Beste verloskundigen, Inmiddels ben ik in de 28e week aangekomen en ik merk sinds deze week echt dat mijn bloeddruk nog meer zakt. Normaal en gedurende deze zwangerschap is deze al aan de lage kant, rond de 105/65, maar deze week meet ik continu rond de 91/53. Ik merk dat ik suf ben, voel me niet fit, zie soms vlekken en flitsjes en heb altijd een beetje een benauwd gevoel. Alsof ik te weinig zuurstof heb. Mijn baarmoeder zit ongeveer op 1/3 a 1/2 nx zoals ik zelf voel als ik plat lig. Bij de laatste controle met 26 wk was deze 1/4nx. Dat benauwde past dat ook bij een lage bloeddruk of wordt dat veroorzaakt doordat de baarmoeder het een en ander verdrukt? Helpt er naast wat zoutiger eten nog iets tegen deze klachten? Bedankt alvast weer. Groeten, Jennifer0306
Hoi Jennifer0306, het klinkt er naar dat je last hebt van de mid-pregnancy-drop. een bekend fenomeen waarbij je in het midden van de zwangerschap een bloeddrukdaling kunt hebben waar je echt een tijdje last van kunt hebben. Zout eten helpt helaas niet (tenzij je een grote kilozak drop leeg eet....). Je kunt niet meer doen dan op tijd je rust pakken en heel goed drinken. Dat helpt de druk in je vaten een beetje op peil te houden. De controles zien er goed uit zo te lezen. Neem even niet teveel hooi op je vork. Als het goed is ga je je binnenkort ook weer wat beter voelen. Dat benauwde kan door beide dingen komen, maar ik denk dat dat toch meer ligt aan het uitzetten van je borstkas om ruimte te maken voor het kind. Je longen krijgen dan wat minder vrijheid. Groetjes Brigitte