Wij zijn een beetje aan het kijken naar een kat/poes. Nu kwam deze voorbij: ⥠Speelse grijze kat - Katten en Kittens | Overige Katten - Marktplaats.nl Hij ziet er erg leuk uit maar nu het volgende, hij is nog niet gecastreerd is dit echt nodig i.v.m. sproeien enzo? Of doen niet alle katers dat? En we hebben geen kattenluik en gaan er ook niet van uit dat dit mag van de verhuurder kan dat? Zijn zelf hele dag thuis dus naar binnen laten is het komende jaar nog geen probleem Nog meer tips en tricks?
Je kan een kater wel beter laten helpen. De meeste katers gaan toch op een gegeven moment op zoek naar de vrouwtjes. Daarna worden katers vaak liever dan poezen als ze eenmaal geholpen zijn.
Als je er een binnen kat van wild maken zou ik hem sowieso laten helpen. Dit omdat de kans op weglopen verminderd. Op den duur gaan ze gewoon zoeken naar de vrouwtjes. Eenmaal door dat het buiten wel leuk is krijg je eerder straat kat die soms komt eten en heel de buurt bezwangerd dan een gezellige huiskat. Kosten hoeven niet zo duur te zijn. Je hebt bijv actiedagen waar ze al vanaf 20 euro geholpen kunnen worden. Je kunt het zelfs thuis laten doen
Het is zeker nodig om hem te castreren! Anders gaat hij zeker weten sproeien en die geur krijg je never-nooit-niet uit je meubels! Bovendien worden katers na het castreren inderdaad een stuk liever en knuffeliger. Vaak houden poezen een soort attitude (is ook erg leuk hoor), maar gecastreerde katers worden echte knuffelbeesten, zeker na hun 3e levensjaar. Het is ook een goed idee om te kijken of hij al gechipt, ingeent, ontvlooit en ontwormt is. En zo niet, dit dan z.s.m. te laten doen door de dierenarts. Vraag ook naar alle papieren die deze mensen van de kat hebben, zoals inentingsbewijzen en eventueel aankoopbewijzen/geboortebewijzen. En vraag waar deze mensen de kat vandaan hebben, want als ze hem uit het asiel hebben, dan zal de overdracht via datzelfde asiel geregeld moeten worden (is verplicht). Oh en het is geen enkel probleem om de kat steeds zelf naar buiten en binnen te laten, zonder een kattenluik. Zo heb ik het ook altijd gedaan, ging altijd prima. De kat leert snel dat hij moet wachten op jou en vaak verzinnen ze zelf een teken dat ze aan jouw geven als ze naar buiten/binnen willen. Geen probleem, zolang ze binnen altijd een kattenbak hebben (voor als je weg bent of te langzaam bent met het naar buiten laten) en buiten een plekje hebben om te schuilen als het koud/nat is en jij weg/langzaam bent met het naar binnen laten.
Ik vind dat je een buiten kat wel moet laten helpen, dit omdat er anders veel te veel ongewenste kittens komen dus vind ik het wel zo normaal dat je je kater laat helpen (op zich vind ik dat je alle buiten katten moet laten helpen want je hebt ze niet altijd in de gate!)
Ze komen bij je thuis je kat castreren?! Lijkt me niet echt verstandig.. En mijn katten komen ook buiten maar ze komen echt wel thuis voor te slapen, eten en voor de schone kattenbak En voor kusjes en knuffels natuurlijk.
Ik zou het wel laten doen, zeker als je van plan bent om 'm naar buiten te laten (daar ben ik overigens alleen maar voor, hoor ).. Tenzij je met 1 of meerdere nestjes kittens wilt zitten. (Verschrikkelijk wat daar allemaal mee gebeurt..)
MommyOwl, een niet gecastreerde kater hoeft niet te gaan sproeien hoor... ik ken genoeg open katers die niet sproeien (catteries) @ts: ik zou de kater laten helpen... vooral als je hem naar buiten wil laten gaan (ik zou de kat persoonlijk binnen -de tuin- houden, er ligt voor zo'n dier zoveel gevaar op de loer)... er komt, zoals anderen al zeggen, een dag dat ie op zoek gaat naar poezen... dan kun je hem zo een paar weken kwijt zijn, of nooit weer terug zien!
Ja want als ie eenmaal sproeit is het te laat. Zoiets kan je van tevoren niet weten dus beter preventief castreren.
