Hoi dames, Graag hoor ik van jullie adviezen/ervaringen om met het volgende om te gaan. Onze dochter van 12 maanden is nooit de beste slaper geweest. Vaak onrustige nachten, regelmatig huilen en moeite met inslapen. Vrij lang heeft ze bij mij gedronken en ook 's nachts dronk ze zo nog 1 a 2 voedingen met 10 maanden. Door een tweede zwangerschap stopte de borstvoeding en sindsdien krijgt ze flesje(s) melk. Onze dochter kan/wil de nacht niet (door)slapen. Sinds haar geboorte heeft ze misschien 10 nachten doorgeslapen. Ze wordt geregeld wakker, huilt en ze wil bij ons zijn of een beetje melk drinken. Een 'goede' nacht is voor ons een nacht waarin ze 1 flesje krijgt en verder niet huilt. Nu verlang ik, mede door die tweede zwangerschap, naar wat betere nachten. Gisteravond hebben we voor het eerst aan slaaptraining gedaan. Inslapen ging best prima maar rond 22.00 begon het feest. We hebben haar elke keer na 5 minuten huilen een aai gegeven en gingen dan weer weg. Ze heeft 2 volle uren liggen brullen en was erg overstuur. Tegen twaalf uur dan toch maar een klein flesje waarna ze sliep tot 7.00. Nu ben ik op zich niet tegen dat ene flesje als het daar maar bij blijft. Is het dan inderdaad slim om de rest van de momenten slaaptraining toe te passen? Ik vind het erg moeilijk om haar zo te horen huilen! Zijn er meer moeders met ervaring qua slaaptraining en slechte slapers van 12 maanden? Wordt het beter? Ik ben benieuwd! groetjes, Mies
Sliep ze na dat flesje wel door? Anders zou je de laatste fles een papfles kunnen geven. Verder werkt slaaptraining niet na 1 dag, daar gaat zeker een week van consequent zijn overheen, maar probeer eerst uit te sluiten dat het honger is. Halfvolle melk is een stuk minder voedzaam dan opvolgmelk. Onze dochter sliep pas na 18 mnd door, en met dit weer is dat ook alweer afgelopen.
Hoi, Onze jongste dochter is iets ouder, 15 maanden nu, maar wij zijn ook mt slaaptraining bezig. Door verborgen reflux en de neiging haar dus elke keer uit bed te halen en te troosten omdat ze pijn had hebben wij haar, toen de reflux weg was en wij haar nog steeds uit bed haalden ( want stel je voor dat ze toch pijn heeft), een beetje 'verwend'.( wij gaven haar ook nog vaak een flesje, terwijl ze eigenlijk geen honger had) Ze vertoonde hetzelfde gedrag als jouw kindje. Ook eerst wel gaan slapen en dan toch weer wakker worden waarna we uren bezig waren. Soms gings ze zelfs helemaal niet slapen...en maar huilen. De laatste maanden trok ik het niet meer, het was voor haar ook super ermoeiend natuurlijk, dus we moesten iets gaan doen. We zijn een maand of twee geleden begonnen haar niet meer uit bed te halen, maar haar tebtroosten terwijl ze in bed lag. Wel bij haar blijven dus yot ze kn slaap viel. Daarna gingen we naar haar toe en gaven een aai over haar bol en zeiden weltrusten en bleven, uit het zicht, in de kamer om elke keer als ze weer ging hulen zachtjes stttttt te zeggen. Ook hier werd ze rustig van. We waren dan vaak nog een paar uur zoet hoor... Toen dat weer een tijdje goed ging (zehuilde rustiger, minder in paniek, langere tussenpozen van niet huilen) zijn we begonnen met slaaptraining. Als ze ging huilen er naar toe, aai over de bol en weltrusten wensen. Wij zeggen alleen: weltrusten lieverd, ga maar lekker slapen Welopen gelijk weg en dralen niet. Eerst hebben we twee minuten aangehouden, wnt ze begon gelijk te gillen als we wegliepen. En dat kon ik