Wat heeft positief effect bij ADHD?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirro, 21 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Onze zoon van 4,5 jaar heeft adhd.
    Hij is nog erg jong, maar na vele, vele observaties is dit de conclusie.

Nu wil ik natuurlijk het liefst dat hij zonder medicijnen, zo min mogelijk last heeft van de adhd. Consequentie is echtervdat hij sociaal emotioneel steeds meer achter gaat lopen op zijn leeftijdsgenoten.

Zonder een discussie over zijn leeftijd enzo, ben ik erg benieuwd naar de alternatieve mogelijkheden naast pillen.
    Bijvoorbeeld ervaringen ret-dieet, therapieën ed.
    Als gezin worden we goed begeleid en kunnen er best goed mee omgaan. Regelmaat, consequent zijn, voorspelbaarheid, dat gaat best goed. Maar het overprikkelt raken is nog steeds elke dag een probleem. Hierdoor gaat hij aan één stuk door met dingen doen die niet mogen en alles moet steeds harder (duwen, trekken, zelfs slaan en schoppen!).

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen!

2. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Oh ja, ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in ervaringen van volwassenen met adhd, vandaar dat ik voor de lounge heb gekozen.

3. XoXo

XoXo Niet meer actief

Bij onze zoon heeft kinesiologie erg goed geholpen.
    Wij dachten dat onze zoon ass en adhd had, toen zijn we bij de kinesioloog terecht gekomen. Gelukkig is hij er erg van opgeknapt en op school was het de juf nog niet opgevallen dat hij waarschijnlijk (wel/niet) adhd heeft.
    Treasure

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoon heeft erg veel baat bij Magnesium citraat en visolie.. Hij wordt hier rustiger, beter aanspreekbaar en gewoon redelijker van..

5. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Bedankt voor de ideeën. Met visolie is hij ook ong 3 weken geleden begonnen. Tot nu toe geen effect, maar we blijven gewoon doornemen.

6. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Mijn zwager heeft ADHD en pddnos. Hij volg nu een speciaal dieet, in het begin mocht hij echt niets! Nu eet hij geen brood, suikers n nog wat dingetjes niet. Bij hem is het echt een werel van verschil en merkt die het ook als die wel weer bijvoorbeeld suiker eet

7. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gebruik van visolie kan helpen en een "dieet" metbzo min mogelijk suikers. Meisje op mn werk at glutenvrij en was hierdoor een stuk rustiger/beter te sturen.

8. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Veel lichaamsbeweging en sport is goed voor de hersenprocessen die een rol spelen bij ADHD, maar weet niet of dat niet juist overprikkelend kan werken.

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Koffie. Uit mijn persoonlijke ervaring met een broer met ADHD.
    Koffie hielp ontzettend goed!

10. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Euhm..het gaat hier over een kindje van 4, 5.... zelfs met adhd geef je een kind geen koffie neem ik aan. .

11. sjak

sjak Niet meer actief

ADHD is volop vertegenwoordigt bij ons in de familie. Voordat de kinderen (rond de middelbare schoolleeftijd) aan de concerta gaan hebben ze;
    Visolie gehad
    Gematigd of zelf geen chocola (demelk) maar wel witte chocola want daar zit geen cacao in
    Gematigd of geen suiker
    Geen (of bijna niet) Kleurstoffen! Bepaalde e nummers, weet niet precies welke.
    Daarnaast consequent zijn, ze niet te snel op hun donder geven (ze kunnen er niet altijd wat aan doen) praten, praten, praten... waarom ze iets doen, wat wel geaccepteerd gedrag is, goed uitleggen waarom. Toon begrip, biedt hulp.
    Regelmaat! (Eten, bedtijd, badtijd, snoepjetijd etc...)
    Spontaan naar de Efteling gaan is ook geen goed idee, vertel dit soort dingen een paar dagen vantevoren, dan heeft ie meer rust in zijn hoofdje.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier toch Ritalin gehad vreselijk spul, concerta hielp hier wel.
    Verder heb je niks aan me:p

13. IkTara

IkTara Actief lid

13 mei 2011
    190
    63
    28
    Welke magnesiumcitraat is dat dan, bij welke winkel en welk merk?

14. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Een collega van mij is begonnen met het RED dieet. Daarbij ga je allerlei voedingsmiddelen weren om zo er achter te komen voor welk voedingsmiddel je gevoelig bent. Dit kan wel een jaar duren voor je eruit bent wat het triggert. Ze vertelde ook dat er in ehv zelfs een speciale slager is die dat speciale eten op voorraad heeft. Het gaat dan om lamsvlees enz.

Misschien even googlen dan zal je vast meer vinden dan ik je kan vertellen;)

15. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Hoi!

Tot mijn 18e nooit medicijnen gebruikt altijd ondervangen met een gestructureerde leefomgeving
    Rond 18e werk leren etc werdt het even moeilijk maar na 2 jaar ook weer mee gestopt

En persoonlijk nooit sociaal emotioneel achter gaan lopen kan uit het diepste van mijn hart zeggen dat sociaal emotioneel mijn aller sterkste punten zijn!!!

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Euhm, jawel! Beter dan speed (ritalin). Mijn broer kreeg zelfs koffie in zijn flesje met volop melk toen hij een jaar of twee was. Het is wellicht wat onorthodox, maar het werkt perfect. Je hoeft me niet te geloven; dat is aan jou. Doe ermee wat je wilt.

17. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Dat zijn weer wat goede tips. De praktijk in Gouda ga ik morgen direct bellen en ook magnesium citraat wil ik gaan proberen. Via een site heb ik eea gelezen over de verschillende vormen van dit citraat. Ik ben dan ook erg benieuwd welke jij gebruikt.
    Wat betreft de kinesiologie herken ik ook de mogelijke oorzaak, namelijk een hele zware bevalling, waarbij hij een zeer lage hartslag had (apgarscore 3) en daarna nog een afplatting van zijn hoofdje.

Red blijft ook zeker een optie.
    Suiker is al minimaal.
    Koffie, pfff daar heb ik het toch al moeilijk mee, maar staat zeker op het lijstje "te proberen" ver voor medicijnen (niet dat ik dat per definitie uitsluit, maar liefst niet).
    En positief blijven is elke dag aan de orde. Hij krijgt door de omgeving al regelmatig negatieve aandacht, thuis laten we maar wat graag merken dat hij een geweldige vent is!

Andere opties blijven welkom!

18. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Nou dan geef ik morgen mijn kinderen maar koffie in plaats van hun ´speed´:$ denk dat er een wereld voor mij open gaat;)

19. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Koffie vind ik persoonlijk een heel onverstandige oplossing... Je gaat een kind wat snel overprikkeld raakt cafeine geven?? Hmmm.....

Vanuit mijn werk (docent speciaal onderwijs) krijg ik veel positieve verhalen (en hoor ondertussen ook steeds meer over wetenschappenlijk bewijs) over neuro-feedback therapie. Wat het precies inhoudt weet ik niet (iets met naar bewegende punten op een beeldscherm kijken en zo je hersenen opnieuw conditioneren, als ik het goed heb), maar het schijnt echt de moeite te zijn.

20. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Mijn dochter heeft alle therapieen gevolgd die de GGZ aanbood....ook ben ik zelf 5 jaar naar de ouderbegeleiding daar geweest.
    Gewoon 1 op 1, de pedagoge en ik. Ik moet zeggen dat ik daar heel veel aan heb gehad.
    Mijn dochter zelf dus individuele therapie, craetieve therapie 2 keer, groepstherap[ie.
    Nu ze ouder is, merk je pas echt hoeveel goed dat heeft gedaan voor haar.
    Ze heeft ook van haar 8ste tot haar 13de ritalin geslikt.
    Dat was toen een echt redmiddel voor haar.
    Ze was echt aan het overleven in die periode. Daarom zal ik nooit iets negatiefs zeggen over ritalin.
    Toen ze de pubertijd in ging, wilde ze opeens zelf stoppen met de ritalin, en het gaat super.
    Nu pas merk je hoe goed die therapieen zijn geweest voor haar.
    Ze heeft haar leven zelf in de hand en onder controle.
    Ben zo trots op haar!

Deel Deze Pagina