Wat heeft een baby aan kastruimte nodig?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Astrid040, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Ik ben pas 7 weken zwanger maar stiekem al een beetje aan het nadenken over de babykamer. Het zou in de eerste maanden misschien wel leuk zijn om een hoekje van onze slaapkamer te reserveren. Het is een soort L-vormige kamer waarin dus een apart hoekje te maken is, zelfs af te sluiten met schuifdeurtjes oid. Of zou dat juist vervelend zijn 's nachts?

Helaas is de muur waar kasten tegenaan kunnen maar 1.70m breed, dus ik zou een commode van 80cm en een kast van 80-90cm kunnen nemen. Of een grote commode van 160cm. Dat laatste lijkt me zelf het mooiste. Heeft een baby hangruimte nodig, of zou je genoeg kwijt kunnen in een grote commode?

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    de gemiddelde baby heeft wel genoeg aan een grote commode. Tenzij je echt een koopverslaving hebt en je helemaal ziek koopt aan dure kleertjes, dan heb je 3 kasten extra nodig ;)
    Mijn kindje krijgt straks ook alleen maar de commode voor zijn kleertjes. Hangruimte vind ik helemaal niet handig voor die kleine pakjes en jasjes.

Maar als je je kindje straks wel naar een eigen kamer wilt verhuizen en je vindt het belangrijk dat alle meubels bijelkaar passen, dan zou ik die hangkast wel alvast erbij kopen. Want tegen de tijd dat je hem wel nodig gaat hebben is hij natuurlijk net uit het assortiment.

Ik zou geen schuifdeurtjes doen hoor, het wordt juist geadviseerd je kleintje op jullie kamer te leggen zodat je beter op zijn hongersignalen in kan spelen. als je er schuifdeurtjes tussen plaatst doe je dat weer teniet.

3. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wij hebben een kastje met 4 lagen. Geen hanggedeelte.
    Hier heb ik in de bovenste 2 lagen de maten liggen die hij nu aanheeft (broeken en rompers op 1 plank, shirts/vesten/truien op de ander) en op de andere 2 planken liggen de kleren voor de vervolgmaat klaar :D

4. Dvd87

Dvd87 Actief lid

27 jan 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    De kast is bij ons vooral opslagplaats voor de maxicosi, voorraad luiers en billendoekjes en gekregen speelgoed waar hij nog lang niet aan toe is. Ik vouw praktisch alle kleertjes. Het enige wat hangt is zijn winterjasje en een badjasje.

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik gebruik vooral het leggedeelte. Daar liggen de kleertjes en al het speelgoed en ander spul dat we (nog) niet gebruiken, opslag dus. Ik denk dat het láng duurt voordat je het hang gedeelte pas goed gaat gebruiken.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier slaapt de jongste ook bij mij op de kamer. Ze heeft een eigen muur met ledikant en grote commode van 1.60m. Dit is groot genoeg voor alle kleding. Ook een lade met beddengoed, lade met hydrofielen en badcapes, lade met grotere dingen enz. Ik moet zeggen dat ik wel belachelijk veel kleding heb. Allemaal over van de eerste, plus wat bij gekochte dingen en spul wat ik gekregen heb. Dus een "standaard" uitzet met kleding pas zeker in een commode. Grotere maten liggen in bakken op zolder. Denk dat ik deze nog wel 2 jaar kan gebruiken. Bij mn oudste heb ik een commode met 2 lades gehad. Dat vond ik wel wat lastiger qua ruimte. Helemaal toen de kleding groter werd.

7. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Dank dames, dat zijn goede adviezen! :)

Mij leken gordijntjes of deurtjes wel handig zodat het ook wat beter donker blijft bij het wieghe. In ieder geval wel lekker dichtbij.

Nog iets... Hoe lang kan een baby in een wiegje van 40x80cm liggen?

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik denk sowieso wel een maand of 3/4. Onze mini is nu rond de 60 cm en bijna 3 maanden oud :)

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb de roede uit de kledingkast gehaald, verder zitten er allemaal planken in. Ik vouw alles. (ze hebben geen bloezen, die moet je strijken :D) Voor een meisje heb je misschien sneller hangruimte nodig ivm jurkjes.

