Voorkeurshouding: linkerzijde

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Traveller, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Traveller

Traveller Lid

18 aug 2011
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,

Ik heb een vraag of jullie ervaringen/tips hebben bij het volgende probleem:
    Onze zoon, nu 5,5 maand, heeft van jongs af aan een voorkeurshouding. Na behandeling van fysio en manueel (ivm stand nekwervel) gaat dit goed en is de afplatting van zijn achterhoofd afgenomen.
    Sinds 2 weken slaapt hij echter op zijn zij en dan altijd op zijn linkerzijde. Dit lijkt dus opnieuw een voorkeurshouding, maar nu niet vanuit blokkade in de nek (fysio heeft extra check gedaan). We zijn nu alleen erg bang dat hij opnieuw een afplatting krijgt, danwel dat deze weer gaat toenemen. We proberen m op z'n rug of andere zij in bed te leggen of terug te draaien, maar hij draait telkens weer terug op z'n linkerzijde.
    Wie heeft hier ervaring mee of heeft goede tips mbt slapen/neerleggen?
    Op Internet vonden we al info over de Snoozzz, maar we vragen ons af of dit veilig is (ook vanwege de info op de site over wiegendood).
    Kortom, veel twijfels/vragen! We horen t graag!

Groetjes & bedankt,
    Marieke

2. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Hier ook een mannetje met voorkeurshouding ook het liefst zijn hoofd de linkerkant op :) . In het begin kon ik doen wat ik wilde maar als hij sliep ging zn hoofd altijd terug naar de voorkeur. Wij hebben dus veel overdag gezorgd dat de andere kant intresant was. Zo verschoon ik hem vaak op de bank en zorgde dan dat de rugleuning aan zn linkerkant is. En in de box alles rechts leggen. Maar dat heeft jou fysio vast okal angedragen. Hier zei ze ook nog "eigenlijk mag het niet maar je kunt ook proberen een kruikzak met rijst achter zn rug te leggen als je erbij bent uiteraard". Succes vind het best lastig soms :)

3. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Ons zoontje ligt het liefst op de rechterkant van z'n hoofd. Dacht eerst dat het aan zijn nekje lag, maar dat is het niet. als hij op z'n buik ligt, ligt hij ook op z'n rechterkant, dus is z'n nekje wel de andere kant op gedraaid. En afgelopen zondag bij m'n schoonouders in de box, keek hij wel de hele tijd naar links, dus hij kan het wel. Hij draait ook goed met z'n hoofdje.

Ik heb het bedje al andersom opgemaakt, maar dit heeft geen effect. We voeden nu steeds op de rechterarm, zodat hij naar links moet kijken, ook geen effect. Alle speelgoed e.d. aan de linkerkant van hem neerleggen, heeft ook geen effect. Leg je hem op z'n linkerzij met een opgerolde handdoek in z'n rug, dan begint hij te krijsen of hij weet toch op z'n rug te draaien en dan kijkt hij weer naar rechts.

Weet ook niet zo goed wat ik er nou mee moet. Hij begint een lichte afplatting te krijgen, maar je moet goed kijken wil je dat zien. Ik wil alleen niet dat dat erger wordt.

4. Traveller

Traveller Lid

18 aug 2011
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig hè?! Wij zijn vanaf 4 weken ook bezig geweest met draaien, uitdagen de andere kant op te kijken, bedje draaien, andersom verschonen e.d. Helaas zonder resultaat. Met 7 weken waren we op advies van het CB bij de fysio voor een screening en zij constateerde een bewegingsbeperking in de nek naar een kant toe. Zij gaf specifieke oefeningen om de spieren te trainen, maar het beste resultaat kwam na behandeling van de manueel therapeut. Sindsdien is z'n nek weer 'vrij', beweegt hij weer goed en neemt de afplatting ook af. Helaas slaapt hij nu bij voorkeur op z'n linkerzijde en zijn we voor ons gevoel weer een stap terug. We proberen hem opnieuw te draaien, andersom te leggen e.d. maar nog niet met veel resultaat. We blijven t proberen want we zijn bang dat de afplatting weer toe neemt, dus alle tips zijn welkom.
    Zo'n screening door een kinderfysio is trouwens een aanrader: er wordt goed gekeken of er iets aan de hand is en je krijgt gerichte oefeningen mee.

Succes!

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Volgens mij hou je het niet meer tegen zodra je baby oud genoeg is om zelf op z'n zij te draaien... Zou hem zeker niet vastleggen, is idd gevaarlijk. Als ze willen draaien, doen ze het toch wel. Met 5,5 maand is het schedeltje al wel een stuk harder, dacht dat een afplatting dan niet meer zo vaak voorkomt? Heb je al geprobeerd zijn bedje andersom op te maken? Misschien vindt hij een bepaalde kant van de kamer interessanter?

6. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik weet niet hoe beweeglijk je zoontje al is, maar mocht hij nog relatief weinig draaien en bewegen in bed dan zou je nog een zijlig kussen kunnen overwegen. We hebben deze bij onze dochter kunnen gebruiken tot ze 8 maanden was en op die manier konden wij zelf bepalen in welke houding ze in slaap viel. Ik zou dan zo'n delta kussen aanraden. Maar als je zoontje heel erg beweeglijk is dan heeft dit niet zoveel zin meer vrees ik (dan wurmt hij zich in no time uit het kussen).

En anders toch hem steeds weer omdraaien in zn slaap en misschien proberen de linkerkant van zn bedje minder aantrekkelijk te maken en de rechterkant aantrekkelijker (zelf altijd rechts staan, knuffel rechts of wat dan ook). Wat bij ons ook helpt is haar niet in het midden van het bedje leggen, maar juist een beetje meer richting één zijkant. Zij draait zich dan vaak naar de kant van haar bed die het meest dichtbij is, maar misschien is dit wel alleen een ding wat zij heeft ;).

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als hij echt op zn zij ligt dus op zn wang/oor zeg maar maakt het helemaal niet uit dat kan nl niet afplatten
    Alleen de achterkant en de 'schuine' kanten platten af

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De schedel word pas rond 10 maanden hard..

Tot die tijd Zal je dus wel een beetje moeten opletten

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    De naden van de schedel zijn bij een baby nog open en gaan dicht bij 4,5 tot 6 maanden na de geboorte. Tot die tijd kun je dus redelijk eenvoudig de afplatting weer herstellen dmv oefeningen en het stimuleren van de niet-voorkeur kant.
    Wanneer de afplatting pas na deze termijn wordt ontdekt of nog niet goed genoeg is terug gevormd dan zou het eventueel nog met een helmpje kunnen.

Deel Deze Pagina