Je niet te veel gaan focussen op hoe de bevalling zal gaan verlopen. Als je er niet echt een specifieke verwachting van hebt, kan het ook niet tegenvallen. Eigenlijk helpt natuurlijk niets tegen de pijn, de pijn is onvermijdelijk (tenzij je een ruggeprik krijg, denk ik..). Maar het is erg belangrijk je tussen de weëen door goed te ontspannen en als er een wee komt door je neus in te ademen, 4x door je mond uitpuffen en wanneer de wee weg ebt, nog één keer goed door te ademen.. en dan proberen je hele lichaam goed te ontspannen. Het is wel moeilijk om tijdens een wee goed te puffen, maar als je je daar op focust én je man of wie dan ook naast je bed hebt staan die je meehelpt puffen en je hoofd erbij houdt, gaat het prima. De ontsluiting vordert dan sneller en ook zal je, als alles goed gaat, eerder mogen persen. Ik heb geen cursus gevolgd ofzo... maar wel het boek 'Veilig Bevallen' van Beatrijs Smulders gelezen. Staan goed tips in! Succes met je bevalling en het zal echt meevallen!
maar soms is de pijn gewoon niet te harden. Na 14 uur rug- en buikweeen en ieder wee kotsneigingen was ik helemaal op. De ontsluiting schoot voor geen meter op en ruggeween waren gewoon niet op te vangen, ieder keer leek wel of mijn rug in 4 stukken werd gebroken en dat 14 uur lang. Ik kreeg weeenopwekkers omdat ik na 14 uur heel heftige ween maar op 4 cm zat. Ik had geen verwachting van bevallen, ik was wel naar info avond geweest maar dit had ik niet verwacht. Ik was echt blij dat na 14 uur ik eindelijk ruggeprik kreeg want anders had ik echt de moed niet meer gehad.
Gewoon over je heen laten komen en erop vertrouwen dat je lichaam aangeeft wat je prettig vind. Iedereen riep dat de douche zo fijn was.. Ik moest er niet aan denken.. Al die oefeningen die ik op de zwangerschapsgym heb geleerd hielpen bij mij geen zier! Ik heb vooral rondjes gelopen en op de keukentafel (later boven op de commode) gehangen. Later in bed ging ik tussen de weeeen door op mijn zij liggen, dan ontspande ik beter...
Dank voor al jullie antwoorden, krijg er steeds meer vertrouwen in! Heb het nu ook met de vk over pijnbestrijding gehad en zij gaf aan dat dat in het ziekenhuis waar ik beval geen probleem is. Ze hebben een aneasthesist "on call" om ruggenprikken ed te geven. Hele opluchting. En je kunt ook een infuus met remifentanil krijgen (is dat wat?). Zeg niet meteen dat ik aan de pijnstilling wil, maar geeft een fijn gevoel dat ik weet dat het kan als ik het niet meer trek. Heb trouwens nog steeds niet het gevoel dat er nou iets gebeurd, geen oefenweeen of wat dan ook te bekennen. Wel iets meer harde buiken, zegt dat wat?
De massage die mijn man gaf, gaf veel verlichting. Vooral je niet verzetten tegen de pijn, maar er juist in meegaan. Niet gaan schreeuwen of zo, maar puffen, het helpt echt. In bad gaan dacht ik dat wel verlichting zou geven, maar dat maakte de weeën juist erger bij mij. En toen het verder niet wilde vlotten kreeg ik een ruggeprik.....ja DAT helpt heel goed tegen de pijn.
Ik heb veel effect gehad van de 'snelle buikpompademhaling', geleerd bij cursus Samen Bevallen. Is eigenlijk heel snel door je neus in (tegelijkerijd je buik uitzetten, dus 'door je buik' ademen) en door je mond uit, ff oefenen maar het werkte als een trein (had wel alleen buikweeen hoor). Verder ging ik heel positief de bevalling in, was er niet bang voor en dat hielp denk ik ook wel (was eerst bang dat ik het zou onderschatten maar dat viel dus mee). Ik kijk met veel plezier terug op mijn bevalling en wens iedereen die nog 'mag' hetzelfde toe! groetjes, Marit
Ik ben vorige week bevallen, De eerste helft is goed te doen, dan helpt een bad of douche goed. Ik kreeg de tweede helft rugweeen, het probleem van deze weeen is dat je je onmogelijk kan ontspannen tijdens deze weeen, gewoon overleven en goed ontspannen tussen de weeen door. Tip 1: tegendruk in je rug en met uitpuffen proberen de wee weg te blazen, dat was echt een geweldige tip, voor wanneer het op zijn ergst is. Tip 2: zorg dat je je afsluit voor je omgeving, doe je ogen dicht, ik heb dat niet gedaan waardoor ik alles veel te bewust heb meegemaakt en daardoor een zwaardere bevalling heb gehad dan nodig was zei de vk Bevallen is vreselijk pijnlijk maar pijn beleef je maar een keer, je kan het niet meer terughalen en ik was gek genoeg na drie dagen al vergeten hoe het nou echt voelde.
