer we weer mogen kiezen.
Precies wat mystiek zegt. Oekraïne moet aan de bak niet de EU. Wij gaan ze niet helpen naar democratie, dat gaan ze zelf doen. De corruptie aanpakken, is iets waarmee ze zelf aan de gang moeten, willen ze enigszins hopen op een plaatsje binnen de EU. Het is toch alleen maar mooi voor de bevolking als Oekraïne hier zelf mee aan de slag gaat. Wij kunnen ze bijstaan en eventueel helpen maar de grootste verantwoording ligt bij het land zelf, wij kunnen gewoon onze handen hiervan aftrekken mocht het nodig zijn. Heb je jezelf al ingelezen over dit soort verdragen met andere landen buiten de EU? Deze hebben namelijk ook weinig invloed en alleen positieve voordelen voor Europa en onze economie. Er wordt een drama gemaakt terwijl deze drama niet eens van toepassing is. Dit is begonnen met een petitie van GeenStijl, mensen grijpen een kans aan omdat ze zich ongehoord voelen maar weten eigenlijk geeneens waar het werkelijk omgaat en wat de werkelijke "positieve" gevolgen zijn van dit verdrag. Nee, ze willen een referendum omdat ze het niet eens zijn met de gang van zaken binnen de EU en de Nederlandse politiek, ze willen de kont in de krib gooien maar beseffen niet dat dit referendum ons 40 miljoen kost. 40 miljoen wat ook aan zorg besteedt had kunnen worden...
er word idd overal heel duidelijk gemaakt dat dit ons 40 miljoen kost. laten ze ook bekendmaken wat alle andere onzinnige kosten zijn die ook beter te besteden zijn zoals aan de zorg ed. maar in de zorg is er meer mis dan alleen wat er uitgedeeld wordt door de staat. er werd heel veel gesproken over samenwerken met oekraine voor veranderingen die vooral de jongere generatie wil. ook samenwerken kost geld en mankracht. dat betekent dus niet dat alleen oekraine er mee aan de slag gaat maar dat er dus ook middelen vanuit europa ingezet worden om de zaken aan te pakken. ze bedenken alles heel mooi op papier en kunnen modellen maken over hoe het uit kan pakken en wat nog meer maar dat neemt niet weg dat die samenwerking hoogstwaarschijnlijk een flinke zak geld gaat kosten. we hebben sinds dit jaar eindelijk een verlaging van belastingen en ik zie dat volgend jaar wel gebeuren dat het weer een stuk verhoogd word omdat deze samenwerking ook betaald moet worden.
Deze verdragen hebben we ook o.a. met Chili en Turkije. Dat wordt ook niet zo in de spotlights gezet. Er zijn ook verdragen gesloten met Roemenië, Bulgarije en Kroatië die wel moeten leiden tot toelating tot de EU, terwijl daar in het geval van Oekraïne helemaal geen sprake van is. Het gaat om goede contacten en invloeden, handel en dus economische verbetering en verbetering voor het volk in Oekraïne. Mensen zijn nu gewoon opgestookt en gaan daardoor doemdenken terwijl er helemaal niets aan de hand is, het is gewoon de gang van zaken dat dit soort verdragen gesloten worden, je kunt jezelf moeilijk als land of Europa overal buitenhouden omdat een deel van de bevolking bang is weer meer belasting te moeten gaan betalen ipv te beseffen dat het juist meer geld oplevert.
Exact. Veel geroep vanuit het "nee-kamp", maar vooral symbolisch geroep, dat mensen weer vertalen naar "minder EU" (we weten allemaal wie dat roep)". Maar feitelijk gezien gaat dit referendum daar toch niet om?
Als het zo klaar als een klontje was dat het alleen positieve gevolgen zou hebben en dit de normaalste zaak van de wereld is dan hadden alle politieke partijen een ja campagne gevoerd. Maar dat is natuurlijk onzin. Er zitten ook genoeg haken en ogen aan die al reeds benoemd zijn.