Hier in de stad, ofja groot dorp, loopt altijd een kindje alleen. X is 5 jaar. Zijn moeder en haar vriend zijn junks, slapen de hele dag etc. Vaak krijgt hij geen eten of moet hij het zelf maken. Als moeder al eens kookt zijn het frieten of pizza. hij gaat vaak niet naar school, is altijd vuil eyc Omdat wij (groep vrienden die in dezelfde cafe vask komen) dit zielig vinden houden wij hem vask bezig, krijgt hij eten van ons, spelen we met hem en leren we hem beleefd en voorzichtig te zijn. Gisteren heb ik hem bij ond wat met een washandje gewassen omdat hij helemaal zwart was. Nu hebben wij via via gehoord dat zijn vader hem zoekt, hij weet niet waar x is. Zijm vader is goed maar wat mentaal beperkt. Zouden jullie zijn vader inlichten waar x is? Of wat zouden jullie doen? hij ziet er niet ongelukkig uit, mede natuurlijk omdat iedereen hem wel helpt.
Ja natuurlijk, het is toch zn vader, misschien kan hij met wat hulp zn zoontje toch een mooie jeugd geven!
Jeej wat erg. breekt mijn hart echt van dat kinderen zo aan hun lot overgelaten worden. Lief alle hulp maar aan het einde vd dag moet het jochie wel naar huis.. jeugdzorg al betrokken?(niet dat die top zijn maar beter als dit), of via school, cb oid een balletje ook laten rollen? ik zou in ieder geval wel iets doen, dit gaat fout zo hoe goed jullie hulp ook is.
Misschien kun je langs de huisarts van het dorp gaan. Hij is vertrouwenspersoon en je kunt je verhaal met hem delen. Misschien kent hij de vader ook wel en kan hij het centrum voor jeugd en gezin hierin betrekken. Zij weten de wegen om dit aan te pakken. Mogelijk is er al van alles aan hulpverlening in gang gezet...en misschien is dit reden voor hem om een melding te maken... ik zou niet zomaar de vader inlichten omdat je niet weet wat er dan gaat gebeuren en hoe de dingen zich ontwikkelen. Ik zou professionele hulp inschakelen, maar eerst overleggen met een vertrouwenspersoon... Je kan ook altijd het AMK (anoniem) bellen voor advies...
O en zeker de vader betrekken hierin, die kan er welliswaar wel voor hem zijn! Wellicht heeft de vader wel hulp en steun om voor het mannetje te zorgen!
Ik zou de vader zeker op de hoogte stellen. Minder begaafd of niet, die mensen houden ook van hun kinderen. En inderdaad het gaat een keertje fout. En het is leuk en lief nu hij nog 5 jaar is. Hier in het dorp woon een meisje die is inmiddels bijna 10 jaar en dat is een gelijksoortig verhaal. Alleen is zij niet meer leuk en schattig en zielig. Maar vervelend en opdringerig en als je haar eenmaal binnen laat gaat ze amper nog weg. (Hier is ook jeugdzorg in het plaatje inmiddels)
we hebben al gebeld, zelfs al is dit in belgië niet anoniem, er wordt niks gedaan. Daarom proberen wij zo goef en zo kwaad mogelijk voor hem te 'zorgen' wij zijn idd ook bang dat als wij zijn vader inlichten dingen gaan escaleren..
dat heeft hij ook wel, hij komt ook als het niet uitkomt. maar ik krijg het dan niet over mijn hart om hem af te wijzen. Mensen verklaren ons voor gek dat we voor hem zorgen, maar als niemand hem wil waar eindigt hij dan?
Ja, maar je kunt zo'n kind toch niet zomaar laten lopen? Waar ben je bang voor? Voor de moeder met vriend, dat dat gaat escaleren of wat? En wat zegt de school bijv?
Oh jeetje wat heftig, waarom geen hulp van buitenaf?! Als moeder het kind overduidelijk verwaarloosd moet er toch een instantie of iemand zijn die het kind opvangt, buiten jullie om dan bedoel ik??? Wat als jullie er niet waren? Moet het kind dan over straat zwerven? Ik persoonlijk zou de vader niet inlichten, puur omdat het niet aan jou is om tussen deze twee ouders in te gaan staan , wie weet wat voor verder drama er uit voort komt, maar ik zou wel verder pushen richting hulp voor dit ventje.
vooral dat ja mamabri.. het zijn nog al gure types, en tja daar hou ik mij liever ver vanaf.. ik vind het ook echt erg voor x anders had ik niet gebeld. school zegt: horen zien en zwijgen.. ik zat vroeger op dezelfde school en een meisje in mijn klas werd echt mishandeld en daar kwam dezelfde reactie op..
Dan nog liever dat het escaleert en het kind veilig wordt opgenomen bij de vader of ergens waar het veilig is. Dit kan nooit veilig zijn, een kleuter van 5 zielsalleen er lopen zoveel gekken rond tegenwoordig. Vind het niet normaal dat dit kind aan zn lot wordt overgelaten.
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Belgie zit natuurlijk, maar wat zegt een bureau jeugdzorg of de politie/huisarts? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit kind zo compleet aan zijn lot overgelaten kan worden......
Als ik dit zo lees, krijg ik zelf de neiging om het kind op te halen, weet je dat? (dat kan niet, maar mijn hart breekt bij zo'n verhaal) Ik ben zelf pleegouder geweest, en weet dat BJZ regelmatig van crisisopvang gebruik maakt (mijn pleegkind was ook een crisissituatie) Bestaat zoiets bij jullie niet?
Kan je het niet misschien via Nederland spelen? Daar het amk bellen en kijken wat hun zeggen wat je evt zou kunnen doen Ik weet niet of dat kan hoor, het is maar een idee Pff mn hart breekt van dit soort dingen, als het zou kunnen zou ik het kind zo ophalen
wij hebben het gevoel dat zolang wij als enigste aan de bel trekken niemand iets gaat doen.. buren etc willen er allemaal niks mee te maken hebben. ik zou hem ook zo in huis nemen maar helaas is dat strafbaar. sffs moet ik naar het cb misschien daar eens aankaarten
Dat is het hem: het is strafbaar. Wat zegt de politie dan? CB kan denk ik ook niet zo veel, maar ik vind het bijzonder vreemd dat de school niet ingrijpt!