Ik ben vorige week bevallen, De eerste helft is goed te doen, dan helpt een bad of douche goed. Ik kreeg de tweede helft rugweeen, het probleem van deze weeen is dat je je onmogelijk kan ontspannen tijdens deze weeen, gewoon overleven en goed ontspannen tussen de weeen door. Tip 1: tegendruk in je rug en met uitpuffen proberen de wee weg te blazen, dat was echt een geweldige tip, voor wanneer het op zijn ergst is. Tip 2: zorg dat je je afsluit voor je omgeving, doe je ogen dicht, ik heb dat niet gedaan waardoor ik alles veel te bewust heb meegemaakt en daardoor een zwaardere bevalling heb gehad dan nodig was zei de vk Bevallen is vreselijk pijnlijk maar pijn beleef je maar een keer, je kan het niet meer terughalen en ik was gek genoeg na drie dagen al vergeten hoe het nou echt voelde.
Geen angst hebben en je concentreren op je ademhaling. Rustig blijven. Heeft perfect gewerkt bij mij.
Ik heb alleen van die enge dingen gehoord over pethidine, dat je er een soort van "high" van kunt worden enzo. Daar zit ik toch niet op te wachten! Heb nu inderdaad mijn hoop op ademhalingsoefeningen en meditatie gevestigd
van pethidine word je inderdaad high ja,....maar op dat momen is dat alleen maar een heerlijk gevoel...ik had nog steeds ween,maar was wel een stuk rustiger
helaas hier in totaal 27 uur weeen gehad. uiteindelijk pethidine gekregen dat sloeg na 45 minuten op die manier aan dat ik even 5 minuten met slappe, droge humor slap heb lopen lullen. maar op dat moment werd de ruggeprik al gezet. ook bij deze had ik pech, hij sloeg maar op een been aan en hierdoor werd eigenlijk de pijn erger. toen werd er besloten om het maximale toe te dienen en ook dat sloeg niet aan. dus wat mij door de bevalling heen heeft geholpen, nou ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe ik het doorgekomen ben maar was verdomd blij dat het op een gegeven moment voorbij was. joyce
Tja je moet er doorheen.... Heb me tijdens de weeënstorm wel eens afgevraagd waar ik in hemels naam aan begonnen was (had rugweeën die niet weg te puffen zijn) maar goed wat ik me echt voor he gehouden is dat er een einde aan zou komen en dat ik er dan iets wonderlijks terug voor zou krijgen! En het is echt waar 2 dagen later was ik de pijn vergeten en dacht ik GOH dat zou ik zo weer doen! De pijn valt echt in het niets als je je baby in je armen hebt!
Ik denk dat je op het moment zelf wel aanvoelt wat je fijn vind, een warme douche bijv., of juist tegen koude tegels aanzitten, lopen of juist zitten op een gymbal, enz. Maar ik denk dat de ademhaling ook wel erg belangrijk is. 'k Heb verder geen bevallingservaring hoor, maar hoor wel eens wat van bevallen vrouwen om me heen Succes meid!
nou dames bedankt voor al deze tips ik liep ook lang rond met deze vraag en ik ben nu wat gerust gestelt..k zat net echt te oefenen met dat wegpuffen een keer in ademen en 4 keer uitblazen ahhaha en die andere heel snel in en uit ademen nou dan weten we dat ook..
Ik vond het heel fijn om in het begin onder de douche te gaan staan en later in bad te gaan liggen. Zodra ik uit/onder het water vandaan kwam werden de weeen heel heftig en vond ik het heel moeilijk om ze op te vangen.Taakte er ook van in paniek. Helemaal toen ik eenmaal in bad lag was het heel goed te doen. Ik viel zelfs tussen de weeen constant in slaap,dat mijn man me wakker maakte van 'er komt weer een wee aan'.
Wat voor mij de beste tip zou zijn, is concentratie en niet tijdens je weeën nog wat willen zeggen. Dat deed ik dus wel en daardoor raakte ik mn ademhaling kwijt. Al was het maar een opmerking als 'auw dit doet pijn', op dat moment vergeet je je buikademhaling en doet t alleen maar meer zeer. Dus vergeet de communicatie even en laat het los en probeer te ontspannen en te ademen, dan vang je ze het beste op. Puffen heb ik geen tijd voor gehad, mijn persfase duurde nog geen 5 minuten, 2 persweeën gehad en toen was ze er al. Tegen de tijd dat ik me besefte dat ik moest gaan puffen, mocht ik weer een keer persen en was t klaar. Ongelovelijk!
Rustig blijven. Sterk zijn. Steeds voor ogen houden dat je gewoon een klus te klaren hebt. Je doel voor ogen houden. En ja natuurlijk de ruggenprik!