Huis kopen, mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door Alf, 18 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alf

Alf Niet meer actief

Even een gewetensvraag.

We weten dat we eigenlijk gewoon te laat zijn.

Situatie: Wij zijn de laatste tijd steeds serieuzer naar een andere woning aan het uitkijken, maar zitten niet dagelijks op Funda.
    Nu hebben we onze blik recentelijk laten vallen op een dorp verder, en daar staat ie! Echt HET huis.
    Wij bellen met de makelaar; blijkt het verkocht onder voorbehoud van financiering te zijn. Potentiele kopers ook hun huis verkocht.
    Staat niet op Funda.

Nu zijn we erachter gekomen dat dit huis al drie jaar te koop staat en dat ze onder druk en uit nood de woning hebben toegezegd.

Wij zouden graag meer bieden om eerste koper te zijn :) maar dit mag vast niet, of wel??

Ik weet zeker dat de verkopende partij voor een bieding van e.10.000 meer overstag gaat.

Ik weet niet of we dit echt zouden doen, want het is eigenlijk natuurlijk gewoon te laat.. maar toch..

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Nee, een bod van jullie mag de makelaar/verkoper nu niet accepteren. Er is een overeenkomst gesloten waar de kopers ook alleen vanaf mogen zien als ze de financiering niet rond krijgen. Ook de verkoper mag zomaar niet van een dergelijke overeenkomst afzien.

3. Selena149

Selena149 Niet meer actief

Ook een beetje lullig voor de kopende partij nu, niet ? :)

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Nee, dat gaat je helaas niet lukken..

5. Alf

Alf Niet meer actief

ja onwijs lullig! Ik weet het.. :) :)

6. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze dit doen dan kost ze dat 10% boete van de verkoopwaarde.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Doorgaans gaan verkopers maar met 1 partij tegelijk in onderhandeling. Het is dus geen kwestie van hoger bieden als de anderen. Maar ik zou om eerlijk te zijn wel de makelaar bellen en melden dat jullie de vraagprijs zouden willen bieden.

8. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Helaas, heeft hoogstwaarschijnlijk geen enkele zin! De verkopers en kopers hebben al een contract liggen...

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat kan niet. Er is al een koop gesloten. Onderhandelingen zijn al voorbij en waarschijnlijk is de koopakte ook al opgemaakt en ondertekend. Het enige wat nog speelt, is de ontbindende voorwaarde financiering.
    Onderhandelingen met een andere partij zijn dus helaas niet meer mogelijk.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    ken je de eigenaren van het huis niet? zou anders gewoon praatje met ze maken.
    Zo heeft mijn man dit huis destijds voor minder gekregen dat de vorige eigenaren er perse voor wouden hebben. Hun waren vrienden van mijn man zijn opa :) Zijn opa zei dat mijn man nog opzoek was naar een huisje

11. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    ligt aan de voorwaarden die ze hebben afgesproken. Als het alleen nog onder voorbehoud van financiering is kan het niet. Maar als ze hebben afgesproken dat er, indien er een hoger bod komt, wel van de koop afgezien kan worden dan wel. Als je echt serieus bent zou ik iig contact met de makelaar opnemen je weet maar nooit. Maar je weet ook zeker dat je de hypotheek rond kunt krijgen?

12. Be Happy

Verkoper zit nu toch echt aan een mondelinge overeenkomst danwel koopakte vast. Dat zou hem op een flinke boete komen te staan als die de koop nu zomaar zou ontbinden om plots nog met een hogere bieder in zee te gaan!

13. Be Happy

Dat wat jij noemt als voorwaarde in koopakte van mocht er nog een hoger bod komen, dan ontbinden we we wel ff, komt eigenlijk nooit voor. Zou ook wat zijn zeg voor de koper! Dan zou je dus nog steeds kunnen bieden als er al een koop gesloten is.
    Ik werk al ruim 20 jaar bij diverse makelaars en heb dat voorbehoud nog nooit in een koopakte zien staan.

14. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    vrienden van ons hadden dat. ik vond het ook raar. maar ze hadden een huis op het oog, maar wilden ook eerst hun eigen huis verkopen. dus nooit serieus interesse getoond. totdat ze hun huis verkocht hadden. bleek dat het huis waar ze hun oog op hadden laten vallen verkocht was onder voorbehoud. toen ze de vraagprijs boden, kregen de kopers 24 uur om hetzelfde te bieden en anders werd de koop ontbonden.
    maar ts kan toch altijd informeren, nee heb je , ja kan je krijgen:D

15. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kan je er als verkopende partij nog wel onderuit, maar krijg je dan wel een flinke boete aan je broek die meestal 10% van de koopsom bedraagt. Als je een mooi bedrag biedt wat dus hoger is dan die boete, zou het de moeite waard kunnen zijn. Weet niet of dit overal zo is, maar deze clausule is wel gangbaar..

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Dit komt inderdaad vaker voor maar dat is dan koop met een bepaalde termijn om je eigen woning te verkopen. Dat lijkt hier niet aan de orde omdat de kopers het huis al verkocht hebben.

17. tuc

tuc Niet meer actief

het is balen voor jullie, maar ik mag toch hopen dat dit niet mag....ook niet met boete? De kopers hebben hun huis ws ook al verkocht...zij hebben weinig aan wat geld krijgen dmv de boete en zijn dan gewoon dakloos als de verkopers ineens met een ander in zee mogen.

18. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Je kan als het echt jullie huis is gewoon aanbelllen bij de mensen zeggen dat je de boete betaalt (a 15% verkoopprijs) en dan een x bedrag zodat zij er dus ook wat aan hebben. Maar dat wordt dan wel een duur grapje.
    Welk huis welk huis ik ben zo benieuwd haha

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou alleen nog gaan "hopen" dat de huidige kopers hun hypotheek niet rond krijgen. En dat het huis dus terug op de markt komt.

Als de verkopers de boel nu opblazen - om aan jullie te verkopen - hangen ze inderdaad aan een serieuze boete vast.
    En dan moet de boel financieel bij jullie ook nog rond geraken.

20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.531
    13.811
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Er mag dan niet meer geboden worden, al mag er wel aan de makelaar kenbaar worden gemaakt dat jullie wel degelijk interesse hebben, en zodra het huis weer op de markt komt XXX (vul bedrag in) zouden willen betalen.
    Er is OOK bij 'verkocht onder voorbehoud van financiering' nog altijd een clausule waarin 1 van de partijen af kan zien van de (ver)koop.

Niet geschoten, is altijd mis zeg ik maar!!!

Deel Deze Pagina