echt niet 5 minuten aanhoren De eerste avond toch echt een paar uur bezig geweest, maar uiteindelijk viel ze toch in slaap. Niet huilend, ze was wel rustig gelukkig. Elke dag hoefden we minder vaak naar haar toe. Nu zijn we al een week of twee met 5 minuten bezig en eerlijk is eerlijk. De eerste paar keer moesten we nog wel dtie of vier keer terug, maar nu slaapt ze bijvoorbeeld al meerdere dagen achter elkaar, zondervdat we er maar een keer heen hoeven. Niet meer huilen! We zijn heel consequent, want bij elke keer dat ze huilt houden wij de 5 minuten regel aan. Ze weet nu denk ik ook dat we echt weer terugkomen, dt maakt haar rustig, waardoor ze in slap valt Dus ook als ze na een paar uurslapen wakker wordt, gaan we naar haar toe (checken op warmte, luier of andere ongemakken...maar dan wel snel en zo dat ze het niet echt merkt) en geven een aai o er de bol zeggen ons riedeltje en gaan weer weg. Dit hoeft dan vaak maar 1 keer. Het is even doorzetten, maar zonder de training waren we ook moe en zij ook! Het schijnt dat een kindje na drie weken hetzelfde patroon pas een aanpassing in de hersenen maakt. Ze is er dan pas aan gewend zeg maar. Bij ons was dat echt zo. Na drie weken merkten we echt verschil. Ze huilde veeeeeel minder of helemaal niet en ze huilde ook veel minder in paniek. Het lijkt hier dus echt geholpen te hebben *fingers crossed* Edit: sorry voor de typefouten, maar typen op een ipad zal ik nooit leren Oh enne...ze slaapt nu van half acht tot half negen de volgende ochtend. Ze gaat met deze warmte dus wat later naar bed en wordt ook watvlater wakker sochtends. Maar, ze is super uitgerust sochtends en wij ook! Ik kom weer helemaal bij, voel de stress gewoon uit mijn lichaam gaan
Wij hadden ook een erg moeilijk slapende dreumes, onze dochter. Met 1 jaar deed ik er 's avonds vaak uren over haar in slaap te krijgen, zodra ze me maar weg hoorde gaan begon ze te krijsen en ze werd ik weet niet hoe vaak wakker per nacht. Als ik een avond moest werken, kwam ik om middernacht thuis bij een dochter die me snikkend in mn armen viel en een man die gebroken was door het gehuil. En bij mij sliep ze dan binnen een halve minuut. Ze was een baby die geregeld 's nachts 4 uur lang wakker was, dan bij me wou liggen en als ze niet op schoot kon, gerust uren lang zou huilen. Het werd echt beter. Zonder slaaptraining en zonder gehuil. Ik heb dat huilen 2 avonden geprobeerd, tot ik tegen haar terug stond te schreeuwen "Hou nou eens op met dat gejank, daar kan ik toch niet tegen?" Hoe ik het overleefd heb, dat weten we niet meer, hoe we bedachten "Onze dochter is 's nachts een ramp, kom laten we een 2e proberen te krijgen!" snappen we ook niet, maar feit is dat ze vanaf 18 maanden ( inmiddels 7 maanden zwanger ) door is gaan slapen, i haar eigen bed is gaan slapen en om 19u in bed lag en sliep. Tot toen vaak zelfs 9.30 's ochtends! Ik heb heel veel gehad aan het boek "Lekker slapen zonder huilen." Ik heb namelijk het vermoeden dat het laten huilen niet bij jullie past. Bovendien; hoe ga je dan het onderscheid maken tussen wel een flesje, of tussen nu een uur laten huilen? Is niet heel eerlijk voor je kindje als die eerst 3 uur lang 'moet' huilen en dan de volgende keer toch een flesje krijgt. In dit boek staan tips en heel veel ervaringsverhalen. Bij mij kwam het goed toen ik 't boek gelezen had, het soort van los ging laten ipv vechten "je MOET NU gaan slapen" en stressen.
