Mijn kind is niet echt geweldig met cijfers. Nu was het in de kleuterklas al bekend dat boven de 10 het echt lastig was voor haar. Nu in groep 3 vroeg ik bij het gesprek in november er naar en zei de juf dat ze het kon bijhouden. Nu vielen me thuis wel wat dingetjes op, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb dus contact opgenomen met de juf en gevraagd of ze meteen aan wil geven als haar iets opvalt. Nu blijkt ze rekenen erg lastig te vinden. Ik heb natuurlijk wat aanwijzingen waar in te oefenen. Maar het zit me nog niet helemaal lekker . Ik wil dus na de vakantie ook aangeven het even te bekijken en dan een gesprek aan te vragen en of er meer begeleiding gegeven kan worden. De juf lijkt er best relaxed onder en roept telkens ze is niet de enige die het moeilijk vind. Nu vraag ik eraf zijn er nog meer ouders waarvan hun kind moeite met rekenen had en hebben jullie tips? We oefenen iedere dag en proberen dit met dingen uit het dagelijks leven.
Oefenen op een speelse manier. Dobbelspelletjes, Hally gally. Onze dochter zit nu in groep 4 en heeft RT gehad omdat ze tot 10 nog niet geautomatiseerd had. Nu nog niet helemaal trouwens, maar het gaat al vlotter. Dus veel oefenen. Succes
Van 20 terug tellen. Moet eerst zeggen 20,19 en dan gaat ze op zich redelijk. Ze gaat regelmatig de fout in met de getallen rij. Sommen waar ze hoger bij uitkomt dan 10. Vanochtend keek ze op de kalender en wist 20 niet te benoemen. Toen we optelden van 17, 18,19 en ik mijn mond hield zei ze 13 In de klas zijn ze nog bezig met automatiseren van splitsingen tot 10. Rare is, splitsen van 10 doet ze redelijk vlot. Maar laat je haar bijvoorbeeld 7 splitsen dan zie je haar wel worstelen.
Die heeft ze van Sinterklaas gehad: ) en vind ze gelukkig leuk. Verder doen we regelmatig Uno, skipbo en ganzenbord.
Het 'kwartje' kan ineens vallen, de ontwikkeling van jonge kinderen verloopt heel onregelmatig. Heeft ze op school blokjes/fiches oid tot haar beschikking? Hoe oud is je dochter?
Ze hebben een rekenrek. En ze gebruiken ook nog wel eens andere dingen, zoals met Sinterklaas bijvoorbeeld pepernoten. Ze is 6,5
6,5 is nog jong.. Je zou kunnen vragen of ze bv met fiches mag werken. Is jouw dochter een beelddenker?
Mijn dochter is zes geworden in september. Zit in het eerste leerjaar, wat groep 3 is in Nederland. Is bij de eerste van haar klas qua rekenen. Maar die zaken moeten ze helemaal nog niet kennen hoor. Moet dat in Nederland al wel, of dénk jij dat dat moet?
Zal het thuis eens testen of dat haar wat helpt en het dan eens aan de juf voorleggen. Volgens mij is ze geen beelddenker. Met lezen ziet ze bijvoorbeeld echt de letters voor zich als ze haar ogen dicht doet geen beelden. Wel is het een kind wat denkt dat ze het in een keer goed moet doen. Ziet ze andere kinderen het uit hun hoofd doen. Denkt ze dat ze dit ook moet en gaat dan wat roepen, wordt onzeker.
Nou zover ik begreep moeten ze einde van het schooljaar tot 20 geautomatiseerd hebben en sommen kunnen tot 20. Nu zei ik al, ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus misschien is het allemaal nog normaal. Bij de kleuters had ze ook moeite met getallen boven 10. Nu lijkt ze minimaal vooruit te zijn gegaan. Maar ik kijk het nog even aan en blijf spelenderwijs oefenen. En dan vraag ik een gesprek aan met de juf om eens duidelijk te krijgen hoe en wat .
Maar het einde van het schooljaar is nog lang... Nu ja, @tuc zegt ook dat het normaal is. Dan doen ze het in België dus trager. Dochter zit nu aan het splitsen van 6, en moet enkel de getallen tot tien kennen. Terugtellen van twintig is nog helemaal niet aan de orde. Maar in ieder geval: dramatisch lijkt het me niet, afgaande op wat kinderen hier leren.
Ja daar heb je gelijk in. Het schooljaar duurt nog even . En misschien is het gewoon het kwartje wat moet vallen.
Dat moet hier inderdaad al wel. Zoontje zit in groep 3 in Nederland. Terugtellen vanaf 20 moest hij eind groep 2 al (kon hij toen ook nog niet).
Ik zou het idd even afwachten. Wie weet ziet ze het over 2 maanden ineens wel. Als het helemaal niet komt dan kun je aan de bel trekken.
Ook hier hoeven ze pas aan het einde van klas 1/ groep 3 tot 20 te kunnen tellen en hiermee te kunnen rekenen. Het duurt nog een half jaar. Ik heb het gevoel dat je te snel wilt, of inderdaad het gevoel hebt dat ze meer zou moeten kunnen als dat ze nu kan... wat in mijn ogen gewoon op nivo is. Onze jongste rekent nu tot en met 10 en na de kerstvakantie gaan ze verder met 10-20. Dus dat komt nog.
Hier zijn ze in groep 3 bezig met verhaaltjes sommen tot en met 10. Boven de 10 heb ik nog niet gezien in de werkjes van mijn zoontje. Terugtellen vanaf 20 was hier overigens wel al een "vereiste" eind groep 2. Als je een spel kaarten thuis hebt zou je daar oefeningen mee kunnen laten doen (samen 10 maken of samen 7 maken bijvoorbeeld. Als jij een 2 legt moet zij een 8 er bij leggen etc). Maar om het tastbaarder/ inzichtelijker te maken kun je het in het begin beter met bv dopjes o.i.d. doen zodat ze de hoeveelheden ook echt ziet.
leerlijnen rekenen groep 3: http://onderwijsgek.nl/wp-content/uploads/2016/01/LEERLIJN_REKENEN.pdf (wel even doorscrollen tot groep 3)