Om het even kort te zeggen heeft de tandarts uit mijn jeugd zijn portomonee gespekt via mijn gebit. Heeft letterlijk alles kapot gemaakt en had elk half jaar wel 6-9 gaatjes en ontstekingen enzo. Overigens zonder dat ik ergens last van had, ontsteking enzo zag hij altijd op de foto's die hij standaard elke keer liet maken. Toen ik over ging naar een andere tandarts heb ik nooit geen nieuw gaatje meer gehad. Foto's die de eerdere tandarts gemaakt had zijn nooit doorgestuurd naar de nieuwe. Die had dus ook al zijn twijfels. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en ben al jaren bezig de fouten van de jeugd tandarts te hetstellen. Dit kost erg veel dus moet in kleine stapjes. Alle kiezen zijn gaan ontsteken omdat de vullingen zeer slecht gezet waren. Ze breken af omdat ze compleet uitgeleefd zijn enz. Allereerst heb ik al geen verstandskiezen meer. Daarnaast is 1,5 jaar geleden een kies verwijderd die niet meer te restaureren was. Dit was de achterste kies rechts onder. Vorige week een kies links onder moeten laten verwijderen. De 1e grote kies (1na laatste in de rij). En nu is dezelfde kies aan de linkerkant volledig afgebroken. Die moet bij de kaakchirurg verwijderd worden binnenkort. Rechts onder heb ik dus alleen nog maar de 2 kleine kiesjes vooraan. Links onder naast die 2 kleine kiesjes een groot gat gevolgd door nog een kies. Ik ben heeel bang dat ik nooit meer fatsoenlijk kan eten Wat nog te wachten staat is dat er boven ook sowieso 2 kiezen er zeer slecht aan toe zijn. Waarvan links een grote (de 1 na laatste) en rechts de 2e kleine kies. Als die er ook uit moeten heb ik rechts dus eigenlijk al niks meer wat aansluit om te kauwen. Momenteel zie ik het verschrikkelijk somber in. Kronen heb ik ook het geld niet voor wetende dat zelfs de niet genoemde kiezen niet meer in goede staat zijn en ik dan uiteindelijk alle kiezen wel zal moeten laten vervangen. Voor een kunstgebit zijn mijn snijtanden in veel te goede staat. Die heeft die tandarts nooit aangeraakt dus zijn nog helemaal gaaf. Heeft iemand toevallig soortgelijke ervaringen? En hoe is dat opgelost?
Wow wat onwijs heftig zeg. Het eerste wat in me opkwam was een schadevergoeding van die tandarts die jouw gebit verpest heeft (waarmee je dan behandelingen zou kunnen betalen), maar dat is waarschijnlijk onbegonnen werk.. Wat een ellende zeg.
Ja idd. Aangezien hij de foto's niet doorgestuurd had kan ik ook niks bewijzen. Al zegt het genoeg want als er echt zoveel problemen waren had hij dat juist mee moeten sturen. Maar ja, nu heb ik er niks aan helaas
Heb soortgelijk meegemaakt. Hetzelfde; tandarts uit mn jeugd. Heb ook geen verstandskiezen meer en rechtsboven 2 kiezen eruit (niet de achterste, maar de 2 ervoor) en linksboven de 1 na laatste eruit. Ook geen geld om er iets aan te laten doen. Andere medische zaken hebben prioriteit. Ik kan moeilijk eten dat klopt. Mijn tandvlees is aan het terugtrekken en daardoor komen de zenuwen van de aangrenzende kiezen bloot te liggen. Dus altijd moeite met eten, warm en koud etc. Weet ook niet wat ik er verder nu aan kan doen. Lees even mee. Verder heb ik trouwens een ultralelijke kroon (voortand) die ik als eerste wil laten vervangen. Schaam me dood.
Jeetje wat een verhaal zeg... Er zijn zeker oplossingen voor je gebit om beter te kunnen kauwen. Zoals gedeeltelijke plaatjes om de kiezen aan te vullen of een frameprothese (gedeeltelijk kunstgebit met metalen basis). Implantaten zijn uiteraard ook nog een optie, maar vrij kostbaar en dus misschien niet haalbaar voor je. Maar veel belangrijker nog: wordt er aandacht besteed aan preventie? Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen? Ga je regelmatig naar een preventie-assistent of mondhygienist? Hoe is je mondhygiëne? Is er naar je voeding gekeken (suikermomenten)? Gebruik je medicatie? Is er bacterieel onderzoek gedaan?
Uhh nou geen van die onderzoeken... Ik heb nu door verhuizing weer een nieuwe tandarts. Die heeft vorige week mijn kies getrokken en dat was gelijk onze kennismaking. 7 juli heb ik een controle afspraak staan en dan wilt hij een plan van aanpak gaan bespreken. Ik heb door alles een enorme angst voor de tandarts. Echter is deze tandarts ook heen angst tandarts, maar de rest van de tandartsen zitten vol hier. Het trekken van de kies vorige week was al zooo verschrikkelijk. Heb nu nog pijn omdat er aan alle kanten botsplinters uit groeien. Ook kan ik daar niks meer verdragen aan warm of koud. Zelfs inademen geeft enorme pijnscheuten tot diep in mijn kaak.
Overigens zijn dit dus echt alleen maar oude problemen die opgelost moeten worden. Ik heb nog geen enkel nieuw probleem gehad sinds die ene tandarts dus lijkt mij niet dat het aan slechte preventie ligt.
Nou ik wist het wel. Ik ging die ouwe tandarts van je een flink juridisch aanpakken. :x Laat hem maar eens bewijzen dat het niet zo is.
Volgens mij is je medisch dossier bij de tandarts ook nog velen jaren later op te vragen, daar zullen dan ook de foto's bijzitten. Ik zou het er ook niet bij laten zitten. Is die tandarts nog in leven en praktiserend?
Dat is het punt. De foto's zitten niet in het medisch dossier. Het is net of hij alles altijd zonder foto's heeft gedaan. Dat lijkt mij medisch gezien al onmogelijk bij alle wortelkanaalbehandelingen enzo, maar buiten dat heb ik echt bij elke controle een foto gehad.