Oh, het lijkt alweer zo lang geleden, maar ik ging ook eerst bij haar op het voeteind zitten ( Peuterbed want in ledikant was de wereld te klein en gilde ze alles bij elkaar ) en mocht ze tegen me aan gaan slapen. Daarna moest ze op dr eigen matras gaan slapen dus niet op mn schoot, later ging ik tijdens het naar bed brengen soms even de was opruimen en rommelen, zodat ze me wel hoorde en zag, maar ik haar niet helemaal alleen boven liet. Langzaam aan mocht ik steeds wat verder weg, en op den duur zei ze zelf al, na de fles en verhaaltje en knuffel "Mama weg, ikke sjaape". Dit ging idd ook niet over 1 dag ijs, hoelang het duurde weet ik niet, maar minder als 2 maanden want ze ging met 18 maanden naar haar eigen kamer en met 20 maanden werd haar broer geboren en kon mn man en moeder haar in de kraamweek op bed leggen. Hier wel om gelachen, de kraamzorg zou ze naar bed brengen. Luier, drinken, even kletsen en doei. Ze was nog niet beneden of mn dochter stond bij mij op de kamer "Ik ben nog wakker". Haha, zo werkte dat niet nee! In den beginne was ik ook wel uren bezig met haar, maar omdat er vordering in zat - ik hoefde ze niet meer op schoot, hoogzwanger, in slaap te wiegen maar ze ging naast me liggen bijvoorbeeld - was het nu wel vol te houden.
onze dochter ging ook pas met 13 maanden doorslapen. Ik heb het altijd maar geaccepteerd ook al was ik doodop. Ik ben van mening dat ze het echt niet expres doen. De nachten zijn ook na die 13 maanden wel onrustig gebleven, ze had gewoon een soort angst. Ik bleef bij haar zitten tot ze rustig was en weer sliep. Meestal was dat maar kort omdat ik meteen op het huilen reageerde. Ik vind bijna alle slaaptrainingen onmenselijk, iig degenen die voorschrijven wanneer je naar je kindje toe mag en wanneer je moet laten huilen. Ik geloof wel dat het effect heeft, want een klein kindje geeft het op een gegeven moment gewoon op maar dat was iig niet de manier waarop ik mijn kinderen hun nachtrust wilde geven.
ik heb hier geen ervaring mee, mijn dochter is nog geen 3 maanden oud. Maar als ik je verhaal zo lees zou het boek: 'Je baby in een droomritme' misschien ook iets voor je kunnen zijn. Het gaat over een ritme creeëren waardoor de nachten waarschijnlijk ook rustiger worden. Je schreef ook al over de slaaptraining, in dit boek wordt daar ook op ingegaan. Succes
Sorry maar ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. De manier waarop (2 uur erover doen om je kindje in slaap te krijgen) is erg vermoeiend mocht je dit dagelijks ondergaan. Daarbij is het ook heel lekker als een kind van 19.00 tot 7.00 slaapt (een voorbeeld hoor) dan heb je even de avond om bij te komen. Ik vroeg me af of het kan komen door de overgang van flesvoeding naar borstvoeding? Dat is natuurlijk heel lang de standaard geweest en hoorde bij het slaapritueel. Dat geeft een soort houvast. Het zou best kunnen dat ze hier aan moet wennen. In dat geval heeft het misschien kort tijd nodig. Wat bij ons helpt is een strakkere planning overdag (m.n. ook voor wat betreft het slapen overdag) en een bedritueel.
Sorry maar ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. De manier waarop (2 uur erover doen om je kindje in slaap te krijgen) is erg vermoeiend mocht je dit dagelijks ondergaan. Daarbij is het ook heel lekker als een kind van 19.00 tot 7.00 slaapt (een voorbeeld hoor) dan heb je even de avond om bij te komen. Ik vroeg me af of het kan komen door de overgang van flesvoeding naar borstvoeding? Dat is natuurlijk heel lang de standaard geweest en hoorde bij het slaapritueel. Dat geeft een soort houvast. Het zou best kunnen dat ze hier aan moet wennen. In dat geval heeft het misschien kort tijd nodig. Wat bij ons helpt is een strakkere planning overdag (m.n. ook voor wat betreft het slapen overdag) en een bedritueel.
