maar het is meer het gevoel en de herrinering die het bij mensen oproept net als Bowl bij mijn Oma vroeger niet dat het zo lekker is maar het gevoel
Ach so. Ja, ik heb geen bijster goede herinneringen aan kerst en al helemaal niet aan bepaald eten. Al bakte mijn moeder lekker kerstbrood. Het was te druk, te gestressed, te veel opzitten en pootjes geven. Niet leuk.
Wat mij altijd erg aan kerst/feestdagen doet denken is de geur van uitgeblazen kaarsen, heerlijk! (En toen we jong waren lekker klooien met kaarsvet )
met stip op 1 het kerstontbijt, daar besteedde mijn moeder zoveel aandacht aan, daar spaarde zelfs voor want ze had niet veel geld maar met kerst was er een heel luxe ontbijt met gekookte eitjes croissantjes, kerstbrood en allemaal kleine belegjes, dus van die kleine bakjes chocopasta en boter (wat je in het ziekenhuis krijgt zeg maar) dat vond ik altijd zoo speciaal, de avond ervoor gingen we dan samen ons kerststukje maken die we bij het ontbijt mochten aansteken (de kaars dan) ditzelfde gebeurt dus ook bij mijn kids
Films: Annie En Home Alone. Kerstmuziek natuurlijk. En qua eten: vroeger aten wij altijd krieltjes met kerst, dat vond ik toen zo lekker, want aten we anders vrijwel nooit . Na de nachtmis pasteitjes of saucijzenbroodjes.
Over de nachtmis gesproken: ben 1x met een vriendinnetje mee geweest en mocht toen blijven slapen. Lekker eten na de mis en met de hele familie Topgun gekeken met glühwein, errug gezellig was dat!
Altijd tweede kerstdag bij mijn moeder, waar het op een gegeven moment op de een of andere manier altijd over vroeger gaat, gelukkig meestal wel leuke herinneringen. En we eten dan konijn, aardappelkroketjes, erwten en wortelen en witlofsalade, jammie
De versierde kerstboom, en zodra het donker wordt de lampjes aan. Kerstkransjes met chocolade en spikkels/hagels. Gourmetten. (dit jaar voor het eerst niet :O) Kerstmuziek ontkom je ook niet aan haha.
- Witte kerst - Kerstmuziek - Kerstfilms - Kerstversiering - Kerst snoep - Kaarsjes & Kerstboom aan - Cadeautjes - Gezelligheid & Vrede - Tulband (ouderwetse zelfgemaakte) - SANTA CLAUS!!
Schiet me nog wat te binnen... standaard kijken we altijd met z'n allen naar het kerstcircus en arretjescake... HEERLIJK
Home Alone, echt ieder jaar weer en dan het liefste deel 2... Ik moet er elke keer weer nog even hard om lachen! Eten niets bijzonders, we gingen vroeger al-tijd gourmetten, maar dat kan me echt gestolen worden. Sinds dit jaar roep ik zelf wel een traditie in het leven: kerstkoeken met chocolade en spikkels, hmmmm! Ik eet me er suf in, wat lekker!
Kerstkransjes, schuimkoekjes en weer die heerlijke pasteitjes met ragout!!! Nu al zo een zin in, eet nu sinds een tijdje via de cavemanmethode en daar passen pasteitjes en ragout niet echt binnen, maar met kerst, dan mag ik ze!!!! Dat wordt heerlijk smullen!!
Gourmetten en Vienetta. Mét sterretjes (vuurwerk) in het ijs, maar dat gaat dit jaar niet meer gebeuren. Vorig jaar had mijn moeder verkeerde 'sterretjes' meegenomen. Dit was eigenlijk best hoog siervuurwerk. De hele kamer stond blauw van de rook en het ijs zat onder de stukjes as en smaakte naar brand. Zo hard gelachen haha.
ja hier ook heel herkenbaar en ook al 100 jaar niet gegeten, maar het is hier niet echt iets kersterigs