Hmmm.. toch niet helaas. CAO is wel leidend. Dat valt me toch een beetje tegen, maar goed, weer wat geleerd. Nu hopen dat het niet staat in de laatst geldende CAO van je vriend.
Zal even het artikel plaatsen: Artikel 668a (Boek 7 Burgerlijk Wetboek) 1 Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen: a arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd; b meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd. 2 Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn. 3 Lid 1, onderdeel a en laatste zinsnede, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer. 4 De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1. 5 Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Een Cao is een afspraak tussen werkgevers (bedrijf of werkgeversorganisatie) en werknemers (vakbonden). Er is dus geen sprake van een eenzijdige actie van de werkgever. Vaak staan tegenover zo'n afspraak weer andere gunstige arbeidsvoorwaarden voor de werknemers. Ben het dus niet eens met je opmerking dat een werkgever misbruik maakt van zijn positie en dat het laag is... Maar goed, ik begrijp je frustratie. Met miscommunicatie bedoel ik dat jouw man je wel hadden mogen vertellen wat er was afgesproken tijdens het gesprek.
Is het zo dat hij van vestiging is geswitcht? Een vriend van ons had dat namelijk en hij was wat laks geweest niets zwart op wit en vervolgens washij voorde wet van bedrijf veranderd en zijn rechten diedie opgebouwd had waren vervallen hij is er uit gegooid na een half jaar is voor de rechter geweest maar de baas stond in zijn recht ik zou dit even goed nakijken ook datum in dienst op loonstrook 1e vestiging en2evestiging In ieder geval succes
Het bedrijf doet niets dat niet mag. De CAO is overigens wel algemeen verbindend verklaard (27 september 2011). Zijn baas mag hem dus gewoon het vierde contract voor bepaalde tijd geven. Niet zo zeer mazen in de wet maar de werkgever mag dit gewoon doen. Wel raar dat je man het niet gewoon tegen je verteld heeft. Wat dacht hij? Dat jij er niet achter zou komen? Beetje vreemde opstelling eerlijk gezegd...
De regels ken ik nou inmiddels wel wat betreft CAO, toch kende ik deze regel voor vandaag niet en vindt ik het eigenlijk ook niet kunnen. En zoals in dit topic wel te lezen is kennen meer mensen deze regel niet. En gaan mensen ervan uit dat na 3 contracten van bepaalde tijd een contract voor onbepaalde tijd komt. Zoals in de wet al staat is het ten nadele van de werknemer, die regels in de CAO. Verder ben ik boos, omdat buiten wetten en regels om, zijn baas een vast contract had beloofd (weliswaar mondeling, maar toch..), hij is niet voor niets overgeplaatst naar een vestiging buiten zijn woonplaats. Eerst had hij werk op 5 min. afstand van zijn huis, nu op 30 min., dus hoe dan ook, hij wordt flink aan het lijntje gehouden. Oja, en heb mijn man echt wel even flink de waarheid gezegd hoor, want ben echt wel flink pissig op hem. En snap het ook niet helemaal.. Alhoewel ik de laatste tijd niet echt goed te pas was.. Maar het gaat nu een stuk beter met medicijnen. (In het kort een ernstige postnatale depressie, op een gegeven moment liep ik als een zombie rond, ik kan nu niet meer werken en in juli ga ik 3 dagen in dagbehandeling en ik krijg nu sertraline en oxazepam) Gr. Carlien
Er zijn CAO's waar het nog erger is (bijv. 5 contracten voor bepaalde tijd). Helaas vrees ik dat het sowieso niet veel meer uit maakt over een tijdje. Een vast contract zegt tegenwoordig ook niet alles meer helaas...
Hi Carlien, Helaas als in de CAO afspraken staan over meer contracten dan het BW geldt de CAO maarrrrrrrrrrrrrr zijn baas had jouw man gisteren moeten informeren over de status van zijn contract. Dus wordt het contract van jouw man per vandaag wederom met 6 maanden verlengd. Bij geen communicatie op de laatste werkdag van het contract maar nog wel een mogelijkheid tot een contract voor bepaalde tijd geldt dat het contract verlengd wordt conform duur van het aflopende contract (in dit geval dus 6 maanden). Het enige wat nog kan (en dat zou heeeeeel sneaky zijn) is dat de brief van het bedrijf gedateerd staat op 30 mei. Dan zul je een discussie moeten gaan voeren over de datum waarop de brief aangekomen is (en die verlies je want je hebt geen bewijs en de datering van de brief wordt dan eerder als waarheid aangenomen). Blijft wel staan dat de manier waarop het bedrijf met zijn werknemers omgaat niet echt netjes is (zachtjes uitgedrukt) maar misschien kunnen jullie hier nog wat mee (scheelt weer 3 maanden onzekerheid). Succes!
@Mijammi, haar man heeft gisteren het gesprek gehad. Haar man had het haar alleen nog niet durven te vertellen en zij is er pas vandaag achter gekomen.
Het is altijd wel ergens erger, daar kan ik niks mee.. En verder hoop ik toch niet dat we terug de tijd in gaan, ik denk (of dacht moet ik eigenlijk zeggen als ik dit topic zo lees) dat mensen daar nu te mondig voor zijn en dat het niet meer zo ver komt dat de mannen voor de deuren van de fabriek staan, om een werkgever te smeken om werk, omdat er anders geen eten voor hun gezin is.. Onee, daar hadden ze niet genoeg aan, de vrouwen ook weer aan de arbeid en natuurlijk kunnen de kinderen ook wel weer de fabrieken in.. Want dat is namelijk wat je krijgt zonder wetten en CAO's, mensen zijn nou eenmaal op zich zelf gericht en zien vooral graag geld.. En de arbeiders graag eten.. Een vast contract zegt ook tegenwoordig nog meer dan een contract voor 3 maand! Terwijl de afspraak anders was.. Ik snap eigenlijk niet goed wat ik aan dit soort reactie's heb, voel me al rot genoeg en begrijp inmiddels wel dat de mentaliteit zo is dat werkgevers weer alles kunnen maken en breken wat ze willen, dan gaan we idd weer langzaam, maar toch terug de tijd in.. Gr. Carlien
idd heeft mijn man gisteren het al te horen gekregen.. Nog steeds niet netjes en bedankt voor je lieve reactie.. Gr. Carlien
@Josien, inmiddels heb ik wel door dat je mijn man een lapswans vindt en dat het bedrijf groot gelijk heeft.. (Waar je schijnbaar geen rekening mee houdt is dat ik in februari nog sucidaal was door een ernstige postnatale depressie, het is dus niet voor niks dat hij niet weet of hij nou wel of niet het kan vertellen, inmiddels slik ik medicijnen en daarom snap ik het niet, maar aan de andere kant ben ik de laatste tijd niet mijzelf en reageer ik dus ook niet altijd goed.. Bedankt voor je reactie's, maar ik heb er niet veel aan, en je mening is nu wel duidelijk.. Gr. Carlien
Hoho, ik heb nergens gezegd dat het een lapzwans is. Ik snap het ook best misschien wel. Vind het alleen lullig dat je het nu uit een brief moet lezen. De rest van mijn reacties zijn alleen maar informatief bedoeld. Als salarisadministrateur zou ik er wat van moeten snappen. Geen ondertoon dus van mijn kant uit bedoeld hoor.