Wat heeft je kijk op niet laten vaccineren doen veranderen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Madelie, 18 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wat goed beschreven en ik sta er ook zo in.

Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  2. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Precies dit ja.

3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik denk dat bij de meesten hier de kijk niet veranderd is.
    De omstandigheden zijn veranderd.
    Ik zou in de situatie waarin we zaten vorig jaar en daarvoor zo weer vaccineren. Maar nu niet omdat er geen ic meer vol ligt enz. Het verloop is veel milder.

En ik denk dat mensen die toen niet vaccineren dat nu ook niet doen.

Dus wie z’n kijk is er dan precies veranderd? Tot nu toe nog niemand in dit topic toch?

linnim, Spectre, HappyRabbits en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.850
    4.104
    113
    Precies dit inderdaad:thumup:

Mop81 vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb me na lang wikken en wegen laten vaccineren met pfeizer. Dat was voor mij de enige optie (i know we zaten hier in een luxe positie) maar anders had ik het denk ik niet gedaan.
    Waardoor ik overstag ben gegaan is toch het aantal jonge mensen met longcovid in mn omgeving. Daar had ik geen zin in.
    Afgelopen februari alsnog covid gehad. Vond het een heel vreemd ziekteverloop hebben. Kreeg ineen overal ontstekingen in mn huid en eczeem. Een zalfje hielp snel maar dat beetje gekke gevoel alsof je er niet helemaal bij bent heeft best even geduurd. Hoewel de eerste periode een dag of 3 goed ziek was. En verder niks spannends.

zou ik me nu laten vaccineren. Nee. Tenzij het niet anders kan omdat er een variant losbreekt die weer de hele wereld op zn kop zet. Maar voor nu denk ik, het zal allemaal wel loslopen.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.268
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Had het er met mn collega over en die begon ook over dat afgelopen winter als je gevaccineerd was, je niet in quarantaine hoefde bij een huisgenoot met corona. Vraag me af of dat weer zo zou zijn... Dat zou voor mij wel reden zijn om wel weer een vaccinatie te nemen.

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier alleen de 2 basisprikken gehad.
    De booster al niet meer omdat ik daar door mildere varianten het nut niet van in zag.
    Nu is het nog milder dus nu ook niet.
    De eerste prikken stond ik wel achter al was het ook wel met twijfel.
    Mocht het weer extremer worden dan zal ik hem misschien wel halen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet nog niet of ik de herhaalprik ga halen. De eerste vaccinatieronde (2 prikken) heb ik gedaan. De booster niet. Of mijn kijk echt veranderd is, mwah, valt wel mee denk ik. Bij de eerste prikken heb ik ook getwijfeld. In eerste instantie leek het me voor mijzelf niet zo nodig. Er was toen (voordat de vaccins er waren, maar er al wel over gesproken werd) het beeld dat vooral ouderen en mensen met onderliggende aandoeningen ernstig ziek werden. Aangezien ik niet in die categorie val, leek het me voor mezelf niet nodig. Later werd meer bekend over long-covid / post-covid. Dat maakte al dat ik er toch meer naar ging neigen het wel te nemen. De onderzoeksresultaten die erop wezen dat je door vaccinatie ook anderen kon beschermen, gaven voor mij de doorslag. Als je zelf minder kans loopt op besmet te raken, loop je ook minder kans het door te geven. En bij die 'oudere' virussenstammen, was je, àls je toch corona kreeg, minder besmettelijk voor anderen.
    Die solidariteit vond ik belangrijk genoeg om me te laten inenten.

