Ik zit even met het volgende. Dit jaar is onze oudste dochter veranderd van een lief, rustig meisje in een drukke kleuter. Op zich logisch, haar wereld is veel groter geworden. Maar echt he, hoe moet ik er mee omgaan. Ze kan ineens heel boos worden m.n. tegen haar zusje. Voorbeeld: Ze speelde boven en kwam beneden even iets vertellen, doet de deur open en zusje wil erdoor glippen de gang in. Ze kijkt ineens ontzettend boos en schreeuwt 'stom' tegen haar zusje, duwt haar half tegen de deur op omdat ze er niet langs kan. Zusje huilen van pijn. Ik werd boos en vroeg waarom ze 'stom' riep, schouderophalen.. waarom ze haar zusje tegen de deur duwde? 'Ik kon er niet langs'.. Of ze dat niet zielig vond? Neuh.. Echt he, ik kan echt door het lint gaan van dat stomme schouderophalen en dat ze er niks om geeft dat ze haar zusje pijn doet. Ze verveeld zich echt momenteel. Nergens zin in.. Zulke voorbeelden zijn er continue en het is net of niks haar raakt. Of ze nu naar de gang moet of ze krijgt een tik of ik pak haar vast. Ik kan daar echt niet tegen hoor, totaal geen vat op haar.. Ze moest een keer in de gang nadenken waarom ze iets gedaan had, ze weet dat echt niet. Tja, dan op t laatst maar weer naar binnen maar dat was niet de bedoeling..
Zou je haar thuis niet wat nieuwe uitdagingen kunnen geven, Je zegt dat ze zich verveelt... Ik herken dit ook wel, hoor Ik heb toen geprobeerd om af en toe om de beurt wat met de meiden te gaan doen. 1 op 1 aandacht , werkte hier heel goed en veel en vaak benoemen dat dit geen leuk gedrag is
Duidelijk zijn en grenzen aangeven, denk ik. Zusje pijn doen betekent een enkeltje gang/kamer. Schreeuwen net zo. Laat niet zien dat je machteloos of boos bent, probeer kalm te blijven als je haar wegstuurt. En verder veel positieve aandacht geven natuurlijk, en hoe merk je dat ze zich verveelt? Gaan jullie vaak naar buiten, zodat ze zich goed uit kan leven? Je ziet het veel bij kinderen die naar school gaan. Mijn oudste is ook pas begonnen en ik merk nu al dat haar wereld enorm groot geworden is. Zij is wel heel rustig thuis omdat ze op school echt goed uitgedaagd wordt.
Ze zit nu exact een jaar in groep 1 dus al ff. Ze heeft daar geen uitdaging meer in maar krijgt wel wat extra werk. Groep 2 is nog een stap te ver. Naar buiten doen we momenteel niet veel. Soms lopen we een rondje maar ze heeft een hekel aan lopen en fietsen dan is ze ook zomaar moe. Dus meer dan dat is het niet. Vind het heel moeilijk om niet boos te worden. Ik weet gewoon niet hoe ik reageren moet als ze niks zegt. Ze moet ook naar de gang maar wat helpt dat!? Gaat ze echt niet door nadenken! Ze is dol op voorlezen en dat doen we ook wel. Ze speelt meer met haar zusje nu maar die snapt nog lang niet alles dus steeds ruzie..
Hoe ziet een gemiddelde dag er ongeveer uit? Ik zou haar toch wel mee naar buiten nemen, zo'n twee keer per dag kort bijvoorbeeld. Een beetje aansporen, hier moet ik mijn dochter ook altijd enthousiast maken maar daarna is ze veel rustiger en gezeglijker.
Dat doen we (op vrije dagen) dus ook wel elke dag 1 of 2x. Al is dat maar heel even gezellig en dan is ze moe Ze zit veel te knutselen, alleen of samen. Met de poppen met haar zusje, of met de playmobil alleen boven, kleuren, zoveel dingen! Spelletjes en puzzels vind ze niks. Ze heeft nu kwartet en dat vind ze wel leuk maar hebben we al zoo vaak gedaan.
Ja lastig. Vast weer die leuke faaaaaaases..... Heb je een tuin? Hier een overzichtelijke tuin en daar laat ik ze soms met zn tweeen even spelen. Want ja met dit weer heb ik niet altijd zin om weg te gaan. Als je zegt dat je veel hebt (speelgoed?), misschien miet je het wat verminderen. Iets op zolder oid zetten en afwisselen. Dan gaan ze dingen weer helemaal leuk vinden! Op de grond erbij zitten als ze spelen? En ja heel duidelijk zijn. Sommig negatief gedrag negeren. Anderen pijn doen, dan direct weg zetten (time out plek in de kamer). Verder veel complimentjes voor goed gedrag. Ook voor hele simpele dingen (wat ben je leuk aan het spelen). Even een aai over de bol, een knuffel en zeggen dat je haar lief vind. Het is moeilijk hoor, vind ik ook. Hier eentje van net 4 die enorm bezig is... Oef!