Mijn katten (poezen) zijn allebei gesterriliseerd. Zijn ook binnenpoezen. Ik vind zoiezo dat als je een kat neemt moet laten helpen. Ongeacht buiten of binnenkat, wat als hij een keer ontsnapt? En er bestaat zelfs kattenaids dat dodelijk is. Omdat je een binnenkat neemt raad ik je aan om er 2 te nemen (beste uit zelfde nest) om verveling tegen te gaan. Mijn katten(allebei 2 jaar, 1 maand leeftijdverschil) hebben echt heel veel aan elkaar. Als kitten lagen ze altijd samen te slapen, nu doen ze dat niet meer maar tijdens bijv. De verhuizing hebben ze echt steun bij elkaar gezocht. Ook is 1 kat van mij een keer ontsnapt en de ander was echt in paniek omdat ze alleen was.
Zeker laten helpen! Zodra ze gaan sproeien ben je verder van huis. Die geur is echt enorm en trekt echt in de meubels! Mijn kater is ook geholpen door zijn vorige eigenaar, direct toen de DA zei dat 't kon. Nu wordt hij volgend jaar alweer 8 jaar en wij hebben hem dan 4 jaar.
Ja ik vind van wel, alle katten kunnen zich maar onverstoord voortplanten. Asielen en site's zoals marktplaats staan er vol mee :x
Ik sluit mij hierbij aan. Katten hebben gezelschap nodig en het liefst van een andere kat. Twee meisjes (liefst zusjes) gaat bijna altijd goed en vind je vaak samen knuffelen. Een jongen en meisje (liefst broer en zus) gaat ook goed, maar vaak wordt de broer wel een beetje dominant en het zusje wat meer ondergeschikt (is verder geen probleem hoor). Twee jongens gaat niet altijd even goed, zelfs als het broertjes zijn, omdat ze competitief kunnen worden. Maar ondertussen hebben wij ook twee broertjes (wel gecastreerd) en die knuffelen erop los hoor, dus het geldt zeker niet altijd.
Ik vind ook absoluuut laten helpen zeker als hij naar buiten mag, jij zorgt iig dat er geen ongewilde kittens komen van jouw kat, er zijn er al zoveel, teveel eigenlijk 2 is wel socialer, en nog een rede om laten helpen, anders kans op terretoriumstrijd en weglopen hier 2 broers zinder balken, gaat super, beschermen eht elkaar
Vind ik ook! Ik vind dat eigenaren van katers eveneens de verantwoording hebben om te voorkomen dat er (ongewenste) kittens komen. Vind dat dit niet alleen de verantwoordelijkheid is van poezeneigenaren... Hier dus ook twee ex-katers in huis
Zou het zeker laten doen, de urine van ongecastreerde katers stinkt echt enorm. Ze gaan lang niet allemaal sproeien maar alleen de lucht die al van de kattenbak komt...ieuw! Als ze naar buiten gaan: gecastreerde katers bezwangeren geen poezen, vechten minder, blijven dichter bij huis dus minder kans op ziektes/aanrijdingen/verwondingen/weglopen/verdwalen. En ze worden over het algemeen liever/gezelliger (en met een beetje pech ook dikker maar dat verschilt per kat hier is het een beetje 50/50)
Deze kat is al ouder dan een jaar. Hij is gewend zijn behoefte buiten te doen. Vraag me daarom af hoe het met zijn zindelijkheid en huiselijkheid gesteld is. Vraag ik me af waarom hij weg moet. Zelf zou ik er niet aan beginnen.
Jazeker is het nodig. Uiteraard sproeit het beest anders gegarandeerd je hele huis onder, maar hij is ook de buren tot last. Er zijn hier minstens 3 ongecastreerde katers in de buurt en ik heb 2 gesteriliseerde poezen. In de tijd dat poezen normaalgesproken krols worden, komen die katers hier rondlopen, sproeien tegen mijn huis aan, eentje heeft zelfs binnen gesproeid op mijn pantoffels, en ze dringen zich op aan mijn poezen. Trouwens, een huisdier kost veel, moet jaarlijks ingeënt worden, kan wel eens ziek zijn, en kan ook wel eens een chronische aandoening hebben wat zijn leven lang extra kosten heeft. Als jij en je vriend nog steeds in de ziektewet zitten en er nog geen concreet zicht is op werk, lijkt me dit echt onverstandig. Jullie willen ook nog een auto aanschaffen. Is het niet beter om je nu te focussen op dingen die noodzakelijk zijn en de luxe behoeften uit te stellen totdat jullie zelf voor inkomen kunnen zorgen?
Onze katers zijn altijd allemaal gecastreerd. Dit vooral omdat ze anders gaan sproeien, maar ook: eenmaal gecastreerd gaan ze niet zo snel dagenlang de hort op en raak je ze minder snel kwijt! Katers gaan vechten met andere katten wanneer ze op jacht zijn naar vrouwtjes, maar eenmaal gecastreerd niet meer zo... Ik heb wel een nare ervaring met castratie: katers kunnen problemen met de urinewegen krijgen na castratie. Een kater, een erg lief beest, ex straatkat, is daar uiteindelijk aan overleden...