borg staan....

Discussie in 'De lounge' gestart door Ringeling, 18 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Hai,

Lastige situatie.
    ivm herkenbaarheid verander ik wat details in het verhaal.

Directe familie zit in de financiele sores, 3 kinderen.
    de financieen zijn met toestemming overgenomen(pasjes ingeleverd), alles bedrijven zijn gebeld maar met het inkomen gaat het niet lukken om alles af te betalen. Ze willen een lening aangaan om alles in 1 keer te betalen.

Maar...voor die lening hebben ze 2 stellen nodig die borg willen staan.
    Ik en man zijn naast het andere stel de enige geschikte partij ivm inkomen en vaste baan.

Maar ik vind het zo moeilijk, natuurlijk wil ik graag helpen maar ik krijg het spaans benauwd van het contract....
    Als zij zich niet aan de afspraken houden zitten de borgen met een ineens opeisbare schuld...

Wat zouden jullie doen? En misschien iemand die in het wereldje werkt en het contract zou willen nakijken?

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Niet doen. Om geld komt bijna altijd ruzie. Is dat het waard?

Ze kunnen beter proberen betaalafspraken te maken. Een nieuwe lening aangaan betekent ook rente betalen, dus nog meer wat er betaald moet worden.

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Als dit voor hun de enige uitweg is en de financiën zijn al overgenomen door iemand die het wel goed kan beheren, zou ik het doen.

4. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    #4 Buikje0, 18 jun 2013
    Laatst bewerkt: 18 jun 2013
    Ik krijg het al benauwd bij het idee..... zo lastig, aan de ene kant zou ik het echt niet aandurven, maar aan de andere kant als het hun enige manier is om daar uit te komen.. Ik denk dat je zelf het beste in kan schatten of het mensen zijn die zich aan afspraken houden. Mocht je daarover twijfelen zou ik het sowieso niet doen.

Edit: Blijkbaar zijn er nog heel veel andere manieren om van die schulden af te komen (geen ervaring mee), dan zou ik het zeker niet doen..

5. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Kunnen ze de lening wel afbetalen met hun inkomen? Dat zou voor mij meespelen. Want als ze de schulden nu niet kunnen afbetalen, dan is een lening voor dit bedrag misschien ook niet haalbaar.

6. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nooit doen, laat ze hulp zoeken bij de gemeente, de stadsbank kan hen evt. ene lening geven die wel verantwoord is, met minder hoge rente en die ze wel kunnen afbetalen. Straks zit JIJ in de schuldhulp als het fout loopt, echt niet doen. Oh en leven zij lekker verder, lijkt me een veel te groot risico.

7. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    #7 ER14, 18 jun 2013
    Laatst bewerkt: 18 jun 2013
    Kun je het geld missen? En zou je ze het geld ook willen geven zonder dat je het ze ooit zou verwijten?

Als je volmondig beide vragen met ja beantwoordt zou ik het doen, anders niet. Been there done that en het is voor mij een hele harde les geweest.
    Overigens ben ik jurist en wil ik het contract best voor je nakijken.

8. Pietel

Pietel Actief lid

21 mrt 2013
    385
    31
    28
    Ze kunnen ook nog beschermingsbewind aanvragen en een minnelijk traject...lukt een minnelijk traject niet...dan de WSNP proberen...Google maar eens...ze kunnen het zelf oplossen...

9. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik zou het niet doen. Dit is het zogenaamde ene gat (schulden) vullen met het andere (lening). Hieruit blijkt voor mij dat het met geld omgaan niet goed gaat.

10. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    niet doen. familie van mijn vriend stond borg voor zijn zoon. nu moeten sei hun huis verkopen.

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ik zou het ook niet. Als ze de huidige schulden niet kunnen betalen zie ik niet in hoe ze een lening wel kunnen aflossen. Zou ze ook bij de gemeente laten aankloppen.

12. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.656
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik zou het ook niet doen,laat ze zelf een schulden traject ingaan.

13. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet doen!
    Straks ben jij alles kwijt.

ze kunnen gewoon aankloppen bij de schuldsanering ofzo. Schulden aflossen door nieuwe schulden te maken is natuurlijk sowiezo geen oplossing he

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Niet doen, ze hebben niet voor niets schulden, wie zegt dat ze deze lening wel gaan aflossen? (tenzij je het geld zelf apart hebt staan en echt "extra" hebt zeg maar).

15. knap

knap Niet meer actief

Zou het denk ook niet doen.

Je kan ze wel op weg helpen naar de schuldhulpverlening. En af en toe wat extra.s geven. Maar denk dat het belangrijkste is dat ze zelf deze problemen gaan oplossen klinkt wel leuk en aardig je pas afgeven aan andere maar in de praktijk kan je achter iemand zijn rug om weer een nieuwe pas aan vragen... Het beste is toch dat iemand zelf leert van zijn ( fouten) en er komt vaak meer ellende van familie helpen.

Helpen kan je altijd maar dan op een andere manier. Zou dus niet borg staan. Je moet toch echt eerst aan je eigen denken. Je hebt zelf ook kinderen. Straks zit jij met je kinderen in z.n situatie...

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Lenen om schulden af te betalen...

Lijkt mij water naar de zee dragen

Ze zitten niet voor niks met schulden. Wie zegt dat ze die lening wel gaan afbetalen?

Ik zou het niet doen. Misschien kun je wel helpen door samen met hun te kijken naar wel een goede oplossing

17. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Hoeveel geld gaat het om?

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Een schuld met een schuld aflossen?? ... komt alleen maar ellende van.

Ik zou niet meetekenen. Daar kan alleen maar ellende van komen.

19. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Ik zou het ook niet doen. Als je het er nu al benauwd van krijgt dan zal dat niet anders worden als et straks getekend en alles is.

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Het is echt afhankelijk van mijn eigen financiële situatie. Als ik het geld kon missen (en in principe 'zomaar' kwijt kon raken zonder dat ik zelf in de problemen kwam) en het echt de beste oplossing was voor het stel, zou ik er mét een goed contract en duidelijke afspraken met betrouwbare mensen wel in mee gaan.

Maar goed, ik ben een arme sloeber (bij keuze) die al dik tevreden is met alles wat ik wel heb en word daarom nooit om geld gevraagd, hahahaha. Zeer onwaarschijnlijk dat ik ooit in zo'n positie zal komen. Als ik 'tien euro' heb en daarmee prima rond kom en gelukkig ben, ben ik namelijk iemand die ook geen behoefte heeft aan net iets harder werken voor 'elf euro', we'll manage. Geef maar aan iemand die het harder nodig heeft.

Deel Deze Pagina