Bij de booster ging, tegen de tijd dat ik aan de beurt was, omikron al volop rond. Het werd steeds meer duidelijk dat vaccinatie vooral zorgde voor een milder verloop bij jezelf. Het droeg veel minder dan gehoopt bij aan groepsimmuniteit.
    Bovendien vond ik dat de booster vrij snel volgde op de oorspronkelijke serie. Als een vaccin zo kort werkt, kun je bezig blijven met prikken halen. Prima als het een ziekte zou zijn in de categorie ebola. Dan zou ik braaf elk kwartaal met m'n hele gezin in de rij staan. Maar corona is dat godzijdank niet. Een jaarlijks prik sta ik misschien wel voor open, zoals ik al zei: ik weet het nog niet, ik denk er nog over na. Maar als ik hem haal, dan in het najaar. Zodat je het verhoudheids-/ griep-/ coronaseizoen voor bent. En niet pas in januari; tegen de tijd dat de prik dan op volle kracht werkt, is de piek alweer bijna voorbij.

Ik vind post-covid nog steeds een spannende. Dat zou een reden kunnen zijn om de herhaljng wel te doen. Maar voor de infectie zelf ben ik minder bang. Voor mij is het als een griep. Een paar dagen goed ziek en daarna nog een week opkrabbelen. Vervelend, maar ziek zijn hoort er nu eenmaal ook wel bij af en toe. Griepprik haal ik ook nooit, en ik loop er misschien eens in de 5 of 6 jaar tegenaan. Bij griep heb ik al lang besloten dat ik dat niet de moeite vind om me ertegen te vaccineren. Bij corona is het maar de vraag hoe vaak je dat krijgt en hoeveel last je er dan van hebt. Ga ik dat eerst maar eens een winter aankijken? Of toch preventief vaccineren? Dat weet ik dus nog niet.

In mijn beleving is het stukje 'vaccineren om anderen te beschermen', redelijk weggevallen. Anderen kunnen zichzemf beschermen door zichzelf te vaccineren. En ik weet dat die vaccins niet bij iedereen goed aanslaan. Dat is zwaar klote en dan druk ik me nog mild uit. Maar die mensen zijn ook kwetsbaar voor influenza, RS en vele anderen virussen, waar we ons ook niet massaal tegen inenten. Die zullen dus toch altijd zelf maatregelen moeten nemen. Dat was voor 20202 niet anders.

Wat ik wel sowieso doe, is testen bij klachten. Mocht het een heftige golf worden, eventueel weer preventief. Ook heb ik geen moeite met het dragen van mondkapjes in publieke ruimtes, tijdens pittige corona (of griep) golven. En bovenal: niet teveel stoer lopen doen en met een ziek hoofd toch naar je werk gaan. Beter 1 collega een paar dagen afwezig, dan dat die ene toch komt en 5 anderen aansteekt.

Kortom: ik bekijk het per vaccinatieronde. En beslis dan op basis van de situatie en kennis van dat moment. Je kunt dus stellen dat mijn kijk per keer verandert. Of juist dat mijn kijk erop niet verandert, maar de situatie er omheen anders is geworden.
    Het is hoe dan ook altijd mijn kijk geweest dat iedereen zelf kiest of die wel of niet vaccineert, maar dat ik er wel in beide gevallen grote moeite mee heb als mensen hun keuze baseren op volslagen onzin. Maar dat staat los van corona of vaccineren in het algemeen. Ik ergerde me altijd al aan stupiditeit.

Maslov vindt dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.057
    14.779
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dat voor mij net zo is. Ik sta volledig achter de prikken die ik wel heb gehaald. 2x de basis en 1x de booster. Ik heb corona gehad voordat ik het vaccin kon krijgen. Ik was wel ziek, maar niet extreem erg.
    Inmiddels hebben we 5x corona in huis gehad. Waarvan 1x bijna het hele gezin besmet is geweest. De andere keren steeds maar 1 besmetting.
    Als de situatie blijft zoals hij nu is ga ik geen vaccinatie meer halen.

Mop81 vindt dit leuk.
  10. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.400
    1.177
    113

Hier ook niet gevaccineerd en zal het ook nooit laten doen. Dus ook mijn kijk erop is niet veranderd.

Deel Deze Pagina