Allereerst bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat er meer dreumesen zijn die moeilijk in slaap komen/blijven! Het laten huilen van gisteren past ook niet goed bij mij. Ik vind het erg moeilijk en het voelt onnatuurlijk. Ik ben erg op zoek naar de balans tussen haar leren slapen in haar bedje en zelf tot slapen komen. De onrustige nachten zijn voor ons allemaal, inclusief mijn dochtertje, vermoeiend! Ik ga morgen rustig de tijd nemen om alle adviezen goed te lezen. Vanavond ga ik alvast proberen om haar te troosten in haar bedje want het 'alleen' laten huilen, ook al is het 5 min., viel me (te) zwaar. In elk geval krijg ik hoop van jullie verhalen! Ze doet het absoluut niet expres en we gaan als gezin op zoek naar een passende oplossing! ik hou jullie op de hoogte!
Weet je, ik ben heel erg tegen je kindje laten huilen. Dit, omdat ik het idee heb dat het huilen stress geeft en ze daar later misschien minder goed mee om kunnen gaan en ik ook nog eens heel erg emotioneel reageer op hetbhuilen, zelfs fysieke pijn krijg. Ik kan mijn kindjes niet alleen laten hulen. Toch zijn wij (zoals ik een aantal posts hierboven al schreef) over gegaan op slaaptraining. Wel eentje die we zelf een beetje hebben verzonnen, EN we hebben het in fases gedaan. Zodat niet alleen de kleine er aan kon wennen, maar ik ook. Instinctief wil je je kindje tegen je aan houden als ze huilt en leer jezelf dat maar eens af... Feit was wel dat juist door het vele oppakken, troosten... Prikkels geven dus, ze nog meer over haar slaap heen ging en de avonden en nachten alleen maar langer en langer werden. Wij hebben nu de regel dat we haar nooit langer dan 5 minuten laten huilen. De training waarbij je je kindje steeds langer laat huilen ( eerst 5 minuten, dan 10, dan 15 etc) zou ik nooit proberen omdat een kindje dan misschien wel het idee krijgt dat je toch niet meer komt. Ik heb nu niet het idee dat ze het huilen opgeeft omdat we niet komen, maar juist omdat ze voelt dat we WEL komen. Elke vijf minuten staan we weer naast haar, strelen over haar bol, wensen haar weltrusten. Volgens mij creeert het juist rust voor haar. Maargoed, dit is hoe wij het ervaren en ik denk ook zeker dat je goed naar je kindje moet kijken. Elk kindje is anders. Het huilen ging hier uren door trouwens. En dan niet uren achterelkaar, maar huilen, een half uur troosten en oppakken, weer stil , neerleggen, weglopen, weer huilen, weer een half uur troosten etc ( dat 6 of 7 of 8 keer achterelkaar). En ik kan je zeggen dat dat je dus opbreekt als dat 13 maanden elke avond zo gaat....
misschien heb je ook wat extra pech met het weer. Mijn dochter slaapt normaal gesproken best goed (soms een speen nodig in de nacht) maar nu veel minder. En ze heeft er recentelijk vier kiezen bij gekregen, dat maakt het slapen ook niet beter. Mijn dochter wordt nu al bijna een week na een uurtje slaap wakker. Soms laten we haar dan een uurtje spelen en daarna gaat ze weer lekker slapen. En soms gaat ze gelijk weer slapen, zonder spelen. Maar altijd pas na een extra fles melk! Ze heeft denk ik extra dorst van dit weer. En water vult niet genoeg blijkbaar want overdag vindt ze dat lekker maar nu neemt ze er geen genoegen mee. Kwamen wij ook pas achter na een paar avonden gehuil, want we konden ons eigenlijk niet voorstellen dat ze dan al weer honger of dorst had. Maar nu we het weten krijgt ze het gewoon. Ik zou haar gewoon wat extra melk geven, zeker als het nog voor je eigen bedtijd is kost dat weinig energie van je. Zeker als ze daarna echt een hele nacht pakt. Dikke kans dat het over een paar weken beter gaat. Wij geven haar trouwens de fles terwijl ze in het ledikant blijft liggen. Ze houdt 'm zelf vast, we staan er alleen bij. En na de fles... de speen en dan draait ze zich tevreden op haar zij. Slaapt, eet en drinkt ze overdag wel goed? Of slaapt ze overdag misschien zelfs erg veel? Dan zou je daar ook nog wat kunnen sleutelen.