Een wieg liggen ze meestal echt tot max 6 maanden in. Langer is vaak niet veilig omdat ze dan om gaan rollen en over de rand kunnen rollen.

10. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Een paar maandjes in de wieg lijkt me prima, daarna zouden we waarschijnlijk toch overzetten naar een eigen kamertje.

:) leuk om dit soort plannetjes in je hoofd vorm te geven!

11. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik koop toch echt niet overdreven veel maar alleen commode heb ik niet genoeg aan.
    Onderin een lade met lakentjes, hoeslakens, omslagdoeken en aankleedkussenhoezen.
    Daarboven twee planken waar bakken staan met hydrofielluiers, sokjes, rompertjes, spuugdoekjes en kleding opgevouwen dat nog te groot is.In de kast hangen de kleertjes die ze nu aan heeft.

12. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    wij hebben de MALM Ladekast 3 lades - wit - IKEA en past prima.
    Bovensta la: luierzakjes, washandjes, bakje (voor warm water s ochtends wassen), hydrofieldoeken en mandje met thermometer, sudocreme etc.
    2e la: kleding
    3e la: voorraad luiers, luierdoekjes en beddengoed, waskussenhoezen

En meer hebben we niet nodig. Oja wel een plankje boven de commode dat is erg fijn.

13. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Ik bedoel een dubbel zo brede ladenkast, van 160cm breed. Dat is best groot, toch?

14. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wij hebben een commode met 2 lades, bovenste ligt vol met rompertjes 50/56 en onderste de grotere maatjes, en 2 deuren waarin beide 2 legplakken zitten, in de ene kant liggen de luiers, hydrofiel luiers enz andere kant liggen aankleedkussenhoezen en dekentjes, lakentjes.En het open gedeelte middenin staan de shampo, olie, zinkzalf enz.

Dan nog een grote kast ene kant leg hier liggen alle pyama's en broekjes, shirtjes enz.
    Andere kant is hang en hangen de vestjes, jurkjes, jasjes enz.
    Middenin 2lades liggen de sokjes, haarbandjes, mutsjes.

Zou het echt niet alleen in een commode kwijt kunnen, denk nu nog wel eens had er nog maar een klein kastje bij gekund :)

Maar misschien is het straks anders als ze geboren is.

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb een commode en een grote kledingkast voor de baby, anders kan ik het niet kwijt...

In de commode liggen alle verzorgingsspulletjes, 1 pak luiers, hydrofielen, spuugdoekjes, badcapes, kolf en flesjes etc

In de kledingkast ligt in de lade beddengoed en in de andere lade rompertjes, sokjes en slofjes. Vestjes, jurkjes en boxpakjes hangen en op de planken daarboven liggen de shirtjes en broekjes. Verder staat de maxicosi in de kast en de voorraad luiers. Kast is toch aardig gevuld..

16. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Het klinkt heel stom maar schrijf al je leuke ideetjes die je nu hebt ergens op. In had toen ik net zwanger was ook heel veel ideeën en toen we eenmaal begonnen wist ik het allemaal niet meer :D

17. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Goed idee!

18. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Mijn eerste reactie was: dat hangt er van af hoeveel troep je voor je baby koopt :p. Maar daar heb je natuurlijk niks aan. Ik denk dat een kast en een commode meer dan goed is hoor. En als je minder ruimte hebt, koop je vanzelf ook minder en ontdek dat het zo ook prima gaat ;).
    Ik vind gordijnen overigens echt een leuk idee. Je hoort de baby dan nog goed, en hij/zij kan jou horen, maar de baby heeft toch een echt eigen plekje.

19. Aim

Aim Lid

25 okt 2013
    97
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn ook commodes te koop met hanggedeelte. Wij hebben er een van kidsfactory (zie babypark) 3 diepe lades, een deurtje met hanggedeelte en een deurtje met daarachter leggedeelte.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Zoals de ikea hemmnes? Die heb ik en die is inderdaad heel groot. Hier past echt al,es in en je hoeft dan geen aparte kledingkast te hebben.

Deel Deze Pagina