5 minuten regel, hoe pas ik die toe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elsa, 1 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    hoi,

mijn zoontje slaapt sinds een week heel erg slecht, terwijl hij daarvoor wel goed sliep (behalve dan als kleine baby, maar dat tel ik niet meer mee ;) )

ik dacht eerst dat het zijn doorkomende tanden waren en daar heeft hij zeker ook last van, maar volgens mij is het niet alleen dat. volgens mij is het ook iets mentaals, is hij bang in het donker op dit moment. steeds als ik bij hem ben is het nl. goed en begint hij meteen over auto's en bob de bouwer :D :D .allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar als ik heb uitgesloten dat er niks lichamelijks is wil ik toch wel graag dat hij slaapt en wij ook. we hebben hem al een keer in bed genomen, dan gaat hij keten!

heb het idee dat ik met hem op zijn kamertje moet blijven, maar hij schreeuwt moord en brand als ik ga, dat kan gerust 1,5 uur doorgaan. dan stopt het een uur, maar daarna is het weer feest. hij is nu zelfs schor van het huilen, vind het zo zielig!

nu lees ik hier vele over de 5-minuten regel. die wil ik vanavond eens gaan proberen, kijken of dat helpt. maar moet ik dat iedere keer doen als hij wakker wordt, hij huilt altijd langer dan 5 minuten. dan even naar hem toe gaan, niks zeggen en een aai over zijn bol geven? heb het idee dat hij daar enorm van gaat steigeren, maar als ik jullie verhalen zo lees geven ze op een gegeven moment wel toe. ik wil hem nl. wel het gevoel geven dat ik er voor hem ben.

sorry voor het lange verhaal, maar ik weet gewoon niet meer wat ik voor hem kan doen.

alvast bedankt voor jullie reacties

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik doe het als volgt... Louise gaat huilen en ik wacht even (5 min.) af. Dan ga ik naar haar toe, leg haar goed, geef een kus/aai over haar bol en voel even aan haar luier of die niet vol zit ;) Dan loop ik weg en meestal gaat ze meteen weer huilen. Dan wacht ik 10 minuten en herhaal bovenstaande. Dan wacht ik 15 minuten en herhaal het weer. Meestal is dan ook wel echt over en valt ze in slaap. Dus door de bezoekjes uit te stellen met steeds 5 minuten krijgen ze door dat je niet zomaar binnen komt rennen bij iedere kik.

3. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    oke, ik ga dus niet elke 5 minuten. maar steeds 5 minuten later. goed dat ik het vraag, anders was ik nl. elke 5 minuten binnengelopen :D :D

je praat niet tegen louise en kijkt haar niet aan? neem aan dat je het ook donker laat op de kamer. en neem aan dat je haar niet uit bed neemt?

ik heb nl. het idee dat florian nog veel harder gaat huilen als ik naar hem toe ga, maar blijkbaar heeft hij er wel behoefte aan.......ben benieuwd.......

als kleine baby heeft hij nl. ook heel veel gehuild en toen werd het alleen maar erger als ik steeds naar hem toe ging.

bedankt voor je snelle antwoord!

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik laat het inderdaad donker maar kijk haar wel aan en praat ook tegen haar. Ik zeg dan bijv, liefje, je moet slapen, alle andere kindjes slapen en Nijntje moet ook slapen. Dan een aai over haar hoofd, goedleggen, kusje en weglopen. Ik neem haar alleen uit bed als ze een schone luier moet hebben. Maar je moet doen wat voor jullie goedvoelt. Ik heb ook wel eens een periode gehad dat het niet werkte en dat ik haar mee naar beneden nam, dan kreeg ze nog een flesje en daarna weer naar bed. Dan ging ze zonder problemen slapen en na een paar dagen werd ze ook niet meer wakker savonds.

5. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    oke, dankjewel!

en wordt louise 's nachts dan ook nog wel eens wakker? dan herhaal je neem ik aan het ritueel.

florian huilt nl. op dit moment toch wel een keer of 8 per nacht nl.

groetjes!

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik nam haar wel uit bed en troostte haar dan in m'n armen tot ze weer rustig was. Dan legde ik haar terug.
    Gelijk weer krijsen natuurlijk. En dan na 10 minuten hetzelfde. Heel soms haalde ze die 10 minuten, maar vaak sliep ze dan al. En anders valt ze snel in slaap als ikhaar de 2e keer getroost heb.

Troosten in bed, door te aaien, praten etc, werkt hier echt niet. Wel laat ik het donker en doe ik zachtjes. Om de sfeer een beetje te bepalen.

En heel soms, kwam ik de 2e keer al na 5 minuten weer, als ze zo hard krijste dat ze er bijna in blijft hangen. Maar in principe dan toch hetzelfde verhaal. Kalmeren en troosten en dan terugleggen. Eventueel met een koud (uit de koelkast) speentje.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik doe precies hetzelfde! :) Milan kan ook niet getroost worden als ik 'm in z'n bedje laat liggen. Dus ik pak 'm even op, houd 'm goed tegen me aan, en dan praat of zing ik wat tegen 'm. Daar wordt 'ie lekker rustig van, en dan gaat 'ie weer z'n bedje in.

8. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Tot een paar maanden terug was het voor ons meisje vaak voldoende dat ze haar speentje weer had. Gelukkig heeft zij niet veel gehuild. Maar als ze huilde en we gaven haar haar speentje was het goed. Sinds een paar maanden is dat niet meer voldoende. En dan is het inderdaad ook zo bij ons meisje dat we haar niet kunnen troosten met alleen een aai over haar bol. Dus ik neem haar dan ook altijd even uit bedje, ga in de stoel op haar kamer zitten en na een paar minuutjes is het weer goed. Overigens allemaal met het licht uit in haar kamertje en alleen wat ganglicht dat naar binnen schijnt. Dit gaat 9 van de 10 keren goed.

Als we echter merken dat het een 'spelletje' aan het worden is, dan laten we haar ook huilen en gaan om de 10 minuutjes even naar haar toe om haar speentjes in bed te leggen (want die gooit ze altijd dan uit bed als ze boos is, maar ze slaapt ook weer heel moeilijk in zonder de speentjes).

Voor ieder kindje kan de manier waarop het getroost wil worden gewoon anders zijn en je merkt zelf wel op een gegeven moment welke manier het beste is voor jouw kindje.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat horen we hier altijd zo duidelijk, dan ligt ze wat te jengelen (meestal smorgens) en dan is ze al met haar speentje aan het rommelen, uit haar mond aan het halen, terug stoppen (kan ze niet zo goed haha) en dan met de speen langs de spijltjes van het bed ratelen... En dan ineens.. pok... speentje op de grond. En dan gaat het alarm af en gaat ze krijsen. Dan lopen we ook maar even hihi.

10. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    @Athina: ja grappig he...wij hebben altijd 2 of 3 speentjes in bed liggen. Zodat ze om zich heen kan graaien als ze er eentje kwijt is. En natuurlijk vallen de speentjes tijdens het slapen uit bedje en dat hoor je dan. Maar als je eerst het ene speentje hoort vallen....en dan vervolgens het andere speentje er achter aan..en dan haar hoort huilen, dan weten we precies hoelaat het is! Dan gooit ze de speentjes dus zelf uit bed!

11. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    yep,zp doen wij t ook,en t is misschien in t begin zwaar,maar hier hielp t echt.voorheen ging ze ook helemaal door t lint.en was ze gerust 2-3 uur helemaal over de rooien...nu is t hooguit een half uurtje en is t goed.(als ze al komt).

Deel Deze Pagina