Een spoedje...

Discussie in 'De lounge' gestart door loetje, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik zit hier op dit moment met een probleempje met mijn zoon..

Het gaat over zijn ontbijt. Hij heeft gekozen voor joghurt met Loops, waarvan ik weet dat hij het niet lekker vindt. De vorige keer mocht hij het al laten staan. Vanmorgen wilde hij dit dus weer eten.. Van te voren heb ik hem al gewaarschuwd dat hij het dus niet lekker vond. Hij wilde het persé wel! Nu zit hij hier dus met een half opgegeten bakje en vindt het dus vies. Wat nu? Ik zeg opeten, hij zit te kokhalzen. Moet ik nu volhouden? Of water bij de wijn doen. Ik weet het ècht ff niet meer...... Hij is trouwens 7 en over de gehele linie genomen echt geen makkelijk ventje. We zitten hier heel vaak met problemen omdat hij het allemaal op zijn manier wil en erg boos wordt als dat hem niet lukt..

Help!!!!:(

2. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik zeg een compromi sluiten dus bijv nog 7 happen eten omdat hij 7 is

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou tegen hem zeggen dat als hij z'n bakje nu niet opeet hij nooit geen Loops meer krijgt. En de volgende keer niet meer toegeven hoor. Succes!

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Dat dus!

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dat is geen straf, want ik denk dat hij na vandaag sowieso nooit meer voor Loops kiest;)

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou het hem in ieder geval niet op laten eten, zeker niet als hij al aan 't kokhalzen is. Ik zou vragen of 'ie het lekker vindt, waarop hij dus waarschijnlijk nee zegt en dan uitleggen dat hij het de volgende keer niet meer moet kiezen, omdat hij het dus niet lekker vindt.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Herkenbaar. Dat doet die van mij ook. Kiest ie iets dat niet lekker is (brood met smeerkaas met tomaat en komkommer), wil ie het vervolgens niet opeten.

Ik zet nu gewoon door. Niet opeten nu? Dan straks ook niets. Wachten tot het avondeten (is wel een beetje lang in dit geval). En als ie honger heeft OF opeten wat ie heeft laten staan, OF gewoon een bruine boterham met kaas.

Overigens heeft die van mij ook wel eens zitten kokken en vervolgens alsnog zijn bord leeggegeten. Klinkt wel heel zielig, maar dat was niet omdat hij het niet lustte, maar omdat ie een beetje overstuur was van het zeuren. Uiteindelijk even apart genomen op de gang, tot rust gebracht, en toen heeft ie toch gewoon nog doorgegeten.

Trouwens: als ie het echt zo vies vindt, waarom kan ie dan wel de helft opeten? Blijkbaar vindt ie het ook niet zo vies en is dat kokken ook misschien wel om te zeuren..

8. noukie89

noukie89 Niet meer actief

pak een camara. film het en schotel het hem de volgende keer voor als hij weer loops met yoghurt wil

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Hier is het zo wat je kiest of opschept eet je ook op

Maar aan de andere kant zou ik ook maar een klein beetje gemaakt hebben om opnieuw te laten proeven tot mijn 10e ben ik over mijn nek gegaan van pannekoeken maar toen luste ik het opeens wel en moet er niet aan denken daarvoor steeds toch een hele pannekoek
    te moeten eten.

Ik zou dus hem eerst opnieuw hebben laten proeven als hij dan nog zegt ja ik lust het en wil het eten en ik maak een bakje klaar dan verwacht ik dat hij het gewoon opeet maar als hij al zit te kokhalzen ... Daar heb je natuurlijk ook niets aan dus misschien gewoon laten ophouden met eten maar niets anders aanbieden en laten wachten tot het middageten

10. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Op laten eten..

11. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens met Lindangel, als hij het idd echt vies vindt, dan had hij de eerste helft ook niet opgegeten. Waarschijnlijk is dat kokhalzen omdat hij overstuur is, of om aandacht te trekken.

Ik zou een soort middenweg kiezen. Hem iig nog iets laten eten (hij heeft immers al de helft op, en anders kan hij later bij alles gaan zeuren als hij na een half bord geen zin meer heeft), bijvoorbeeld het idee van de 7 hapjes omdat hij 7 jaar oud is. Daarna met hem praten, vond je het lekker? Nee? Dan ga je dit iig niet meer kiezen. En dan ook niet meer toegeven een volgende ochtend als hij het kiest.

