Wat heb jij perongeluk of bewust gedaan tijdens je zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dee-tje, 15 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Vlees: eet geen rauw vlees (zoals tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk), geen rauwe vleeswaren (zoals filet americain, ossenworst, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat) en geen lever.

dit staat op voedingscentrum.nl, is een betrouwbare site.

zelf heb ik carpaccio gehad een week na mijn eisprong, wist ook niet dat ik zwanger was.
    voor de rest ook eens salami gegeten toen ik een week of 16 zwanger was (per ongeluk).
    alcohol drinken en roken zou ik sowieso nooit doen tijdens de zwangerschap

2. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Heb even de site van het voedingscentrum bekeken, maar als dat de regels zijn dan mag je echt niets meer eten.

Ik kan onderstaande opmerking ook tegen op een andere site

De onderstaande rauwe vleeswaren mag je eten, omdat ze een speciale behandeling hebben ondergaan:

Rauwe ham
    Bacon
    Salami
    Rookvlees

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Salami zou ik echt wel eten hoor. Het komt er niet vaak van, maar dat gaat me echt te ver. Zeker van die voorverpakte salamiworstjes van de supermarkt, dat is zo bewerkt, dat telt echt niet meer als rauw. Misschien de zelfgesneden salami van de slager ofzo, dat ze bedoelen? Rauwe vis zou ik ook wel eten, maar ik vind het lastig dat je vaak niet weet hoe vers iets is. Thuis eet ik geen rauwe vis, dus dat is dan al in een sushirestaurant ofzo. Maar gewoon erop vertrouwen dat het vers is?

4. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Gisteren met Valentijn uit eten geweest en daar zat in het menu rauwe zalm. Inderdaad aan de kok gevraagd of het vers was en vertelde dat ze elke dag vers van de vis oer krijge aangeleverd wat ook nog 'snachts van de veiling komt. Ik eet ook thuis geen rauwe vis, mij te riskant. En om eerlijk te zijn vertrouw ik ook niet ieder restaurant.

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Nee dat heb ik ook dus. Zeker van die sushirestaurants in grote steden, vraag me af of je daar altijd op de versheid kan vertrouwen. Gelukkig bestaan er ook vegetarische sushi's! :D (zolang er maar wasabi op te smeren is vind ik sowieso alles goed :D).

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    je weet op het laatst ook niet meer wat je wel en niet mag, er is veel verschillende informatie.
    zelf hou ik voedingscentrum wel aan, dit is namelijk een hele betrouwbare site.
    het belangrijkste is dat je er zelf achter staat en dat je je geen verwijten maakt als het er wel wat aan de hand is met je kindje ook al weet je nooit wat precies de oorzaak is geweest.
    maar ik weet wel dat als ik bevallen ben ik helemaal los ga aan de filet americain, franse kaasjes, biefstuk en de carpaccio!

7. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Hihi. Na mijn bevalling heb ik gelijk sushi besteld!

Emily, ik hou ookzo van sushi. Van de week gegeten, maar enkel vegetarische of die met tonijn uit blik. Heerlijk was het.
    Maar als ik bevallen ben,dan is het het eerste dat ik bestel

8. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL

dito!!!:p

9. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Ik zei al tegen mijn moeder dat er binnenkort austronautenvoedsel op de markt komt voor zwangere vrouwen.

Heb nog niet gedaan wat niet mocht, maar garandeer niet dat ik dat de hele zwangerschap niet ga doen. Straks ben ik 3,5 week in frankrijk en als ik dan zin heb in een klein beetje wijn, dan drink ik dat. Je lichaam geeft wel zelf aan waar je behoefte aan hebt. Maak mij er dus niet al te druk over. Zal ook gewoon salami eten, als ik dat al at. Biefstuk zou ik iets meer als medium bakken.

10. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb het gevoel dat ze hier in Amerika nog net allemaal een stukje strenger, en in mijn ogen, een stukje panischer zijn.

Ik geloof dat ik onderhand helemaal geen vleeswaren meer op brood zou mogen. En ik hou helemaal niet van zoetigheid op brood...;)

Het enige wat ik kan bedenken wat ik heb gezondigd toen ik al zwanger was maar het nog niet wist is koffie en een medium rare steak. Mmmmmm steak, heb er zo'n trek in!

