Misschien handig voor het overzicht? Welke kinderziektes heersen er op dit moment, en waar? Ik las bijvoorbeeld over kinkhoest en rs-virus, dat die ergens heersen. Maar waar? Misschien is het fijn om in een topic bij te houden waar bepaalde kinderziektes heersen?
Zodat je er rekening mee kan houden? Onze dochter is bijvoorbeeld erg verkouden nu. Zou ik weten dat in de omgeving het rs virus heel erg heerst dan zou ik alerter zijn op deze verkoudheid dan wanneer er helemaal niets in de omgeving heerst. Is maar een idee hoor, ik dacht er ineens aan. Als verder niemand het handig vind, dan niet.
Maar sla je dan niet een beetje door? Bedoel alles goed en wel maar en zijn keiveel virussen die kun je niet allemaal bij houden. Daarbij wat wil je doen als er iets in de buurt is? Je kind er weg houden? Dan moet je wel heel extreem gaan worden. En daarbij dan krijgen ze de volle laag als ze naar de psz of basisschool gaan dan pikken ze ieder virus op wat er rondwaard.
Nee joh, zo bedoel ik het niet. Mijn dochter is momenteel erg verkouden, hoest de longen uit haar lijf. Ik maak me daar niet druk om. Verkouden worden we allemaal wel eens en het is daar het seizoen voor, dus het is logisch dat ze verkouden is. Gaat wel weer over. Maar nu las ik gisteren in de lounge over een kindje dat vekouden is en de moeder zei dat kinkhoest heerste. Een andere moeder zei dat rs virus ook heerst. En toen dacht ik: wat zou ik doen als ik wist dat hier in de omgeving kinkhoest heerst terwijl mijn dochter nu zo hoest? Zou ik dan nog steeds het idee hebben: het gaat wel weer over? Of zou ik dan alerter zijn op mogelijke symptomen? Persoonlijk zou ik dat wel doen. Nu is het een verkoudheid, maar als iemand me kan vertellen dat er hier in de buurt meer heerst dan een simpel verkoudheidje dan zou ik wat extra op haar letten. Niet haar weghouden als er ergens iets heerst, maar alerter zijn op mogelijke symptomen als ze wel ziek word. Dat was een beetje mijn idee... Maar ik begrijp het wel als anderen het niet snappen.
Dit dus. Ik denk dat als er "echt" iets heerst (kijk naar de bible-belt waar mazelen heerste) dat er dan echt wel een nieuwsbericht komt. Als er 3 kinderen kinkhoest hebben is dat echt iets anders en een veel lager risico voor andere kinderen, het is dan geen epidemie ofzo.
Begrijpelijke gedachte, maar ik denk ook dat dit topic niet heel veel bijdraagt. RS-virus heerst overal met de R in de maand. Worden kindjes ook niet tegen ingeent (tenzij erg prematuur of andere redenen) en bijna alle kindjes krijgen het het eerste jaar, meest voorkomende verwekker luchtweginfecties. Slechts 1% van kinderen met RS moet in het ziekenhuis worden opgenomen, bij de rest verloopt het als een hoestende verkoudheid met hooguit iets benauwd. Daar kun je dus niet van spreken waar het zou heersen, dat zou eenzelfde vraag zijn als waar verkoudheid heerst. Kinkhoest wordt wel (bijna) iedereen tegen ingeent. Elke 2-3 jaar is er toch een epidemie, die dan vaak net als de mazelen inderdaad in het nieuws komt. De meeste kinkhoestgevallen treden op bij tieners. De laatste kinkhoestepidemie die ik me kan herinneren was geloof ik onder Groningse studenten (weet het niet meer precies). Maar dat hoor je wel, nationaal of plaatselijk, als daar sprake van is. Ik zou de verkoudheid van m'n kind er niet anders om bekijken. Pas als je kind half stikt in het slijm bijvoorbeeld, zou ik naar de dokter gaan. Maar dan ga ik naar de dokter om de klacht, om de feiten van de dag. Het zou best kunnen zijn dat je dochter verkouden is van het RS-virus. Is geen probleem, tenzij er klachten zijn die een probleem vormen, toch? Ik zie de waarde niet zo van wat er in de buurt heerst, ik hecht alleen waarde aan hoe de klachten van mijn kind daadwerkelijk zijn. Maar misschien bekijk ik het anders dan anderen.
Inmiddels weet ik dat er hier in de buurt wel gevallen van Kinkhoest zijn gemeld en dat maakt mij dan toch meteen alerter. Ik ga morgen met haar naar de huisarts. Als het alleen een verkoudheid was geweest had ik dat niet gedaan maar met kinkhoest in de omgeving ga ik daar wat zorgvuldiger mee om. Dus daarom leek het me handig om even te weten of het hier heerst.
Hier geen kinderziekte onder de leden gehad, maar wel buikgriep. Ik had het 2 weken geleden, diarree, en week later mijn dochter van 5 maand. Griepvirussen hebben een week incubatie-tijd, m.a.w., het duurt dus een week voordat een ander persoon die is aangestoken de symptomen krijgt. Ze is er nu weer vanaf, heeft ook precies een week geduurd. Gelukkig had ze geen koorts en dronk ze goed. Wel hangerig en huilerig. Ik woon in NO-overijssel.
Wij hebben ons op gegeven moment heel goed ingelezen in de symptomen van de meeste kinderziektes en kwaaltjes. Dus ik snap je gedachte TS, al die ziektes lijken in begin sterk op elkaar, en je kunt je als ouder snel vergissen. Een buikgriep bijv is redelijk onschuldig, terwijl je actie moet ondernemen als het kind rota-virus of nero-virus krijgt. Bij alle drie heeft een kind diarree, maar toch zijn er verschillen. Hetzelfde met verkoudheid, kinkhoest, longontsteking, oorontsteking enz..
RS en kinkhoest ook in het Noorden. Maarre... extra naar de symptomen kijken als ze verkouden zijn? Neem aan dat je dat sowieso doet? Het naampje doet niet zoveel dan. Als je denkt dit lijkt wel kinkhoest, ben je 9 van de 10x al te laat voor antibiotica, dus maakt het al niks meer uit. Als je denkt: Dit lijkt wel RS, kun je ook niks extra's doen verder. Ziek is ziek, en jij of de dokter weet wanneer ze opgenomen moeten worden bijv, niet alleen door de naam maar door het ziekteverloop. Ontlopen kun je het niet, het begint met gewone verkoudheid.