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dat zou ik inderdaad in een normale situatie doen. Maar op een gegeven moment zal ik toch ook een keer door moeten zetten, omdat hij op 1 dag heel vaak dit soort situaties creëerd.. Het is voor jullie ook lastig om een oordeel te geven, zonder te weten hoe hij in elkaar steekt.. Met deze situatie zit ik voor het zoveelste dilemma, doorzetten of niet?.. Mijn gevoel zegt dus, "absoluut doorzetten", mijn verstand zegt dan weer, "ga ik nu niet te ver"..

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik denk ook dat het kokken vooral is om mij te laten zien hoe geweldig vies hij het vindt......

De oplossing die jij voorstelt doe ik ook meestal. Maar net vroeg ik me ineens af of ik daarin niet te ver doordraaf, snap je? Ik voel me af en toe meer politie agent, dan moeder:(

14. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik had hem het van te voren eerst laten proeven en uitgelegd, de vorige keer vond je dit niet lekker...
    Als hij daarna alsnog wil dan keuze geven: of opeten en daarna wat lekkers...of niet opeten en dan wachten tot het middageten.
    Zo kan hij zelf een keuze maken (heeft hij het idee dat hij de regie heeft, terwijl jij natuurlijk de keuzes stelt)
    Succes!

15. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind overigens straffen met punten over eten best naar: even voorbeeldje, omdat dit nogal onduidelijk is haha.

Als een kind niet wil eten, zou ik hem niet straffen met je krijgt geen eten meer tot de volgende maaltijd. Ook met het avondeten zou ik nooit zeggen: dan mag je geen toetje. We leven in een land waar we voldoende eten hebben. Er zijn zoveel kinderen die niks hebben in de wereld. Daarbij, 1 toetje meer of minder raak je een kind echt niet erg mee, denk dat je dan beter kunt straffen met: je mag morgen geen tv kijken (of iets anders wat die graag doet), of je gaat na het eten gelijk naar bed.
    Bij ons thuis werkte dat altijd heel goed. Als ik geen zin meer had in eten, werd er gewoon gekort op al mijn leuke bezigheden (alleen een waarschuwing of blik was al genoeg).
    In deze situatie zou je dit ook wel kunnen toepassen omdat hij ZELF heeft gekozen voor zijn ontbijt. Wij hadden dan ook idd de regel, alles wat je zelf opschept/kiest moet sowieso op.

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dit vind ik een hele goede tip en zal hem zeker gaan gebruiken in de toekomst! Overigens had ik voor hem al veel minder klaar gemaakt dan voor zijn zus (die het wel lekker vindt), omdat ik de bui eigenlijk al zag hangen. Maar weet je wat het is, als ik dan had gezegd, "je krijgt het niet" dan had het ook weer Leiden in last geweest en had hij een uur zitten mokken omdat hij zijn Loops niet kreeg... Pffffffff, 't is soms ook allemaal zo moeilijk, dat opvoeden...

17. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal ook een compromie sluiten doen wij bij de meiden hier ook.
    Dan is het met avondeten (ligt eraan hoeveel ze op hebben) of bijvoorbeeld de helft of inderdaad nog 5 hapen want je bent 5...

Zal dat proberen van nog 7 happen, en dan is het genoeg.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou et hem op laten eten... Als hij het echt zo vies vind had hij idd de eerste helft ook niet opgegeten...
    Dat kokhalzen is waarschijnlijk gewoon een beetje aanstellen om zn zin te krijgen

19. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat heb je nu uiteindelijk gedaan? Of zitten jullie nog aan tafel?

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou het hem niet laten opeten, maar ik zou hem ook niet iets anders geven. Daarna samen de loops weggooien (of is er ook nog iemand anders in huis die ze wel lekker vindt?) en ze nóóóit meer kopen, hoe erg hij er ook om zeurt. Mocht je ze ook voor iemand anders in huis hebben, volgende keer gewoon niet op z'n bord doen.

By the way: die loops vind ik alleen lekker met melk, niet met yoghurt, maar dat is een beetje off topic denk ik.

Deel Deze Pagina