Heb ook veel trek in allerlei dingen die niet mogen, maar die ze hier toch niet verkopen (filet american bijvoorbeeld), dus dat maakt het een stuk makkelijker.

11. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    #71 cerberus, 15 feb 2012
    Laatst bewerkt: 15 feb 2012
    heb deze zwanger per ongeluk kattenstront zonder handschoenen opgeruimd....
    (lang verhaal) maar dacht in eerste instantie dat mn zoontje gespuugd had.... totdat ik erachter kwam dat boven mn huis ook helemaal onder zat en dat mn kat aan de race was.... ;)

Verder heb ik dus nogmaals in vermoedelijk kattenstront gegraaid, toen ik mn zoontje zn schoenen wilde aandoen..... ;) had ik dus ook niet gelijk door....;)
    (fijn zo'n klimrek op school met boomschors eronder...);)

12. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    harde rauwmelkse kaas mag volgens mij wel... dat is de enige opmerking die ik heb op de lijst. Juist omdat ie hard is. Als het zachte rauw melkse is mag het niet, behalve als het verhit is.

13. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Klopt, harde kazen mogen gewoon. Alleen in zachte kazen hebben die bacteriën kans van overleven.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Mag je nu ook al geen metworst meer? Wat is daar de reden van dan? (btw. ze hebben in Bedum echt heel lekkere metworst schijnt)

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ik eet niets wag niet mag eigenlijk, maar had laatst wel kant en klare poffertjes gehad, geen flauw idee dat dat ook niet "mocht"en mijn vk zei dat dat onzin was, ze had er nog nooit van gehoord dat dat niet mocht (nou zegt dat ook niet alles natuurlijk).

Van die twijfelachtige dingen zoals salami, pannenkoeken (voorverpakt) laat ik zoveel mogelijk staan, als ik het weet. Zoals die pannenkoeken/poffertjes wist ik niet. Als ik twijfel laat ik het ook staan.

Van die dingen waarvan je gewoon echt weet dat het schadelijk is, zoals alcohol of rood vlees, ja, dat snap ik echt niet wanneer je dan neemt als je zwanger bent, je kunt voor je kindje toch wel een paar maanden wachten?

16. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Prima hoor, je moet t uiteraard zelf weten.
    Ik heb het van verschillende kanten (medici) gehoord dat t niet verstandig is, en bij twijfel doe ik dingen liever niet. Maar dat is ieder voor zich.

17. Elies25

Elies25 Niet meer actief

En toch is alcohol echt heel gevaarlijk, dat wordt al jaren gezegd. Misschien zie je het niet in eerste instantie aan je kind, maar wordt t pas later duidelijk. Ik zou me dan echt voor mijn kop slaan als er iets mis is, omdat ik zonodig een glaasje moest drinken. Kleine moeite om het te laten staan gedurende die 9 maanden toch?

maargoed ook hier, ieder voor zich!

18. Elies25

Elies25 Niet meer actief

onderaan het eerste artikel staat een update van een onderzoek waarin naar de gezondheid van pasgeborenen is gekeken, concludeert wel expliciet dat ieder glas alcohol schadelijk kan zijn, vooral in het eerste trimester van de zwangerschap.

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Alcohol kan ook mentaal schadelijk zijn....
    Je hoeft er niet gelijk een olifantensyndroom van te krijgen.
    Maar een geestelijke stoornis, of een vorm van autisme is niet vreemd.

20. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar las hier ook opeens voorverpakte pannenkoeken en salami? Wat is de reden dat dat niet mag? Verder heb ik de eerste 'vijf' ( drie dus eigelijk) weken nog alles gedaan wat niet mocht van zalm eten tot dronken geworden met sigaretten omdat ik niet wist dat ik zwanger was en we er ook niet mee bezig waren ( verassing dus) maa zodra ik het wist heb ik niks geks meer gedaan. Vk zei dat het op zich geen kwaad kon zo vroeg.

Deel Deze Pagina