Mijn jongste slaapt nu ongeveer 2 maanden door. Voor die tijd kwam hij nog steeds voor een voeding. En ineens was het niet meer nodig. We hadden ook van alles geprobeerd. Maar het laten huilen en steeds troosten voelde niet goed. Ineens sliep hij door.
Klein flesje water in haar bedje zetten? Het zou kunnen dat het gewenning is. Ze wilt dus uit gewenning wat drinken om weer in slaap te vallen. Een flesje water kan ze zelf pakken, om vervolgens weer in slaap te vallen. Eerst misschien een beetje helpen en laten zien waar het flesje staat. Theoretisch klinkt dat heel logisch toch? Misschien heb je er wat aan. Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!
In het boek een baby in een droomritme staat ook beschreven wat huilen (lang en overstuur) voor gevolgen kan hebben op je baby. Daar schrok ik wel van. Dit heeft mij nog meer laten inzien waarom het laten huilen voor mij niets is.
Oh en trouwens...als ze gaat huilen na een lange tijd stil geweest te zijn, gaan we direct naar haar toe en gaan dan pas de vijf minuten regel toepassen. Dus de eerste keer dat ze huilt, staan we geljk naast haar bed. Ook als ze bijvoorbeeld na 20 minuten stil zijn weer gaat huilen, we staan er gelijk, aai over de bol en wensen haar weltrusten en lopen weg. Ik wil haar echt niet het gevoel geven dat we er niet voor haar zijn. We blijven alleen niet meer bij haar en lopen weg. Meestal loop ik naar onze slaapkamer en houd de wekker in de gaten. Die vijf minuten kunnen erg lang duren....maar het werkt hier echt.
Hoe slaapt jullie kindje overdag dan? Misschien moeten de overdagslaapjes wat korter. Hier na 10 maanden gestopt met nachtvoeding, want er werd nauwelijks nog gedronken. We hebben toen een week lang nog wel de luier verschoond wanneer ze wakker werd. Daarna alleen nog een aai over de bol. Soms moesten we er wel een paar keer uit. Nu slaapt ze wel door soms nog es een huiltje. En o wat waren we er aan toe dat ze doorsliep! Het boek baby in droomritme heb ook gelezen. En al zou ik mijn meisje nooit uren laten huilen, was t wel een eyeopener om te lezen wat huilen met een baby doet. Trouwens ik heb eens gehoord dat het veranderen van een patroon ook helpt om een baby door te laten slapen. Misschien kan jullie kindje eens ergens logeren bij opa en oma bijvoorbeeld. Ook fijn dat jullie dan eens een nachtje door kunnen slapen.
Dat is ook lekker maar niet ieder kindje doet het of kan het. Hier lukt het haar niet. Ts geeft aan dat haar kindje slaapt van 00.00 - 7.00. Dat is toch 7u en "officieel 6u zonder voeding = doorslapen". Dat het vervolgens 2u duurt voordat ze slaapt is een groter probleem maar daar heb je mij niets over zien schrijven.
Hè volgens mij heb je het over mijn dochter ts! Maar ze is nu 15 maanden en slaapt soms door. De ene nacht wel, de andere nacht niet. Wij hebben twee x slaaptrauning geprobeerd maar wij hielden het niet vol We hebben er ons toe maat bij meer gelegd. Net zoals vannacht nog een rot nacht gehad. Maar we denken maar zo dat ze vanzelf weer gaat slapen. Ze heeft door geslapen, ze kan door slapen en we vinden het fijn als het gebeurt. Vaak gaat slecht slapen hier wel gepaard met tandjes